Hus för oss dödliga

Har läst denna tråd med något blandade inlägg,bitvis mycket roande,
Har köpt hus i Muang Phrae för 63000 SEK 120 kvm,tomt 1,5 Rai. :wai:
Om ja ber frugan att inte tvätta sej blir det säkert fiskdoft även där trots den nordliga positionen :nod:

"Rolf " sa:
Har snurrat runt lite överallt och läst lite om Thai's sätt att bygga. Det mesta är det väl inget fel på om man är med och pekar.
Vad jag funderar på är våtutrymmen, lägger man som regel en fuktspärr eller skiter man i det. Jag vet att det finns Blocker att köpa i byggvaruhusen men används det?
Frugans brorsa har en liten byggfirma, han har ingen aning om vad det ska vara bra för. När jag berättar för honom så har han nog hört talas om det någon gång. Förmodligen är det nog inte så många som använder det. Inte på landsbygden i varje fall.

Ska man bygga där nere så ska man kontrollera i stort sett varje dag.

"Lars-Håkan2 " sa:
Har läst denna tråd med något blandade inlägg,bitvis mycket roande,
Har köpt hus i Muang Phrae för 63000 SEK 120 kvm,tomt 1,5 Rai. :wai:
Om ja ber frugan att inte tvätta sej blir det säkert fiskdoft även där trots den nordliga positionen :nod:
Grattis till ett bra pris.
Det är fina trakter där uppe. Skönt att inte vara för nära havet när höststormarna drar igång.

Tyvärr skulle frugan aldrig gå med på att flytta till havsnära läge. Det är hembyn som gäller, inget annat.

Antar att det i grunden beror på hur mycket toffel man är. Jag har dock full förståelse för att hon vill vara med släkt och vänner när vi är därnere, jag hade velat ha det så också om vi hade bott i Thailand och åkt till Sverige en gång per år.

"ledarn " sa:
Toffel eller inte toffel är totalt ointressant för min del.....

Är frugan glad blir jag ännu gladare...

"Tysta leken" är det värsta jag vet !!!!

Om det innebär att frugan får bestämma lite så är det värt det !!

Var jag bor är INTE intressant för mig... Bara jag har det bra !!
(Och det har jag när frugan är glad)

Karma för det ledarn, bra skrivet

"Rolf " sa:
Jo det är tanken att sondera terrängen när vi är där, men det skadar aldrig att ha lite kött på benen innan, så att man har lite hum om vad som sägs.
Länken som Glimten bifogade gav många bra svar.
Är lite jobbig när det gäller den här typen av affärer. Frugan brukar ledsna på mej för att jag vill ha stenkoll på allt innan jag ger mej in i nåt.
Resulterar i att många projekt drar ut på tiden, men jag vill ju inte vara utlämnad till nån besserwisser utan betalar jag så är det jag som bestämmer.
Planeringen är ju den roligaste biten.

Läste igenom tråden och fastnade vid ditt inlägg här Rolf. Inte för att vara negativ men det du beskriver där att du vill ha stenkoll. Det är tyvärr omöjligt i thailand som farang.

Har pratat med många som äger och har ägt hus/fastigheter/lägenheter i thailand och det gemensamma de säger är: aldrig mer och att det är bättre att hyra.

I all välmening/Bond

Fort och bra är inga problem, kvaliten får man med utan problem och vara med för att styra upp der är ok men man ska bara behandla dem med respekt och förklara varför. Har arbetat som elektriker i Sverige 44 år efter skolan.
Man måste förstå att en duktig thai har yrkes stolthet så som vi svenskar har då köper de att vi styr.
En sak skiljer sig, sättet att bygga, delvis andra material med god anledning beroende på var man bygger.
MVH
Kjell

Börjar väl att lägga in lite bilder från sista resan angående huset ;)

December 2011 024.jpg

December 2011 029.jpg

December 2011 030.jpg

December 2011 035.jpg

December 2011 041.jpg

Tackar och bockar å min och alla medlemmars vägnar... Du är oersättlig glimtfansson :wai:

Hej igen.Erat hus ar mycket speciel,mycket vackert.Klart udda,kul.
Och ni har sa mysig tradgard,gillar denna stilen :thumbsup:
// Pekka

Det tar sej Glimten ser att du fortsätter med samma goda smak, jag blir lite avundsjuk och det kliar i fingrarna att får sätta igång själv.
Men du har ju glömt stället för Mc'n :D
Ska det bli diskmask. i slutet på skåpsraden?
Snygg blir det :thumbsup: :thumbsup:

Khop khon krap till er alla ja dom där stenarna blir det nog mer av sen ...
Sen har ja en annan ide me stenar till det nya vardags rummet som vi har på börjat bilder kommer sen...

Dom här buskarna betalade vi 80 bath styck för när vi köpte 30 st det va hos en blomsterhandlare som dom som säljer blommor köper ifrån :)

December 2011 211.jpg

December 2011 218.jpg

December 2011 250.jpg

December 2011 253.jpg

Glimten :) Hoppas man kan ha dig som bollplank när det blir dags för en annan att bygga hus i thailand. Naturligtvis mot valfri ersättning ;) Tycker att ert hus är helt underbart men det var väl ingen nyhet precis

:wai: Mats

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar