Jobba eller inte pga semester.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Som tråden lyder, vad är viktigast?
Du ansöker om semester/ledighet men blir inte beviljad. Vad gör du? Accepterar avslaget eller säger upp dig?

Du ansöker om semester/ledighet men blir inte beviljad. Vad gör du? Accepterar avslaget eller säger upp dig?

Beror på vilka fördelar jobbet i övrigt ger och möjligheten att få dessa någon annanstans.
Känner du att semestern är något du verkligen behöver och din arbetsgivare inte lyssnar på det så finns det andra arbetsplatser.
Vad jag förstår har du varit lojal och ställt upp många gånger, lojalitet går åt båda hållen.

/ SatanG

Beror på vilka fördelar jobbet i övrigt ger och möjligheten att få dessa någon annanstans.
Känner du att semestern är något du verkligen behöver och din arbetsgivare inte lyssnar på det så finns det andra arbetsplatser.
Vad jag förstår har du varit lojal och ställt upp många gånger, lojalitet går åt båda hållen.

/ SatanG
Tyvvär gör det inte alltid det, på TK fick jag alltid 3x lön om stod extra, nuvarande nej om friviligt så sagt nej och prioriterar ledighet.
Men i @Kycklingen fall så hade jag tänkt på ålder, annan inkomst möjlighet och möjlighet till nytt arbete.

Med en riktigt bra orsak så kan jag väl skita i semester. Är det av någon löjlig orsak så känns det som att jag hellre byter jobb.
Nu har jag kombinerat mina semestrar med jobb de senaste åren (förutom 2v i år), så det har aldrig varit ett problem.

Det beror på, helt enkelt.

Accepterar avslaget, knyter näven i fickan och börjar leta nytt jobb.

Har samma uppfattning som SatanG från det du skrivit om ditt jobb att du varit väldigt lojal mot din arbetsgivare och ställt upp många gånger och mer än vad som kan förväntas. Som när man är bankkund, så belönas sällan lojalitet i arbetslivet heller utan man tas för given och behandlas sämre.

Accepterar avslaget, knyter näven i fickan och börjar leta nytt jobb.

Har samma uppfattning som SatanG från det du skrivit om ditt jobb att du varit väldigt lojal mot din arbetsgivare och ställt upp många gånger och mer än vad som kan förväntas. Som när man är bankkund, så belönas sällan lojalitet i arbetslivet heller utan man tas för given och behandlas sämre.
Ja det stämmer ju, säger jag att ja kan jobba extra får jag inte övertid, är jag tvär och säger nej så får jag 3x där jag jobbar nu.
Inte ett öre extra för lojalitet.

Har du sökt semester på rätt sätt och i god tid?

Vad säger de allmänna villkoren i centrala avtalet och vad är lokala regler och praxis på arbetsplatsen?

Att säga upp sig har sina regler så det är inte bara att lämna och gå.

På en arbetsplats kan det finnas turordning för att söka semester över tex jul, nyår och påsk.
Att alla på en avdelning kan inte ha semester samtidigt.
Det måste lösas inom avdelningen med kollegor.

Vad säger de allmänna villkoren i centrala avtalet och vad är lokala regler och praxis på arbetsplatsen?

På en arbetsplats kan det finnas turordning för att söka semester över tex jul, nyår och påsk.

Fast samtidigt, anser chefen att man är så viktig så bör det synas på lönespecifikationen.

Är väl bara att säga upp sig och sjukskriva sig dom veckor det gäller.
När jag sa upp mig sa dom men du har 3 månaders uppsägningstid.
Är ok, ni betalar karantän hotell och övertid så kommer jag, står i kontraktet att jag har ersättning från dörr till dörr.
Fick svar dagen efter, det är ok om du vill säga upp dig med omedelbar verkan.
Går alltid att hitta på nåt.

Är väl bara att säga upp sig och sjukskriva sig dom veckor det gäller.
När jag sa upp mig sa dom men du har 3 månaders uppsägningstid.
Är ok, ni betalar karantän hotell och övertid så kommer jag, står i kontraktet att jag har ersättning från dörr till dörr.
Fick svar dagen efter, det är ok om du vill säga upp dig med omedelbar verkan.
Går alltid att hitta på nåt.

Jag såg alltid till att jag hade minst 3 månader kompledigt att ta ut.
Slutade jobba i april och fick sista lönen i augusti.

Personen ansökte tre månader innan, företaget kom två månader innan och nekade ansökan. Allt enligt lagen ”enligt mig”.
Jag personligen tycker att företaget kunde kommit direkt när dom såg ansökan och inte sista dagen dom var tvungna.
Några har fått beviljat pga dom har föräldraledighet att ta ut och då går det tydligen inte att neka enligt lag.

Personen ansökte tre månader innan, företaget kom två månader innan och nekade ansökan. Allt enligt lagen ”enligt mig”.
Jag personligen tycker att företaget kunde kommit direkt när dom såg ansökan och inte sista dagen dom var tvungna.
Några har fått beviljat pga dom har föräldraledighet att ta ut och då går det tydligen inte att neka enligt lag.
Trodde ju var dig det handlade om och dom flesta med som svarade.
Har väl ett liknande fall ombord 1 maskinist som var på vikariat men möjlig till fastanställning men ville ha ledigt över jul.
Blev nej.
Där håller jag med, ta jobbet, följ skiftet.
Börja inte nytt jobb med begära ledighet och någon annan skall hoppa in.
Sen för mig att 6 månader för ses som fastanställd

Ja det är inte en bra hantering och tråkigt,
tyvärr är det något som förekommer när anställda tvingar till sig ledighet via föräldraledighet och VAB.

Vissa kollegor och medarbetare är bättre på att utnyttja lagen och jag har varit med liknande händelser på min arbetsplats.

Vi hade en fackligt förtroendevald som använde föräldraledigheten till att maximera ledigheter systematiskt tillsammans med sin fru.
Den ene hade semester och den andre tog ut föräldraledighet växelvis under många år.
Ställde till både bekymmer och ilska på företaget när han kom efter semesterlistorna var spikade i april.
Vi hade två semesterperioder.

Aldrig blivit nekad, chefen säger åt oss lös sem sinsemellan i gruppen, kom till mig om ni blir osams.

Fungerat i nära 30 år, samt så vet chefen att att jag ändå brukar jobba på semestern ändå.

Men skulle jag bli nekad så får man väl ta sem vid något annat tillfälle. Konstigare än så är det väl inte

/ Enis

Aldrig blivit nekad, chefen säger åt oss lös sem sinsemellan i gruppen, kom till mig om ni blir osams.

Fungerat i nära 30 år, samt så vet chefen att att jag ändå brukar jobba på semestern ändå.

Men skulle jag bli nekad så får man väl ta sem vid något annat tillfälle. Konstigare än så är det väl inte

/ Enis
Vi använde oss av en gemensam kalender där vi la in om önskemål om semester och annan ledighet.
Då såg man tidigt om det kunde bli för många samtidigt och det fick vi komma överens om i gruppen.

Ge och ta, byta etc.

Någon gång fick chefen avgöra.

Vi använde oss av en gemensam kalender där vi la in om önskemål om semester och annan ledighet.
Då såg man tidigt om det kunde bli för många samtidigt och det fick vi komma överens om i gruppen.

Ge och ta, byta etc.

Någon gång fick chefen avgöra.
Vi hade samma metod och vi löste eventuella krockar oftast själva internt innan chefen tittade på schemat

Så är väl frågan man skall ställa till HR. Är ni nöjd med mig ? Sjukfrånvaro låg, många år på jobbet? Lojalitet ställer upp på övertid Osv. Svara dom vi väldigt nöjda , men ändå inte kan ge ledighet.
Så är väl svaret är det ju mest ta från deras sida, ok då kanske man skall överväga att hitta nått annat.
Själv har väl sagt upp mig från ett 30 tal jobb. Men då har jag ju ekonomi för det, man kan ha lite far åt helvete attityd. Lojalitet nej. Jag ger mitt kunnande och erfarenhet då jag är på jobbet och mer där till. Men blir jag less ,ibland jävla dumheter från arbetsgivaren sida eller jag tycker inte galoscherna passar. Så är det f*** off.
Då har istället snickrat renoverat hemma, jobbat i skogen åt mig själv. Dom senaste åren så har lagt tiden på mitt företag. Enkel filosofi klar i tid inte gapa över för mycket. Plannering, personal kontinuitet inget jävla hämta/vänta på delar det ingår i planeringen. Tar på mig det jag hinner med även om det kan bli långa dagar nätter och bland över dygnet. Ser en jävla massa företag/ hantverkare som tar på sig mer dom hinner med ett jävla sätt, och det är bara att dra åt helvete från min sida om man inte kan leverera i tid. En hel del tid verkar dessa sitta vid Ahlsells kaffe maskin ev i sin nya RAM pick up

Vi hade samma metod och vi löste eventuella krockar oftast själva internt innan chefen tittade på schemat
Vi reviderade det som fanns i kalendern varje vecka tillsammans med chefen på ett driftsmöte.

Det fanns mycket som innebar frånvaro i kalendern utöver semester och ledighet.
Kurser, planering av arbetsuppgifter inför kommande månad, driftstopp hos kunder mm.

Liknande trådar

N
Svar
0
Visningar
959
N
A
Svar
3
Visningar
2 K