Thailändare tillhör dom som har kortast semester.

Hej

Vad mer exakt anser du vara ett faktafel i Bangkok Posts artikel?

Sen ska väl undersökningar ses som just dom undersökningar dom är och inte fakta, själv har jag aldrig hört talas om att undersökningar i vissa frågor klassas som fakta, en undersökning redovisar väl vad ett ett urval människor har för åsikt i en viss fråga, jämför man sen resultaten ifrån ex.vis olika länder drar frågeställaren vissa slutsatser av detta.

Mvh isan lover

Jag sade inte ett ord om artikeln. Utan om din rubriksättning. Men att du skulle svara på rätt fråga hade jag heller aldrig trott.

Precis som du inte kommer svara på detta utan hitta på något annat som ingen kommenterat, att svara på.

Pratar du om alla lärare i hela Thailand att detta är standard eller i visst område, eller kanske en by?
Som jag skrev så beror det helt på Chefen/ Rektorn. Den lärare jag talar om har haft tre olika rektorer, varav en kvinnlig, och har i samtliga fall blivit utnyttjad till obetalt extraarbete liksom hennes yngre kollegor. Men naturligtvis finns det bra rektorer/ chefer också - i Thailand som hemma i Svärje

Om en lärare ska vara ledig eller inte beror i praktiken helt på hans/ hennes rektor. Rektorn beordrar ofta extra-jobb på helger och "ledig tid" och dessvärre även handräckningshjälp vid rektorns privata fester. Oftast så får läraren inget extra betalt för dessa "tjänster". Visst - de kan vägra, men då kommer det surt efter.....
Precis så är det. Min sambo är lärarinna i Phatum Thani och måste ställa upp i tid och otid på sin ledighet. Även hennes kollegor.

Precis så är det. Min sambo är lärarinna i Phatum Thani och måste ställa upp i tid och otid på sin ledighet. Även hennes kollegor.

Hej

Tråkigt att höra, att behöva jobba gratis när man är ledig åt ex.vis rektorn låter som korruption och utnyttjande av sin ställning, men det genomsyrar ju hela samhällsapparaten i Thailand.

Mvh isan lover

Hej

Vad mer exakt anser du vara ett faktafel i Bangkok Posts artikel?

Sen ska väl undersökningar ses som just dom undersökningar dom är och inte fakta, själv har jag aldrig hört talas om att undersökningar i vissa frågor klassas som fakta, en undersökning redovisar väl vad ett ett urval människor har för åsikt i en viss fråga, jämför man sen resultaten ifrån ex.vis olika länder drar frågeställaren vissa slutsatser av detta.

Mvh isan lover

Problemet är väl att du framställer dessa undersökningar som fakta och sen hamrar in samma meddelande i inlägg efter inlägg, upprepar budskapet om och om igen som fakta, i tråd efter tråd.
Kvittar ju om någon visat dig bättre undersökningar, bara att köra vidare på samma budskap i nästa tråd.
Typ "Thailand är världens mest ojämställda land" som var en undersökning från 40? länder. Att någon sagt till dig att världen består av mer än 40 länder får dig ju inte att sluta upprepa Thailand som världens mest ojämställda land, igen och igen och igen.

/ SatanG

Problemet är väl att du framställer dessa undersökningar som fakta och sen hamrar in samma meddelande i inlägg efter inlägg, upprepar budskapet om och om igen som fakta, i tråd efter tråd.
Kvittar ju om någon visat dig bättre undersökningar, bara att köra vidare på samma budskap i nästa tråd.
Typ "Thailand är världens mest ojämställda land" som var en undersökning från 40? länder. Att någon sagt till dig att världen består av mer än 40 länder får dig ju inte att sluta upprepa Thailand som världens mest ojämställda land, igen och igen och igen.

/ SatanG
Och du, gör väl så också, upprepar o upprepar din kritik ang IL, pågått i tio år nu

/ SatanG

Hej

Du är på hugget som vanligt.

Jag länkade till och uppmärksammade en artikel ifrån Bangkok Post när jag startade denna tråd, tycker Bangkok Post att den är värd en egen artikel så köper jag det, jag tycker att Bangkok Post är seriösa och litar helt på deras omdöme och att dom har tillräckligt på fötterna när dom presenterar en sån här undersökning, men en undersökning är just en undersökning och bör ses som en sådan.

Samma sak med Thailand ojämlikast invärlden, anser media som Bangkok Post att den undersökning som utgör underlag för artikeln håller för en artikel så ser jag inget fel i att uppmärksamma och diskutera ämnet här på forumet i en tråd.

Jag tycker att vissa tar artiklar och trådar på för stort allvar, samt även reagerar med repetilhjärnan om det innehåller kritik mot något man själv gillar o.s.v, just att ta del av nyheter, undersökningar och diskutera det som sker i Thailand är väl lite av meningen med att hänga på ett forum.

Skulle det inte bli väldigt tråkigt om vi medlemmar slutade starta trådar bara för att några ogillar en del nyheter, artiklars innehåll eller för att man själv inte delar skribentens uppfattning i en fråga?

Man får väl bilda sig en uppfattning själv i fom ämnen som diskuteras, är det ämne som man direkt ogillar kanske man ska hoppa över den tråden o.s.v, att starta trådar som alltid faller alla på läppen är nog svårt, själv väljer jag medvetet att inte vara aktiv i vissa trådar för att ämnet inte intresserar mig, svårare än så borde det väl egentligen inte vara för någon.

Mvh isan lover

Och du, gör väl så också, upprepar o upprepar din kritik ang IL, pågått i tio år nu

Hej

Lite tråkigt när någon försöker göra trådar till personliga vendettor istället för att diskutera ämnet i tråden.

Att vi båda tycker olika i en rad frågor vet väl alla och själv har jag inga problem med det, alla tycker inte samma och det måste man lära sig leva med.

Mvh isan lover

Tycker IL är bra på flera sätt, det vet han nog att jag tycker även om jag kritiserar hans sätt att diskutera.
Alla får tycka vad dom vill men om man fortsätter påstå "fakta" man uppenbarligen borde se, eller förstå/blir upplyst om, som felaktiga så får man nog klara ett påhopp emellanåt.

Tolka nu detta som positivt, hade jag inte brytt mig om er två gullegrisar hade jag ju bara nonchalerat er ;)

/ SatanG

Tycker IL är bra på flera sätt, det vet han nog att jag tycker även om jag kritiserar hans sätt att diskutera.
Alla får tycka vad dom vill men om man fortsätter påstå "fakta" man uppenbarligen borde se, eller förstå/blir upplyst om, som felaktiga så får man nog klara ett påhopp emellanåt.

Tolka nu detta som positivt, hade jag inte brytt mig om er två gullegrisar hade jag ju bara nonchalerat er ;)

/ SatanG
Du kanske får för mycket blodstimulans i hjärnan när du har fötterna på skrivbordet.

Hej

Stämmer bra.

Att Thailändska arbetare hade lite ledighet visste man ju, men kanske inte att dom var bland dom med minst ledighet i hela världen.

Mvh isan lover

Utdrag från din länk
"Thai workers are the seventh most vacation-deprived globally, according to an Expedia study that examines vacation usage and trends across 19 countries and territories."

Hmmm det är nåt som inte stämmer...........jag har det på tungan............vad kan det vara......nä kommer inte på det.
Förresten, på vilken plats kom de andra 176 länderna som inte är med i undersökningen? ;)

/ SatanG

USA:s semesterlag är lika med 0
Veckoarbetstiden är ej heller att förakta = en bra bit ÖVER 40
Ok vissa företag erbjuder 2 veckors betald semester för att bli attraktiva, men 12 timmars arbetspass är vanligt förekommande, inte minst inom sjukvården.
För övrigt behöver thais knappt någon semester för de drar ändå ständigt benen efter sig:nod:

USA:s semesterlag är lika med 0
Veckoarbetstiden är ej heller att förakta = en bra bit ÖVER 40
Ok vissa företag erbjuder 2 veckors betald semester för att bli attraktiva, men 12 timmars arbetspass är vanligt förekommande, inte minst inom sjukvården.
För övrigt behöver thais knappt någon semester för de drar ändå ständigt benen efter sig:nod:
Håller inte med dig de är många som jobbar väldigt bra.
Sen finns det många som dra benen efter sig.

Svensk semester är inte gratis, det kostar 13% av lönen som arbetsgivaren håller inne tills man tar ut sin semester med lön.

Det är fritt fram för övriga att köra samma metod. Gissar att thai inte är intresserad av innehållen lön.

Utdrag från din länk
"Thai workers are the seventh most vacation-deprived globally, according to an Expedia study that examines vacation usage and trends across 19 countries and territories."

Hmmm det är nåt som inte stämmer...........jag har det på tungan............vad kan det vara......nä kommer inte på det.
Förresten, på vilken plats kom de andra 176 länderna som inte är med i undersökningen? ;)

/ SatanG
Och fortsätter du läsa i artikeln så står det att undersökningen innefattar 300 fastanställda Thai, så säker statistik att grunda sig på ;)

Hos mina företag jobbar de 8 timma per dag och 1 timma lunch , 4 timmars jobb per lördaga.
Jobbar de över får de betald 300%
De får betalda 13 helgdaga per år
När året börjar måste de välja 12 helgdaga av 16
1 maj oblikatorisk.
Sen betala jag 2 veckors semester.
Kvinnorna får 90 daga mammaledigt med lön.:cool::cool::wai:

Senast ändrad:
Hos mina företag jobbar de 8 timma per dag och 1 timma lunch , 4 timmars jobb per lördaga.
Jobbar de över får de betald 300%
De får betalda 13 helgdaga per år
När året börjar måste de välja 12 helgdaga av 16
1 maj oblikatorisk.
Sen betala jag 2 veckors semester.
Kvinnorna får 90 daga mammaledigt med lön.:cool::cool::wai:

Låter helt ok i mina öron.
Jag tycker att folk som står och skriker på barrikaderna skulle föregå med gott exempel.
Behandlar man kompetent personal bra, så får man behålla kompetent personal.
Företag med bra rykten har ofta lätt att rekrytera duktigt folk.

Det är ju ingenting som hindrar västerlänningar som bedriver verksamhet att betala bättre och ge bättre villkor än minimum kraven.

Låter helt ok i mina öron.
Jag tycker att folk som står och skriker på barrikaderna skulle föregå med gott exempel.
Behandlar man kompetent personal bra, så får man behålla kompetent personal.
Företag med bra rykten har ofta lätt att rekrytera duktigt folk.

Det är ju ingenting som hindrar västerlänningar som bedriver verksamhet att betala bättre och ge bättre villkor än minimum kraven.
Det är helt rätt det är ingen personal hos mig som har slutat.
Sen får de gratis lunch.
Dagis och skoluniform
Hos mig är det bonusgrundande jobb.

Senast ändrad:

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
6 K
Anonym
A