Jobblista som endast thailändare får jobba som.

Jag har aldrig blivit botfalld av nagon , serverat massor med poliser som inte har nagon talan i det fallet, bara Immigration poliser sm kan det..
Inga som helst problem.

Hej

Det finns ju alltid undantag, men i Pattaya, Phuket och Koh Samui känner jag till såna fall, både personligen och fall som media har uppmärksammat, så i den branschen kan man hamna i trubbel.

Mvh isan lover

Ja frågade på immigrationen vad ja kunde å inte kunde. Att sköta huset och tomten var ok, men som ha sa thai kommer gilla dej om du låter dom göra lite och få en slant. Nu har ja ju tur har en mycket duktig elektriker till mycket bra pris, små saker vill han inte ha betalt för. Så har vi en som är duktig me de mesta han brukar också få hjälpa till. Tror att de är bra och så får dom ju en slant

Ja frågade på immigrationen vad ja kunde å inte kunde. Att sköta huset och tomten var ok, men som ha sa thai kommer gilla dej om du låter dom göra lite och få en slant. Nu har ja ju tur har en mycket duktig elektriker till mycket bra pris, små saker vill han inte ha betalt för. Så har vi en som är duktig me de mesta han brukar också få hjälpa till. Tror att de är bra och så får dom ju en slant
Vad gäller arbete på gården i den mån vi inte redan har hjälpen frivilligt, köper jag in den också.
Vad gäller andra saker som t.ex. elektriska i hemmet gör jag det själv ända sedan jag upptäckta att "byns" elektriker helt enkelt inte klarar av förstå varför jag vill ha inkommande kraftledningen obruten in till huvudbrytaren och inte skarvad in med en 4mm2 med argumentet att det finns inte så stark ström i Thailand ändå. Eller ens förstå att även om det var på det sättet är en skarv olämplig.
Beror alltså på, vad jag anförtror andra.

Det är sant som du säger om immigration att de gillar om man sysselsätter Thai. När de besökte sist råkade vi ha folk jobbande på gården och en av dem berättade att han sköter om våran gård för en viss månadsinkomst.
Syntes riktigt tydligt att immigrationspolisen gillade höra det.

Däremot tror jag att vissa saker jag gjort inte skulle varit lika välkommet. Som när jag hjälpte en av våra grannar handlossa en lastbil full med rissäckar in till under skydd av hans ladutak. Även om jag gjorde det som en ren väntjänst tror jag polisen väldigt lätt skulle kunnat klassa det som jobb.

Ja jag tar id på alla självklart, väldigt svårt att se om det är utlänning med Thai i sig, och ja allt är inte som det ser ut på en lista, finns många undantag.
Sen att stora internationella företag inte behöver går samma tillväga med arbetstillstånd som han som jobbar på lokala stället, kan du ju bara kolla upp.
Men även småföretag kan ta in utlänningar, vet flera som jobbar lagligt som mäklare med arbetstillstånd trots att det finns Thai som kan Eng.

Vilket tillvägagångssätt skiljer det på med arbetstillstånd?

/ SatanG

Vilket tillvägagångssätt skiljer det på med arbetstillstånd?

/ SatanG
Internationella storföretag har nog en annan rutin än Bert barmanagern.
Har läst iaf att internationella storföretag har eget framförhandlat från företag till företag.
Var jag läste det minns jag inte då det är många år sen.

Internationella storföretag har nog en annan rutin än Bert barmanagern.
Har läst iaf att internationella storföretag har eget framförhandlat från företag till företag.
Var jag läste det minns jag inte då det är många år sen.

Blev lite osäker här på hur det funkar olika.

Vad jag sett själv så betalar en svensk vän/granne ca 50k för ett årsvisa åt sin filippinska nanny via agent. Han sköter det alltså helt lagligt då hela familjens uppehållstillstånd här hänger på hans arbetsvisum och han vill inte ha något trubbel med immigration.
På frugans jobb gör dom det men då blir det snäppet dyrare, vad jag förstår skiljer det också mellan olika nationaliteter. Det är t.ex. billigare för en indier/kines men också svårare med pappersarbetet. Kanske även har att göra med vad för typ av företag, BOI-licens etc.

En djungel alltså, tänkte du kanske hade input på hur det funkar med "Bert" och vad du sett/hört om det. Skulle gissa på att det ofta sköts via något litet 49/51% ltd-företag om det öht sköts alltså. Det verkar ju enkelt att starta upp pappersmässigt iaf, finns säkert många som jobbar olagligt också.

/ SatanG

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
6 K
Anonym
A
A
Svar
0