Klart: EU förbjuder nya bensinbilar och dieselbilar 2035

  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 9942
  • Start datum Start datum
 
Fakta: Koldioxidutsläpp
Kinas andel var cirka 33 procent eller 12 500 miljoner ton
. På andra plats kom USA med 4 800 miljoner ton (12,55 procent), och trea var EU med 2 800 miljoner ton (7,33 procent). Sverige släppte ut cirka 39 miljoner ton, eller 0,1 procent av de globala utsläppen.17 nov. 2022


Kina står för en tredjedel av världens utsläpp av växthusgaser – och mycket pekar mot att man kommer att passera 40 procent innan årtiondets slut. Samtidigt har landet paradoxalt nog fått en del beröm för sin klimatpolitik. ”Miljörörelsen i väst har varit naiv”, säger analytikern Karl Hallding.​

 
Klimatbluff samma som etanol var, finns bara ett bättre vätgas om vi pratar om miljön
Om man nu tror att CO2 är farligt :xmas_smiley:, så är naturligtvis H2 det enda vettiga alternativet ur miljösynpunkt. Men det förutsätter att vätgasen tillverkas t ex genom elektrolys, där strömmen kommer från solpaneler.

Man skall vara medveten om att i stort sett all H2 som tillverkas idag ger CO2 som restprodukt!

CH4 + 2H2O -> 4H2 + CO2

Nästan all vätgas som används av industrin idag framställs ur fossilgas genom så kallad ångreformering. Fossilgasen hettas upp till mellan 700-1100 grader tillsammans med en katalysator av metall. Resultatet blir koldioxid och vätgas som bildas när vattenånga reagerar med metanet i fossilgasen (CH4).

Här är någonting för Åsa-Nisse eller den händige att ta tag i - vad gör du In-Ka? ;)
 
Senast ändrad:
Om man nu tror att CO2 är farligt :xmas_smiley:, så är naturligtvis H2 det enda vettiga alternativet ur miljösynpunkt. Men det förutsätter att vätgasen tillverkas t ex genom elektrolys, där strömmen kommer från solpaneler.

Man skall vara medveten om att i stort sett all H2 som tillverkas idag ger CO2 som restprodukt!

CH4 + 2H2O -> 4H2 + CO2

Nästan all vätgas som används av industrin idag framställs ur fossilgas genom så kallad ångreformering. Fossilgasen hettas upp till mellan 700-1100 grader tillsammans med en katalysator av metall. Resultatet blir koldioxid och vätgas som bildas när vattenånga reagerar med metanet i fossilgasen (CH4).

Här är någonting för Åsa-Nisse eller den händige att ta tag i - vad gör du In-Ka? ;)

För att vara ärlig så är direktverkande el ganska så energieffektivt
 
För att vara ärlig så är direktverkande el ganska så energieffektivt
Självklart, elmotorn har hög verkningsgrad, men hur skall elen produceras och skall den användas till att driva transporter eller någonting annat - värme/kyla etc?

Dessutom, skall vi ha en global fordonspark i framtiden som är minst i storlek med dagens så finns helt enkelt inte de råvaror som behövs. Vi får i så fall sätta vårt hopp till teknikutveckling och nya råvarufyndigheter. :rolleyes: I det långa loppet så är det ingenjörerna som skapar samhället, även om t ex politikerna vill tro någonting annat.

Antar att det är "eliten" som får köra egen bil, vi andra får nöja oss med kollektiva transporter.
 
Självklart, elmotorn har hög verkningsgrad, men hur skall elen produceras och skall den användas till att driva transporter eller någonting annat - värme/kyla etc?

Dessutom, skall vi ha en global fordonspark i framtiden som är minst i storlek med dagens så finns helt enkelt inte de råvaror som behövs. Vi får i så fall sätta vårt hopp till teknikutveckling och nya råvarufyndigheter. :rolleyes: I det långa loppet så är det ingenjörerna som skapar samhället, även om t ex politikerna vill tro någonting annat.

Antar att det är "eliten" som får köra egen bil, vi andra får nöja oss med kollektiva transporter.

Nja….
Det jag menar är att direktverkande el är riktigt energieffektivt så länge man klarar av att transportera den vettigt.
Att förvandla elen till något hydrogenbränsle
betyder att man slösar energi vid tillverkningen av hydrogen. Sedan ska detta hydrogenet transporteras och återigen ändra form till annan form av energi.
Helt plötsligt har man förvandlat 1kwh till 0,1kwh….eller rättare sagt så har man förbrukat en massa energi för att få 0,1kWh.

Att värma upp hus via fjärrvärme skapar en hel del effektförluster även om det man faktiskt eldar (eller annat) är ”gratis” energi som annars skulle gå till spillo.
Men jag gissar att åtminstone 60% av tillförd energi är försvunnen innan energin når sista hushållet.

Ström ska vi inte slösa med för att framställa andra energikällor. Det är ytterst energiineffektivt.
 
Ström ska vi inte slösa med för att framställa andra energikällor. Det är ytterst energiineffektivt.
Visst är det dumt att öka entropin, så strömmen skall man vara rädd om.

Om man tillverkar vätgas i t ex Jemen, så ger solen ett sådant enormt energiöverskott att även solpaneler med hur dålig verkningsgrad som helst borde vara lönsamma. Rörliga kostnader finns nästan inte och energikällan är gratis. Kan man bara få betalt för transportkostnaderna borde det vara fullt möjligt att göra affär av H2-tillverkning i länder med sådan förutsättningar.
 

Klart: EU förbjuder nya bensinbilar och dieselbilar 2035​

PUBLICERAD: 14 FEB 2023, KL 16:31
ÄMNEN I ARTIKELN: EU EUROPA BENSINFÖRBUD VISA FLER...
Knappt 12 år kvar.
Sen får det inte säljas nya bilar i Europa med bensin- eller dieselmotor.
EU-parlamentet har röstat och nej-sidan vann med 340 mot ja-sidans 279.

Förslaget har varit på gång en tid men nu är det klubbat och klart. EU-parlamentet har röstat igenom ett förbud mot försäljning av nya bilar med bensin- eller dieselmotor från och med 2035, om knappt 12 år.

Det var en förvånansvärt jämn omröstning då förslaget varit aktuellt en tid och alla mer eller mindre räknade med att det skulle klubbas igenom. De som röstade för ett förbud vann med 340-279 och 21 personer var frånvarande vid röstningen. Röstningen bestämde också en sänkning av koldioxidutsläppen med 55 procent jämfört med nivån 2021 för personbilar och en sänkning med 50 procent för transportbilar senast 2030.

Biltillverkare som tillverkar färre bilar än 1 000 till 10 000 personbilar, eller 1 000 till 22 000 transportbilar, kan undantas från regeln om sänkningar fram till slutet av 2035.

De som bygger färre bilar än 1 000 per år kommer fortsatt att vara undantagna.

Livscykelanalys klar 2025​

Redan 2025 ska EU presentera en beräkningsmodell för att bestämma det totala klimatavtrycket för en bil under dess livslängd. Vartannat år ska EU sedan presentera en rapport för att se hur bra det går att nå målsättningen med noll i klimatavtryck från de lätta fordonen inom transportsektorn
Det är dags att börja spara till en Lamborghini eller Ferrari
 
Gengas alt alkohol, det sit nämda som egentligen kostar nada att framställa samt ger en mycket ren förbränning
Hmm, gengas, är det ens tillåtet? Bortsett från det, hur många Lamborghini/Ferrariägare skulle vilja montera ett aggregat på bakluckan och sedan stoppa i vedklabbar i den innan de tänker använda fordonet?
 
Visst är det dumt att öka entropin, så strömmen skall man vara rädd om.

Om man tillverkar vätgas i t ex Jemen, så ger solen ett sådant enormt energiöverskott att även solpaneler med hur dålig verkningsgrad som helst borde vara lönsamma. Rörliga kostnader finns nästan inte och energikällan är gratis. Kan man bara få betalt för transportkostnaderna borde det vara fullt möjligt att göra affär av H2-tillverkning i länder med sådan förutsättningar.
Fördelen med el är att den tillverkas samtidigt som den förbrukas. Kanske dags att plocka fram gengasbilar???
 
Jag ser inte detta beslut lika positivt som du och är inte så säker om europeiska biltillverkarna kommer stå sig så starkt som du tror. Som det är i nuläget så är elbilar alldeles för dyra och de fungerar dåligt i kyla och vid längre körsträckor. Ladd infrastrukturen har jag svårt att se i nuläget se att bli så utbyggt att det funkar i hela landet. Batterierna hoppas jag kommer att utvecklas för de som finns nu är är för dåliga. Jag är dock väldigt tekniskt intresserad och följer med intresse vad som pågår lite mera på djupet tekniskt än kanske de flesta. För den som är intresserad av tester av elbilar så tycker jag att det är intressant att följa Björn Nyland på Youtube som testat väldigt många elbilar och nu även är i Thailand och kör diverse elbilar. Björn gjorde nyligen en Youtube angående de två olika batterityperna som används i elbilar för stunden med deras fördelar respektive nackdelar som nu bifogat.

Fast åtninstone Merca oBMW kommer redan då ha ställt om till el, 2030 resp mitten 30-talet.
Utam attgoogla vidare tror jag de flesta andr tillverkare redan beatämt sig för att göra detsamma.
 
Fast åtninstone Merca oBMW kommer redan då ha ställt om till el, 2030 resp mitten 30-talet.
Utam attgoogla vidare tror jag de flesta andr tillverkare redan beatämt sig för att göra detsamma.
Vilket är helt vansinnigt och endast gör investerare rikare, Elbilarna svar med batteritillverkning samt med användandet av skitig el för minst lika mycket miljöförstöring som bensinbilar, en till miljöblåsning , inget annat
 
Vilket är helt vansinnigt och endast gör investerare rikare, Elbilarna svar med batteritillverkning samt med användandet av skitig el för minst lika mycket miljöförstöring som bensinbilar, en till miljöblåsning , inget annat
Investerare blir alltid rikare, se Elon Musk.
UK ska ställa om redan 2030.
I USA säljer Tesla fler bilar än BMW säljer vanliga+el bilar
Ford, som samarbetar med WV om elplattform, vill dra sig ur och ha en helt egen. De bygger en ny batterifabrik i USA och lägger ner tillverkning av vanliga bilar i Europa och ställer om till el i USA. De Kinesiska el-bilsföretagen är på frammarsch över hela världen.

Den här utvecklingen går inte att stoppa.
 
Investerare blir alltid rikare, se Elon Musk.
UK ska ställa om redan 2030.
I USA säljer Tesla fler bilar än BMW säljer vanliga+el bilar
Ford, som samarbetar med WV om elplattform, vill dra sig ur och ha en helt egen. De bygger en ny batterifabrik i USA och lägger ner tillverkning av vanliga bilar i Europa och ställer om till el i USA. De Kinesiska el-bilsföretagen är på frammarsch över hela världen.

Den här utvecklingen går inte att stoppa.
Möjligt, men sjukt är det, och här i Thailand kommer jag att kunna köra vanlig MC på bensin Lääänge :laugh2: :laugh2:
 
Gengas alt alkohol, det sit nämda som egentligen kostar nada att framställa samt ger en mycket ren förbränning
Min far hade gengas under 2:a världskriget. Vad han berättade så var det inte särskilt enkelt att hantera och dessutom så var gengasen mycket farlig.

Tar lite tid att starta upp dessutom så lite planering krävs.
 
Investerare blir alltid rikare, se Elon Musk.
UK ska ställa om redan 2030.
I USA säljer Tesla fler bilar än BMW säljer vanliga+el bilar
Ford, som samarbetar med WV om elplattform, vill dra sig ur och ha en helt egen. De bygger en ny batterifabrik i USA och lägger ner tillverkning av vanliga bilar i Europa och ställer om till el i USA. De Kinesiska el-bilsföretagen är på frammarsch över hela världen.

Den här utvecklingen går inte att stoppa.

Såg någonstans att Benz nu passerat Teslas teknik vad det gäller självkörande bilar.
Känns som Tesla mest är ett varumärke, dyr och kass kvalitet.

/ SatanG
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
4
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp