Kommer Thai Airways överleva skuld- och coronakrisen ?

En kompis till mig betalade sina resor med försäkring genom sitt creditkort på Swedbank. Den hade inget skydd mot det du skriver. Själv pröjsade jag som vanligt, och vem i hel,,,e kunde ana detta. Finns kanske kort som @Micke.T beskriver där man är skyddad mot allt. Vad vet jag!! Däremot vad jag tror, är att TA trots sina förluster vill nog göra rätt för sig och behålla ansiktet för omvärlden.
Jag önskar inget hellre än att ni får era pengar tillbaka @Krille

Fortfarande inte ett knyst från TA:thumbsdown:
Kan det vara så att Thai medvetet låter bli att betala tillbaka biljetter sålda direkt av thai till privatpersoner?

Vi hade ett knippe biljetter med thai köpta via resebyråer och där kom stråla efter sex månaders eller så.

Svårare för privatpersoner att sätta press på thai air.......

Kan det vara så att Thai medvetet låter bli att betala tillbaka biljetter sålda direkt av thai till privatpersoner?

Vi hade ett knippe biljetter med thai köpta via resebyråer och där kom stråla efter sex månaders eller så.

Svårare för privatpersoner att sätta press på thai air.......
Mycket möjligt. Att alla flygbolag ligger i stålbad nu är ju självklart, men att Thai är hårdare drabbat än tex Turkish airlines får mig att tvivla. Nä här ligger en hund begravd, vem har pengarna tusentals människor betalat för sina inställda flyg?

Mycket möjligt. Att alla flygbolag ligger i stålbad nu är ju självklart, men att Thai är hårdare drabbat än tex Turkish airlines får mig att tvivla. Nä här ligger en hund begravd, vem har pengarna tusentals människor betalat för sina inställda flyg?
Thai är hårdare drabbat för dom flyger väl nästan bara mellan Bangkok och andra länder och när Thailand är stängt så flyger dom ju knappt.
Turkish airlines flyg är inte tomma, polare flög med dom till Malaysia, mellan Göteborg och Istanbul var det nästan fullsatt, fast till Malaysia rätt tomt.
Men inom Europa så fyller dom ibland flygen.
Jag flög med Emirates till Bangkok, Stockholm-Dubai var nästan fullsatt och några säkerhetsavstånd som varannat säte existerade inte.
Från Dubai till Bangkok nästan tomt.

Thai är hårdare drabbat för dom flyger väl nästan bara mellan Bangkok och andra länder och när Thailand är stängt så flyger dom ju knappt.
Turkish airlines flyg är inte tomma, polare flög med dom till Malaysia, mellan Göteborg och Istanbul var det nästan fullsatt, fast till Malaysia rätt tomt.
Men inom Europa så fyller dom ibland flygen.
Jag flög med Emirates till Bangkok, Stockholm-Dubai var nästan fullsatt och några säkerhetsavstånd som varannat säte existerade inte.
Från Dubai till Bangkok nästan tomt.
Lite offtopic men ändås en jämförelse när det gäller resa.
Polaren som flög till Malaysia.
För att få komma dit nu var det ännu krångligare än hit.
Först tänkte han söka visum och inresetillstånd hos ambassaden men det gick inte, han var tvungen att skicka mail och söka inresetillstånd direkt av regeringen i Malaysia.
Men han kom iväg tillslut.
14 dagars karantän där med.

Nu är det andra mars som är sista datum, för bolaget att redovisa en plan till en rekonstruktion eller konkurs.
Det är väl den tionde i ordningen som domstolen och fordringsägare ska försöka enas om.
Beloppen är enorma i skulder, flera tusen miljarder, väljer regeringen att lösa detta blir det konsekvenser att fortsätta dela ut bidrag till de arbetssökande.
De som väntar på återbetalning av biljetter ligger långt ner på listan.

Från dagens DI. Ser inte så bra ut för bolaget. Dags att fundera på andra alternativ om nu inte militärerna vill behålla bolaget som ett sätt att pensionera stridsflygare:

Flygbolaget Thai Airways gick back 141 miljarder baht, motsvarande 38,5 miljarder kronor, förra året. Det motsvarar inte bara den högsta förlusten någonsin utan också en tolvfaldig ökning av förlusten jämfört med 2019. Thai Airway har fyra förlustår bakom sig i rad.

Rekordförlust för Thai Airways – riskerar att bli utslängda från börsen​

8b3780f3-818d-4d6e-9740-99aa8eafa7eb.jpeg

Flygbolaget Thai Airways gick back 141 miljarder baht, motsvarande 38,5 miljarder kronor, förra året. Det motsvarar inte bara den högsta förlusten någonsin utan också en tolvfaldig ökning av förlusten jämfört med 2019. Thai Airway har fyra förlustår bakom sig i rad.
Publicerad: 25 februari 2021, 11:20
På grund av den stora förlusten uppvisar bolaget nu ett negativt eget kapital. Det har fått Bangkokbörsen att reagera genom att stoppa handeln i aktien på torsdagen, rapporterar Nikkei Asia. Det är inte uteslutet av Thai Airways avnoteras enligt börsen.

Thai Airways, som är Thailands största flygbolag, kom förra året att transportera 76 procent färre passagerare och 72 procent mindre frakt på grund av coronapandemin.
För att hålla sig vid liv har bolaget sålt av tillgångar och väntas fortsätta med detta. Enligt lokala medier är en post på 13,3 procent i inhemska lågprisflygbolaget Nok Air och fem Boeing 737-400 närmast på säljlistan.

På grund av den stora förlusten uppvisar bolaget nu ett negativt eget kapital. Det har fått Bangkokbörsen att reagera genom att stoppa handeln i aktien på torsdagen, rapporterar Nikkei Asia. Det är inte uteslutet av Thai Airways avnoteras enligt börsen.

Thai Airways, som är Thailands största flygbolag, kom förra året att transportera 76 procent färre passagerare och 72 procent mindre frakt på grund av coronapandemin.
För att hålla sig vid liv har bolaget sålt av tillgångar och väntas fortsätta med detta. Enligt lokala medier är en post på 13,3 procent i inhemska lågprisflygbolaget Nok Air och fem Boeing 737-400 närmast på säljlistan.
Jäkla tur jag hade och sålde av den på plus för 1 vecka sen ;)

Vet jag inte vad som gäller vid en sådan här situation men annars.

Om man har betalat den inställda flygresan med kreditkort, kan man kräva återbetalning av kreditkortsföretaget. Vid bankkortsbetalning kan man kolla med banken om återbetalning kan ske med stöd av avtalsvillkoren. Om resan ingår i en paketresa hos en resebyrå, kontakta reseguiden.

Jag köpte en uppgradering till business class med visa kreditkort hos KLM.
När jag kom till flygplatsen fanns där ingen business class för mig men dom tog pengarna.
Hörde av mig till KLM men dom vägra betala tillbaks skicka mig bara mellan olika...
Tröttnade på dom och kontaktade Kasikorn bank som jag hade kort hos då, "låt oss ta hand om det".
2 dagar efter var pengarna tillbaks på mitt konto.

Hej

Man kan ju undra hur marknaden för begagnade flygplan är just nu, knappast på topp.

Mvh isan lover

Stackars dom som köpte aktier förra veckan.
Jag har ju mest kollat krypto och glömt aktierna lite.
Men var inne och kollade och såg att Thai gått upp och jag låg på plus, sålde av direkt.
Velat bli av med dom länge men ville inte sälja på minus.
+6% tror jag det var, hade inte mycket men ändå, dom som köpte måste ju känna sig tvärblåsta.

Vet jag inte vad som gäller vid en sådan här situation men annars.

Om man har betalat den inställda flygresan med kreditkort, kan man kräva återbetalning av kreditkortsföretaget. Vid bankkortsbetalning kan man kolla med banken om återbetalning kan ske med stöd av avtalsvillkoren. Om resan ingår i en paketresa hos en resebyrå, kontakta reseguiden.

Jag köpte en uppgradering till business class med visa kreditkort hos KLM.
När jag kom till flygplatsen fanns där ingen business class för mig men dom tog pengarna.
Hörde av mig till KLM men dom vägra betala tillbaks skicka mig bara mellan olika...
Tröttnade på dom och kontaktade Kasikorn bank som jag hade kort hos då, "låt oss ta hand om det".
2 dagar efter var pengarna tillbaks på mitt konto.
Ja så ska det vara men är inte. Kompisen köpte 3 biljetter och betalade med sitt kreditkort från Swedbank. De har ju en återbetalningsgaranti, men i detta fall är något väldigt fel. Inga pengar tbx. Att jag kommer loosa nästa 8 k skiter jag snart i, eftersom jag betalade med mitt vanliga kort, även det Swedbank. Hoppas att G. P. sågar sig i foten. Nu ska jag gå i krig med hans bank, bara för att jävlas lite.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp