Mackfaktorns Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Gazton " sa:
Precis som jag skrev tidigare : Avundsjuka

Hade tanten din haft sitt hem någonstans på Phuket, så hade du pratat dig svettig om det. ;)

Avundsjuka Gazton, är någonting helt annat. Det är när man vill ha någonting någon annan har.

jag bor i Isaan och har 4 timmar med bil till Rayong, jag kan alltså åka dit närhelst jag vill. Ändå väljer jag bara att åka dit ett par, tre gånger om året.

Jag tycker dessa tillfällen är underbara men skulle inte kunna uppskatta dem mer.om jag var där längre. Jag har virit i Phuket, Hua hin och Pattaya och där vill jag definitivt inte vara.

För mig är.människorna jag har omkring mig i vardagen långt mycket viktigare än miljön och jag kan inte få det bättre än jag har det nu, underbara människor och nära till hav eller berg de gånger jag känner för de miljöerna.

Jag respekterar dina val men kom inte och säg att jag är avundsjuk, det är inte sant. Förmodligen lika lite som du är avundsjuk på mig.

"Sir One " sa:
Jag gillar dina bilder så en karma har jag givit dig.
Hoppas att du inte tycker det vara förmätet om jag ger dig ett tips på vad du kan göra för att enkelt förbättra de skannade bilderna.
Jag använder att program som heter theGimp vid bildredigering. Det är gratis och kanon för oss amatörer. Jag vet att det finns folk som tjatar om Photoshop men det är som att skjuta kråkor med luftvärnskanon.
Allt jag har gjort är att använda en funktion som heter "automatisk vitbalans" och skärpt till bilderna. Detta tog totalt två minuter.
En viss skillnad?Låter intressant vars hittar jag det programet ?

"ledarn " sa:
Jag bodde ju på PhiPhi Paradise när vågen kom..
Bodde i andra raden bakom dom lite snyggare och nya bungarna i brunt trä med lite schysta altan dörrar...

Bodde alltid där sedan 1999 fram till Tsunamin..
Allt ifrån 3 veckor till 3 månader i stöten varje vinter och även runt Songkran..

Efter vågen har jag inte varit där ute igen...
Vet inte om jag kommer åka dit igen ??
Kanske väcker en del otäcka minnen som jag vill förtränga ??
Vad personalen hade för namn kommer jag inte ihåg...
Vet att jag var där inne på julafton något år och lånade deras ugn för att göra en Jansson något år...

Kommer ihåg han Falang gubben som bodde där och hjälpte dom varje år..
Inte vad han heter tyvärr..
Han bodde alltid i dom där små kojjorna vid början av stranden där man kom ner ifrån skogen...
Ok vem vet kanske vi stött på varandra har några goda vänner som också bott där varje år sen 1998 dom borde du ha stött på iaf. Falang gubben måste väl va engelsmannen har också glömt vad han hette.
Revet på första bilden kunnde man stöta på haj om snorklade då vet ej nu sist jag var till phi phi 2009 så såg det ut som en marina där fullt i turistbåtar

001.jpg

005.jpg

"Berralund " sa:
Hmmm, det är ju bra att han skriver "landet på låtsas", för så är det ju i turistghettona söderöver. Och att komma att påstå att man är turist när man har hus och familj mitt i en isaansk by (även om vi bor i Sverige) talar ju sitt tydliga språk. Nej tacka vet jag lugnet där uppe, jag står gärna ut med en och annan galande tupp och skällande hund. Det är bra mycket bättre än fulla turister söderöver.
Välkommen till Phuket.Utanför turistgettot runnt Patong finns inte en full turist medans det däremot bor en massa alkoliserade faranger runt om i byarna i Issan.Du bor inte i Thailand och besöker bara din familj i Thailand som turist. 8)

"ledarn " sa:
Udden heter ju "Shark point" utav en anledning :D :D

Var det högvatten på eftermiddagarna så var det ett dagligt nöje att simma ut och snorkla med hajarna "Black Tip Reve shark"..
Riktigt jäkla cool att få en haj endast någon meter ifrån sig.. :thumbsup: :thumbsup:

Ska se om jag inte hittar lite bilder..
Men det är ju alltid lite känsligt att lägga ut med folk på..??
Precis riktigt coolt ni skulle sett polarn en gång Michael Phelps hade inte haft en chans :laugh: :laugh:
Var aldrig ut dit sist tordes inte simma ut dit pga alla båtar.

Då det är öar eller land utanför som syns så tydligt som dom gör så stöp mina gissningar direkt. Annars såg det lite ut som Lanta med stranden.

Ja det var riktigt hemskt det som hände. Jag var i khao lak och jobbade med dykning det året. Men åkte hem vid jul som tur var, 20 december. Var meningen jag skulle tillbaka igen i januari men det ställde jag in. Det dröjde länge innan jag återvände ner.

Intressant men skrämande bilder ledarn sätt gärna in fler om du vill och kan.

Både jag och mina vänner hade ju lärt känna kocken Tack på paradis ganska väl innan tsunamin och hans liv å livsöde måste väl ha gripit oss för redan dan efter tsunamin började vi försöka få kontakt utan att lyckas dock men vi bestämde oss för att fortsätta söka kontakt och att för om han lever och vill så bjuder vi hem han till Sverige.
Efter ca 1 månad fick vi tag på han tillsist på telefon han befann sig då hemma hos sin mamma i en by i närheten av khon kaen hade således överlevt men var ruinerad hela hans liv var ju bortspolat.
så han ville gärna komma så efter lite fix med pass å papper kom han då i juli förutom att umgås fick han då plocka lite bär måla mm tjäna sig lite pengar.

Hamnar lite ur spår här poängen var iaf att han berättade en hel del om tsunamin både rörande och skrämmande detaljer en historia var om när vattnet började dra tillbaka sig han var i köket å jobbade när en tjej från japan eller med någon sorts anknytning dit iaf som också jobbade på paradis berättat med halvrisig svenengelska kom springande till han skrikande att kom tack vi måste varna alla en tsunami kommer vilket han inte hade en aning vad det var då men lita på hon så tack vare det klarade han sig och troligen många fler enligt han så dog ingen där förutom en longtailförare som just då var in till stan ledarn kanske vet något mer om detta ?

Lägger in några från den perioden så att ni som inte va där kan se hur det såg ut :(

micke 194.jpg

micke 196.jpg

micke 198.jpg

micke 199.jpg

micke 205.jpg

micke 207.jpg

micke 224.jpg

"glimten66 " sa:
Va ett tag sen du fick nåt nu va ???

sorry att det blev offtopic nu :)
Kan nog va bra med lite off efter sett på bilderna fina inte rätt ord men intressant å titta på iaf.

Ledarn varför tror du att det gick så pass " bra "på denna del av phi phi kan det bero på höjdskillnaden till havet eller närhet till berget ?

"legolas " sa:
Skulle ju vara grymt coolt att ha kunna ha varit med om att besöka Thailand så långt tillbaka som 89-90. Tänk vilken grym skillnad det måste vara för Er som upplevt det.

Jag för min lilla del ser ju här i Chaiyaphum skillnaden emellan det lilla spannet mellan 2008 fram tills nu 2013... Det är en ytterligt stor skillnad på i stort sett allting här runt stan i alla fall...

legolas
Håller med hade många förfrågningar om å följa med dit men på grund av en mix av okunskap vad thailand var fördomar club 33 fick barn så då blev det gröna lund Lisseberg Disney World Globen horsshow Falsterbo spice girls mm i stället. Så min första resa vart först 2000.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp