Måste man åka till Sverige för att pensionera sig?

Jag jobbar här nere och fyller 63 i år, jag tänker inte sluta att arbeta men har funderat en hel del på lönsamheten med att vänta med pensionen. och har varken tid eller lust att åka till Sverige.

Sitter just nu med blanketter att fylla i och skicka till diverse pensions institut för att ansöka om pension. Är 62 i sommar och då får det räcka. Jag har läst mig till att det räcker att skicka in dessa blanketter. Glöm inte att även söka SINK-skatt om du bor här i mer än 6 månader per år.

Tänk också på att det finns en brytpunkt få SINK inte lönar sig. Så har man låg pension ska man räkna på det.

Du skall även fundera på detta med det från 65 år (ålderspension ) fyllda dubblerade grundavdrag som du går miste om med sink ;)

Det funkar fint med SINK för mig. Är utskriven ur Sverige och väl ändå inte dra av nåt ??

.... får väl ändå inte dra av nåt.... [emoji274]
Dubbekt grundavdrag för alla ålderspensionärer som är inskrivna , dvs i mitt fall skivs min pension ner med 64 tusen innan man sen beräknar skatt på resterande .. Som utskriven bra ett grundavdrag påmi mitt fall drygt 30 ,000 så det tål att räkna på

Jag pensionerade mig i april 2016, och bodde här nere då. Så som svar på din fråga. Ja man gör detta via nätet och datorn, inne på pensions-myndighetens hemsida.

Jag kommer ihåg att dom skrev att dom önskade att man ansökte SENAST 3 månader innan datumet man ville pensionera sig.

Dubbekt grundavdrag för alla ålderspensionärer som är inskrivna , dvs i mitt fall skivs min pension ner med 64 tusen innan man sen beräknar skatt på resterande .. Som utskriven bra ett grundavdrag påmi mitt fall drygt 30 ,000 så det tål att räkna på
Tack ska kolla detta!

30,000:- är ju nästan 2 månadspensioner för dom med liten pension..??

nästan ledarn, det är de facto hela 3 månadslöner för de med små pensioner.... hemska siffror ju..

Jo, men tänk nu efter , jag skrev att man räknar skatten efter att man dragit av grundbeloppet , i mitt fall 25000:- x 12
-64 ,000 - 32% = vad jag då får i handen , skulle om jag vara utskriven vara 25,000 x 12-32000 -20% = vad jag skulle fått i handen , varsågoda att räkna själva om jag tjänar eller förlorar , minimal skillnad , men jag har i alla fall en hyfsad trygghet med sjukförsäkringen som då finns i och med att jag är inskriven .....

Sitter just nu med blanketter att fylla i och skicka till diverse pensions institut för att ansöka om pension. Är 62 i sommar och då får det räcka. Jag har läst mig till att det räcker att skicka in dessa blanketter. Glöm inte att även söka SINK-skatt om du bor här i mer än 6 månader per år.

Om du söker "sink" så beakta 12 mån. regeln, det första året.

Har man låg pension så finns det en stor fördel med att betala normal skatt och inte skriva ut sig, man kan teckna svensk reseförsäkring som är överlägsen de man annars kan köpa.

Men den svårare frågan är väl egentligen den som är mest intressant för oss som bor här nere på riktigt!! Vi är ju utskrivna ur Sverige,,,

Var går gränsen för att det skall löna sig att nyttja SINK???

Du kan anmäla på nätet, pensionsmyndighetens sida.
Missa inte att anmäla även till dina avtalsförsäkringar tex Alecta, AMF och KP, KPA.
Jag är pensionär och utskriven till Thailand, och har sammanlagt ca sextusen kr efter skatt från dessa inkl fondsparande där.

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
8 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar