Nybörjarbyggare i Thailand

Känn på insidan väggen när solen ligger på så känner du om det skulle göra nytta med isolering. Personligen så föredrar jag stora takutsprång som ger skugga runt huset och om inte solen ligger direkt på väggen är ju inte isolering lika nödvändig. Dubbla väggar ok men isolering i mellan känns som overkill.
Är ju skillnad mot ex Sverige där det på vintern kan skilja 40-50gr mellan ute och inne, då är givetvis isolering ett måste men i Thailand skiljer det sällan mer än 10gr.
Taket däremot hade jag isolerat på ett Thaihus och dubbelglas i fönstren.
Sen gärna en takhöjd på 3m inne så det finns plats för den varma luften.

Senast redigerad av en moderator:
Nackdelen med superblock på andra våningen och stolpar är vikten. Sen tar det 1 dag per vägg att putsa en sida. Vårt hus tog nog tre veckor att putsa. Men väljer du använda putsade väggar använd superblock marginellt dyrare än vanliga och putsningen plus färg kostar ändå mycket mer än blocken.

Global house 2" 2 st med 100*50*1,5mm stålreglar skulle jag använt.

Känn på insidan väggen när solen ligger på så känner du om det skulle göra nytta med isolering. Personligen så föredrar jag stora takutsprång som ger skugga runt huset och om inte solen ligger direkt på väggen är ju inte isolering lika nödvändig. Dubbla väggar ok men isolering i mellan känns som overkill.
Är ju skillnad mot ex Sverige där det på vintern kan skilja 40-50gr mellan ute och inne, då är givetvis isolering ett måste men i Thailand skiljer det sällan mer än 10gr.
Taket däremot hade jag isolerat på ett Thaihus och dubbelglas i fönstren.
Sen gärna en takhöjd på 3m inne så det finns plats för den varma luften.

Vi har närmare 4 meters takhöjd inne och riktiga tegelpannor så det är någon hybrid mellan Thaistil med tunna väggar och farangstil.
Fönstrena är tonade som de har i kontorsbyggnader så de gör sitt.
AC i sovrummet har jag med nästan ingen fläkt så kall luften nästan rinner ner.
Gillar AC på låg effekt typ 27grader när det är 33 ute så blir inte skillnaden så stor när man går ut.
AC skall vara inventer så den inte stör med av och på ljud och sparar el.
Våra hörs knappt.

Senast ändrad:
http://www.thaidrawing.com/ är bra för de som vill ha färdiga ritningar för hela huset, många modeller att titta på. http://www.xn--q3cbb1ag6gd9joc.com/ är ett företag med mängder av modeller på prefabhus av stål och fiberbetong. Byggs på fabrik och fraktas till byggplatsen. Smidig lösning som gör att man slipper bli osams med någon släkting som inte kan bygga trots att de försäkrat detta. Tjing och lycka till.

Jag ämnar att bygga ett hus i Pathum Thani.
Det ska byggas på pålar för att skapa ett skuggigt utrymme under, i thaistil för att tillfredsställa hustruns önskningar.
Jag har gjort en planskiss men är osäker på am jag ska bygga i lättbetong eller i trä med isolering.
Det senare innebär att diffusionsspärren borde läggas på utsidan, inte insidan som är brukligt i Norden.
Vad är er mening?

Hej !
Bygg inte i trä utan i betong och sten då kommer huset att stå kvar för alltid.
Trä är mycket dyrt i Thailand och bör undvikas så mycket som möjligt.
Vårt hus i Rayong är uppbyggd med tegel ( ca 12 cm bredd) som staplas på varandra med förankring av armeringsjärn och betongfylld . Det finns något som heter chera som liknar trästruktur som används där man vill ha trä , och den är fylld med tror jag cementblanding av något slag . Lite tipps till dig och lycka till / Owe

Det finns något som heter chera som liknar trästruktur som används där man vill ha trä , och den är fylld med tror jag cementblanding av något slag . Lite tipps till dig och lycka till / Owe
Det finns även Dura och Conwood, bara en smaksak vilket trästruktur på mönstret man vill ha

Senast ändrad:
Om du bygger i trä välj ett hardwood eller teakmaterial åtminstone i de bärande delarna. Köp med stor fördel begagnat, då ser du om det har blivit angripet tidigare. Helst skall materialet vara så hårt att du inte kan skruva i en skruv för hand, det blir för tufft även för termiter.

Så har jag byggt, eller rättare sagt bygger. Mer än två meters takutskjut, mitt hus kommer solen bara åt på morgonen och bara i öster. På kvällen når solen in så sent att det inte spelar någon roll. Tänk bara på att ett stort takutskjut inte kan få hänga av egen kraft! Inte för att tyngden är för stor, det är ju bara en fråga om materialdimensioner utan för att vinden kommer att lyfta taket och få det att gunga! Lite, lite varje gång det blåser men i längden blir skadorna stora. I mitt fall gör vi så att vi sätter en rad klena järnstolp i ytterkanten, i djupa betonghål. Innan vi svetsar fast vid taket lyfter vi det en halv cm med hävstång. Då kommer taket att pressa nedåt och med "draghjälp" från stolpen i kombination med spänsten i takbalkarna kommer överhänget att bli styvt.

Nu såg att en medlem med namnet Skåne hade byggt ett juste hus för 600.000 THB. Storleken verkar vara vad jag är ute efter och även stilen, Visserligen vill jag hissa upp huset på höga pålar för att få lite space under det men ritningar kan modifieras. Nu har inte Skåne varit verksam på ett tag men någon kan kanske tipsa om hur man får tag på honom för ett snack och ev. ritningar.

Här är hans fina hus
IMG_1847.webp

Nu såg att en medlem med namnet Skåne hade byggt ett juste hus för 600.000 THB. Storleken verkar vara vad jag är ute efter och även stilen, Visserligen vill jag hissa upp huset på höga pålar för att få lite space under det men ritningar kan modifieras. Nu har inte Skåne varit verksam på ett tag men någon kan kanske tipsa om hur man får tag på honom för ett snack och ev. ritningar.
Prova att skicka ett pm till honom här, då borde han få ett meddelande i sin email om det

Jag har faktiskt inte försökt. Var stressad på jobbet och sen föll det i glömska. Jag tackar för påminnelsen

Om du bygger i trä välj ett hardwood eller teakmaterial åtminstone i de bärande delarna. Köp med stor fördel begagnat, då ser du om det har blivit angripet tidigare. Helst skall materialet vara så hårt att du inte kan skruva i en skruv för hand, det blir för tufft även för termiter.

Begagnat????
Anledningen att det ej är angripet tidigare, är att det inte har funnits termiter i detta område, men det kanske finns i köparens område, och då är det kört i alla fall.

http://www.thaidrawing.com/ är bra för de som vill ha färdiga ritningar för hela huset, många modeller att titta på. http://www.xn--q3cbb1ag6gd9joc.com/ är ett företag med mängder av modeller på prefabhus av stål och fiberbetong. Byggs på fabrik och fraktas till byggplatsen. Smidig lösning som gör att man slipper bli osams med någon släkting som inte kan bygga trots att de försäkrat detta. Tjing och lycka till.

Ibland lönar det sig att läsa gamla tråd. Hittade en ritning som jag redan blanerat på skrivbordet. Tack tack sven

Liknande trådar

Tillbaka
Topp