Odla avocado i Thailand

Wangthong

Medlem
Jag var in och skrev i en annan tråd om avocado. Och fick en förfrågan om att skriva mer. Varför inte en egen tråd.
Jag är ingen expert på att odla avocado, men har fått gräva ner mig lite. Kanske kan jag ge någon inspiration eller få någon att undvika göra misstag. Fast jag hoppas minst lika mycket på att få tips.

Att jag började med avocado var konstigt för jag tycker egentligen inte om avocado. Frugan däremot kräver avocado. Så åkte jag på diabetes och började lägga om frukosten. Köper en jättegod avocado i Thailand som var så jävla god på morgonen till min annars tråkiga men nyttiga Grekiska yoghurt.

Nu innan vi åkte till Sverige kom en släkting med de sämsta avocado jag smakat. De såg så fina ut. Det finns variation, men skenet kan bedra.
20250316_203058.webp

Var ska vi börja om vi ska odla? För det första avocado hörs vara bland det svåraste man kan ge sig på.
Kräver plats, lagom med vatten, bra jord och värme.
Inte nog med det. De beter sig inte riktigt som andra fruktträd. Jag har blivit "nästan idiotförklarad" för att många antar att avocado beter sig som t.ex mango.

Många har också sågat ner sina gamla avocadoträd för att de inte får till det.
Gör inte så, jag hoppas att flera avocadoodlare kan sammarbeta med utbyte av kvistar och annat för att återuppliva träd.
20250316_174750.webp

Mycket skrivet utan att komma någonstans. Tänker fortsätta, sitter just nu på tåget/bussen till Sundsvall. Hoppas det finns många med samma intresse som vill dela med er. Jag ska försökabeskriva vad jag stött på för intressant under min korta tid med avocado.

Hej

Intressant ämne och jag tror att man odlar avokado på några platser i Thailand, men jag känner inte till någon som gör detta i vår del av Isaan. Så min erfarenhet av att odla avokado är noll, men det finns bevisligen dom som odlar detta i Thailand på dessa platser : ”Nakhon Ratchasima, Chaiyaphum, Nan, Tak, Chiang Mai, Chiang Rai, Rayong, Chanthaburi and Songkhla provinces. However, the big concentration is in the northern and northeastern regions.”

Mvh isan lover

Hej

Intressant ämne och jag tror att man odlar avokado på några platser i Thailand, men jag känner inte till någon som gör detta i vår del av Isaan. Så min erfarenhet av att odla avokado är noll, men det finns bevisligen dom som odlar detta i Thailand på dessa platser : ”Nakhon Ratchasima, Chaiyaphum, Nan, Tak, Chiang Mai, Chiang Rai, Rayong, Chanthaburi and Songkhla provinces. However, the big concentration is in the northern and northeastern regions.”

Mvh isan lover
Precis som du skriver så finns det en del framstående forskningsstationer och odlare i Thailand. Var väl på 60 talet kungen drog igång projekt främst i Chaing Mai men även andra ställen.

Ska man börja odla är det första problemet man ställs inför att få tag på plantor.
Att sätta kärnor själv är en återvändsgränd.

Precis som du skriver så finns det en del framstående forskningsstationer och odlare i Thailand. Var väl på 60 talet kungen drog igång projekt främst i Chaing Mai men även andra ställen.

Ska man börja odla är det första problemet man ställs inför att få tag på plantor.
Och vatten är även många ggr ett stort problem, i år har stora områden i isaan vart torarre än vanligt

Det odlas mycket avocado i södra delen av Filippinerna kring Davao.
Ett stort fruktdistrikt för många olika sorters avocado.

Ska man jämföra med Thailand är det nog Chantaburi och Trang som har liknande klimat och nederbörd.

Som du skriver är att dra upp egna från kärnor i stort sett värdelöst.
Här finns färdiga plantor att köpa men alla är ympade kvistar på en stam.
Ympning är genvägen till att erhålla frukter.

Avocado kan inte befrukta sig själva trots massor av blommor, därför behöver man många träd som blommar så insekter kan pollinera så att en frukt bildas.
Att ympa in kvistar från olika träd eller buskar på samma stam gör att pollinering blir möjligt på enskilda träd.

Hur man gör finns utförligt beskrivet med många olika videor från YouTube

Sök med grafted avocado eller grafting avocado.

Med ympning eller grafting på engelska kan man få avocado att växa på ett mangoträd som klarar torka bättre med sina djupa rötter.

Och vatten är även många ggr ett stort problem, i år har stora områden i isaan vart torarre än vanligt
Exakt så är det utifrån två aspekter.
Jag skrev i mitt första inlägg.
"Var ska vi börja om vi ska odla? För det första avocado hörs vara bland det svåraste man kan ge sig på.
Kräver plats, lagom med vatten, bra jord och värme.
Inte nog med det. De beter sig inte riktigt som andra fruktträd. Jag har blivit "nästan idiotförklarad" för att många antar att avocado beter sig som t.ex mango."

Jag skrev lagom med vatten. Som du säger är för lite vatten inte bra. För att få rikligt med frukt behöver avocadon mycket vatten. Under tiden trädet är ungt är det också känsligt för torka och behöver lagom med vatten. Just ordet lagom är viktigt i sammanhanget avocado.

En avocado har nämligen ett känsligt rotsystem som lätt drabbas av rotröta. Därför är det thailändska klimatet inte riktigt bra under regntiden heller. Ett träd som står i vatten kommer mest troligt att drabbas av rotröta och inte klara sig.

Där har vi ju också en annan nackdel i Thailand. Jorden är inte alltid så bra på att släppa igenom vatten. Själv har jag det problemet. En del är lycklig och har mark som lutar och därigenom har bra avrinning. Fast det är inte alltid det räcker om man har riktigt taskig jordmån. Även på slutande mark kan man få vattensamlingar.

Man gräver alltid en grop där man planterar trädet. Är marken t.ex. lermark är det inte säkert att den marken släpper ut vattnet från gropen. Gropen måste alltså ha jord som gör att rötterna dräneras från vatten som står kvar länge.

Det odlas mycket avocado i södra delen av Filippinerna kring Davao.
Ett stort fruktdistrikt för många olika sorters avocado.

Ska man jämföra med Thailand är det nog Chantaburi och Trang som har liknande klimat och nederbörd.

Som du skriver är att dra upp egna från kärnor i stort sett värdelöst.
Här finns färdiga plantor att köpa men alla är ympade kvistar på en stam.
Ympning är genvägen till att erhålla frukter.

Avocado kan inte befrukta sig själva trots massor av blommor, därför behöver man många träd som blommar så insekter kan pollinera så att en frukt bildas.
Att ympa in kvistar från olika träd eller buskar på samma stam gör att pollinering blir möjligt på enskilda träd.

Hur man gör finns utförligt beskrivet med många olika videor från YouTube

Sök med grafted avocado eller grafting avocado.

Med ympning eller grafting på engelska kan man få avocado att växa på ett mangoträd som klarar torka bättre med sina djupa rötter.
Ditt inlägg sätter punkten på många olika problematiker när det gäller avocado. Det kräver en hel del om man ska reda ut det du tagit upp.
Jag börjar med klimat och nederbörd. Det som egentligen är mest kritiskt och svårast att lösa med avocado är kylan. Tycker definitivt inte om frost. Annars odlas avocado över en stor del av världen. Sydeuropa, sydligaste USA ner i stora delar av Sydamerika, Afrika, Australien och Nya Zeland samt stora delar av Asien. Det mest produktiva klimatet är där det är varmt utan att solen blir alldeles för stark.

Jag skuggar mina nyplanterade träd under den nu varmaste tiden i Thailand. Jag har ett större träd som har klarat sig utan att behöva skuggning. En del skyddsmålar trädet för att slippa skugga. De största träden blir svåra att skugga om de håller till i riktigt soligt klimat så att de behöver skydd.

Ympning och befruktning kräver mycket att tillägga så jag sparar det mesta av detta du har tagit upp några saker som är väsentliga speciellt för de som vill ha mycket frukt och göra pengar.

Det börjar emellertid tidigare. Många vill ju odla från avocadokärnor för att det är enkelt. Odlar man inomhus så är nog det det enklaste sättet. Jag har inte sett något om någon som lyckats få frukt från träd som odlats inomhus. Att få frukt från ett träd som dragits upp från kärna tar också väldigt lång tid tider som 7 - 12 år har jag sett. Ympar man får man frukt från 3 - 5 år beroende på hur man sköter trädet och klimatet. Första året blir det inte många frukter och det är inte ovanligt att träd släpper frukterna första året.

Det finns mera nackdelar med att odla från kärna. Lite svårare att förklara men jag har förstått att det har med det genetiska.
Få se om jag kan förenkla det hela med att ta en liknelse från människolivet.
Vi människor behöver precis som avocadoträdet honor och hanar för att få barn (frukter). Det genetiska kommer från två håll, men vet vi vad den genetiska föreningen kommer att åstadkomma. Anlag från fader och moder. Vad blir resultatet då. Titta på en familj med många barn, är alla lika. Knappast troligt. Precis på samma sätt med avocado. Vi vet inte vad kärnan vi planterar för med sig för anlag. Därför kommer en del tråd att få goda frukter och en del kommer att bli smaklösa eller smaka konstigt en del kommer kanske inte att få frukter. Vi vet alltså inte vad resultatet kommer att bli när vi planterar från en frukt vi ätit och tagit kärnan från. Även om frukten var god behöver inte plantan få goda frukter.

Detta vet inte alla. Jag har köpt och fått plantor som dragits upp från kärnor. De jag köpt har jag köpt från försäljare som inte vet vad de säljer. Dvs varför man inte ska dra upp plantor från kärnor utan ympa fram från kända träd. Jag har också sett många thailändare som på internet säljer plantor de drivit fram själva.

Många har ifrågasatt mig när jag ska försöka förklara för dom. En förklaring som jag sett fungerar på thailändarna är att ta liknelsen med mango. Nu är liknelsen med mango inte helt klockren men den fungerar på thailändarna. De flesta thailändare vet att alla mangoträd inte producerar goda frukter. Hur får man goda frukter då? Många vet inte, men väldigt många thailändare vet att det ofta inte blir bra resultat att driva upp plantor från mangofrukter som de sparat kärnor från.

Vi lämnar detta ämne här. Jag ska återkomma med mera om ympning och avocadons befruktning.

Ditt inlägg sätter punkten på många olika problematiker när det gäller avocado. Det kräver en hel del om man ska reda ut det du tagit upp.
Jag börjar med klimat och nederbörd. Det som egentligen är mest kritiskt och svårast att lösa med avocado är kylan. Tycker definitivt inte om frost. Annars odlas avocado över en stor del av världen. Sydeuropa, sydligaste USA ner i stora delar av Sydamerika, Afrika, Australien och Nya Zeland samt stora delar av Asien. Det mest produktiva klimatet är där det är varmt utan att solen blir alldeles för stark.

Jag skuggar mina nyplanterade träd under den nu varmaste tiden i Thailand. Jag har ett större träd som har klarat sig utan att behöva skuggning. En del skyddsmålar trädet för att slippa skugga. De största träden blir svåra att skugga om de håller till i riktigt soligt klimat så att de behöver skydd.

Ympning och befruktning kräver mycket att tillägga så jag sparar det mesta av detta du har tagit upp några saker som är väsentliga speciellt för de som vill ha mycket frukt och göra pengar.

Det börjar emellertid tidigare. Många vill ju odla från avocadokärnor för att det är enkelt. Odlar man inomhus så är nog det det enklaste sättet. Jag har inte sett något om någon som lyckats få frukt från träd som odlats inomhus. Att få frukt från ett träd som dragits upp från kärna tar också väldigt lång tid tider som 7 - 12 år har jag sett. Ympar man får man frukt från 3 - 5 år beroende på hur man sköter trädet och klimatet. Första året blir det inte många frukter och det är inte ovanligt att träd släpper frukterna första året.

Det finns mera nackdelar med att odla från kärna. Lite svårare att förklara men jag har förstått att det har med det genetiska.
Få se om jag kan förenkla det hela med att ta en liknelse från människolivet.
Vi människor behöver precis som avocadoträdet honor och hanar för att få barn (frukter). Det genetiska kommer från två håll, men vet vi vad den genetiska föreningen kommer att åstadkomma. Anlag från fader och moder. Vad blir resultatet då. Titta på en familj med många barn, är alla lika. Knappast troligt. Precis på samma sätt med avocado. Vi vet inte vad kärnan vi planterar för med sig för anlag. Därför kommer en del tråd att få goda frukter och en del kommer att bli smaklösa eller smaka konstigt en del kommer kanske inte att få frukter. Vi vet alltså inte vad resultatet kommer att bli när vi planterar från en frukt vi ätit och tagit kärnan från. Även om frukten var god behöver inte plantan få goda frukter.

Detta vet inte alla. Jag har köpt och fått plantor som dragits upp från kärnor. De jag köpt har jag köpt från försäljare som inte vet vad de säljer. Dvs varför man inte ska dra upp plantor från kärnor utan ympa fram från kända träd. Jag har också sett många thailändare som på internet säljer plantor de drivit fram själva.

Många har ifrågasatt mig när jag ska försöka förklara för dom. En förklaring som jag sett fungerar på thailändarna är att ta liknelsen med mango. Nu är liknelsen med mango inte helt klockren men den fungerar på thailändarna. De flesta thailändare vet att alla mangoträd inte producerar goda frukter. Hur får man goda frukter då? Många vet inte, men väldigt många thailändare vet att det ofta inte blir bra resultat att driva upp plantor från mangofrukter som de sparat kärnor från.

Vi lämnar detta ämne här. Jag ska återkomma med mera om ympning och avocadons befruktning.
Jag har själv två st 3-4 meter höga träd från kärnor som inte har blommat än.
Dom kommer knappast att ge någon frukt då kärnorna nog kommer från samma träd.

När befruktning inte fungerar med samma uppsättning gener måste pollinering ske från ett annat sätt.
Många träd på ett mindre område eller ympning.

Jag ska börja med ympning av bougainvillea senare i år med tre till fyra olika färger på samma stam.
Fortfarande har jag inte de ämnen jag behöver men räknar med att vara igång om ett halvår.
Ska kapa en stor bougainvillea i 50cm i bitar av stammen och större grenar i maj och förhoppningsvis rotar dom sig till september.

En spännande hobby.

Har skaffat verktyg och tillbehör.

20250319_194730.webp
Screenshot_20250319_193826_Facebook.webp
Screenshot_20250319_194313_Facebook.webp
Screenshot_20250319_194703_Facebook.webp

När befruktning inte fungerar med samma uppsättning gener måste pollinering ske från ett annat sätt.

Jag ska börja med ympning av bougainvillea senare i år med tre till fyra olika färger på samma stam.
Fortfarande har jag inte de ämnen jag behöver men räknar med att vara igång om ett halvår.
Ska kapa en stor bougainvillea i 50cm i bitar av stammen och större grenar i maj och förhoppningsvis rotar dom sig till september.

En spännande hobby.

Har skaffat verktyg och tillbehör.

20250319_194730.webp
Screenshot_20250319_193826_Facebook.webp
Screenshot_20250319_194313_Facebook.webp
Screenshot_20250319_194703_Facebook.webp
Superkul att höra. Vi är i samma båt i det fallet. Avocadoträdet jag visade i första inlägget är också driven upp från en kärna. Den var nog på sitt andra år när jag köpte den. Köpte den av några meo uppe i bergen nära Loei. När bilden togs nyligen är den tre eller max fyra år. Har vuxit som tusan sista året. Har klippt ner den två ggr. Den är ca 4m nu och jag har nog klippt ner 3m.

Ska man tro vad alla säger får jag nog vänta minst 4 år till innan den börjar ge blommor. Eftersom den växer så bra och verkar trivas så känns det fel att ta bort den. Min bedömning efter att ha jämfört bladen på den med en mindre Hass jag har är att det är en Hass. Jag har en del andra sorter också, men inga av dom har liknande blad.

I varje fall så har jag planer på att ympa in några grenar som ska ge blommor lite fortare. Problemet är ju att hitta grenar som man vet håller någon kvalitet och kan producera goda frukter. Visst kan man chansa att ta något oprövat men då blir det kanske en massa ödslad tid igen. Jag skulle helst vilja ha en Hass som man vet har goda frukter att ta ympmaterial från.

Jag var på väg upp mot Tak för att försöka få några kvistar från ett träd där uppe men det sket sig. Jag hade köpt värdens godaste Hass avocado på Tops. På dom satt en lapp med telefon nr till en firma i Tak. Som tur var ringde jag innan vi åkte. De köpte bara in avokado från odlare i närheten och levererade till Tops. Den goda avocadon kunde komma någonstans ifrån Mae Sot och upp till Chiang Rai. Ibland köpte de in från ett ännu större område. Jag la ner den resan.

Istället besökte jag en leverantör av plantor i närheten. Jag har tidigare köpt 2 st plantor av honom som växer bra. Han levererar annars mango plantor över hela Thailand och har ett bra rykte när det gäller att leverera ympade mangos. Skulle tro att de avocado plantor han säljer är ympade på mango rotstockar. Han får ju på detta sätt bort nackdelen med avocadons känslighet för rotröta och en del andra nackdelar.
När jag kom dit var han inte där och de anställda ville inte låta mig köpa några kvistar utan att han gett sitt medgivande. Vi ringde i varje fall till honom och han ville inte låta oss ta några kvistar nu. Men han sa att de bästa förutsättningarna för att lyckas var om 1,5 - 2 månader från nu. Jag har nu åkt till Sverige och jag måste överlåta detta isåfall till svågern. Han är den enda jag känner som jag litar på skulle kunna göra det.

Renligheten är viktig när du ympar. Använd destillerade eller verktyg tvättade i ren sprit. Ta inte i några snittytor. Förmodligen undviker du en del beröringsmoment med verktyget du har. Jag har bara ympat äpplen i Sverige tidigare och då använt kniv. Trots att de som är mera experter än jag, sagt att jag kommer nog bara att lyckas i 25% av ympningarna så gick det bra jag lyckades med alla ympningar. Att ett av de träd jag ympat dog ett år efter att det blev utplanterat skriver jag på något annat.

Lycka till med ympningarna i varje fall! Väntar med spänning på att höra hur det går.

Eftersom jag är i Sverige nu ska jag ta en del äppelkvistar innan det blir för varmt. Sedan ska jag ympa på lite olika typer på ett större äppelträd. Här har det ju inte lika stor nytta som i Thailand utan mest för att det är roligt. Här har jag ympat för att jag har ett äppelträd som har så goda äpplen som inte går att få tag på längre. Att ympa på det större äppelträdet här har ju finnessen att jag kan få ett redan växet träd att snabbt producera godare äpplen än om jag skulle ympat på en rotstock.

Hej

Vad det gäller olika typer av jord så finns det ju några olika typer av jord i Isaan.

1. Det är ju dels den leraktiga jord av den typ som finns i risfälten.

2. Så har vi rödaktiga och grusblandad jord som är ganska näringsfattig och ofta återfinns på högre mark som åsar och liknande, här växer träden sakta.

3. Sen det en sandaktig ljus jord som är populärast om man ska odla gummiträd och fruktträd m.m, det är min och frugans favorit, kan man sen hitta en bit mark som sluttar något med den här typen av jord och har god tillgång på vatten kan man nog odla det mesta.

Mvh isan lover

Lycka till med ympningarna i varje fall! Väntar med spänning på att höra hur det går.
Jag återkommer om resultaten.

Tror inga ympningar sker med verktyget utan med snitt i barken och peta in små kvistar på 1dm.
Verktyget fick jag som present.

Rätt är att desinficera allt och använda rätt tejp och vax

När man ska få frön med hårda skal att gro blötlägger man med vatten utspädd med klorin eller väteperoxid för annars möglar fröet innan det gror och dör.

Annat sätt är att använda Rotting Ball för att få rötter på en gren.
Man tar bort barken helt på 1 cm och fyller klotet med jord och efter 1 månad kan man klippa av grenen som har färdiga rötter.
Det handlar om att klona trädet eller busken.
Används när man vill få fram kopior av ett värdefullt exemplar.
Jag har gjort det med Hibiscus.

Screenshot_20250320_003401_Google.webp
Screenshot_20250320_003533_Google.webp
Screenshot_20250320_003504_Google.webp

Hej

Vad det gäller olika typer av jord så finns det ju några olika typer av jord i Isaan.

1. Det är ju dels den leraktiga jord av den typ som finns i risfälten.

2. Så har vi rödaktiga och grusblandad jord som är ganska näringsfattig och ofta återfinns på högre mark som åsar och liknande, här växer träden sakta.

3. Sen det en sandaktig ljus jord som är populärast om man ska odla gummiträd och fruktträd m.m, det är min och frugans favorit, kan man sen hitta en bit mark som sluttar något med den här typen av jord och har god tillgång på vatten kan man nog odla det mesta.

Mvh isan lover
Vi verkar ha en 4'e typ av jord, som är vanlig hos oss.
En ljus jord som är som betong. Jättebra att fylla med när man ska bygga. Inte så mycket växer på den. Vi fyllde upp med den ifjol där vi i år har byggt ett gästhus. Naturligtvis var det inte riktigt jämt så vi skulle jämna till, det fungerade inte för hand. En 3 ton grävare hade problem att komma ner. För att skrapa ner 1 dm fick grävaren ta omtag ibland flera ggr. Tänderna gick inte ner genom ytan utan att skrapa sig ner några cm i taget.
Sådan jord har vi på den platta marken där vi har planterat avocado. Visserligen fylld upp med matjord. Så vi har ett lager inte så bra matjord, betongjord, under den lerjord sedan typ 2 jord enligt din klassifiering. Jag gjorde genomrinningsprov och vatten rann igenom på 20 timmar i gropen jag grävt. Inte uppmuntrande. Kräver en massa jobb som jag har gjort för att dränera marken. Men det mesta går att åtgärda. I mitt fall är det en hobby. Som pensionär behöver jag sysselsättning och det har jag verkligen fått. Jag tycker det är roligt att se om man kan åstadkomma något som är en liten utmaning.
Vatten finns god tillgång på från borrhåll.

Vi har 9 träd. Fem olika typers avocado och två som vi är väldigt osäkra på.

Jag återkommer om resultaten.

Tror inga ympningar sker med verktyget utan med snitt i barken och peta in små kvistar på 1dm.
Verktyget fick jag som present.

Rätt är att desinficera allt och använda rätt tejp och vax

När man ska få frön med hårda skal att gro blötlägger man med vatten utspädd med klorin eller väteperoxid för annars möglar fröet innan det gror och dör.

Annat sätt är att använda Rotting Ball för att få rötter på en gren.
Man tar bort barken helt på 1 cm och fyller klotet med jord och efter 1 månad kan man klippa av grenen som har färdiga rötter.
Det handlar om att klona trädet eller busken.
Används när man vill få fram kopior av ett värdefullt exemplar.
Jag har gjort det med Hibiscus.

Screenshot_20250320_003401_Google.webp
Screenshot_20250320_003533_Google.webp
Screenshot_20250320_003504_Google.webp
Bra tips.
Innan jag åkte hem ville frugan ha flera träd av Mapang. Hon har ett träd av mapang som ger väldigt söta frukter. Alla andra träd i grannskapet har mer syrliga frukter. Jag tog fem kvistar och preparerade för att de skulle få rötter. Är dock tveksam om det lyckas. Har gjort som du beskrev tidigare med finsk pil. Men hade inte det i åtanke när jag skulle snabba på med mapangträdet.

Förmodligen får jag ta till den metoden du visade när vi kommer ner igen. Den tar lite längre tid men ger ett säkert resultat. Jag brukar bara använda gladpack eller en plastpåse som jag skär isär och stänger in jorden i runt kvisten.

Använder jag den andra metoden skalar jag bort några cm bark och preparerar med charlotten lök eller vitlök och täcker med aloe vera saft. Thailändsk metod för att få bort bakterier (löken) och ge näring (aloe vera) för rotsättningen. Fungerar sådär tycker jag.

Måste först kommentera att det var förbaskat fina blommor på bilderna. Antar att de är dina.

Eftersom jag själv är intresserad av att få frukter har jag försökt gräva ner mig i hur jag ska bete mig. Avocadonas sexliv är helt annorlunda än andra fruktträds. Havtorn är lite lika men ändå inte. Det som är lika med havtorn är att de behöver hon och hanträd. Avocado är mer komplicerade än så. De är transvistiter som inte har bestämt om de ska vara honor eller hanar. Därför är de en sak på morgonen och det andra sexet på eftermiddagen. Problemet är att det blir svårt att befrukta sig själv. Fast några kan ha en viss överlappande tid när de kan självpollinera.

Slut på liknelser. Ett avokadoträd är endera av typ A eller av typ B.
Honblomman sitter omgiven av ett antal hanar. Men de öppnar inte samtidigt.

Det förekommer lite olika uppgifter men det första jag såg var att:
Typ A är honor på förmiddagen dag 1. Dag 2 på eftermiddagen är de hanar.
Typ B är hanar på förmiddagen dag 1. Dag 2 på eftermiddagen är de honor.

Det är alltså svårt för bin att sprida pollen när reseptorerna inte är öppna samtidigt.
Men vissa typer av avocadon har lite överlapp. Hass är en sådan typ. Men detta överlapp beror visst också på klimatet.
Även om det finns ett överlapp är det ju en kort tid och det ska finnas mängder av bin som är aktiva den tiden också.
Så därför är det bäst att ha både träd av typ A och B. Även om det sker en viss självbefruktning ökar man fruktsättningen betydligt med olika typer som korspollinerar varandra.

Fast det räcker faktiskt inte heller. De ska blomma samtidigt också.
Här har vi ytterliggare en faktor att ta reda på. Ska vi vara avancerade och ympa en typ A och en typ B på samma träd så bör de blomma samtidigt också. Annars är det inte mycket nytta de olika typerna har av varandra.

Inte undra på att många har problem att få frukter på sina avocadoträd. Fast många får dom inte ens att blomma. Kan det ta över 10 år innan ett träd drivet från en kärna blommar, då förstår man kanske varför många ger upp. Sedan tillkommer mera också, det är inte hur lätt som helst att få det att fungera. Har man kommit så här långt är man ju faktiskt nästan hemma men jag ska göra en cliffhanger.

Paclobutrazol är ett hormon som man använder på mango och avocado för att stimulera blommning och få mera frukt.

Vet inte mer att man sprejar när det är rätt tid och säsong.

Någon som har mer erfarenhet?

Paclobutrazol är ett hormon som man använder på mango och avocado för att stimulera blommning och få mera frukt.

Vet inte mer att man sprejar när det är rätt tid och säsong.

Någon som har mer erfarenhet?
För min del känner jag att jag har något år kvar innan träden har rätt ålder för att börja blomma. Så jag har hittills koncentrerat mig på de förutsättningar som behövs för att de ska blomma när de blir så pass gamla. Jag vet inte riktigt heller om det är mitt stora träd eller de yngre träden som är ympade som ligger först i tid.

Har förstått att det är viktigt att träden trivs för att de ska börja blomma. Klimat, bevattning och jordmån är viktiga där verkar det som. Mango och avocado har en del likheter men också mycket olikheter. Gödseln t.ex ska inte ha samma sammansättning. Men det där kemiska är min svaga sida. Följer jag rekommendationerna för avocadogödsling så blir jag idiot förklarad av thailändarna som odlar mango.

Det låter logiskt att mera blommor ger mera frukt i vilket fall som helst. En del kommersiella odlare har jag sett plockar ner frukterna det första året så att träden ska bli kraftigare till nästa fruktperiod. De har räknat ut att trädet orkar bära större mängd frukt senare år. Det är också logiskt. Bär trädet frukt kommer trädets energi gå till att producera frukter. Utan frukter kommer grenar och blad att få mer energi och trädet blir kraftigare till nästa säsong.
1000005991.webp

En annan sak som verkar vanlig är att trädet tappar frukterna första året. Förmodligen därför att det inte har växt på sig nog.
Det är mycket nu!

För min del känner jag att jag har något år kvar innan träden har rätt ålder för att börja blomma. Så jag har hittills koncentrerat mig på de förutsättningar som behövs för att de ska blomma när de blir så pass gamla. Jag vet inte riktigt heller om det är mitt stora träd eller de yngre träden som är ympade som ligger först i tid.

Har förstått att det är viktigt att träden trivs för att de ska börja blomma. Klimat, bevattning och jordmån är viktiga där verkar det som. Mango och avocado har en del likheter men också mycket olikheter. Gödseln t.ex ska inte ha samma sammansättning. Men det där kemiska är min svaga sida. Följer jag rekommendationerna för avocadogödsling så blir jag idiot förklarad av thailändarna som odlar mango.

Det låter logiskt att mera blommor ger mera frukt i vilket fall som helst. En del kommersiella odlare har jag sett plockar ner frukterna det första året så att träden ska bli kraftigare till nästa fruktperiod. De har räknat ut att trädet orkar bära större mängd frukt senare år. Det är också logiskt. Bär trädet frukt kommer trädets energi gå till att producera frukter. Utan frukter kommer grenar och blad att få mer energi och trädet blir kraftigare till nästa säsong.
1000005991.webp

En annan sak som verkar vanlig är att trädet tappar frukterna första året. Förmodligen därför att det inte har växt på sig nog.
Det är mycket nu!
Det verkar vara samma med Mango, våra Mangoträd tappade i stort sett all frukt första året , I år kommer det efter det enormt mycket frukt , Och de växer till sig och en del börjar redan gulna (mogna ), De står ca 20 m från WC latrinens en kammarbrunn, Naturligtvis så ger fekaler en ordentlig gödning genom vattnet

1000005991.webp

Det är mycket nu!
De mangoträd jag är mest bekant med är bjässar på 15m i höjd och 1m i diameter.

Främst tre sorter, Apple mango röd-gul till färgen som är syrlig på gränsen till sur i smak.
Sen Indian Mango som är liten, grön utsida och gul inuti.

Den stora gula som är den riktiga och goda Mangon kallas Tu-od.

Jätten Carabao Mango är kungen och växer främst på Guimares Island.
Världens sötaste och dyraste Mango.

Mango är väldigt lätta att dra upp från kärnor.
Öppna det hårda skalet med en kniv på liknande sätt som musslor och ta ut fröet.
Sen gror det på mindre än en vecka.
Med det hårda skalet kvar kan det ta månader eller inget alls.

Alla mina 50 talet plantor åt lösspringande getter upp.

Bra jord är ofta svårt att hitta till vettiga priser.

Jag gör min egen numera, köper en ganska hård och svart lerjord från bergen i säckar och blandar in risskal från en lokal Mill (billigt).

Sparar nedfallna löv och blommor som torkas och smulas sönder och blandar i.

Fungerar utmärkt och jorden blir porös och näringsrik.

Risskal är också bra att hälla runt buskar och träd.
Skyddar jorden från den heta solen och behåller fukten.
Så småningom blir det jord och näring av allt.

IMG_20250321_072209.webp
IMG_20250321_072138.webp
IMG_20250321_074047.webp

Bra jord är ofta svårt att hitta till vettiga priser.

Jag gör min egen numera, köper en ganska hård och svart lerjord från bergen i säckar och blandar in risskal från en lokal Mill (billigt).

Sparar nedfallna löv och blommor som torkas och smulas sönder och blandar i.

Fungerar utmärkt och jorden blir porös och näringsrik.

Risskal är också bra att hälla runt buskar och träd.
Skyddar jorden från den heta solen och behåller fukten.
Så småningom blir det jord och näring av allt.

IMG_20250321_072209.webp
IMG_20250321_072138.webp
IMG_20250321_074047.webp
Hej

Vi har ju i många år blandat risskal med gödsel från kor och grisar, samt aska från dom ugnar där man framställer salt typ dom i Ban Dung, vi har saltframställning 5 km från vår by också, det blir både en bra jordförbättrare och ett alternativ till konstgödsel. Detta använder vi till det mesta vi odlar t.ex gummiträden, palmer, fruktträd, grönsaker, blommor och annat.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp