Ranking världens bästa pensionsystem..

Inte alls, pensionsfonder hos både statliga och privata förvaltare brukar vara bäst i test.
Mycket bättre än bankernas placerare.
Insatt pensionskapital har haft en bra utveckling, särskilt de senaste 10 åren.
300% är ett medelvärde på börsen och fonder.
Vi pratar om olika saker. Du får placera bara premiepension delen som har dragits från din lön alltså 2,5%.
Allmän pension dras också från din lön och den delen är 16% och för den kan du inte göra något åt.
Den har staten redan slösat bort, eller de säger att nuvarande avgifter betalar dom pensioner som betalas ut idag.
Snack för det är betydligt flera som jobbar i Sverige idag är på 40 och numera även 50 talet.
En del pratar t o m om pension som bidrag från staten trots att de har dragit pengarna från din lön.
Har du hög lön så drar staten in pengar som aldrig räknas in i din framtida pension utan det försvinner i det bottenlösa kistan.

Det jag pratar om är dom 16% av lönen.
Tycker att detta system är i te alls bra och gynnar inte placerade, alltså även dig. :D
Systemet är skitdålig för pensionärer men jättebra affär för staten :p

Lite om hur börsen gått under en längre period.

Undrar vad en tusenlapp varit värd om
den fått stå orörd från 1985.

Ungefär så har våra pensionsinbetalningar vuxit.
Själv fick jag en fast anställning 1974 med en årslön som är samma som min pension idag per månad.

Själv fick jag en fast anställning 1974 med en årslön som är samma som min pension idag per månad.

1974 kostade en glass 10 öre och 2,50 att gå på bio ;)

Tusenlappen hade inte varit värt något, för den hade riksbanken konfiskerat för du kan inte längre redovisa varifrån du fick den. :kewl_transparent:

Jobba ett helt liv och betala in till pension och sedan tvingas till bostadsbidrag för man är så fattig, bra jobbat av S och de andra pajasarna :eek:

/ SatanG

Hej

Jag tror inte att bostadsbidrag är aktuellt för en som har jobbat vitt hela livet, men har man haft en låg inkomst av någon anledning t.ex varit hemmafru delar av livet, jobbat deltid o.s.v så kan det ju absolut bli aktuellt.

Mvh isan lover

Fast bidrag är totalt galet.
Det skall vara meningen att folk klarar sig med sin lön tillika pension som staten knycker från lönen från första början.
Klart bidragspolitiker vill ju att folk kommer till dom med mössan i näven och ber om hjälp.
Därmed konstaterat att det är inte bara fel på pensionssystemet utan hela systemet i landet Sverige :p

Jag kan inte annat än att hålla med dej om att "det är inte bara fel på pensionssystemet utan hela systemet i landet Sverige"
Jag fick idag brev från Fora angående min Avtalspension SAF-LO och där fanns en post benämnd: "Foras förmedlingskostnad" och denna är på 1,5%!! 1,5% av min avtalspension stjäl de jävla tjuvarna!!!
Vem fan har gett den rätt till detta?? Lo?? Sossarna?? Vem??
Jag har fan inte blivit tillfrågad!!

Dom 600b du skriver om är ingen pension,
det är ett bidrag och försörjningsstöd från staten.

Nu är det rätt vanligt att man blandar ihop bidrag och pension.

Sverige har i grunden ett bra pensionssystem där man själv tjänar in till den och den är skattefri fram till man tar ut sin pension.

Tyvärr har vi ett ännu bättre socialförsäkringssystem så den som inte jobbar får i stort sett lika mycket i bidrag.

Sverige är åt h*****e för jämlikt.
Skulle kanske kallas folkpension något som fanns i Sverige för ett antal decenier sedan.
Det var en föregångare till nuvarande inkomstbaserade system.

Hej

Det gäller väl bara om man har varit detta hela livet?

Drabbas man någon gång i livet av en olycka, sjukdom, blir handikappad, psykiskt sjuk eller är arbetslös en period omfattas man väl ändå av pensionssystemet?

Dom pengar man har tjänat in konfiskeras väl inte?

Men visst är folk med låga pensioner bidragsberättigade.

Mvh isan lover
Samtidigt är det olika åsikter hur stort överlevnadsbidraget skall vara.

Jag kan inte annat än att hålla med dej om att "det är inte bara fel på pensionssystemet utan hela systemet i landet Sverige"
Jag fick idag brev från Fora angående min Avtalspension SAF-LO och där fanns en post benämnd: "Foras förmedlingskostnad" och denna är på 1,5%!! 1,5% av min avtalspension stjäl de jävla tjuvarna!!!
Vem fan har gett den rätt till detta?? Lo?? Sossarna?? Vem??
Jag har fan inte blivit tillfrågad!!
Vad anser du att det är en rimlig avgift för att Fora administrerar förmedlingen?
Någon måste hålla koll på att det är seriösa fonder som placerar pengarna och inte försnillas. Vårt pensionssystem är ett tvångssparande där avtalspensionens andel avgörs efter förhandlingar mellan Lo och SAF.
inte att förväxla med avgiften till premiepensionen som bestäms av Riksdagen.

Hej

Jag tror inte att bostadsbidrag är aktuellt för en som har jobbat vitt hela livet, men har man haft en låg inkomst av någon anledning t.ex varit hemmafru delar av livet, jobbat deltid o.s.v så kan det ju absolut bli aktuellt.

Mvh isan lover
väldigt många med låglönejobb utan extra pensionssparande ligger under gränsen hamnar under gränsen trots heltidsarbete.

Kollade mitt pensionskonto från rederiet i Zurich nu.
Inte vart inne och kikat över ett år.
65.000 USD på 8 år i fonder där.
Så 20 år igen, men dom sätter ju in % av vad man tjänar så vet ju inte hur framtida insättningar ser ut.
Det jobbiga med det här är att jag vet ju inte hur mycket jag själv måste spara utöver det, för att få en pension så man har råd med lite bröd och en middag om dagen samt internet, el och tv, kanske gå ut och äta ibland.
Kanske man sparar för mycket och inte passar på att göra vissa saker, kanske sparar man för lite så man inte ens har råd med bröd.

Så 20 år igen, men dom sätter ju in % av vad man tjänar så vet ju inte hur framtida insättningar ser ut.
Det jobbiga med det här är att jag vet ju inte hur mycket jag själv måste spara utöver det, för att få en pension så man har råd med lite bröd och en middag om dagen samt internet, el och tv, kanske gå ut och äta ibland.
Kanske man sparar för mycket och inte passar på att göra vissa saker, kanske sparar man för lite så man inte ens har råd med bröd.

Så man inte ens har råd med bröd?
Fan vad skönt att slippa mackor. Är ju nog jävligt att vara fattig.

Så man inte ens har råd med bröd?
Fan vad skönt att slippa mackor. Är ju nog jävligt att vara fattig.
Sant, bröd är ingen favorit fast har blivit lite oftare hemma nu, lite pga lathet för det är så enkelt.
Förr åt jag väldigt sällan bröd.
När jag blir pensionär hoppar jag nog över frukost, blir brunch och middag.

Sen dessa e-legitimationer som man har problem med som utskriven.
Har dom ändrat på hemsidan där jag har mitt pensionspar i Sverige så måste logga in med e-legitimation.
Jag kommer inte åt min info hur mycket jag har där.
Kan bara tänka mig om 20 år när jag går i pension, hur mycket det kommer strula då!!
Har kontaktat dom och pratade med en i Fredags, dom skulle komma fram till någon lösning så jag kommer åt mitt Svenska pensionskonto, men inget hör sen dess.
Ger dom till Måndag på sig.

Som pancho får man köra svenska modellen, dvs Whiskas med extra kött i en härlig gelblandning samt silkesmjuk klädnypa över näsan :)

/ SatanG

Liknande trådar

R
Svar
37
Visningar
4 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp