Thailand rankat av Bloomberg som världens lyckligaste ekonomi 2015.

Du har så många fantasier och lögnhistorier , jag har inte skrivit i varannat inlägg att Tidaholm inte
är bra , vis till ett inlägg som jag her skrivit att Tidaholm inte är bra .
Phonta menar att du skriver mycket dåligt om Sverige, Tidaholm ligger i det dåliga Sverige.

Du har så många fantasier och lögnhistorier , jag har inte skrivit i varannat inlägg att Tidaholm inte
är bra , vis till ett inlägg som jag her skrivit att Tidaholm inte är bra .
Tidaholm ligger i Sverige och Sverige är uruselt enligt dig. Svensk logik säger då att Tidaholm är uruselt. Vilket skulle bevisas min käre Watson.

Phonta menar att du skriver mycket dåligt om Sverige, Tidaholm ligger i det dåliga Sverige.
Vore jag Norrman (vilket gud förbjude";)samt boende i Thailand så skulle jag ordna detta som en Norrman jag känner till I Pattaya området .. Han är utskriven från Norge (skattar ingenting för pensionen ) han är skriven i Mellersta Sverige där han åtnjuter alla sociala rättigheter. MAO han har allt han behöver . Skattebefriad samt fullt försäkrad ...............Frågan infinner sig då,har inte Svenska och Norska myndigheter koll på sådant ?? Märkligt ,men inte förvånande ...

Senast redigerad av en moderator:
Vore jag Norrman (vilket gud förbjude";)samt boende i Thailand så skulle jag ordna detta som en Norrman jag känner till I Pattaya området .. Han är utskriven från Norge (skattar ingenting för pensionen ) han är skriven i Mellersta Sverige där han åtnjuter alla sociala rättigheter. MAO han har allt han behöver . Skattebefriad samt fullt försäkrad ...............Frågan infinner sig då,har inte Svenska och Norska myndigheter koll på sådant ?? Märkligt ,men inte förvånande ...
Norrmän blir väl inte skattebefriade?
Skiljer sig en hel del mellan Svenska och Norska skatteregler har flera Norrmän ombord som är utskrivna och trots att dom jobbar på Bahamas fartyg och är utflyttade så är dom skattepliktiga till Norge.
Men dom får fortsatt sjukvård, trygg, pension etc. enda dom kan slippa skatta som utskrivna är fylkes skatten efter 3 år. Säger dom ombord som bor på Filippinerna.

Medans vi Svenskar ombord är skattepliktiga till Bahamas för det är det landet vi jobbar för på Bahamas båt enligt Svenska skattereglerna och får inte ens fortsätta skatta till Sverige och erhålla sjukvård, pension etc. även om vi vill.

En Norrman kan skriva ut sig som pensionar, betalar sen endast en skitsumma till Thailand , kan namnge en Norrman i Pattis som gjort detta . Skulle han sedan vara Svensk medborgare sa kan hanvara inskriven i Sverigesamt atnjuta alla fordelar

En Norrman kan skriva ut sig som pensionar, betalar sen endast en skitsumma till Thailand , kan namnge en Norrman i Pattis som gjort detta . Skulle han sedan vara Svensk medborgare sa kan hanvara inskriven i Sverigesamt atnjuta alla fordelar

En norrmän som år pensionär må betala 15 % skatt till Norge och flytta han till Sverige så må han
betala 20 % till Sverige i skatt , till samman 35 %

Skattelagen i nordiske länd .
www.nordisketax.net/main.osp?url=files/sve/sve/021.asp

P1060994.JPG

I Sverige är 3x15% =45% inte 35 % som uppenbarligen det är i Norge :)
Nu vet jag att dessa kryphål finns för de Norska pensionärer som är utskrivna , lite krångligt var det , men det var det värt , han betalar nu kanske 5000 thbt/månad , dvs drygt tusen Norska kronor till Thailand . Inte ett öre till Norge . Detta har jag sett dokument på så det kan du tolka som lögner eller vad du vill , detta är vad några Norrmän gör i Thaialnd , sen finns det en som även är skriven i Sverige , han åtnjuter då sjukvård samt alla andra förmåner , han har ju dock ingen inkomst i Sverige så han betalar heller ingen skatt i Sverige ..
Detta kan jag som Svensk inte göra pga att de Svenska myndigheterna vägrar resonera om lagen som tillåter detta . Det skall vara möjligt även för en utskriven Svensk men jag orkar inte bråka ,nu skriver jag in mig och har då ett förhöjt grundavdrag på 63000 skr, vilket gör det fördelaktigt för mig att vara inskriven med de fördelar det har i bland annat försäkringshänseende

Hade en Norrman på en av båtarna som hade skrivit ut sig och han följde lite mer dom Svenska skattereglerna ;) .
Han fick en rejäl dyr överraskning när han var tvungen att flytta hem till Norge igen och ta hand om sin dotter pga. att hans ex-fru dog.
Dom beräknade på vad dom antog han hade tjänat dessa år han inte betala skatt till Norge och fick en rätt hyfsad restskatt som skulle betalas in.

Nu vet jag att dessa kryphål finns för de Norska pensionärer som är utskrivna , lite krångligt var det , men det var det värt , han betalar nu kanske 5000 thbt/månad , dvs drygt tusen Norska kronor till Thailand . Inte ett öre till Norge . Detta har jag sett dokument på så det kan du tolka som lögner eller vad du vill , detta är vad några Norrmän gör i Thaialnd , sen finns det en som även är skriven i Sverige , han åtnjuter då sjukvård samt alla andra förmåner , han har ju dock ingen inkomst i Sverige så han betalar heller ingen skatt i Sverige ..
Detta kan jag som Svensk inte göra pga att de Svenska myndigheterna vägrar resonera om lagen som tillåter detta . Det skall vara möjligt även för en utskriven Svensk men jag orkar inte bråka ,nu skriver jag in mig och har då ett förhöjt grundavdrag på 63000 skr, vilket gör det fördelaktigt för mig att vara inskriven med de fördelar det har i bland annat försäkringshänseende

I Norge är vanlig skatt på pensionen 15 % , Men när jag gifte mig i Thailand , så ber jag skatte myndigheten
om å få skatta i klass 2 som det heter i Norge . då skriv jag skatte sedel med min fru , så halva min inkomst
står på henne , och i Norge får alla minste frådrag på cirka 65.000 , och när jag skattar i klass 2 , så blir det
130 ,000 , och får jag och min fru under 100.000 i inkomst , och det är fritagen for skatt . men jag må betala
sjukförsäkring på 4.7 % . men for ett år sen blev lagen förändra , alla som bor utan om Norge mister den goden.

www.smartepenger.no/skatt/103-skatt/652-skatteklasse

I Norge är vanlig skatt på pensionen 15 % , Men när jag gifte mig i Thailand , så ber jag skatte myndigheten
om å få skatta i klass 2 som det heter i Norge . då skriv jag skatte sedel med min fru , så halva min inkomst
står på henne , och i Norge får alla minste frådrag på cirka 65.000 , och när jag skattar i klass 2 , så blir det
130 ,000 , och får jag och min fru under 100.000 i inkomst , och det är fritagen for skatt . men jag må betala
sjukförsäkring på 4.7 % . men for ett år sen blev lagen förändra , alla som bor utan om Norge mister den goden.

Nu är jag inte helt bevandrad av norskt skattesystem för pensionärer.
Men det du påstår om skatteklasse 2 stämmer dock inte på vanlig löntagare.

Dessutom ska väl skatteklasse 2 tas bort, om dom nu inte redan har gjort det.
Är det inte trygdeavgiften på 7,8% du avser?
Den är numera ändrad till 8,2%, och skatten till kommuns, fylke och stat har sjunkit något, så totalt sett blir det billigare i alla fall.

Var det fel att han fick en rejäl skattesmäll när han flytta hem?
Inte lätt att veta när du bara skriver fel och efter mitt inlägg så får jag antar det?

Jag citerade EV, men raderade allt då jag skrev med telefonen.
Gick inte att ångra inlägget, så jag skrev bara "fel".

Borde finnas en "ångra inlägg" funktion

Liknande trådar

Tillbaka
Topp