Bangkok rasade på listan över bästa stad för Expats 2019.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Thailand rasade till 20 plats på listan ”Expat-Friendly cities ranking”, men dom fyra första platserna på listan innehas av asiatiska städer, etta kom Taipei, tvåa Kuala Lumpur, trea Ho Chi Minh City och fyra blev Singapore.

Bangkok drops to 20th spot on expat-friendly cities ranking

Bangkok experienced a significant drop in 2019 compared to the 2018 edition of the list, where Thailand’s capital ranked 5th worldwide and 4th in Asia.

1575633779125.png




Mvh isan lover

1575633779125.png
 
Trodde Paris skulle ha en mycket bättre placering =) Helt säker på nr 1 =)
 
Tror mycket beror på valutan.
Deras egna valutor har rasat och baht stärkts.
Det har blivit mycket dyrare idag om man har utländsk inkomst än för 5 år sen.
Och det gör folk negativt inställda, även om det inte blivit dyrt, så kan man inte ha samma levnadsstandard kostnadsmässigt idag som för 5 år sen.
Inte mycket annat som påverkar som förändrats.
Vissa får inte stanna längre pga att deras inkomst i utländsk valuta möter inte kraven i inhemsk valuta med nuvarande växelkurs.
 
Ja, det borde ha sänkt besökanden. Som jag fattat det som är Frankrike oslagbar som turistland. Därav gissade jag på Paris =)
Jo men var ju expat det gällde, inte turister och då handlar det ju om att leva i landet.
Jag som boende i Thailand ser ju inte på det som turister gör i mycket, gällande varför jag trivs här.
Jag har vart med internation en kort stund och det kändes som det var mer expats som bodde med familj och jobbade i det nya landet dom flyttat till och då bedömmer dom i undersökningen hur det är att leva i landet under dom förhållandena.
 
Trodde Paris skulle ha en mycket bättre placering =) Helt säker på nr 1 =)

Paris rankas ofta som världens populäraste turiststad, vilket jag helt håller med om. Denna omröstning är dock om världens populäraste stad att leva i som utlänning och då har man givetvis helt andra kriterier. Många av världens allra populäraste turiststäder ligger i botten medans flera ganska impopulära städer ligger i topp. Inte så konstigt egentligen; populära turiststäder är ofta dyra, fullproppade av folk och till stor del anpassade för korttidsbesökare. Ska man bo och jobba ett år, eller flera, så är bostadskostnader, tillgång till bra internationella skolor, sjukhus mm trots allt viktigare än att se ett schysst landmärke för femtielfte gången.

Kan dock inte förstå att Singapore hamnade så högt; finns väldigt många andra asiatiska storstäder jag mycket hellre skulle bo i, typ Hongkong, Osaka, Tokyo eller Chengdu.
 
Aha, jag missförstod =) Taipei är ändå en dröm att själv få besöka =)
 
Aha, jag missförstod =) Taipei är ändå en dröm att själv få besöka =)

Taipei har jag inte varit mycket i men Kaohsiung, Taiwans andra stad, har jag alltid älskat. Kaohsiung var den första staden jag besökte i Asien och har sedan dess en inetsad plats i mitt hjärta. Jag signerade mitt första större affärskontrakt där, jag upplevde min första större jordbävning, min första tyfon plus ett par andra "första" jag inte kan skriva ut här ;)

Jag tror västerlänningar gillar Taiwan för att det är som Europa, men billigare. De flesta pratar Engelska, folk är trevliga, bildade och relativt ärliga. Landet är litet och enkelt att ta sig runt i och deras internationella skolor och sjukhus håller absolut världsklass. Äta och dricka är förvånansvärt billigt och klimatet nice.

Det är bara 3 timmars flyg från Thailand och inget visum, varken för oss eller eventuell thailändsk partner, så ingen anledning att inte åka dit.
 
Taipei har jag inte varit mycket i men Kaohsiung, Taiwans andra stad, har jag alltid älskat. Kaohsiung var den första staden jag besökte i Asien och har sedan dess en inetsad plats i mitt hjärta. Jag signerade mitt första större affärskontrakt där, jag upplevde min första större jordbävning, min första tyfon plus ett par andra "första" jag inte kan skriva ut här ;)

Jag tror västerlänningar gillar Taiwan för att det är som Europa, men billigare. De flesta pratar Engelska, folk är trevliga, bildade och relativt ärliga. Landet är litet och enkelt att ta sig runt i och deras internationella skolor och sjukhus håller absolut världsklass. Äta och dricka är förvånansvärt billigt och klimatet nice.

Det är bara 3 timmars flyg från Thailand och inget visum, varken för oss eller eventuell thailändsk partner, så ingen anledning att inte åka dit.
Tack för rekommendationen =) Ska läsa mer om Kaohsiung. Som icke vetandes om Centralasien, besöker man nog oftast de kända platserna. Iallafall vad man läser på om. Uppskattas @Atom
 
Tack för rekommendationen =) Ska läsa mer om Kaohsiung. Som icke vetandes om Centralasien, besöker man nog oftast de kända platserna. Iallafall vad man läser på om. Uppskattas @Atom

Kaohsiung, precis som Taipei, är inte mycket till städer som turist. Taipei har Taipei 101, som en gång i tiden var väldens högsta byggnad, samt några tempel och marknader, men inget man åker till för fantastiska foton. Jag har dock full förståelse för att Taiwan som land alltid rankas i topp som land att leva i.

Jag placerar dock inte Taiwan i Centralasien. Åker man österut från Taiwan så hamnar man till slut i Mexiko ;)
 
Tror mycket beror på valutan.
Deras egna valutor har rasat och baht stärkts.
Det har blivit mycket dyrare idag om man har utländsk inkomst än för 5 år sen.
Och det gör folk negativt inställda, även om det inte blivit dyrt, så kan man inte ha samma levnadsstandard kostnadsmässigt idag som för 5 år sen.
Inte mycket annat som påverkar som förändrats.
Vissa får inte stanna längre pga att deras inkomst i utländsk valuta möter inte kraven i inhemsk valuta med nuvarande växelkurs.
Hur FN man kan förneka att Bangkok med 100 procent högre priser på i stort sett allt inte är dyrt.
 
Hur FN man kan förneka att Bangkok med 100 procent högre priser på i stort sett allt inte är dyrt.
Nu är det än undersökning av expats från internation jämfört mellan olika länder och städer att bo i runt om i världen och då från Internation så handlar det mest om expats med familj som är anställda och jobbar i utlandet.
Så hur FN blir det 100% dyrare, än vad????
Vet du ens vad du kommenterar?
 
Det är ju inga 100% dyrare. Från när och på vadå? I Baht har det inte stigit mycket de senaste 10 åren än kanske då på märkeskläder. Kanske på bartjejerna på Nana, det har jag inte koll på.

BTS har nog stigit 10-20%. Mat dyrare i centrala områden fortfarande billigt där thai äter. Hotel lite dyrare centralt, men inte så mycket de senaste åren. Marknaden du varit idag tycker jag blivit billigare.
 
Det är ju inga 100% dyrare. Från när och på vadå? I Baht har det inte stigit mycket de senaste 10 åren än kanske då på märkeskläder. Kanske på bartjejerna på Nana, det har jag inte koll på.

BTS har nog stigit 10-20%. Mat dyrare i centrala områden fortfarande billigt där thai äter. Hotel lite dyrare centralt, men inte så mycket de senaste åren. Marknaden du varit idag tycker jag blivit billigare.
Sist jag var i Bangkok betala jag 5 baht för en påse sticky rice, klädpriserna på MBK håller samma som marknad i Pattaya, hotellpriserna när det kommer till 4-5 stjärnor är mycket billigare än Pattaya.
I Bangkok kan du få Isaan priser på mat som där och du kan få betala +10k för en middag också finns allt från högt till lågt.
Men hänger man bara på barer och bara söker allt det negativa så är det inte så konstig.
Fast väntade på det för det är ju som vanligt tar några veckor för @Joker här nere så är allt skit.
Sen till Sverige så är allt skit där och det var bättre i Thailand.
Som en ond cirkel, kommer ju aldrig vara nöjd någonstans i världen, fokuserar ju bara på det negativa.
 
Sist jag var i Bangkok betala jag 5 baht för en påse sticky rice, klädpriserna på MBK håller samma som marknad i Pattaya, hotellpriserna när det kommer till 4-5 stjärnor är mycket billigare än Pattaya.
I Bangkok kan du få Isaan priser på mat som där och du kan få betala +10k för en middag också finns allt från högt till lågt.
Men hänger man bara på barer och bara söker allt det negativa så är det inte så konstig.
Fast väntade på det för det är ju som vanligt tar några veckor för @Joker här nere så är allt skit.
Sen till Sverige så är allt skit där och det var bättre i Thailand.
Som en ond cirkel, kommer ju aldrig vara nöjd någonstans i världen, fokuserar ju bara på det negativa.

Hej

Att det är nästan möjligt att få Isaan priser på mat skulle jag nog välja att säga, för även våra Thailändska släktingar som bor och jobbar i Bangkok klagar på att allt är dyrare där, dom ger då exempel på frukter, grönsaker och annat ätbart ifrån naturen som är betydligt dyrare i Bangkok än i byn, så typisk Isaan mat är är nog inte billigare någonstans än just i Isaan, det som odlas i Isaan måste ju transporteras ifrån Isaan till Bangkok och det gör väl att det blir lite dyrare där.

Mvh isan lover
 
Hej

Att det är nästan möjligt att få Isaan priser på mat skulle jag nog välja att säga, för även våra Thailändska släktingar som bor och jobbar i Bangkok klagar på att allt är dyrare där, dom ger då exempel på frukter, grönsaker och annat ätbart ifrån naturen som är betydligt dyrare i Bangkok än i byn, så typisk Isaan mat är är nog inte billigare någonstans än just i Isaan, det som odlas i Isaan måste ju transporteras ifrån Isaan till Bangkok och det gör väl att det blir lite dyrare där.

Mvh isan lover
Ja odlar man det själv blir det ju gratis. Men inte är grönsaker man har i Isaanmat dyrt på marknader i Bangkok. För 10 Baht får du en rejäl påse äggplant eller chili.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp