Över 50% av världens hungriga och undernärda kommer ifrån Asien.

Jimmie och SD har och har alltid haft rätt i den slutsatsen.

Målet borde vara att låta länder vara och sluta invadera dem. Låt dem själva komma fram till om västerländsk demokrati är så fantastiskt och styra den utvecklingen helt på egen hand.
skall det vara en vits med en invasion skall det vara en vettig plan för hur man skall göra sen. Det fanns inte i Afghanistan eller i Irak. I Tyskland blev det rätt bra och man saknar lärdomarna från det landet i Irak och Afghanistan.

Hej

Vad det gäller USA,s försök att med tvång införa demokrati i länder som Afghanistan och Irak m.fl så är vi helt överens, det fungerar helt enkelt inte och det är dessutom ytterst tveksamt om det finns en majoritet för demokrati.

Men du har en rad andra länder där det finns en solklar majoritet för demokrati men där militärregimer motsätter sig en demokratisering, tänker då ex.vis på Myanmar, Thailand och Kambodja, där borde omvärlden mer aktivt kunna stötta en demokratisk utveckling.

Mvh isan lover
Det finns några misstag. För lite resurser satsades. Precis som i Vietnam sågs det mellan fingrarna med korruption.
för kort uthållighet. Dålig planering av hur man skall utbilda folket och omforma samhällssystemet.
Skall man göra något sånt måste man vilja satsa allt utan att sky några kostnader.

Sen en fråga som kanske inte är särskilt liten... Tillåter Kina demokrati i dessa länder? Även om vi köper din version av en ren militärdiktatur, hur gör du dig av med en militärdiktatur på fredlig väg? Köper bort dem med pengar som sätter oss i en sämre sits? Militärmakt? Hur säkrar du att den regering vi tillsätter med våld eller pengar kommer att leva upp till de krav på demokrati vi sätter?

CIA har väl testat att tillsätta regimer lite varstans i världen för att det ska bli som USA vill. Med facit i hand har det väl gått lite sådär att tvinga på länder en regering som väst vill se.
När Cia gick in så var deras enda mål att det var en antikomunistisk regim, som är välvilligt inställd till att USA företag verkar på sina egna villkor.. De hade inte någon tanke på demokrati.

Hej

Du hsr uppenbarligen inte fattat någonting ännu, jag gör ett sista försök att informera dig om verkligheten, enligt polisen finns det 9 olika grupper som kräver Prayuths avgång och en återgång till demokrati.

Övervägande delen är studentgrupper ifrån universiteten, någon grupp är sprungen ur Future Forward Party, någon grupp är missnöjd med Regimens hantering av pandemin och vaccinationerna, några aktivister är engagerade p.g.a brist på yttandefrihet o.s.v, en del av dessa har varit verksamma i närmare 2 år nu helt utan koppling till Thaksin.

Bland dessa 9 grupper finns det numera sedan 2021 en grupp som organiseras av dom röda, det är denna du hänvisar till hela tiden och verkar tro att det bara finns dessa, den här gruppen har säkerligen en koppling till Thaksin.

Men du nonchalerar och bortser helt ifrån att dom 8 grupper som har hållit på längst och som startade dessa protester av olika anledningar, inse att det finns en rad olika grupper med helt skild bakgrund som har ett gemensamt mål, nämligen att få bort Prayuth och återinföra demokrati.

På sikt kanske alla dessa grupper enas och håller gemensamma aktioner men där är vi inte nu.

Jag sympatiserar naturligtvis själv med alla dessa grupper och tycker att deras krav är rimliga, men det innebär ju inte att det är jag som organiserar och ligger bakom att dessa grupper protesterar, men jag uttrycker mitt stöd för dom.

Mvh isan lover
En definition av diktatur är att alla röstar inte som jag vill.

Det är ju din uppfattning.
TROR nog inte det är många thai som håller med.
Om man skulle leka med tanken o han fick komma tillbaka o ställa upp i ett val, hade det med stor sannolikhet blivet en TRIPPEL JORDSKREDS SEGER.
Mycket kan man nog säga om Thaksin men hittills har jag inte sett någon beskylla honom för att rigga ett val.
Mord och röstköp korruption har han beskyllts för men ej riggning av val.

Hej

Frågar du mig så skiljer det en hel del på hur S agerar i Sverige och hur Regimen i Thailand agerar för att behålla makten, i Sverige använder sig inte S av stridsvagnar, Tortyr, fängslar inte oppositionen och man hittar inte kända regimkritiker döda i Mekongfloden med magarna fyllda av betong.

Mvh isan lover
Eller skriver om vallagarna.
skall lägga till hittills i alla fall.

Det finns några misstag. För lite resurser satsades. Precis som i Vietnam sågs det mellan fingrarna med korruption.
för kort uthållighet. Dålig planering av hur man skall utbilda folket och omforma samhällssystemet.
Skall man göra något sånt måste man vilja satsa allt utan att sky några kostnader.

Du känns lite som den uttalade kolonialist jag tror @Isan Lover lite mer indirekt och nyanserat vill vara och också tror är så självklart. :laugh:

skall det vara en vits med en invasion skall det vara en vettig plan för hur man skall göra sen. Det fanns inte i Afghanistan eller i Irak. I Tyskland blev det rätt bra och man saknar lärdomarna från det landet i Irak och Afghanistan.

Kan ju ha lite med om majoriteten på plats faktiskt ens förstår och efterfrågar invasionen i fråga. Eller de som invaderar… :rolleyes:

Kan ju ha lite med om majoriteten på plats faktiskt ens förstår och efterfrågar invasionen i fråga. Eller de som invaderar… :rolleyes:
Efterfrågade Tyskarna att bli invaderade och ockuperade?
Men omsolkning av ett folk tar tid och resurser. Efter andra världskriget fanns viljan att satsa Personal och pengar. Lättare med Tyskarna eftersom deras kultur var mera näraliggande och en etnisk grupp.
I fallet Afganisthan så var allt en jakt på Usama och hans vänner. Först efteråt började det ställas krav på demokrati utan en analys om hur människorna där funkade. då var den invaderande aliansen redan på väg till Irak och Behövde resurserna där varför demokratiseringsprojektet blev halvhjärtat.

Efterfrågade Tyskarna att bli invaderade och ockuperade?
Men omsolkning av ett folk tar tid och resurser. Efter andra världskriget fanns viljan att satsa Personal och pengar. Lättare med Tyskarna eftersom deras kultur var mera näraliggande och en etnisk grupp.
I fallet Afganisthan så var allt en jakt på Usama och hans vänner. Först efteråt började det ställas krav på demokrati utan en analys om hur människorna där funkade. då var den invaderande aliansen redan på väg till Irak och Behövde resurserna där varför demokratiseringsprojektet blev halvhjärtat.

Ja, det gjorde de. Om du ser vad som hände med krigsmoralen i slutet av WW2 är det rätt uppenbart att tyskarna så klart också insåg att Hitler inte var framtiden. Tyskar som dessutom har samma kulturella kontext och historiska bakgrund som de som invaderade. Jämför med Talibanerna i Afganistan och du får en väldigt annorlunda bild…

Jag skulle hellre bo i skogen i ett tält!

Håller jag med om. Problemet för de här stackarna är att de inte har en skog att slå upp sina tält i.

Men kanske något att ta efter för Sverige för att ge alla migranter ett tak över huvudet. Då har de en plats som är torr och kan sova lugnt. Svårt att tro men i Gisslaveds komun så finns det ett tiotal som skulle vara tacksamma för en sån bostad.

Hej

Den 16 oktober hålls World Food Day där man konstaterade att 418 miljoner människor i Asien går hungriga och undernärda, det är över 50% av världens undernärda människor, Afrika har jämförelsevis 281 miljoner som går hungriga och är undernärda.

Majoriteten av dom undernärda i Asien finns i Sydasien, som står för 305,7 miljoner människor. Sydostasien följer med 48,8 miljoner människor och Västasien med 42,3 miljoner, situationen har förvärrats ytterligare under pandemin.

År 2019 före pandemin var det 361 miljoner människor i Asien som gick och lade sig hungriga och var undernärda, nu 2021 har antalet hungriga och undernärda i Asien ökat till 418 miljoner.

Detta är naturligtvis katastrofalt, hoppas att många medlemmar tar del av den här sammanställningen och ger World Food Day och dessa människor en tanke, i sammanställningen ger man även sin syn på läget i dom olika länderna.

1634446467645.jpeg

1634446767372.jpeg

Mvh isan lover
Du gillar ju elände och helst när det går att överdriva i din agenda.

Jag tror att inte någon, eller väldigt få, går hungriga till sängs i Thailand.

Däremot tror jag att Allah lämnar många hungriga magar vid sängdags.

Allah akbar!

Ja, det gjorde de. Om du ser vad som hände med krigsmoralen i slutet av WW2 är det rätt uppenbart att tyskarna så klart också insåg att Hitler inte var framtiden. Tyskar som dessutom har samma kulturella kontext och historiska bakgrund som de som invaderade. Jämför med Talibanerna i Afganistan och du får en väldigt annorlunda bild…
Vad det gäller Tyskarna så har jag fått en väldigt blandad bild. Det förekom en del strider även efter att ledningen skrivit under kapitualitionspapperen.

Du gillar ju elände och helst när det går att överdriva i din agenda.

Jag tror att inte någon, eller väldigt få, går hungriga till sängs i Thailand.

Däremot tror jag att Allah lämnar många hungriga magar vid sängdags.

Allah akbar!
Thailand är ju bara en liten fågelskit i Asien. Men även jag tror att det i Thailand är bara ett fåtal som svälter. annat har jag hört om grannländerna.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp