Razzia mot utlänningar, 66 arresterade.

Lagen säger att polisen inte får visitera utlänningar för att kontrollera ID-handlingar. Så lagen som kräver att utlänningar har ID-handlingar på sig blir då verkningslös förutom bland laglydiga människor och där behövs den inte.
Orkade jag inte läsa artikeln, kanske borde gjort det, men är den ifrån 2017 så stämde det, stämmer inte längre.
Polisen har nu rätt att kräva visning av alla id-handlingar och det är order från högsta ort att utlänning skall kunna visa upp, annars buren och utvisning.

Orkade jag inte läsa artikeln, kanske borde gjort det, men är den ifrån 2017 så stämde det, stämmer inte längre.
Polisen har nu rätt att kräva visning av alla id-handlingar och det är order från högsta ort att utlänning skall kunna visa upp, annars buren och utvisning.
Prayut gick ut i tal att inga poliser får kräva kolla pass på utlänningar 2016 eller 2017.
Det var innan militären hade kontroll över polisen, den ordern är upphävd och gäller inte längre.

Precis så är det , men orkade bara inte tjafsa med vissa som alltid vet bäst och mest

Får förstå att en stor del av poliskåren var regeringsvänliga 2014, militären och polisen var 2 väpnade fraktioner som stod mot varann.
Militären avväpnade en hel del polisstyrkor första året och förbjöd polisen att göra egna aktioner.
Märktes tydligt i Pattaya första året då man såg mycket militärfordon och poliserna fick inte göra tillslag själva.

Finns lag som styr detta , även i Sverige skall du ALLTID bära med dig ID handling för att på förekommen anledning kunna styrka din identitet , även i Thailand , och då gäller passet för att kunna visa din behörighet att vistas här , räcker ej med ID elle KK

Hej

Har jag aldrig haft några problem med även om jag inte bär med mig någon id-handling i Sverige heller, ibland har jag inte ens haft körkortet med mig men då har polisen slått på mitt personnummer som jag uppgett och så har allt varit bra.

Mvh isan lover

Hej

Har jag aldrig haft några problem med även om jag inte bär med mig någon id-handling i Sverige heller, ibland har jag inte ens haft körkortet med mig men då har polisen slått på mitt personnummer som jag uppgett och så har allt varit bra.

Mvh isan lover
Men det är fortsatt skrivet i Svensk lag.

Var iofs om att polisen i Sverige inte får söka igenom utlänningar efter ID-handling även om det är lagkrav på att dessa ska bära med sig ID-handling. I Thailand får polisen, som du säger kräva visning av id-handling.

Nordstan, jag snackar om Thailand, skiter väl i Sveriges kontroller.
Hade jag brytt mig om det hade la jag hängt på flashback så änna?

Nu hade Joker rätt men mitt svar var att det är en tandlös lag då polisen inte får leta igenom efter id-handling då det blev avslag på det.

För tråden handlar om arresteringar i Thailand......
Antog att det var det du skrev om då......

Det framgick nog ganska tydligt då jag i inlägget du citerade faktiskt citerade Jokers hänvisning till svensk lagstiftning samt länkade till en svensk artikel i ämnet. Hur som helst, missförstånd sker ibland.

Det framgick nog ganska tydligt då jag i inlägget du citerade faktiskt citerade Jokers hänvisning till svensk lagstiftning samt länkade till en svensk artikel i ämnet. Hur som helst, missförstånd sker ibland.
Jag skrev väldigt tydligt i mitt inlägg att jag läste inte länken eller följde tidigare inlägg utan informerade vad lagen sa och inte sa ;)

För personer som är bosatta i Sverige finns ingen skyldighet att inneha legitimationshandling, utländska medborgare är dock skyldiga att ha pass som huvudregel (se 2 kap. 1 § utlänningslagen) - även de som är bosatta här, med undantag för de som har permanent uppehållstillstånd (2 kap. 1§ utlänningsförordningen). Även om man som svensk inte är skyldig att inneha legitimation kan man dock förvägras tjänster, även hos myndigheter. De flesta vuxna personer behöver i praktiken kunna legitimera sig i olika sammanhang, och använder då sitt körkort, identitetskort eller pass. Utländska pass och id-kort gäller i viss mån, i första hand sådana från EES-länderna. Traditionellt kräver bankerna legitimation med svenskt personnummer på, det som ofta benämns ”fullgod legitimationshandling”.[1]

Det handlade väl om Utlänningar , Jag är utlänning här i Thailand och skall mao kunna uppvia Passet vid kontroll , detsamma gäller mao för utlänningar i Sverige
Bara en liten undran OT. Hur bär man sig åt att visa att man inte är utlänning utan IDkort. Vem som helst kan ju rabbla upp ett uppdiktat personnummer.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp