Utlänningar skyldiga Thailändska sjukhus 300 miljoner baht bara för år 2018.

Bara vid nytecknande, de som redan har utländsk försäkring får fortsätta med det är det skrivet.
Kanske läge att agera så folk inte tvingas till en sämre Thailändsk kollektivförsäkring.

Hej

Det skulle jag inte våga satsa många spänn på, Thailand är ju korrupt och dom av staten utvalda bolagen kan tyvärr säkert ”påverka” dom styrande i denna fråga om dom vill.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Bara vid nytecknande, de som redan har utländsk försäkring får fortsätta med det är det skrivet.
Kanske läge att agera så folk inte tvingas till en sämre Thailändsk kollektivförsäkring.

Sämre lär det bli om staten ska hantera detta, naturligtvis vill staten ha sin del av kakan, och med denna ekonomi så stödjer vi juntan ekonomiskt, finns inga pengar idag att betala för en försäkring så lär väl inte ekonomin bli bättre i framtiden, och nu är vi inne på vad @IsanLover tycker skulle vara bra, en statlig försäkring, och vad skulle vi få för denna försäkring? förmodligen så lite som möjligt...
<<<<<<<<<<<<<<<<<
Tycker Thailand själva borde ta fram en försäkring till ett rimligt pris som utlänningar skulle kunna försäkra sig i oavsett ålder om dom nu vill att folk ska vara försäkrade.

Mvh isan lover

Förstår inte problemet då utlänningar liksom har "gratis" sjukvård sen nära 20år tillbaka.
Ska dom ta bort detta nu?

Hej

Det vet man ju aldrig i Thailand, en del säger stt vi utlänni har aldrig skulle ha fått fri vård och det är möjligt att dom har rätt, allt fungerar som vanligt olika runt om i landet.

Själva har vi ju inga planer längre på stt flytta permanent till Thailand längre så personligen är jag inte berörd av förslaget, får ju för tillfället gratis (ibland 30 baht) både fri sjikvård och tandvård, men jag är ju dessutom försäkrad och garanterad bra vård och hemtransport om det värsta inträffar.

Men jsg tycker ändå att frågan är intressant eftersom den berör så många som har satsat allt på Thailand, har familj och band till platsen o.s.v.

Mvh isan lover

Orkar inte leta upp rätt inlägg att citera, men att tro att en avgift på några baht för turister tar bort problemen med sjukhusräkningar på
vift gör ett rejält räknefel. Till de som smiter idag måste ju läggas alla de som betalar idag. Varför ska de betala egen försäkring när andra slipper? Då blir summan som ska täckas betydligt högre, och då räcker inte några baht (inte ens 500).

Ja förstår du inte vad jag skriver "på allt vi köper under åren" tror du Thailand är skattefritt?
Sen skattar jag på utdelning av aktier och ränta på bankkonton, fordonskatt.
Inte bara löneinkomst som beskattas, allt du handlar betalar du skatt på.

Ok, miss av mej!
Då är det 30 Bahts vården du ska ha och betala extra för det övriga.
Vi som bara "semestrar" några månader om året betalar definitivt mera skatt(moms, fordonsskatt, bränsleskatt mm mm mm ) än vad medel Somchai med familj betalar om året och borde således också få denna sjukvård.

Vet inte, infallsinlägg man får när man stör sig på nåt nytt påfund från staten att göra det svårare för oss att stanna.
När jag tänker efter finns det nog inte så många alternativ och platser som jag vill bo på.
Pattaya, Bangkok eller New York ;)
Så nä jag är väl på rätt plats bara så trött på visumdelen, hade man sluppit lägga en endaste minut på det hade det varit paradiset ;)
Och när jag tänker att jag måste åka till Savannakhet i Maj för att fixa nytt blir jag så trött för där är tråkigare än en risby i Isaan ;)
Också måste jag till Filippinerna och Norge samma månad.
Så när man tänker på en sådan månad och visumjobbet så får man för sig att det finns bättre alternativ ;)
Finns massa bättre alternativ än Sverige dock.
Nu skall jag försöka somna om.
Sägs att man kan köpa medborgarskap i Cambodia för 100k sek, då blir ju visumdelen lite lättare här

Sägs att man kan köpa medborgarskap i Cambodia för 100k sek, då blir ju visumdelen lite lättare här
Blir den det?
Min svåger har kärring ifrån Laos och dom har barn ihop här i Thailand men hennes visumsdel känns inte ett dugg lättare, tycker dom verkar ha ett jäkla krångel med det, och myndigheterna lurar av dom fattiga outbildade så hennes visumspringande kostar mer än mitt.

Ok, miss av mej!
Då är det 30 Bahts vården du ska ha och betala extra för det övriga.
Vi som bara "semestrar" några månader om året betalar definitivt mera skatt(moms, fordonsskatt, bränsleskatt mm mm mm ) än vad medel Somchai med familj betalar om året och borde således också få denna sjukvård.

Det har ni också med det förslaget. 500 bhat för alla och fri statlig sjukvård.

Med en årlig turistström på 35-40 miljoner så är väl inte 300 mille särskilt mycket egentligen. En liten avgift, säg 500 Baht per turist, skulle med råge täcka förlusterna. Vilka är då fuskarna? Ljushyade falanger, asiater, araber eller afrikaner? Jag har inte sett någon uppgift om det, men jag gissar att de förstnämnda är i minoritet.

Dom sist nämda åker norrut och gissa vem som betalar det. Det är ju faktiskt ett helt land som har gått under, ett av världens bästa länder som nu är en failed state

Hej

Sjukhus personal i regioner med turism får nu utbildning i hur dom ska kunna få betalt av utlänningar som söker vård på statliga sjukhus, även frågan om krav på försäkring var uppe och där fanns flera olika alternativ.

Public hospitals get training to recover payments from foreigners - The Nation

Mvh isan lover

Försäkringen skulle läggas på biljettpriset? för min del så blir detta helt snett, jag har 45 dagar på min hemförsäkring, jag är försäkrad igenom min fru, och nu ytterligare en försäkring via flygbiljetten? jag säger inget om att försäkring inte ska finnas, det jag har kritiserat i tidigare inlägg, förslaget att den försäkrade inte skulle själv kunna välja försäkringsbolag,

Jag själv är helt övertygad om att krav på försäkring kommer, på ett eller annat sätt..

Försäkringen skulle läggas på biljettpriset? för min del så blir detta helt snett, jag har 45 dagar på min hemförsäkring, jag är försäkrad igenom min fru, och nu ytterligare en försäkring via flygbiljetten? jag säger inget om att försäkring inte ska finnas, det jag har kritiserat i tidigare inlägg, förslaget att den försäkrade inte skulle själv kunna välja försäkringsbolag,

Jag själv är helt övertygad om att krav på försäkring kommer, på ett eller annat sätt..

Hej

Ja känslan är att krav på försäkring närmar sig allt mer, men det finns ju flera olika alternativ så vi får väl se hur det slutar.

Lite märkligt dock att man bara utbildar personalen att ta betalt av utlänningar i regioner med stor turism, innebär detta att såna som mig även fortsatt kommer att ha tillgång till gratis vård, mediciner och tandvård på statliga vårdcentraler och sjukhus?

Borde man inte ha uppmanat alla statliga vårdinrättningar landet runt att börja kräva betalning av utlänningar?

Mvh isan lover

Hej

Ja känslan är att krav på försäkring närmar sig allt mer, men det finns ju flera olika alternativ så vi får väl se hur det slutar.

Lite märkligt dock att man bara utbildar personalen att ta betalt av utlänningar i regioner med stor turism, innebär detta att såna som mig även fortsatt kommer att ha tillgång till gratis vård, mediciner och tandvård på statliga vårdcentraler och sjukhus?

Borde man inte ha uppmanat alla statliga vårdinrättningar landet runt att börja kräva betalning av utlänningar?

Mvh isan lover

Det handlar nog mera om att suga ut så mycket pengar som möjligt. Jag har samma uppfattning som dig att utan för turistområdena betalar man samma som vanligt folk oavsett statligt eller privat och man har även friheten att själv välja. Bor numera i pattay området och det är en kamp mot dess peng kåta sjukhus. Har till och med funderat på att köpa en liten hydda där jag bodde förut där jobbar vissa fortfarande efter moder Teresa så man slipper dessa kvacksalvaren som köpt sig sin utbildning det är enligt mig på gränsen till brottsligt det de sysslar med på exempelvis bangkok hospital samt ram hospital. Är så trött på att alltid få kontrollera allt två gånger först ordinationen två gånger och nu även kostnaden flera gånger och har man otur hittar man inte något om man inte väljer att resa 50 eller mera mil.

Och nu går myndigheterna ut med rek hur alla skall lär sig hur att skinna alla utlänningar.

Krav på försäkring är väl det vettigaste, visas upp vid inträde i landet och vid alla andra kontakter med IM.

Krav på försäkring är väl det vettigaste, visas upp vid inträde i landet och vid alla andra kontakter med IM.

Hej

Misstänker dock att det kan bli både svårt och tidsödande för Thailändska myndigheter att kontrollera om dom försäkringsbevis som människor ifrån hela världen skulle komma med vid inresan, många skulle säkerligen förfalska eller köpa sig ett intyg utan täckning o.s.v.

Så själv skulle jag tro att det slutar med krav på en försäkring som Thailand tillhandahåller.

Mvh isan lover

F
Hej

Det finns ju lite olika typer av diarréer, det är inte alla som går att bota med imodium, efter att ha ätit ej genomstekt kyckling, musslor eller dåliga skaldjur t.ex, en falang vän till mig fick söka läkarhjälp för detta nu i vintras, det är nog inte helt ovanligt att dom som inte är så vana vid Thailändsk mat och känner till fällorna drabbas av detta.

Mvh isan lover
inns nog betydligt farligare magbakterier i detta land , butoli, salmonella , mfl riktigt otrevliga som kräver antibiotika

Liknande trådar

Tillbaka
Topp