Hej
Märkligt nog har jag upplevt det precis tvärtom, dom enda gånger vi har haft problem eller stött på någon ohederlig chaufför så har denne inte varit ifrån Isaan utan talat Thai, kan jag välja blir det därför alltid en chaufför ifrån just Isaan och då har jag aldrig haft något som helst problem under alla års resor.
Jag och frugan har diskuterat detta flera gånger genom åren och vi har kommit fram till att det förmodligen beror på att vi själva kommer ifrån landet och Isaan, detta märker naturligtvis en chaufför som är född och uppväxt i Bangkok, han kan ju se en chans att blåsa några ”lantisar”, tror att detta inträffar jorden runt i stora städer när lantisar eller turister dyker upp.
För en chaufför ifrån Isaan blir det tvärtom ett möte med en ”landsman” och han kan prata Lao, spela Laomusik och koppla av tillsammans med kunderna, ofta blir dessa resor väldigt trevliga, man får tips och råd inför besöket i storstan o.s.v, det har t.o.m hänt att vi har åkt runt lite extra och lyssnat på molam.
Mvh isan lover