14 000 taxichaufförer arresterade.

 
En sak som vi alla borde införa som rutin är att upp med mobilen och filma direkt man ska ta en taxi, blir stoppad av polisen eller dyl.
Har man den framme och redan börjat filma innan dom hinner säga nåt så tänker dom sig nog för..
 
Hej

Märkligt nog har jag upplevt det precis tvärtom, dom enda gånger vi har haft problem eller stött på någon ohederlig chaufför så har denne inte varit ifrån Isaan utan talat Thai, kan jag välja blir det därför alltid en chaufför ifrån just Isaan och då har jag aldrig haft något som helst problem under alla års resor.

Jag och frugan har diskuterat detta flera gånger genom åren och vi har kommit fram till att det förmodligen beror på att vi själva kommer ifrån landet och Isaan, detta märker naturligtvis en chaufför som är född och uppväxt i Bangkok, han kan ju se en chans att blåsa några ”lantisar”, tror att detta inträffar jorden runt i stora städer när lantisar eller turister dyker upp.

För en chaufför ifrån Isaan blir det tvärtom ett möte med en ”landsman” och han kan prata Lao, spela Laomusik och koppla av tillsammans med kunderna, ofta blir dessa resor väldigt trevliga, man får tips och råd inför besöket i storstan o.s.v, det har t.o.m hänt att vi har åkt runt lite extra och lyssnat på molam.

Mvh isan lover

Jag kör oftast själv men tar taxi till och från Suvvan så det blir 4 eller 6 resor varje månad. Lägger man till några ströresor då och då samt att jag bara haft bil de senaste 14 åren så blir det en bra bit över 1,000 taxiresor i Bangkok. Skulle tro att jag hamnat i konversationer med över hälften av dem och en av deras första frågor är alltid var jag kommer från och då frågar jag var de kommer från. Jag är ganska säker på att ingen av dem varit från Bangkok, eller ens från kringliggande provinser. Skulle uppskatta att 80-90% varit från Isaan med resterande från Centrala och Östra Thailand.

När jag var ny och inte pratade någon thai så hände det någon gång att de försökte med något men de senaste 15 åren tycker jag har varit väldigt smidiga. Har jag varit ute på lokal så tar jag givetvis inte en taxi som står och väntar på någon soi men det är ju vanligt sunt förnuft, gäller alla andra asiatiska länder jag varit i också.

Ganska många thailändare är opportunister så jag tvivlar inte på att en och annan taxichaufför tar chansen om han ser ett enkelt "villebråd" men som Kurant skrev innan; det finns en enorm mängd taxibilar och omsättningen på chaufförer är hög så det behövs inte många procent rötägg för att det ska bli en hög siffra.
 
Jag kör oftast själv men tar taxi till och från Suvvan så det blir 4 eller 6 resor varje månad. Lägger man till några ströresor då och då samt att jag bara haft bil de senaste 14 åren så blir det en bra bit över 1,000 taxiresor i Bangkok. Skulle tro att jag hamnat i konversationer med över hälften av dem och en av deras första frågor är alltid var jag kommer från och då frågar jag var de kommer från. Jag är ganska säker på att ingen av dem varit från Bangkok, eller ens från kringliggande provinser. Skulle uppskatta att 80-90% varit från Isaan med resterande från Centrala och Östra Thailand.

När jag var ny och inte pratade någon thai så hände det någon gång att de försökte med något men de senaste 15 åren tycker jag har varit väldigt smidiga. Har jag varit ute på lokal så tar jag givetvis inte en taxi som står och väntar på någon soi men det är ju vanligt sunt förnuft, gäller alla andra asiatiska länder jag varit i också.

Ganska många thailändare är opportunister så jag tvivlar inte på att en och annan taxichaufför tar chansen om han ser ett enkelt "villebråd" men som Kurant skrev innan; det finns en enorm mängd taxibilar och omsättningen på chaufförer är hög så det behövs inte många procent rötägg för att det ska bli en hög siffra.
`
Hej

I en så stor stad finns det naturligtvis även rötägg som du säger och det finns det väl nästan i alla större städer när det handlar om taxibranschen, Bangkok är inte unikt på något vis, men en sån här undersökning påvisar problem som man själv har upplevt och jag tycker att det är bra saken uppmärksammas och att åtgärder ska vidtas.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp