Nästan 500 utlänningar gripna i Isaan.

Risken finns säkert om man gör bedömningen att arbetet kunde ha utförts av thai mot betalning istället. Är det värt risken att bli utsparkad och bannad från landet ett antal år? Jag hade aldrig vågat, men det är jag.

Hej

Skulle den märkliga situationen uppstå att man inte längre får klippa gräs, plantera träd, gräva diken, skörda det man planterar, mata familjens djur, fiska o.s.v på familjens mark och kanske t.o.m blir straffad för detta så är jag beredd att ta konsekvenserna av detta och sluta resa dit.

Då är det inte längre ett land för mig och min familj, tror att frugan håller med mig där liksom byborna.

Mvh isan lover

Det finns även en lag som säger att man som gifta är skyldig att hjälp varandra. Tror det var för 7 år sedan detta var upp till diskussion hos oss. Frugan kollade upp detta då jag liksom IL arbetade mycket hemma hjälpt till att bygga på huset och skötte hela vår lilla gård själv. Körde maskiner och var sysselsatt i stort varje dag pga att jag var rastlös. Det vi kom framtill var att det var en tolkning fråga av lagen vilket gjorde att jag fortsatte som vanligt och hade de börjat bråka så hade vi flyttat.
Jag tror att lagarna finns där för att kunna användas när det passar.

Bråkar man åker man ut och jag tvivlar på att man får problem utan förvarning.

Det finns även en lag som säger att man som gifta är skyldig att hjälp varandra. Tror det var för 7 år sedan detta var upp till diskussion hos oss. Frugan kollade upp detta då jag liksom IL arbetade mycket hemma hjälpt till att bygga på huset och skötte hela vår lilla gård själv. Körde maskiner och var sysselsatt i stort varje dag pga att jag var rastlös. Det vi kom framtill var att det var en tolkning fråga av lagen vilket gjorde att jag fortsatte som vanligt och hade de börjat bråka så hade vi flyttat.
Jag tror att lagarna finns där för att kunna användas när det passar.

Bråkar man åker man ut och jag tvivlar på att man får problem utan förvarning.
Men lite skillnad att fixa på huset och att arbeta med storskaligt jordbruk som är inkomstbringande, då är det arbete för pengar.

Men lite skillnad att fixa på huset och att arbeta med storskaligt jordbruk som är inkomstbringande, då är det arbete för pengar.

Hej

Att bygga ett hus som ökar i värde och går att sälja ger också inkomster, detta är naturligtvis gratisarbete som någon annan kunde ha utfört mot lön, men även i detta fallet ser myndigheterna mellan fingrarna om nu lagen ens är tänkt att hindra sånt här.

Skulle lagstiftarna ha haft för avsikt att hindra falanger att jobba på familjens hus, tomt och mark så borde väl någon enda person ha gripits för detta på 35 år tycker jag, det finns förmodligen falanger i varenda Amphoe i Isaan som utför den här typen av arbete och alla i dessa områden känner väl oftast till vilka det är också.

Så jag vidhåller nog att detta med riskerna för påföljder tillhör kategorin stenbordsskröna tills någon enda människa grips för detta.

Sen förstår jag inte vad skillnaden skulle vara att odla ex.vis bananer, dill, svamp eller något annat i trädgården för att sen låta familjen sälja detta mot att odla samma grödor på en åker några 100 m därifrån.

Mvh isan lover

Sen om nån bryr sig och det funkat hittils är en annan sak.
Var och en får göra sin egen riskbedömning men man ser ju att det vi känner som en oskyldig liten grej tycker dom är så stor grej så det läggs ut i media.
Jag hade inte ens vågat gå och lärt ut i skolan utan permit, även om det är för den goda sakens skull och för barnen så krävs permit och kommer en nitisk tjänsteman kan det gå illa.
Berra, Det handlar säger min hustru om avundsjuka , om en farmare eller några kännar att de bromsas från arbete , eller bara ser en chans att ge någon (Pay back) får någon oförtret , då är det kört , en anmälan på detta måste tas upp , sen har IL defakto ett problem han inte kan snacka sig ur

Hej

Skulle den märkliga situationen uppstå att man inte längre får klippa gräs, plantera träd, gräva diken, skörda det man planterar, mata familjens djur, fiska o.s.v på familjens mark och kanske t.o.m blir straffad för detta så är jag beredd att ta konsekvenserna av detta och sluta resa dit.

Då är det inte längre ett land för mig och min familj, tror att frugan håller med mig där liksom byborna.

Mvh isan lover
Tror att jag skulle kunna hitta inlägg där du säger dig vara på marknaden och saluförde Era varor från jordbruket , har du glömt detta IL

Lite arbete för mig men när vi sålde efter några år fick vi en bra slant i vinst. En livstids lön eller mera för de grannar jag hade där.
Ja men fortsatt skillnad om ni bor i huset och fixar samt underhåller erat hem.
Det är ju inte arbete, även om man "kroppsarbetar" 55555.

Hade du däremot köpt ett renoveringshus som ren investering och bara rustar upp för att sälja, aldrig tänkt bo i så är det ju arbete.

Hade du däremot köpt ett renoveringshus som ren investering och bara rustar upp för att sälja, aldrig tänkt bo i så är det ju arbete.

Där tycker jag också att gränsen går. Men det är fortfarande en tolknings fråga enligt lagen skall jag hjälpa min fru. Så det kanske är så att när man jobbar för familjen är det inga problem för jag har aldrig hełer hört om någon som hjälper familjen har fått problem.
Jag har den bestämda uppfattning att lagarna finns där för att användas om det behövs.
Däremot tror jag att en utlänning kan få mycket problem om han inte är omtyckt uppbackad eller käftar emot.

Sant, det handlar om inkomstbringande arbete i första hand.
När jag arrenderare tomtmarken och huset skrevs på mitt namn så ställe en fråga på landmäteriets chefsjurist om att arbeta på tomten och med huset.
Han sa att du får jobba hur mycket du vill där utan arbetstillstånd så länge du inte börjar odla för att tjäna pengar.

Berra, Det handlar säger min hustru om avundsjuka , om en farmare eller några kännar att de bromsas från arbete , eller bara ser en chans att ge någon (Pay back) får någon oförtret , då är det kört , en anmälan på detta måste tas upp , sen har IL defakto ett problem han inte kan snacka sig ur

Hej

Det märkliga är bara att jag själv inte har drabbats av detta problem på över 30 år, jag har inte heller hört talas om någon annan falang på landet som råkat illa ut p.g.a detta under alla år, detta får mig att tvivla på att riskerna är särskilt stora.

Men jag håller med om att avundsjuka skulle kunna vara ett problem, just därför har jag ofta påpekar vikten av att anpassa sig, integrera sig, ingå i bygemenskapen, inte sticka ut, utan snarare leva på samma vis och med samma standard som övriga bybor, inte verka rik eller märkvärdig, ligga lågt och hålla sig väl med släkt och vänner o.s.v.

Mvh isan lover

Tror att jag skulle kunna hitta inlägg där du säger dig vara på marknaden och saluförde Era varor från jordbruket , har du glömt detta IL

Hej

Ja det har jag glömt eller snarare aldrig sagt, jag har personligen aldrig salufört eller sålt något vi har odlat, har du exempel på motsatsen så är jag intresserad av vad du avser, själv har jag svårt att komma på något sådant exempel.

Mvh isan lover

Hej

Ja det har jag glömt eller snarare aldrig sagt, jag har personligen aldrig salufört eller sålt något vi har odlat, har du exempel på motsatsen så är jag intresserad av vad du avser, själv har jag svårt att komma på något sådant exempel.

Mvh isan lover

Har bestämt för mig att de uppgett du följer med till marknaden för att !sälja skörden! Men säger du det så är det nog så. orkar inte söka ..:)

Har bestämt för mig att de uppgett du följer med till marknaden för att !sälja skörden! Men säger du det så är det nog så. orkar inte söka ..:)

Hej

Sålt på några marknader har jag aldrig gjort, däremot har jag naturligtvis varit med när familjen ex.vis har levererat ris till uppköpare o.s.v, men det är inte jag som vare sig säljer eller skriver på något, det sköter familjen.

Mvh isan lover

Ja tror at IS har rätt när man hjälper till är de inga problem så länge man inte gör de för egen vinning utan för att bi dra till familjen försämring är de nog ok

Ja tror at IS har rätt när man hjälper till är de inga problem så länge man inte gör de för egen vinning utan för att bi dra till familjen försämring är de nog ok
Spelar ingen roll ,avlönat som oavlönat , det Pan Pan skev är korrekt , inne på tomten säkert ok , men inte ute på familjens ägor, inte en chans Tongmat , där hyr oftast farmare in folk under tillex risskörden , om jag går ut och jobbar så innebär detta att en mindre arbetstagare(daglönare ) får jobb ,, det är definitivt inte lagligt

ja ger mej ni som har koll har säkert rätt de var ara eget tänk. men nu är vi i thai då tänker andra

ja ger mej ni som har koll har säkert rätt de var ara eget tänk. men nu är vi i thai då tänker andra
Nej det handlade om vad lagen säger Tongmat , inte om eget tänk . Om fler tänkte innan de gör dumheter så skulle färre ha problem , gäller även andra saker . Men sen djäkligt lätt att skylla på dumma myndigheter , följ lagen , inge problem :)

Nej det handlade om vad lagen säger Tongmat , inte om eget tänk . Om fler tänkte innan de gör dumheter så skulle färre ha problem , gäller även andra saker . Men sen djäkligt lätt att skylla på dumma myndigheter , följ lagen , inge problem :)

Hej

Men frågan kvarstår då varför inget enda känt fall där någon har gripits eller åtalats för detta verkar finnas i Thailand historiskt sett?

Först den dagen polis eller immigration uttalar sitt missnöje över att falanger hjälper sin familj genom oavlönat arbete på familjens mark, säger sig se detta som ett brott och börjar gripa falanger för detta kommer jag själv att se detta som ett problem.

Ännu så länge är intresset ifrån polis och immigration för att ingripa mot detta dock obefintligt.

Själv får jag mer ett intryck av att det är falanger som inte är verksamma inom jordbruket som är avundsjuka på att andra falanger kan försörja sina familjer och klara sina vistelser i Thailand på pengar intjänade i Thailand, i dom flesta andra branscher är ju immigration och polis väldigt aktiva, vilket kan tyckas vara orättvist.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp