Utlänningar skyldiga Thailändska sjukhus 300 miljoner baht bara för år 2018.

AIA var ju då iallafall mer inriktad på Thailändsk kundkrets då iallafall, så infon på Eng sög.

Hallå Du trådskapare........

Har Du någon källa på att det är 300 miljoner för 2018?

Vad jag läst mig till så ska dessa 300 miljoner vara totalt för 2016, 2017 och 2018, alltså 100 miljoner föe 2018....

Om du alltid har haft en försäkring så vad är problemet???
Men hallå, fyllda 70 så är det kört , har alltid haft en försäkring och har en försäkring genom Svensk bolag , men nu kommer det som det ser ut inte att godkännas annat än Thai pagan , dvs Thai goverment försäkringar , de tecknar inga på fyllda 70

Dessuton svindyra , runt 100k årligen , jag har haft en på just Thai Pagan ,, den kostade 100k för ett år , fick 12 k tillbaka varje år om jag inte nyttjade den ,, så 88 tusen thbt /år ,, nej tack, och endast till 70 , sen annuleras denna

Men hallå, fyllda 70 så är det kört , har alltid haft en försäkring och har en försäkring genom Svensk bolag , men nu kommer det inte att godkännas annat än Thai pagan , dvs Thai goverment försäkringar , de tecknar inga på fyllda 70
Vad har du fått det ifrån att inga andra försäkringar än Thai goverment försäkringar kommer gälla, ge oss den faktan för tror dom flesta av oss saknar den.
En avgift på 20 baht är sagd att införas men den kommer gälla olyckor inom turism.

Vad har du fått det ifrån att inga andra försäkringar än Thai goverment försäkringar kommer gälla, ge oss den faktan för tror dom flesta av oss saknar den.
En avgift på 20 baht är sagd att införas men den kommer gälla olyckor inom turism.
Var en som skrev detta nyss , men vet ej om det stämmer , har även läst detta , men för mig spelar det ingen roll , endast hemförsäkringen som jag tänker använda , kommer aldrig att flytta permanent till ett land som inte vill ha en där , dvs de vill gärna ha mina bankmedel där , men inte mig personligen . Två tre månader över vintern ok , funkar det inte med en Svensk försäkring så säljer jag av allt jag har därnere och drar nån annanstans över vinterhalvåret, kollar lite på Grekland , kanske köpa ett mindre ställe där , har lite folk jag känner på Zakyntos

Men hallå, fyllda 70 så är det kört , har alltid haft en försäkring och har en försäkring genom Svensk bolag , men nu kommer det som det ser ut inte att godkännas annat än Thai pagan , dvs Thai goverment försäkringar , de tecknar inga på fyllda 70

Vad jag förstod så var det givetvis Thai-försäkring som avsågs.

Var en som skrev detta nyss , men vet ej om det stämmer , har även läst detta , men för mig spelar det ingen roll , endast hemförsäkringen som jag tänker använda , kommer aldrig att flytta permanent till ett land som inte vill ha en där , dvs de vill gärna ha mina bankmedel där , men inte mig personligen . Två tre månader över vintern ok , funkar det inte med en Svensk försäkring så säljer jag av allt jag har därnere och drar nån annanstans över vinterhalvåret, kollar lite på Grekland , kanske köpa ett mindre ställe där , har lite folk jag känner på Zakyntos
Grekland är kyligt på vintern, har kollega som bor på Rhodos, vintertid gillar han inte temp.
Men annars nöjd, men tror inte du kommer bli mer nöjd där för han beklagar sig över hur odugliga grekerna är, hur mycket säsongarna super, du kommer nog vara trött på dom efter par månader och vilja flytta till Sverige igen.

Grekland är kyligt på vintern, har kollega som bor på Rhodos, vintertid gillar han inte temp.
Men annars nöjd, men tror inte du kommer bli mer nöjd där för han beklagar sig över hur odugliga grekerna är, hur mycket säsongarna super, du kommer nog vara trött på dom efter par månader och vilja flytta till Sverige igen.

Känner några greker, som anser att Sverige är bättre än Grekland vintertid men Grekland är bäst sommartid. Grekiska regler förefaller mycket märkliga i jämförelse med svenska och t o m thailändska. En av mina bekanta byggde sitt hus själv med en svensk byggsats, Trots detta fick han betala för 4 byggnadsarbetare under några månader.

Spanien förefaller vara ett bättre alternativ enligt mina bekanta.

För att återgå till besväret för sjukhus att få in pengar för utförd vård så har även svenska sjukhus haft dessa problem. När jag jobbade på ett sjukhus för länge sedan var USA det enda land som betalade för sina invånare om de saknade försäkring. Vet inte hur det är i dag.

I dag finns problem att många "nyanlända" har dåliga tänder och anlända från Afrika behöver HIV-mediciner.

Hej

Ännu en artikel om 300 miljoner baht i obetalda sjukhusräkningar och försöken att driva in dom.

Mvh isan lover
Sjukhusen har svårt att vägra akut vård. En försäkringslösning är nog enda chansen att sänka kostnaderna. Nackdelen är att sjukförsäkringar är dyra.

Sjukhusen har svårt att vägra akut vård. En försäkringslösning är nog enda chansen att sänka kostnaderna. Nackdelen är att sjukförsäkringar är dyra.

Hej

Det vore ju en enkel men kanske inte så populär lösning, Thailand verkar tro på satsningen med sina s.k ”Claire center” i Chon Buri, Chiang Mai, Phuket, Phang Nga och Surat Thani, dessa ska hjälpa sjukhusen att driva in pengar.

Mvh isan lover

Hej

Det vore ju en enkel men kanske inte så populär lösning, Thailand verkar tro på satsningen med sina s.k ”Claire center” i Chon Buri, Chiang Mai, Phuket, Phang Nga och Surat Thani, dessa ska hjälpa sjukhusen att driva in pengar.

Mvh isan lover
Ska bli intressant att se hur de lyckas. Min erfarenhet var att det var svårt att driva in pengar om inte hemlandet ville hjälpa till. Det är också tveksamt att försöka driva in småbelopp. Många länder har inte riktiga befolkningsregiser. Det försvårar.

När det här var i nyheterna för ett halvår sedan så kollade jag upp fakta och fakta var att obetalda räkningar för 2018 var 100 miljoner Baht (300 miljoner var ackumulerat över tre år). För mig är 300 miljoner Baht ganska mycket pengar men för ett land är det en spott i havet och när man betänker att Thailand 2018 drog in 19.2 miljarder Baht på medical tourism så innebär det att svinnet bara var 0.5%. Om ett svinn på 0.5% resulterar i att alla utlänningar måste ha försäkring så borde varenda 7/11 butik kräva en bankgaranti innan man får äntra butiken.

Jag kan tycka att det är rimligt att alla utlänningar med längre visum och extensions of stay måste kunna uppvisa en försäkring men börjar Thailand kräva försäkringar av turister så är de nog ute på en slippery slope.

När det här var i nyheterna för ett halvår sedan så kollade jag upp fakta och fakta var att obetalda räkningar för 2018 var 100 miljoner Baht (300 miljoner var ackumulerat över tre år). För mig är 300 miljoner Baht ganska mycket pengar men för ett land är det en spott i havet och när man betänker att Thailand 2018 drog in 19.2 miljarder Baht på medical tourism så innebär det att svinnet bara var 0.5%. Om ett svinn på 0.5% resulterar i att alla utlänningar måste ha försäkring så borde varenda 7/11 butik kräva en bankgaranti innan man får äntra butiken.

Jag kan tycka att det är rimligt att alla utlänningar med längre visum och extensions of stay måste kunna uppvisa en försäkring men börjar Thailand kräva försäkringar av turister så är de nog ute på en slippery slope.

Hej

Håller med här, stannar man länge bör man nog vara försäkrad oavsett om det är ett krav eller ej, men för turister på korta besök kan det nog ha en negativ effekt så det gäller att gå varsamt fram här.

Mvh isan lover

Får sjukhusen inte betalt finns risken att det enbart blir akuta provisoriska behandlingar. Dyra mediciner är en annan fråga som kan påverka. Sverige kräver försäkring av thailändare som kommer hit. Givetvis handlar det om helt olika förutsättningar.

Får sjukhusen inte betalt finns risken att det enbart blir akuta provisoriska behandlingar. Dyra mediciner är en annan fråga som kan påverka. Sverige kräver försäkring av thailändare som kommer hit. Givetvis handlar det om helt olika förutsättningar.

Självklart ska alla betala för sig och jag anser, som jag skrev, att det är fullt naturligt att det krävs försäkringar av långtidsboende utlänningar.

Jag känner inte till något land i världen som kräver försäkringar från besökare utan visum; rent praktiskt blir det oerhört komplicerat då det är flygbolagens ansvar att inte släppa iväg någon resenär som inte kommer in i landet. Som ett turistland där turismnäringen är oerhört viktig för landet är nog det här en fight Thailand inte ska ta. Som jag skrev; drar man in 19.2 miljarder på medicinsk turism så får man nog leva med 0.1 miljarder i obetalda räkningar; låt de privata sjukhusen betala en liten avgift till de statliga istället för att äventyra gigantiska inkomster.

Jag känner inte till något land i världen som kräver försäkringar från besökare utan visum

Nu har man väl, som turist, ett 30-dagars visum per automatik?

Som man har varit inne på; om man nu anser att en kostnad på 0,52% av turistintäkterna är ett problem, så kanske man skall kräva korttidsturisterna på en obligatorisk försäkring för en kostnad på 10-20 THB. Det torde kompensera för dessa 100 miljoner som alla sorters turister årligen orsakar.

Nu har man väl, som turist, ett 30-dagars visum per automatik?

Som man har varit inne på; om man nu anser att en kostnad på 0,52% av turistintäkterna är ett problem, så kanske man skall kräva korttidsturisterna på en obligatorisk försäkring för en kostnad på 10-20 THB. Det torde kompensera för dessa 100 miljoner som alla sorters turister årligen orsakar.
Detta har även diskuterats som en lösning på det hela :thumbsup: :) De som redan har en försäkring från hemlandet kommer lik förbannat att krävas på denna , Spelar ingen roll egentligen på den summan :)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp