Begränsningar för utlänningar att köpa bostäder i Bangkok ?

 
Nej nej nej.
Och inte pga att du inte kan lita på din fru utan, Thai får Thaikontrakt på condon.
Hamnar då under dom 51% som bara kan ägas av Thai och du kan inte sälja till utlänningar.
Äger du hamnar du på 49% kvoten som kan säljas både till Thai och utlänningar.
Står den på din tjej förlorar du 49% av kundkretsen och minskar möjligheten med att kunna sälja.

Du kan äga din condo till 100%
51% av condona i en byggnad måste stå på Thai.

Gäller samma regler i samma typ av område som du har köpt hus i?
Där kanske marken ägs i fastigheten och därför måste ägas av Thai eller ligga i ett bolag.
 
Vadfan havet, jag är född vid hav liksom du men hur ofta tar man ett dopp. Ha ha aldrig. Hur ofta ligger man på sa sandtrand, inte jag i alla fall.

När vi är på Phuket så blir det strand och bad varje dag, i Hua-Hin så blir det inte så ofta, inte alls samma klass på stränderna.
 
Då kanske det kan bli "billigare" om tjejen köper istället för att det står tomt :)
Kan alltid leva på hoppet ;)
Ja det kan bli billigare om thaimedborgare köper.
Eftersom dom får en mindre kundkrets på Thaikvoten så säljs dessa billigare.
Där jag köpt condo skiljde det ca. 100.000 baht.
100.000 baht billigare för den kvoten som bara kan ägas av Thai.
Men det är värt 100.000 baht extra för att kunna sälja till vem som helst.
 
Hus??
Pratar om condo, jag har condo med, var ju lägenhet/condo det handlade om.

Precis, min fråga är om det gäller samma regler i områden lika det du har köpt hus i.
Du bor i landet och verkar ha koll på reglerna så därför frågar jag dej.
 
Låter ju jättespännande.
Jag tar bilen upp, kollar på utsikten och templet, bra semestermål men thats it, behöver inte bo där för att uppleva det.
Ha ha fast jag älskar att stanna där en längre stund. Avkopplande men förstår dig rytmen från storstan följer en. Ser inget fel med det men inte min grej bara.
 
Något som Bangkok dessutom har som är rätt så bra, fungerande kollektivtrafik. Bosätter man sig någorlunda vettigt så kan man ta BTS/MTR runtomkring i staden, båt över kanalen och i värsta fall kan man ta en taxi sista biten om man är för lat för att gå 1-2km. Kommer inte på något på rak arm som jag prompt skulle behöva ta mig till allt för ofta som inte ligger i närheten av någon form av kollektivtrafik.
 
Nej nej nej.
Och inte pga att du inte kan lita på din fru utan, Thai får Thaikontrakt på condon.
Hamnar då under dom 51% som bara kan ägas av Thai och du kan inte sälja till utlänningar.
Äger du hamnar du på 49% kvoten som kan säljas både till Thai och utlänningar.
Står den på din tjej förlorar du 49% av kundkretsen och minskar möjligheten med att kunna sälja.

Du kan äga din condo till 100%
51% av condona i en byggnad måste stå på Thai.
Det är väl först när condon eventuellt skall säljas som det kan bli problem. Är det en stor majoritet thai som är ägare kan man sälja till vem man vill, oberoende om man är thai eller utlänning. Problem är väl när det är jämvikt mellan thai/utlänningar och en försäljning skulle göra att majoriteten blir utlänningar och då kan man inte sälja till utlänningen.
 
Det är väl först när condon eventuellt skall säljas som det kan bli problem. Är det en stor majoritet thai som är ägare kan man sälja till vem man vill, oberoende om man är thai eller utlänning. Problem är väl när det är jämvikt mellan thai/utlänningar och en försäljning skulle göra att majoriteten blir utlänningar och då kan man inte sälja till utlänningen.
Du vet aldrig innan om Thai kommer bli en stor majoritet.
Med kontrakt som utlänning så är du säker iallafall.
@Matt82 är väl bara runt 38 år så risken för att han kommer sälja någon gång är ju stor jämfört med om han tex varit 68 år ;)
 
Du vet aldrig innan om Thai kommer bli en stor majoritet.
Med kontrakt som utlänning så är du säker iallafall.
@Matt82 är väl bara runt 38 år så risken för att han kommer sälja någon gång är ju stor jämfört med om han tex varit 68 år ;)
Thailand blir rikare för varje år och det borde bli fler thai som har råd i framtiden, framförallt i Bkk finns många med god utbildning som säkert ser till att barnen även får en god utbildning. Om inte det väller in en massa utlänningar som vill köpa condo i framtiden så borde thai bli en växande grupp. Köper man en lyxcondo i ett hus där många utlänningar bor har du rätt men köper man i ett hus med många medelklass thai tror jag risken är låg att utlänningar skull äga 49%.

När Matt82 ska sälja om 30 år så finns inte det problemet, tror jag.
 
Du vet aldrig innan om Thai kommer bli en stor majoritet.
Med kontrakt som utlänning så är du säker iallafall.
@Matt82 är väl bara runt 38 år så risken för att han kommer sälja någon gång är ju stor jämfört med om han tex varit 68 år ;)

Ja, att kunna sälja är alltid bra. Finns flera faktorer som påverkar om man kanske behöver eller vill sälja i framtiden.

Även om jag skulle köpa i ett hus med enbart Thai så är det fortfarande inget som hindrar att jag säljer till Thai eller farang.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
861
Anonyma
A
A
Svar
15
Visningar
3 K
anonymous
A
 
Tillbaka
Topp