Skicka pengar från svensk bank till thailändsbank?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

skunk_10

Gäst
Vi behöver en stående månads överföring från Sverige till ett konto i Thailand, är idag kund hos SCB och BOA.

Jag är helt grön på området så all hjälp välkommnas!

Har förstått att vissa eller alla (?) thaibanker tar ut en avgift på insättningar.

Med Skandibanken skall det tydligen vara avgiftsfritt att föra över till thailänds bank?
Några fler svenska banker som är det?

Vilka två banken skall vi använda oss av för att få så lite avgifter som möjligt?
(Kan tänka oss att öppa nya bankkonton i både Sve och Thai)

själv har jag ett konto i en thailaändsk bank Siam comersial med att anslutet Visa, detta kontonummer samt bankens clearingnummer har jag lagt in under Swebank internet, överföringen tar 2-3 dagar ock kostar 70:- kronor även vid större överföringar hälsar
Kent

wow det va billigt själv betalar jag 100 kr att skicka och min pojkväns bank tar ut en avgift på 125 kr eller om det va tvärtom... nåja. Å andra sidan skickar jag inte pengar jätte ofta och har gratis uttagning när jag väl är i Thailand. bra ränta har jag också...så ja e nöjd endå

Totalt 270kr kostar det oavsett summa för att få ut pengarna från en thailänds bank om du skickar via swedbank.
sen vem som ska stå för vad är upp till mottagaren eller givaren att bestämma.
Jag har gjort så ca 12-15 ggr detta år och avgiften har varit densamma.

Om man ser till att personen som är i Thailand innehar ett Ica bankkort så kostar det inte ett öre vare sig att ta ut pengar i utländsk Bankomat eller att föra över pengar. Ica bankkort är kopplat till ett svenskt (ICA) bankkonto och det är enkelt att föra över pengar från en annan svensk bank. Med Ica bankkort kan man inte ta ut mer pengar än vad som finns på kontot. Man får även bra ränta på innestående medel. Enda kostnaden är 240 kr per år vilket man snabbt känar in. Mer info på http://www.ica.se/FrontServlet?s=ikk&st ... nu=ikk_9_0

De e precis det jag och tjejen gör numera. Hon har mitt ICA kort. Behöver hon extra pengar någon gång så överför jag på någon minut till uttagskontot och hon kan ta ut det.
Snabbt, säkert och billigt.
ICA - regerar för tillfället

"helgonet " sa:
De e precis det jag och tjejen gör numera. Hon har mitt ICA kort. Behöver hon extra pengar någon gång så överför jag på någon minut till uttagskontot och hon kan ta ut det.
Snabbt, säkert och billigt.
ICA - regerar för tillfället

Man kan även ha flera bankkonton med olika typer av kort kopplade till varje ICA-konto om man vill. Då kan man göra överföringen sekundsnabbt. ICA bank är bra för dom håller inte på med massa "knävliga" avgifter hela tiden som dom traditionella bankerna gör.

Och nej, jag jobbar inte på ICA. Jag är bara en nöjd kund hos ICA bank och jag vill gärna dela med mig av mina erfarenheter ifall någon annan är intresserad. Jag tror att ICA bank är ganska ensamma om att inte ta ut några avgifter för uttag i utländska bankomater. Det är ju precis så man vill att det ska fungera.

"avmor1 " sa:
forex funkar perfekt. ingen årsavgift. dock uttagsavgift. använd cashkort.

Tyvärr har Forex Global Cash en avgift på 1,95% av insatt belopp vid påladdningar utöver avgift för kontantuttag. Dessutom måste man sätta in EUR eller USD så man åker på att köpa dessa valutor av Forex i samband med insättningen. Insättning måste ske via Forex bankbutik eller via ett kopplat kreditkort. Man kan inte bara göra en vanlig överföring från ett svenskt bankkonto (via sin vanliga internetbank) och man kan inte ha stående överföringar (automatiskt överföring av ett visst belopp varje månad). Man får ingen ränta på innestående medel men däremot en avgift om man inte använder kortet på ett tag. Jag tyckte Global Cash var för omständigt och fullt av små knävliga avgifter hit-o-dit. :-[

Varje gång man konverterar från en valuta till en annan så förlorar man pengar. (Skillnaden mellan bankernas köp- respektive säljavgifter). Med Forex Global Cash gör man två konverteringar om man sätter in svenska kronor och tar ut i THB. Med Ica Bankkort görs endast en valutakonvertering i samband med uttaget.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N
Svar
1
Visningar
1 K
glimten66
G
L
Svar