Svenskt hus i Surin

dd2e3d2a30dfae791b21100b7c046cac.jpg

55555
Ja i norska mått är det nog 100 km2, norrmän vill ju gärna dra på sanningen lite
:):):):):):thumbsup::thumbsup:

Jodå ,EV kan nog ha en känga han med ibland , men det får inte gå för långt . Glimten i ögat i så fall , men då från båda håll.. EV kan han med ..............

funderar på att skicka ner svensk isolering, det blir en dyr fraktkostnad men gillar inte att köra fullt blås med acn hela tiden. Eller finns det riktig isolering här. den jag såg på TS vindbild va ju inte mycket att hänga upp i julgranen direkt

Intressant fundering om isolering. Verkar vara någon form av folie som ska avleda värme kanske är gullfiber inte utvecklad för att bromsa värme.

Isolering måste ju finnas av bra kvalitet i Thailand. Och isolering är nog likadan, man vänder ju inte den åt olika håll utan man har en kall och en varm sidan beroende på utomhus och inomhusklimatet. Det enda som kan skilja är väl mer fuktigheten och "isoler koefficient".

En bra isolering är ju frigolit , kan limmas eller läggas löst , tyvärr så finns ju risk för att den inte pallar den höga luftfuktighet som vi har här , sen kan nog en del kryp gilla tt käka denna . Men isolering finns av olika sorter .
Krister !! Kör 7an från Pattis mot BKK du kommer efter ett par mil att se en enorm Hardware butik på andra sidan motorvägen ,kör under direkt så kommer du upp på rätt ställe , massor att kika på , grymt välsorterad ...

Riktigt snyggt /vackert hus må jag säga , men jag vet inte om jag skulle vilja bo däruppe ,hur högt i tak är det , blir ju varmt som fn även om ni har isolering . Kanske även en brandstege från fönstret , det skulle i alla fall jag ha om huset vore mitt , vilket jag inte skulle vara ledsen för .. Grattis till en riktigt fin kåk...
Glöm inte heller brandvarnare i taket oven trappan till övervåningen .. Gäller att tänka Svenskt även om man bygger i Thailand ;)

En bra isolering är ju frigolit , kan limmas eller läggas löst , tyvärr så finns ju risk för att den inte pallar den höga luftfuktighet som vi har här , sen kan nog en del kryp gilla tt käka denna . Men isolering finns av olika sorter .
Krister !! Kör 7an från Pattis mot BKK du kommer efter ett par mil att se en enorm Hardware butik på andra sidan motorvägen ,kör under direkt så kommer du upp på rätt ställe , massor att kika på , grymt välsorterad ...
har lite erfarenhet av frigolit. det tål vatten hur bra som helst. Men skyddar den tillräckligt mot värmen? vilken tjocklek skall man välja. Jag funderade först på tjock stenull från Bauhaus. Ni som känner mig vet ju att jag kan välja och vraka av det som finns i Sverige och bara skicka ner. Jag har faktiskt ganska ont av för mkt värme och tänker ha ett fullisolerat hus i den mån det går.
fönstren blir väl det som e svårast att hålla värmen ute. måste väl ha dubbla tjocka glas antar jag.

grattis till ditt hus @Perry72 , men varför skall thai måla de bärande betongpelarna? jag lät dom göra det när jag byygde med mitt x, men kommer inte att göra det igen.

Kan du välja Svensk isolering så gäller ju vanlig villaisolering , Frigolit är grymt bra värde i , bättre än de flesta väggisoleringsmaterial. Du vet väl att man kan köpa färdiga smartblocks här , med frigolit ingjuten i lecan .. detta måste vara optimalt :thumbsup: Fönsterpartier finns att köpa med isolerglas , köp god kvalitet , de kostar en del men det finns mycket skit på denna marknad här i landet ... Köp i Sverige , Pma mig så kan du få en adress för råd i frågan ,lönar sig mer att köpa fönsterpartier i Sverige samt ta hit dessa än att skicka isolering , där skulle jag välja smartblocks ..

Kan du välja Svensk isolering så gäller ju vanlig villaisolering , Frigolit är grymt bra värde i , bättre än de flesta väggisoleringsmaterial. Du vet väl att man kan köpa färdiga smartblocks här , med frigolit ingjuten i lecan .. detta måste vara optimalt :thumbsup: Fönsterpartier finns att köpa med isolerglas , köp god kvalitet , de kostar en del men det finns mycket skit på denna marknad här i landet ... Köp i Sverige , Pma mig så kan du få en adress för råd i frågan ,lönar sig mer att köpa fönsterpartier i Sverige samt ta hit dessa än att skicka isolering , där skulle jag välja smartblocks ..
Precis min tanke också. Köp fönstren i Sverige med isolerglas (dubbla rutor med kassett mellan).

Frigolit tål ju vatten, men vissa skadedjur äter väl av den?

I Sverige är ju tjocklek på isolering minst 170 mm men oftast 195 eller 220. Men det finns väl byggare här som kan verifiera.

I Sverige brukar väl markisoleringen under huset vara frigolit, om det inte kommit något nytt material.

Precis min tanke också. Köp fönstren i Sverige med isolerglas (dubbla rutor med kassett mellan).

I Sverige är ju tjocklek på isolering minst 170 mm men oftast 195 eller 220. Men det finns väl byggare här som kan verifiera.

I Sverige brukar väl markisoleringen under huset vara frigolit, om det inte kommit något nytt material.
:thumbsup:

Frigolit finns i alla tjocklekar i Thailand , kan skruvas fast med stora brickor och långa skruv

Isolering skiljer sig i tjocklek beroende på väggens regeltjocklek , men som du säger 220 är ju väldigt bra , kör man 100 frigolit så har man en grym isolering , Tänk på de gamla husvagnarna som håll värmen även på vintern , problemet där var att det rasade ihop pga av vagnen skakade
men det är ju inget problem med ett permanent hus

Senast redigerad av en moderator:

Ja cellplast borde funka bra, en del (i Sv) tilläggsisolerar yttertak på råsponten och läktar ovanpå.

Isolering finns som sagt i massa olika tjocklek, använder allt från 45-220 när vi bygger. Brukar ha 265 mm total isolering i yttervägg och 400-500 i yttertak.
Har dock byggt med uppåt 335 i vägg ;)

Ja cellplast borde funka bra, en del (i Sv) tilläggsisolerar yttertak på råsponten och läktar ovanpå.

Isolering finns som sagt i massa olika tjocklek, använder allt från 45-220 när vi bygger. Brukar ha 265 mm total isolering i yttervägg och 400-500 i yttertak.
Har dock byggt med uppåt 335 i vägg ;)
Oj blir ju inte mycket hus kvar med så tjocka väggar ;)

Om man tilläggisolerar taket så klarar det snötyngden?

Varför lägga extra kostnad på att frakta ner glas får ju tag på detta här.
Att du aldrig ser det betyder inte att det inte finns utan att folk bygger billigt.
Men du får gå till glasmästare och beställa.
Jag beställde det fast han avbeställa det med.

Sen för att slippa problem med luftfuktigheten, insekter etc. som kan skada isoleringen så är la det bara att köpa isolerande betongblock som tål klimatet.
http://www.lamminbetoni.fi/sv/varmeblock

Fast ni kommer hamna på en helt ny kostnadsnivå när ni skall bygga hus av Svensk standard, skall ni också importera från Sverige så kommer era hus bli dyrare än i Sverige i slutändan.

nej, jag funderade på isolering fr. sverige,men efter att ha läst det ni skriver så tror jag att ja kommer skaffa isolerande betongblock. Innertak kan ja köpa vanlig tjock isolering på tex. Homepro. Glas vet jag redan att det finns tjockare att välja här och skall gå runt och prata med dom om det går att göra ännu mer värmeskyddande, och hur det skall gå till.

Liknande trådar

N
Svar
24
Visningar
6 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp