Tälta sig runt i Thailand

A

Anonym

Gäst
Har haft lite funderingar på att dra runt på Hojen i Thailand nästa vinter , och då ha ett bra tält att knoppa i , då väljer man någon fin plats , borde ju finnas en hel del runt omkring i landet , vi hade ju en Thaiare på forumet för ett tag sen som visade bilder på detta ,, Frågan är om det är så säkert med tanke på kriminaliteten runt om .
Tror att man kan välja platser med lite omsorg och då klara sig bra , dessutom träffa lokala Thai samt ha en billig och bra semester , är lite trött på Hotell-livet .

Nu är jag ingen campingfantast, men om jag vore, skulle jag ensam aldrig vågat tälta i Thailand.

Men låter som ett spännande äventyr om man gillar utmaningar:)

Det finns tältplatser i flera nationalparker, där det finns personal som vaktar. Även toaletter och käk att köpa.

Har själv tältat i Kanchanaburi vid ett vattenfall, där det var organiserat. Fast jag slapp inte farangavgiften till parken trots mitt thai-körkort ;)

Stället hette Huai Mae Khamin Waterfall och är mycket vackert och inte så mycket turister som Erawan.

Min fru säger att man skall åka till polisstationen och bara säga , "Pom mi tent , pom nan tinnii Ok baa..?? " inga problem , du får aldrig ett nej , och där sover du ok och tryggt .. kanske ,kanske inte tänker jag , Tam load maffia mac mac :D

Min fru säger att man skall åka till polisstationen och bara säga , "Pom mi tent , pom nan tinnii Ok baa..?? " inga problem , du får aldrig ett nej , och där sover du ok och tryggt .. kanske ,kanske inte tänker jag , Tam load maffia mac mac :D
I finkan sover man tryggt, den ärligaste poliskåren i hela världen vaktar dig och moppen ;)
så det är bara att checka in :D

Jag var på 14 dagars campingtur i Nordvästra för 2 år sedan. Bodde i Nationalparker hela tiden. Jag tror att alla har campingplats. Flera hade även bra tält redan resta att hyra. Bra toaletter och fanns oftast lite matstånd i närheten.

Har haft lite funderingar på att dra runt på Hojen i Thailand nästa vinter , och då ha ett bra tält att knoppa i , då väljer man någon fin plats , borde ju finnas en hel del runt omkring i landet , vi hade ju en Thaiare på forumet för ett tag sen som visade bilder på detta ,, Frågan är om det är så säkert med tanke på kriminaliteten runt om .
Tror att man kan välja platser med lite omsorg och då klara sig bra , dessutom träffa lokala Thai samt ha en billig och bra semester , är lite trött på Hotell-livet .

Trevlig idé. :-) Jag tror du kan sova tryggt i en av de många resorter som finns också. De större säger nog nej, men kanske inte de som är lite mindre. Annars är det nog som sagt nationalparkerna som gäller.

Polisstationer har jag inte övervägt, men kanske inte så dumt om man hittar någon trevligt belägen. Du blir nog inte nekad, tror jag. :-)

En trevlig Tältningsrutt jag kan tänka mig hade vart om man startar vid Khon Kaen för du startar väl ifrån Isaan.
Khon kaen - Nong Khai - Nan - Chiang Rai - Chiang Mai - Khao Kho - Lomsak - Nam Nao - Khon Kaen.

Hade nog varit en upplevelse den rutten och en jag skall göra nu när jag tänkte på den för det hade vart en förjäkla fin tur jag kom på där ;)

Övernattning på ett tempel kan vara ett alternativ.

Idén är i och för sig ok men tänker tillbaka på ungdomsgtiden och tältandet närmast hur varmt det var när solen gassade.
Här kanske solen inte syns så sent men varmt lär det bli skulle jag gissa.
Testa annars finns det billiga resort lite överallt. Inget lyxliv men ett bra alternativ och billigt. :wai:

Idén är i och för sig ok men tänker tillbaka på ungdomsgtiden och tältandet närmast hur varmt det var när solen gassade.
Här kanske solen inte syns så sent men varmt lär det bli skulle jag gissa.
Testa annars finns det billiga resort lite överallt. Inget lyxliv men ett bra alternativ och billigt. :wai:
Resorterna runt Isaan kostar oftast 500 thbt/natt , det får man ett bara rum inne i staden för , med AC dessutom , det var ju lite en grej detta att leva billigt under en vecka eller två :)

Resorterna runt Isaan kostar oftast 500 thbt/natt , det får man ett bara rum inne i staden för , med AC dessutom , det var ju lite en grej detta att leva billigt under en vecka eller två :)
300 baht brukar väl resort ligga på och dom jag har bott på har haft AC, kanske ännu billigare utan?
Men vilket som, den rutten jag la upp lär du inte ha något problem med nattemperaturerna vintertid ;)

Ok , har bara våra tre stycken i vårt område att referera till , alla tre 500 hbt med Ac , men skall jag välja så tar jag hellre tält än ett rum utan AC , på natten ganska skönt i tältet .. Tror jag skall köpa med mig ett bra tält från Sverige , ett två mans så får man in lite packning

Ok , har bara våra tre stycken i vårt område att referera till , alla tre 500 hbt med Ac , men skall jag välja så tar jag hellre tält än ett rum utan AC , på natten ganska skönt i tältet .. Tror jag skall köpa med mig ett bra tält från Sverige , ett två mans så får man in lite packning
Dom säljer bra tält och campingsutrustning inne på sportaffären i Central festival.

Liknande trådar

A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar