thai airways erfarenheter

 
Köper ni redan ?? Är det klokt att köpa så tidigt , oifs runt Jul så kanske vettigt att vara ute i god tid , själv tänker jag åka i oktober samt hem i december , Frågan är om man tjänar på att vänta
Jag går efter priset. 5200 t/r med 30 kg bagage över julledigheten är jag övertygad om är prisvärt.. Åker du i oktober kan du säkerligen vänta.. Förra julen slog vi Thailand ur hågen. Biljetterna var för dyra. I mitten av december började jag kolla efter restresor till Gran Canaria. Då hade Thai plötsligt biljetter för 5900 t/r avresa nyårsafton..
 
Och varför undvika Norwegian , kom nu med ett intelligent svar på varför , intresserad !!
En annan anledning var mitt första trip med Norwegian, flög med Dream line från Sverige och flög hem med en gamal inhyrd plan eftersom Norwegian hade problem med batterierna. Det var satan kallt ombord och de hade inga filtar o dela ut.
Om Qatar och Emirat inte skulle ta så lång tid skulle jag välja dem i första hand.
 
En annan anledning var mitt första trip med Norwegian, flög med Dream line från Sverige och flög hem med en gamal inhyrd plan eftersom Norwegian hade problem med batterierna. Det var satan kallt ombord och de hade inga filtar o dela ut.
Om Qatar och Emirat inte skulle ta så lång tid skulle jag välja dem i första hand.
Ja, Boeingplanen som Norwegian använder på Bangkok var ett bekymmer i början när dom fick flygförbud.
Fick själv en resa med en inhyrd äldre A340 vid ett tillfälle.
Men det är ingen anledning till undvika Norwegian då Qatar och även Thai använder Boeing 787 och andra modeller från samma tillverkare.

Från Umeå är Norwegian oftast mest prisvärda, särskilt om man vill åka med en enkel och extra bagage.
Bor man nära Stockholm finns mer att välja på om man vill ha en genomgående biljett
 
Jag har absolut inget emot Norwegian men en gång var jag i valet och kvalet ifall jag skulle boka dom eller Thai. Det blev Thai och efter ett avbrutet startförsök i Bangkok med en tvärnit som punkterade ALLA däck utom noshjulet var jag glad för det. Efter en timme satt vi på en ny 777 och var iväg. Hade detta varit Norwegian hade jag antagligen fått väntat bra många timmar.. Men de hade kanske kommit upp i luften vid första försöket :)
Skulle detta skett i Stockholm hade det inte gått att åtgärda lika snabbt.
Finns inte något reservplan att använda för Thai i Europa.
Råkade ut för ett motorfel med Thai från ARN och fick flyga nästa dag via München, andra via Oslo, Köpenhamn och Frankfurt.
Det är styrkan med att ingå i en allians.
 
Jag går efter priset. 5200 t/r med 30 kg bagage över julledigheten är jag övertygad om är prisvärt.. Åker du i oktober kan du säkerligen vänta.. Förra julen slog vi Thailand ur hågen. Biljetterna var för dyra. I mitten av december började jag kolla efter restresor till Gran Canaria. Då hade Thai plötsligt biljetter för 5900 t/r avresa nyårsafton..
Thai har numera bara 20kg bagage i billigare bokningsklasser.
 
Ja, Boeingplanen som Norwegian använder på Bangkok var ett bekymmer i början när dom fick flygförbud.
Fick själv en resa med en inhyrd äldre A340 vid ett tillfälle.
Men det är ingen anledning till undvika Norwegian då Qatar och även Thai använder Boeing 787 och andra modeller från samma tillverkare.

Från Umeå är Norwegian oftast mest prisvärda, särskilt om man vill åka med en enkel och extra bagage.
Bor man nära Stockholm finns mer att välja på om man vill ha en genomgående biljett

Bara älskar när du slänger ur dig "fakta" för att stärka ditt case. Där är du lik IL. Men du får googla bättre.

Thai har 8st B787, dessa går på ruter från Bangkok till Wien, Delhi, Taipei och Nagoya.
Till Arlanda är det B777.

Qatar har B787 på ruten från Arlanda till Doha, det stämmer. Från Doha till Bangkok har de vanligtvis tre flighter om dagen, varav en körs med B787.

Men nu är det inte det frågan gäller utan huruvida Norwegian är ett skitbolag eller ej. Jag anser inte Norwegian vara ett skitbolag, det är en LCC och de gör det bra. De attraherar ett visst klientel med sina tjänster, dock inte mig.

Däremot är det mycket bra för mig att de finns. Konkurrensen på den skandinaviska marknaden är stenhård, vilket gynner mig. Norwegian, Thai och Finnair på samma lilla yta, det har gjort att vi har Europas billigaste resor till Asien i många år, bara tacka och ta emot.

Vad gäller produkten som Norwegian erbjuder så är det en klassisk LCC produkt. Inget ingår, allt kostar extra, det är ett vinnande koncept för att nå den prismedvetna resenären det har jag inget emot. Att man därtill infört en cabinklass på sträckan som saknades får bara anses som ett genidrag. Ingen annan i Skandinavien har någon Premium Economy, den är de ensamma med. Thai hade förr en produkt de kallade Premium Economy men de som reste den satt i cabinklassen Buisness på planet men med PE servicegrad.

Sammanfattningsvis, jag har flugit med Norwegian en ToR till Bangkok, samt en del intra-Europe. Inget fel på varken plan eller personal, dock passar det inte mig.

För den skull så vill jag inte att de försvinner, konkurans och tillgång gynnas mig när jag reser med andra traditionella bolag som Thai, Finnair, Lufthansa osv...
 
Senast ändrad:
Bara älskar när du slänger ur dig "fakta" för att stärka ditt case. Där är du lik IL. Men du får googla bättre.

Thai har 8st B787, dessa går på ruter från Bangkok till Wien, Delhi, Taipei och Nagoya.
Till Arlanda är det B777.

Qatar har B787 på ruten från Arlanda till Doha, det stämmer. Från Doha till Bangkok har de vanligtvis tre flighter om dagen, varav en körs med B787.

Men nu är det inte det frågan gäller utan huruvida Norwegian är ett skitbolag eller ej. Jag anser inte Norwegian vara ett skitbolag, det är en LCC och de gör det bra. De attraherar ett visst klientel med sina tjänster, dock inte mig.

Däremot är det mycket bra för mig att de finns. Konkurrensen på den skandinaviska marknaden är stenhård, vilket gynner mig. Norwegian, Thai och Finnair på samma lilla yta, det har gjort att vi har Europas billigaste resor till Asien i många år, bara tacka och ta emot.

Vad gäller produkten som Norwegian erbjuder så är det en klassisk LCC produkt. Inget ingår, allt kostar extra, det är ett vinnande koncept för att nå den prismedvetna resenären det har jag inget emot. Att man därtill infört en cabinklass på sträckan som saknades får bara anses som ett genidrag. Ingen annan i Skandinavien har någon Premium Economy, den är de ensamma med. Thai hade förr en produkt de kallade Premium Economy men de som reste den satt i cabinklassen Buisness på planet men med PE servicegrad.

Sammanfattningsvis, jag har flugit med Norwegian en ToR till Bangkok, samt en del intra-Europe. Inget fel på varken plan eller personal, dock passar det inte mig.

För den skull så vill jag inte att de försvinner, konkurans och tillgång gynnas mig när jag reser med andra traditionella bolag som Thai, Finnair, Lufthansa osv...
Du missade Thai B787 till Manila.
Fakta är att många gjort Norwegian skyldig för problemet med B787, inte minst på MPR och andra sociala medier.
Motiven till detta är svåra att förstå.

Håller på att försöka hitta enkelflyg till Asien som tillåter 2*20kg från Umeå till vettiga priser och många faller bort direkt.
Helst med Airbus och då är Finnarna kanske ensam på marknaden.

Kom gärna med förslag på bolag där man enkelt kan köpa till extra bagage.

Norwegian har bra priser för extra bagage.
 
Ja, Boeingplanen som Norwegian använder på Bangkok var ett bekymmer i början när dom fick flygförbud.
Fick själv en resa med en inhyrd äldre A340 vid ett tillfälle.
Men det är ingen anledning till undvika Norwegian då Qatar och även Thai använder Boeing 787 och andra modeller från samma tillverkare.

Från Umeå är Norwegian oftast mest prisvärda, särskilt om man vill åka med en enkel och extra bagage.
Bor man nära Stockholm finns mer att välja på om man vill ha en genomgående biljett
Jag har köpt biljetter till hösten men sen ska jag prova Norwegian igen, du får besked efter jul :xmas_smiley:
 
En annan anledning var mitt första trip med Norwegian, flög med Dream line från Sverige och flög hem med en gamal inhyrd plan eftersom Norwegian hade problem med batterierna. Det var satan kallt ombord och de hade inga filtar o dela ut.
Om Qatar och Emirat inte skulle ta så lång tid skulle jag välja dem i första hand.
55:)Förstod att det var detta som låg som en black om foten för Norwegian ,, nu var detta för x antal år sen , själv har jag väl sedan dess flugit med Baggarna 15 ggr ca , en enda försening dessa ggr ,, jag anser dem vara betydligt bättre än andra ,, vad beträffar kallt så var jag med om detta på Thai Air för ett par år sedan , de hade inte bytt en skadad tätningslist till ena dörren , folk satt med dubbla filtar och runt dörren var det en isböld på flera decimeter , Thai är riktigt taskiga med service på sina kärror , Flyger hellre med Norwegian eller Finn Air
 
Att Thai har snålat in på baggaget är mycket negativt för oss, nu blir det ännu intressantare att kolla efter andra alternativ om det är en kort transfertid. Frugan älskar att släpa med en massa mat och godsaker, så vet hon inte redan blir hon ledsen. Det finns nog en risk att Thai tar död på sig själva om man fortsätter med sin dumsnålhet.
 
Att Thai har snålat in på baggaget är mycket negativt för oss, nu blir det ännu intressantare att kolla efter andra alternativ om det är en kort transfertid. Frugan älskar att släpa med en massa mat och godsaker, så vet hon inte redan blir hon ledsen. Det finns nog en risk att Thai tar död på sig själva om man fortsätter med sin dumsnålhet.
Vet att Finnair tagit 60€ för en extra väska tidigare men om det finns kvar är jag osäker på.
Dom har ju nyligen tagit bort öl och vin, så nu kostar extra det som på lågprisbolagen.

60€ är vettigt om innehållet överstiger värdet gånger x. Annars kan man köpa nytt på plats.

Nu är det inte bara dumsnålhet att ta bort 10kg/passagerare om man kan sälja den vikten för gods istället eller bara spara bränsle med en lägre vikt.
 
Du missade Thai B787 till Manila.
Fakta är att många gjort Norwegian skyldig för problemet med B787, inte minst på MPR och andra sociala medier.
Motiven till detta är svåra att förstå.

Håller på att försöka hitta enkelflyg till Asien som tillåter 2*20kg från Umeå till vettiga priser och många faller bort direkt.
Helst med Airbus och då är Finnarna kanske ensam på marknaden.

Kom gärna med förslag på bolag där man enkelt kan köpa till extra bagage.

Norwegian har bra priser för extra bagage.

Manila säger du... har du några belägg för det? Samtliga dagar senaste veckan har TG624 varit med B777.

MPR... det skitforumet har du ju lämnat säger du...

Billiga flygbiljetter får du googla på själv. Jag har ingen kunskap om hur du vill resa och vilka uppoffringar du vill göra för att spara en 50-lapp.

Personligen väljer jag flyg utifrån andra kriterier än dig, så har ingen erfarenhet. Extra bagage går att köpa till hos de flesta, alternativt att man väljer en bokningsklass som erbjuder mer bagage från början.

Finns många bolag som kör Airbus, Finnair, SAS, Aeroflot, Singapore, Qatar... att få till bara Airbus när du börjar i vildmarken kan bli en utmaning när du skall ha minst tre leg påvägen.
 
Att Thai har snålat in på baggaget är mycket negativt för oss, nu blir det ännu intressantare att kolla efter andra alternativ om det är en kort transfertid. Frugan älskar att släpa med en massa mat och godsaker, så vet hon inte redan blir hon ledsen. Det finns nog en risk att Thai tar död på sig själva om man fortsätter med sin dumsnålhet.

Thai har inte snålat in. De har anpassat levererad tjänst till priset. Köper man absolut billigaste biljetten kan man inte få allt.

Pris och levererad tjänst hänger ihop. Lägg på några hundralappar till nästa bokningsklass så får du 30kg igen. Några hundringar till så kan du boka om. Några till så får du 60kg bagage....

Du får vad du betalar för. En del verkar tro att man kan få allt, men betala lägsta pris. Så fungerar inte världen. Vill du göra ditt jobb för samma lön som matrosen? Skulle inte tro det.
 
Manila säger du... har du några belägg för det? Samtliga dagar senaste veckan har TG624 varit med B777.

MPR... det skitforumet har du ju lämnat säger du...

Billiga flygbiljetter får du googla på själv. Jag har ingen kunskap om hur du vill resa och vilka uppoffringar du vill göra för att spara en 50-lapp.

Personligen väljer jag flyg utifrån andra kriterier än dig, så har ingen erfarenhet. Extra bagage går att köpa till hos de flesta, alternativt att man väljer en bokningsklass som erbjuder mer bagage från början.

Finns många bolag som kör Airbus, Finnair, SAS, Aeroflot, Singapore, Qatar... att få till bara Airbus när du börjar i vildmarken kan bli en utmaning när du skall ha minst tre leg påvägen.
Manila säger du... har du några belägg för det? Samtliga dagar senaste veckan har TG624 varit med B777.

MPR... det skitforumet har du ju lämnat säger du...

Billiga flygbiljetter får du googla på själv. Jag har ingen kunskap om hur du vill resa och vilka uppoffringar du vill göra för att spara en 50-lapp.

Personligen väljer jag flyg utifrån andra kriterier än dig, så har ingen erfarenhet. Extra bagage går att köpa till hos de flesta, alternativt att man väljer en bokningsklass som erbjuder mer bagage från början.

Finns många bolag som kör Airbus, Finnair, SAS, Aeroflot, Singapore, Qatar... att få till bara Airbus när du börjar i vildmarken kan bli en utmaning när du skall ha minst tre leg påvägen.

TG 620/621 har jag åkt B787 för mindre än ett år sedan. (Morgonflighten)

Jag är inte ute efter att spara en 50-lapp. 5-7000kr känns rätt nivå för min enkelbiljett.
En enkel till Bangkok, Hongkong, Singapore eller Manila med minst 40kg incheckat bagage från Umeå.
Sista biten är enkel med Cebu Pacific som är smidigt att lägga till extra vikt.
När de flesta tar runt 50USD/kg eller 30.000kr för en Biz så handlar det om mer än 10.000kr att spara.

Skärmavbild 2019-05-26 kl. 14.04.34.png


Skärmavbild 2019-05-26 kl. 15.59.20.png


Skärmavbild 2019-05-26 kl. 15.56.20.png


Skärmavbild 2019-05-26 kl. 15.53.42.png


Skärmavbild 2019-05-26 kl. 15.49.50.png
 
Thai har inte snålat in. De har anpassat levererad tjänst till priset. Köper man absolut billigaste biljetten kan man inte få allt.

Pris och levererad tjänst hänger ihop. Lägg på några hundralappar till nästa bokningsklass så får du 30kg igen. Några hundringar till så kan du boka om. Några till så får du 60kg bagage....

Du får vad du betalar för. En del verkar tro att man kan få allt, men betala lägsta pris. Så fungerar inte världen. Vill du göra ditt jobb för samma lön som matrosen? Skulle inte tro det.
Du har en point där. Jag brukar numera boka biljetter via Ticket pga deras avbeställningsskydd. Får väl höra mera noggrant med dom nästa gång om det är värt att ta en högre klass. Det springer snabbt till tusenlappar för en familj på 5 personer.
 
TG 620/621 har jag åkt B787 för mindre än ett år sedan. (Morgonflighten)

Jag är inte ute efter att spara en 50-lapp. 5-7000kr känns rätt nivå för min enkelbiljett.
En enkel till Bangkok, Hongkong, Singapore eller Manila med minst 40kg incheckat bagage från Umeå.
Sista biten är enkel med Cebu Pacific som är smidigt att lägga till extra vikt.
När de flesta tar runt 50USD/kg eller 30.000kr för en Biz så handlar det om mer än 10.000kr att spara.

Skärmavbild 2019-05-26 kl. 14.04.34.png


Skärmavbild 2019-05-26 kl. 15.59.20.png


Skärmavbild 2019-05-26 kl. 15.56.20.png


Skärmavbild 2019-05-26 kl. 15.53.42.png


Skärmavbild 2019-05-26 kl. 15.49.50.png

Varför köper du enkelbiljett? Köp en ToR med öppen retur. Då kostar returresan inte många spänn.

Därtill kan det mycket väl vara ekonomisk att köpa UME-ARN separat och checka in igen. Inte alla som har så bra avtal med SAS om anslutningen, kan ibland bli löjligt dyrt. Att göra en så kallad positioneringsflygning kan många gånger vara förmånligt.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp