thai airways erfarenheter

Varför köper du enkelbiljett? Köp en ToR med öppen retur. Då kostar returresan inte många spänn.

Därtill kan det mycket väl vara ekonomisk att köpa UME-ARN separat och checka in igen. Inte alla som har så bra avtal med SAS om anslutningen, kan ibland bli löjligt dyrt. Att göra en så kallad positioneringsflygning kan många gånger vara förmånligt.

Jag har tänkt att köpa TOR från Asien i fortsättningen då frugan ska med, men inte denna gång då hon stannar hemma.
Köper jag en TOR får jag kasta returen eller att vi åker separat och aldrig kommer ikapp.
Ibland hittar man en TOR billigare än en enkel och då är valet lätt.

Stämmer att inget bolag har något fördelaktigt med SAS numera (även Star Alliance) från Umeå och kanske det får bli separata biljetter till ARN.
Det är dock en risk vid en ev. försening att åka på att köpa nya biljetter och att checka in igen är ett mindre bekymmer, bara bekvämt.

Är inte heller sugen på att ta en övernattning på ARN eller i Umeå heller så vissa tidiga avgångar faller bort.

Har inte hittat möjligheten att köpa till en extra väska med bolag som Thai, PAL, Cathy P, Qatar, Emirates som har bra tider från ARN. Endast per kg. 40-70USD/kg

Finnair och Norwegian verkar ha den möjligheten ( extra väska 700kr) och båda flyger från Umeå.

Bara att fortsätta leta fram till i augusti.

Vet att Finnair tagit 60€ för en extra väska tidigare men om det finns kvar är jag osäker på.
Dom har ju nyligen tagit bort öl och vin, så nu kostar extra det som på lågprisbolagen.

60€ är vettigt om innehållet överstiger värdet gånger x. Annars kan man köpa nytt på plats.

Nu är det inte bara dumsnålhet att ta bort 10kg/passagerare om man kan sälja den vikten för gods istället eller bara spara bränsle med en lägre vikt.
Baggarna tar mellan 5-600sek för en extra väska , Vad beträffar Finnair så kan du inte ens få köpa sprit vad jag förstod sist i April när vi flög med dem , kan ju ha missuppfattat dem , men alkoholfritt flyg hette det

Baggarna tar mellan 5-600sek för en extra väska , Vad beträffar Finnair så kan du inte ens få köpa sprit vad jag förstod sist i April när vi flög med dem , kan ju ha missuppfattat dem , men alkoholfritt flyg hette det
Sen i februari är det borta med alkoholen hörde jag.
Kollade nyss med baggarna på hemsidan, 700kr från Umeå, så kanske under 600kr från ARN.

Åkte med Finnair i fredags, ölen kostar 5eur styck i ekonomi
Tror man kunde köpa sprit med.
Business åkte jag i januari o då ingick allt i sprit o ölväg ialf!

A00DE9A1-C181-42D9-A6C3-76999FD14DB3.jpeg

Vet inte vad som gäller nu eller vad som gäller Buisness, vet bara att den 8e april var det ingen alkohol i ekonomi

Jag går efter priset. 5200 t/r med 30 kg bagage över julledigheten är jag övertygad om är prisvärt.. Åker du i oktober kan du säkerligen vänta.. Förra julen slog vi Thailand ur hågen. Biljetterna var för dyra. I mitten av december började jag kolla efter restresor till Gran Canaria. Då hade Thai plötsligt biljetter för 5900 t/r avresa nyårsafton..

Vilken sajt har du bokat via?

Thai har inte snålat in. De har anpassat levererad tjänst till priset. Köper man absolut billigaste biljetten kan man inte få allt.

Pris och levererad tjänst hänger ihop. Lägg på några hundralappar till nästa bokningsklass så får du 30kg igen. Några hundringar till så kan du boka om. Några till så får du 60kg bagage....

Du får vad du betalar för. En del verkar tro att man kan få allt, men betala lägsta pris. Så fungerar inte världen. Vill du göra ditt jobb för samma lön som matrosen? Skulle inte tro det.

Så du menar att mellan ekonomi - 20Kg och en biljett där 60Kg ingår så skiljer det mindre än 2000Sek?

Fick svar genom att googla
En mycket användbar biljett när man reser mycket och jobbar till sjöss.
För sjömansbiljetter gäller att du har sjömansbok alltså anställd på ett rederi eller liknade som utför arbete till sjöss. Tidigare var det ingen som kollade detta vid incheckning men numera kan man råka ut för kontroll och då blir det tvärstopp. Men det finns ett litet kryphål, om du får kunden att utfärda ett intyg att du skall utföra någon form av ombord-arbete båt/plattform spelar ingen roll så brukar det gå att boka sjömansbiljett. Biljetten är ekonomi så klart, men fullt ombokningsbar (vet inte vilken klass) samt att man får ha med sig 40kg bagage! Kolla med dina kunder alt resebyrån så kan de nog hjälpa dig vidare. "Men ibland har inte resebyrån en susning om det här med sjömansbiljetter".

Fick svar genom att googla
En mycket användbar biljett när man reser mycket och jobbar till sjöss.
För sjömansbiljetter gäller att du har sjömansbok alltså anställd på ett rederi eller liknade som utför arbete till sjöss. Tidigare var det ingen som kollade detta vid incheckning men numera kan man råka ut för kontroll och då blir det tvärstopp. Men det finns ett litet kryphål, om du får kunden att utfärda ett intyg att du skall utföra någon form av ombord-arbete båt/plattform spelar ingen roll så brukar det gå att boka sjömansbiljett. Biljetten är ekonomi så klart, men fullt ombokningsbar (vet inte vilken klass) samt att man får ha med sig 40kg bagage! Kolla med dina kunder alt resebyrån så kan de nog hjälpa dig vidare. "Men ibland har inte resebyrån en susning om det här med sjömansbiljetter".
Helt rätt, krävs bevis för att man är aktiv till sjöss, t ex Sjöfartsbok eller intyg. Det bokas alltid sådana biljetter till filippinarna, det krävs full flex eftersom tid och destination kan ändras med kort varsel. Och dom har ofta mycket baggage.

Helt rätt, krävs bevis för att man är aktiv till sjöss, t ex Sjöfartsbok eller intyg. Det bokas alltid sådana biljetter till filippinarna, det krävs full flex eftersom tid och destination kan ändras med kort varsel. Och dom har ofta mycket baggage.
Men de är inte särskilt billiga, och inte ofta 50kg, oftast 40kg...Europa till PH och vise versa, oftast 600-900USD, enkel beroende på säsong.
-Det med sjömanbiljetter är lite passé idag, det är egentligen en helt vanlig fullflex.

Men de är inte särskilt billiga, och inte ofta 50kg, oftast 40kg...Europa till PH och vise versa, oftast 600-900USD, enkel beroende på säsong.
-Det med sjömanbiljetter är lite passé idag, det är egentligen en helt vanlig fullflex.
Jag tänkte 40 kg incheckat plus handbagage. För det mesta brukar vi få tag i enkelbiljett GOT - MNL för 6-700 USD och några avlösningar under jul- och nyårshelgerna blir det inte annat än i nödfall. Men full flex kostar alltid extra. Ibland tar vi billigare alternativ men då måste man vara nästan säker på att tiden håller.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp