Thailands kung är död

 
Det är 30 dagar med thaiflaggor på halvstång. Det är vanligt att man sörjer i 100 dagar. Inom de officiella sekton ska det nu vara 1 år sorgetid och bära sorgklädsel. Prayut har sagt att övriga får själva bedöma vad som är propert. I 30 dagar kommer alla tv att sändas i svart/vit och i sociala media har man kört i svart/vit.

Kungen var inte bara en kung (även han själv har uttalats sig "jag är en vanlig människa som vill göra gott för mitt folk" i en gammal utländsk dokumentär. Folket ser honom som landets fader. Kärlek till honom är genuin och detta är något som folk utifrån kanske inte kan förstå.

Även jag inte gråter så är det så klart sorgligt, precis som en kärt familjemedlems bortgång.
 
I dag var vi på tempel för att önska Thailands avlidne konung lycka till på sista färden. Och lite snack med Buddha, i morgon ska vi försöka ta oss till templet för att skriva våra lyckönskningar i boken då det är öppet för allmänheten några dagar.

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg
 
Kommer inte att bli några direkta restriktioner vad jag hörde på nyheterna, men att nöjesindustrin uppmanas att tona ned sig lite, vad det nu innebär. Att stänga stora delar av Thailand skulle få alltför allvarliga ekonomiska konsekvenser heter det.
Undrar det. Om man går efter den ändrade attityden så är turismen inte lika betydelsefull längre. Skulle nog få en uppryckning av Thailands rykte som ett moraliskt land. Misstänker att en betydande del vill slippa turister som bara kommer för Thailands rykte ( tror de flesta vet vad jag menar). Skulle nog göra gott med en sorgemånad För att få kvalitetsturister. Exporten är säkert viktigare för ekonomin.
 
Undrar det. Om man går efter den ändrade attityden så är turismen inte lika betydelsefull längre. Skulle nog få en uppryckning av Thailands rykte som ett moraliskt land. Misstänker att en betydande del vill slippa turister som bara kommer för Thailands rykte ( tror de flesta vet vad jag menar). Skulle nog göra gott med en sorgemånad För att få kvalitetsturister. Exporten är säkert viktigare för ekonomin.

Ja nu består ju Thailand inte bara av turister, thailändare själva konsumerar ju och använder handel osv. Turismen står ju bara för 10 %.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp