Sopor på Thailands stränder

Jag kan både läsa och skriva bättre än många andra, speciellt på detta forum. Kanske därför jag avslutade mitt konto förut. Intelligens nivån är inte alltid så hög. Smällar man får ta ibland. Du kanske skulle ta och följa dina egna råd ibland, ett tips bara. ;)
Du påstår ju att jag sagt att fattiga ska städa upp min skit vilket ju är en förbannad lögn och därmed ett tyket påhopp, så känns ju som att du muckar och hade det varit irl så hade jag nog fn sagt till tjejen att skicka på dig en lavett.

Haha du bara för mycket. Duckar? För vad? Du vill att fattiga människor skall städa upp din skit och jag anser att ansvaret är allas. Den som slänger skräp på t.ex. stranden, tryck ned deras plyte i sanden och tvinga dom att städa efter sig.
Du bara för mycket,jag är fattig ock är inte rädd att städa efter andra ser inget fel i det ha det Hallstavik uttryck

Du påstår ju att jag sagt att fattiga ska städa upp min skit vilket ju är en förbannad lögn och därmed ett tyket påhopp, så känns ju som att du muckar och hade det varit irl så hade jag nog fn sagt till tjejen att skicka på dig en lavett.

Ja, problemet är är att ni två ser helt olika på det.

nmax vill att man skall anställa Thai (alltså betala, ge lön och detta skall då finansieras genom inträde eller donationer) för att städa upp på stränderna så rika turister kan vara där utan en massa skräp.

Nam Falang ser dåligt betalda eller underbetalda Thai som skall gå hela dagarna (12 timmar eller?) och i förhållande till rika västerlänningar är thai fattiga.:)

Det är ju inte bara rika turister som är på stränderna, många thaifamiljer är där på sin lediga tid och både äter,slappar och skräpar ner mer än många rika turister.

Det är ju inte bara rika turister som är på stränderna, många thaifamiljer är där på sin lediga tid och både äter,slappar och skräpar ner mer än många rika turister.

Precis nu börjar vi komma någon vart. Hur lär man dom att inte skräpa ned? Avlöna någon för att städa efter dom? Nej knappast. Det var typ det jag menade i första inlägget men som vanligt så skall folk göra en höna av en fjäder.

Ja, problemet är är att ni två ser helt olika på det.

nmax vill att man skall anställa Thai (alltså betala, ge lön och detta skall då finansieras genom inträde eller donationer) för att städa upp på stränderna så rika turister kan vara där utan en massa skräp.

Nam Falang ser dåligt betalda eller underbetalda Thai som skall gå hela dagarna (12 timmar eller?) och i förhållande till rika västerlänningar är thai fattiga.:)
Så ingen av er anser att fattiga Thai har rätt att gå på en städad strand?
Ni lägger mycket ord i munnen på mig i era tolkningsförsök. Jag har inte skrivit ett enda ord om att fattiga skall städa stranden för att rika ska gå på den. På stränder jag besöker finns det en allsköns blandning av folk, både fattiga och rika, personligen tror jag att fattiga uppskattar en ren strand lika mycket som rika eller menar ni att fattiga gillar skräpiga stränder?

Att det skulle finansieras genom donationer eller en blygsam inträdes avgift var ett förslag och inte det enda, dom kan ta av statskassan om dom vill men jag tror inte att man behöver vara särskilt rik för att betala 5 baht för att besöka stranden och dom kan väl göra som vanligt, ett pris för thai och ett för falang, jag lägger gladeligen en 20:a för att få njuta av en helt skräpfri strand trots att jag själv aldrig lämnar nån skit efter mig...

Städade stränder är självklart inte det enda som krävs för att lösa Thailands miljö problem men jag är rätt säker på att det kommer att bidra till ett annat tänk för självklart blir det ju tryck på folk att slänga skräp i papperskorgen istället för på stranden, det kommer nog om inte annat dem som städar se till att påminna folk om och tanken är givetvis som jag skrev att man måste utbilda och upplysa folket om vikten av att inte slänga skräp där det inte hör hemma.
Mycket av skräpet på strändena kommer dessutom från havet, kanske det är rika som åker runt i sina båtar och dumpar skräp?..

Dom som nu får jobbet att städa på stranden skall givetvis ha en vettig lön så är väl inte sämre än att städa hotell rum där rika spridit sin skit...

Min svärmor skulle aldrig betala 5 baht för att gå på stranden, alldeles för dyrt tycker hon. Hon gör väl mest som många thai gör, kastar skiten över axeln. Jag anser att i mitt ansvar ligger att informera henne om att man inte gör så. Sedan om jag eller någon annan plockar upp och om den personen får betalt och utav vem kan ha mindre betydelse.

Det ligger i allas ansvar att se till att det inte slängs en massa skräp.

Det är så mycket inriktning på att allt skall lösas med pengar, tråkig utveckling. Ta det här med utsläppsrätter. Man kan tolka det så här. Har man mycket pengar så kan man köpa mycket utsläppsrätt och skita ned bäst man vill. Gillar inte modellen.

Så ingen av er anser att fattiga Thai har rätt att gå på en städad strand?
Ni lägger mycket ord i munnen på mig i era tolkningsförsök. Jag har inte skrivit ett enda ord om att fattiga skall städa stranden för att rika ska gå på den. På stränder jag besöker finns det en allsköns blandning av folk, både fattiga och rika, personligen tror jag att fattiga uppskattar en ren strand lika mycket som rika eller menar ni att fattiga gillar skräpiga stränder?

Att det skulle finansieras genom donationer eller en blygsam inträdes avgift var ett förslag och inte det enda, dom kan ta av statskassan om dom vill men jag tror inte att man behöver vara särskilt rik för att betala 5 baht för att besöka stranden och dom kan väl göra som vanligt, ett pris för thai och ett för falang, jag lägger gladeligen en 20:a för att få njuta av en helt skräpfri strand trots att jag själv aldrig lämnar nån skit efter mig...

Städade stränder är självklart inte det enda som krävs för att lösa Thailands miljö problem men jag är rätt säker på att det kommer att bidra till ett annat tänk för självklart blir det ju tryck på folk att slänga skräp i papperskorgen istället för på stranden, det kommer nog om inte annat dem som städar se till att påminna folk om och tanken är givetvis som jag skrev att man måste utbilda och upplysa folket om vikten av att inte slänga skräp där det inte hör hemma.
Mycket av skräpet på strändena kommer dessutom från havet, kanske det är rika som åker runt i sina båtar och dumpar skräp?..

Dom som nu får jobbet att städa på stranden skall givetvis ha en vettig lön så är väl inte sämre än att städa hotell rum där rika spridit sin skit...

nmax, jag försöker bara vara en mellanhand och bara försöker förklara hur olika ni ser på saken, jag svarar inte på någons inlägg och lägger inga egna värderingar i era inlägg utan försöker bara ge en förklaring till varför ni ser det på olika sätt.

Det är helt otroligt att skräp på stranden kan skapa en sådan diskussion. Ni två kombattanter är helt otroliga. Men låt oss i varje fall enas om en sak - Det är bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete.

Det är helt otroligt att skräp på stranden kan skapa en sådan diskussion. Ni två kombattanter är helt otroliga. Men låt oss i varje fall enas om en sak - Det är bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete.

Ja helt otroligt, vi kanske skriver på olika språk :)

@Lyco verkar förstå men han är ju språkkunnig också.

Hur lär man dom att inte skräpa ned?

Det tror jag också är frågan att få svar på. Det stora problemet i Thailand är all den förorening som inte syns, och det är kanske lättare att komma åt det problemet om man först lyckats förstå att man inte ska skräpa ned efter sig t.ex. på stranden. Så jag är inne på samma tanke som du verkar vara, att det viktiga är i första hand att folk förstår att inte skräpa ned istället för att gå fria från ansvar medan andra städar.

nmax, jag försöker bara vara en mellanhand och bara försöker förklara hur olika ni ser på saken, jag svarar inte på någons inlägg och lägger inga egna värderingar i era inlägg utan försöker bara ge en förklaring till varför ni ser det på olika sätt.
Att nam falang skriver lögner om mig har inget med olika syn att göra, jo kanske att han behöver undersöka sin.

Ja, skräp och nedskräpning är ju en av vår tids stora världsliga problem och jag tycker det är bra att folk diskuterar detta, eller skall vi bara sopa det under mattan;)

Kombinationen av era förslag är kanske bäst. Det behövs en medvetenhet om vår miljö men också folk som städar. En del kommer ju från havet och det driver in pinnar och tång mm

Men stränderna är ju inte det enda problemet. En normal Isaans trädgård ser ju ut som en soptip (ok överdrev lite)

Att nam falang skriver lögner om mig har inget med olika syn att göra, jo kanske att han behöver undersöka sin.

Som sagt var, jag försvarar ingen utan som jag sagt bara försöker ge en bild av hur olika ni ser och tänker på saker och ting.:)

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp