Thailendarne har pengar

För några veckor sedan läste jag om att en matros i Norge har nästan dubbel lön än svenskar.
Men gäller detta även på bulkbåtar , last båtar , bilbåtar
Nope gäller bara offshore, Wilhelmsen sparkade ju alla skandinver för par år sen, inga Svenskar eller Norrmän längre.
Statoil har kravet att alla däcksbefäl som sitter på bryggan måste vara skandinaver annars rätt utsparkat.

Har du tänkt på att Thailand är mer likt dom Nordiska länderna gällande fri skola och sjukvård.
Få länder i världen som har denna rättighet som Sverige, Danmark, Norge och Thailand har...
Hej

Det mesta av detta berodde på att dom en period hade en PM som hade västvärlden som förebild, det var då allmänn sjukvård infördes,tidigare låg man hemma och dog på en madrass när man var sjuk, lite samma sak med skolan där man under denna period införde gratis lagad varm mat och ett paket mjölk dagligen till varje skolbarn.

Mvh isan lover

Genomsnittslönen ja, men kolla genomsnittsutgiften. Jag har jobbat i Norge 11 år, jag har bott i Ålesund och betalat hyra.
Är skillnad på och gå handla på ICA jämfört med REMA.
Hej

Vi bir ju ganska nära Norge och här pendlar dom flesta, då blir det en bra affär, Norsk lön och Svenska kostnader.

Men jag tror precis som du att det är så dyrt i Norge att deras högre löner äts upp av kostnaderna om man bor där,, på det viset har vi det nog bättre i Sverige fast lönerna är lägre här.

Mvh isan lover

Hej

Det mesta av detta berodde på att dom en period hade en PM som hade västvärlden som förebild, det var då allmänn sjukvård infördes,tidigare låg man hemma och dog på en madrass när man var sjuk, lite samma sak med skolan där man under denna period införde gratis lagad varm mat och ett paket mjölk dagligen till varje skolbarn.

Mvh isan lover
Jajaja propaganda mister Joseph Goebbels, funkar nog ok här nere nu med...

Hej

Vi bir ju ganska nära Norge och här pendlar dom flesta, då blir det en bra affär, Norsk lön och Svenska kostnader.

Men jag tror precis som du att det är så dyrt i Norge att deras högre löner äts upp av kostnaderna om man bor där,, på det viset har vi det nog bättre i Sverige fast lönerna är lägre här.

Mvh isan lover
Jag som smögrare bodde nog inte så långt undan och med stor del av släkten från Strömstad vet jag nog...

Jajaja propaganda mister Joseph Goebbels, funkar nog ok här nere nu med...
Hej

Det är ju odiskutabel fakta men jag misstänkte att du skulle reagera så här, jag minns ju hur det var innan allmän sjukvård infördes i början av 2000-talet, när ingen vågade köra en trafikskadad till sjukhuset för att man var rädd att få räkningen, då låg folk ibland kvar på olycksplatsen till någon släkting kom och tog med sig den skadade, jag besökte folk på sjukhus där man skulle avbryta vården och låta dom dö för att pengarna var slut, jag besökte grannar i byn som låg på golvet i sina hus och väntade på att dö utan att få vård, att införa allmän sjukvård var en fantastisk reform som dom rika i Bangkok försökte stoppa, dom hävdade att vården skulle kollapsa om fattiga fick tillgång till fri vård.

Mvh isan lover

• Like
Reactions: jp
Ja har nu gått på dagliga behandlingar i två veckor, även fått penicillin, för sår på ankeln.
Alt gratis
Det är ju jätte bra som de fixat i Thailand!

Och allt utan att du behöver betala skatt eller moms på Lao Kao i hål i väggen.

Allra minst behöver de höja några skatter heller som det hävdas att Sverige måste göra i absurdum....

Hej

Mvh isan lover
Vi nordmenn har norsk lönn og bor i Thailand , Jeg har lav pensjon i Norge ca 1.200000 Baht det betaler jeg ca 5% skatt og ingen sjukforsikring når jeg bor i Thailand , min sjukforsikring er pengar i banken ,

Vi nordmenn har norsk lönn og bor i Thailand , Jeg har lav pensjon i Norge ca 1.200000 Baht det betaler jeg ca 5% skatt og ingen sjukforsikring når jeg bor i Thailand , min sjukforsikring er pengar i banken ,
Jjag har betalat tryggd i Norge, pratat med dom, finns ingen gratis sjukförsäkring för normänn?

Det är ju jätte bra som de fixat i Thailand!

Och allt utan att du behöver betala skatt eller moms på Lao Kao i hål i väggen.

Allra minst behöver de höja några skatter heller som det hävdas att Sverige måste göra i absurdum....
Några hundra tusen har det nog blivet på 12år
Sedan handlar vi det mesta på Makro, Blir väl i snitt 15 000 i månaden.

Har du tänkt på att Thailand är mer likt dom Nordiska länderna gällande fri skola och sjukvård.
Få länder i världen som har denna rättighet som Sverige, Danmark, Norge och Thailand har...

Samt barnbidrag.
Tänkte skriva betald mammaledighet men det kommer nog från socialförsäkringen som de själva betalat, kanske barnbidraget med.

/ SatanG

Hej

Mvh isan lover

Det förslaget kom inte från den PM du hänvisar till, han blockade förresten det i opposition och tog det senare som sitt eget när det infördes.

/ SatanG

Betalar du 5% på den i Norge, är väl 25% för utskrivna svenskar med SINK.

/ SatanG

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar