Visa

A

Anonym

Gäst
Hur lång tid på ett ungefär tar det för min tjej att få ett arbetsvisum till Sverige som jag förstått är på 2 år om hon har alla dokument i ordning och svarar rätt på intervjun? Har nyss varit här på ett vanligt 3-månaders. Nån sa att man kan snabba på processen om man ringer ibland och "tjatar" om hur det går. Sen, kan man följa beslutsgången?Jag har mejlat MIG om hur lång tid det kan ta men inte fått nåt svar.

Att ringa och tjata funkade för ett par år sedan. Jag fick tag på en mailadress till en överordnad och på ett diplomatiskt sätt, utan svordomar eller hot fick personen att förstå att jag var förbannad. 2 veckor senare fick min (dåvarande) fru besked att UT var klart.
Idag är det kört med det, finns ingen förtur (för oss vanliga dödliga) längre. Min vän har väntat i snart 1,5 år och har ett barn på 6 månader, fortfarande inget besked! Det är fler här på forumet som väntar i långa tider.

Men du nämner att det är ett arbetstillstånd. Utan att ha erfarenhet av detta så skulle jag våga påstå att det är skillnad, då det inte handlar om migration. Har du kollat upp att det verkligen krävs ett arbetstillstånd, för det finns arbeten som inte kräver det. Jag har inte koll på vilka yrkesgrupper det gäller men varför tror ni att filippinare (och nu Indier) kör lastbil i Europa? Billig arbetskraft och kräver inget arbetstillstånd... Dino-trans i ngt av baltstaterna är det största bolaget med flera hundra filippinare anställda.

Är det verkligen ett arbetstillstånd det pratas om här, och inte ett Uppehållstillstånd pga anknytning?:wai:

Tror jag också men det står tydligt arbetsvisum.
"Hur lång tid på ett ungefär tar det för min tjej att få ett arbetsvisum till Sverige"

Helt beroende om arbetsgivaren är certifierad eller ej hos Mig. Ca: 4 till 9 mån väntetid om cert.finns
Men hör med thaikonsult som finns här på forumet,,,

Vi har massa indier på jobbet och detta året har det varit svårt för dem att få snabbt, har tagit minst sex månader. Dock anställde vi en kille just nu och hans fru och barn kommer med. Efter alla papper från arbetsgivaren och lite påtryckning gick det på några veckor då han är viktig för oss. Men detta är alltså visum för arbete och ingen anknytning (mer än fru och barn).

Liknande trådar

J
Svar
18
Visningar
2 K
anonymous
A
A
Svar
0
Visningar