Länk till hur man tar Thai körkort och vad som krävs.

 
Hej

Själv skulle jag absolut inte räkna med att polisen följer lagen och speciellt inte poliser långt ifrån turistorter och större städer, poliser är väldigt flexibla med lagen och inte sällan är det den som betalar bäst som får dom på sin sida, lagen och polisuniformen är något som ger möjlighet till inkomster för korrupta poliser.

Mvh isan lover

Hela det resonemanget faller om man är försäkrad. Händer en olycka så ring först till försäkringsbolaget så kommer de och tar hand om allt.
Försäkringsbolag har inte som affärsmodell att bara ge bort sina pengar.

/ SatanG
 
Hela det resonemanget faller om man är försäkrad. Händer en olycka så ring först till försäkringsbolaget så kommer de och tar hand om allt.
Försäkringsbolag har inte som affärsmodell att bara ge bort sina pengar.

/ SatanG
Hej

Ja förhoppningsvis fungerar det så, men även försäkringsbolaget är ju beroende av polisens rapport och utredning av ex,vis en olycka, jag är tveksam till om ett försäkringsbolag t.ex skickar en egen utredare till en vanlig trafikolycka ute i bushen långt ifrån en stad, det ska man nog inte ta för givet.

Ska jag uppskatta detta så kommer försäkringsbolagen bara ut i ca 20-30% av fallen, då oftast med dödlig utgång eller stora materiella skador, normalt är det försäkringstagaren själv får resa til ifrån byn till Försäkringsföretagets kontor i provinshuvudstaden om denne vill ta upp något, väl där är polisrapporten det första dom frågar efter.

Vill man känna sig idiot säker så är det nog en kamera i bilen eller på moppen som gäller, en film kan ingen dribbla bort.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja förhoppningsvis fungerar det så, men även försäkringsbolaget är ju beroende av polisens rapport och utredning av ex,vis en olycka, jag är tveksam till om ett försäkringsbolag t.ex skickar en egen utredare till en vanlig trafikolycka ute i bushen långt ifrån en stad, det ska man nog inte ta för givet.

Ska jag uppskatta detta så kommer försäkringsbolagen bara ut i ca 20-30% av fallen, då oftast med dödlig utgång eller stora materiella skador, normalt är det försäkringstagaren själv får resa til ifrån byn till Försäkringsföretagets kontor i provinshuvudstaden om denne vill ta upp något, väl där är polisrapporten det första dom frågar efter.

Vill man känna sig idiot säker så är det nog en kamera i bilen eller på moppen som gäller, en film kan ingen dribbla bort.

Mvh isan lover
Jag var och pratade med försäkringsbolaget AXA på deras kontor här, dom har utredare runt hela landet och vid olycka skall man kontakta dom med en gång så skickar dom en utredare som kommer och går igenom olyckplatsen, dom har utredare som jobbar 24/7 runt hela landet.
Utan kontroll ingen utbetalning om man inte har en klass 1 försäkring VIP, då går det få utbetalt utan utredning men med billigare klass 2-3 ingen utbetalning utan utredaren varit på plats...
 
Och som frugan kör så har jag vana vid att ha försäkringsärenden med bilen ;)
på båda bilarna tillsammans har vi väl haft 7 försäkringsärenden nu pga olycka.
Fast blivit bättre, Juken när vi hade den fick ju några rediga smällar...
 
Och som frugan kör så har jag vana vid att ha försäkringsärenden med bilen ;)
på båda bilarna tillsammans har vi väl haft 7 försäkringsärenden nu pga olycka.
Fast blivit bättre, Juken när vi hade den fick ju några rediga smällar...
Hej

Kom utredarna alla 7 gångerna?

Mvh isan lover
 
Hej

Kom utredarna alla 7 gångerna?

Mvh isan lover
Nej vi hade 1 klass VIP försäkring, och åkte till verkstaden i efterhand kunde vara flera veckor efter olyckan ibland.
Som jag skrev klass 1 försäkring sa dom på AXA har dom inget krav med utredare medans klass 2-3 som är mycket billigare så betalar dom inte ut om utredare inte varit på plats sa dom.
Jag var där för några veckor sen.
 
Och som frugan kör så har jag vana vid att ha försäkringsärenden med bilen ;)
på båda bilarna tillsammans har vi väl haft 7 försäkringsärenden nu pga olycka.
Fast blivit bättre, Juken när vi hade den fick ju några rediga smällar...

Köp en blindkäpp åt henne i present.
Kan man vara så dålig på att köra och ändå ha självförtroende att sätta sig bakom ratten?
 
Jag var och pratade med försäkringsbolaget AXA på deras kontor här, dom har utredare runt hela landet och vid olycka skall man kontakta dom med en gång så skickar dom en utredare som kommer och går igenom olyckplatsen, dom har utredare som jobbar 24/7 runt hela landet.
Utan kontroll ingen utbetalning om man inte har en klass 1 försäkring VIP, då går det få utbetalt utan utredning men med billigare klass 2-3 ingen utbetalning utan utredaren varit på plats...
Hej

Nu finns det ju många försäkringsbolag, men att dessa har kontor runtom i landet håller jag med om, i Isaan är dessa kontor oftast placerade i provinshuvudstaden, tar du Nong Khai provins som exempel så skulle dom behöva ha väldigt många utredare för att täcka in hela provinsen, dessutom inträffar ju många olyckor samtidigt på olika platser och långt ifrån försäkringskontoret, kommer inte en utredare inom en timma så har olycksplatsen rensats och fordon bogserats bort. En gissning ifrån mig skulle nog vara att polisrapporten får utgöra grund för en stor del av landets olyckor.

Mvh isan lover
 
Nej vi hade 1 klass VIP försäkring, och åkte till verkstaden i efterhand kunde vara flera veckor efter olyckan ibland.
Som jag skrev klass 1 försäkring sa dom på AXA har dom inget krav med utredare medans klass 2-3 som är mycket billigare så betalar dom inte ut om utredare inte varit på plats sa dom.
Jag var där för några veckor sen.
Hej

I efterhand kan det ju svårt att utreda vad som skett om båda parter skyller på varandra, då väger nog polisrapporten tungt igen.

Mvh isan lover
 
Hej

Nu finns det ju många försäkringsbolag, men att dessa har kontor runtom i landet håller jag med om, i Isaan är dessa kontor oftast placerade i provinshuvudstaden, tar du Nong Khai provins som exempel så skulle dom behöva ha väldigt många utredare för att täcka in hela provinsen, dessutom inträffar ju många olyckor samtidigt på olika platser och långt ifrån försäkringskontoret, kommer inte en utredare inom en timma så har olycksplatsen rensats och fordon bogserats bort. En gissning ifrån mig skulle nog vara att polisrapporten får utgöra grund för en stor del av landets olyckor.

Mvh isan lover
Dom behövde inte komma på dagen sa dom på försäkringsbolaget men gör man det senare så måste motparten om sådan finns komma med och visa hur olyckan gick till.
Dock måste man ringa vid olyckstillfället till försäkringsbolaget, så tas nog ett beslut där.
 
Dom behövde inte komma på dagen sa dom på försäkringsbolaget men gör man det senare så måste motparten om sådan finns komma med och visa hur olyckan gick till.
Dock måste man ringa vid olyckstillfället till försäkringsbolaget, så tas nog ett beslut där.
Hej

Misstänkte att det måste fungera så, det hade krävts enorma resurser hos Försäkringsbolagen för att på egen hand utreda alla desaa olyckor på plats, men handlar det om dödsfall eller om någon större olycka där fordon kör in i byggnader och liknande brukar dom komma ut och titta på plats, då handlar det ju om stora pengar.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja förhoppningsvis fungerar det så, men även försäkringsbolaget är ju beroende av polisens rapport och utredning av ex,vis en olycka, jag är tveksam till om ett försäkringsbolag t.ex skickar en egen utredare till en vanlig trafikolycka ute i bushen långt ifrån en stad, det ska man nog inte ta för givet.

Ska jag uppskatta detta så kommer försäkringsbolagen bara ut i ca 20-30% av fallen, då oftast med dödlig utgång eller stora materiella skador, normalt är det försäkringstagaren själv får resa til ifrån byn till Försäkringsföretagets kontor i provinshuvudstaden om denne vill ta upp något, väl där är polisrapporten det första dom frågar efter.

Vill man känna sig idiot säker så är det nog en kamera i bilen eller på moppen som gäller, en film kan ingen dribbla bort.

Mvh isan lover

Självklart ska man inte ta något för givet. Vill mest döda stenbordsskrönan om att det alltid är farangens fel om något händer.
Är man försäkrad är det ju som sagt försäkringsbolagets pengar det handlar om och de vill självklart inte betala för skojs skull.
Sen finns det nog alla varianter här med förstås.

/ SatanG
 
Självklart ska man inte ta något för givet. Vill mest döda stenbordsskrönan om att det alltid är farangens fel om något händer.
Är man försäkrad är det ju som sagt försäkringsbolagets pengar det handlar om och de vill självklart inte betala för skojs skull.
Sen finns det nog alla varianter här med förstås.

/ SatanG
Hej

Så är det absolut och utvecklingen går ju så sakta framåt även i Thailand på det här området, men skickar inte försäkringsbolaget någon egen utredare så blir det ju oftast polisrapporten som utgör grund för Försäkringsbolagens utfall, det stora problemet är väl inte Försäkringsbolaget och den ersättning man förväntar sig därifrån.

Det är ju värre om polisen mot ens nekande anser att man är vållande och har kört på någon som skadar sig allvarligt eller t.o.m avlider, då kan det ju bli fängelse eller miljonbelopp i böter, här är man ju mer eller mindre utlämnad till polisens godtycke.

Sen vet ju alla att polisrapporter går att få ändrade mot betalning o.s.v så det fungerar inte alltid som man kanske hoppas och tror.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv skulle jag absolut inte räkna med att polisen följer lagen och speciellt inte poliser långt ifrån turistorter och större städer, poliser är väldigt flexibla med lagen och inte sällan är det den som betalar bäst som får dom på sin sida, lagen och polisuniformen är något som ger möjlighet till inkomster för korrupta poliser.

Mvh isan lover
Loven er til for at politiet skal tjene penger. 555.
 
Jo men man måste väl ändå utgå från att de följer lagen. Det känns om om vi nu snart hamnar i ett liknande resonemang om att falangen alltid är skyldig om man krockar.
Den største feilen man kan gjøre i Thailand er å tro at alle offentlige tjenestemenn oppfører seg som dem gjør i sitt eget vestlige hjemland. Hvilket mange dessverre gjør. Bare se på alle de opphetede diskusjonene man har på FB fordi «alle» tror at deres opplevelse på et offentlig kontor er i følge lovverket. Men problemet er at «alle» har forskjellige opplevelser og så er krangelen i gang.

Det er fornuftig å finne ut hva loven krever og så skaffe de papirer som man trenger og ta disse med til det offentlige kontoret. Hva som skjer videre er opp til den enkelte tjenestemann. Noen ganger er det «smil og latter» og ingen problemer og andre ganger kan det godt være at tjenestemannen setter deg på «bakbeina» og krever et papir loven ikke krever. Og da er det vare å akseptere det å fremskaffe dette papiret. Sånn er det bare i Thailand. «Take it or leave it».
 
Loven er til for at politiet skal tjene penger. 555.
Hej

Så är det ju traditionellt och det gör ju att det alltid finns en viss osäkerhetsfaktor.

Bara för att något står i den Thailändska lagen eller gäller internationellt är det inte alls säkert att en lokal polisman eller polischef bryr sig om detta, det gäller för övrigt alla statliga myndigheter och deras tjänstemän.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja förhoppningsvis fungerar det så, men även försäkringsbolaget är ju beroende av polisens rapport och utredning av ex,vis en olycka, jag är tveksam till om ett försäkringsbolag t.ex skickar en egen utredare till en vanlig trafikolycka ute i bushen långt ifrån en stad, det ska man nog inte ta för givet.

Ska jag uppskatta detta så kommer försäkringsbolagen bara ut i ca 20-30% av fallen, då oftast med dödlig utgång eller stora materiella skador, normalt är det försäkringstagaren själv får resa til ifrån byn till Försäkringsföretagets kontor i provinshuvudstaden om denne vill ta upp något, väl där är polisrapporten det första dom frågar efter.

Vill man känna sig idiot säker så är det nog en kamera i bilen eller på moppen som gäller, en film kan ingen dribbla bort.

Mvh isan lover
Varför skulle juste en kamera vara idiotsäkert. Du kanske i stället blir bötfälld för att ha filmat eftersom nu polisen inte bryr sig om lagen.
 
Varför skulle juste en kamera vara idiotsäkert. Du kanske i stället blir bötfälld för att ha filmat eftersom nu polisen inte bryr sig om lagen.
Här uppmuntrar ju vårat försäkringsbolag iaf att ha kamera installerad, kan sänka årspremien, varför tror du så många olyckor finns på film från bil och visas på nyheterna, inte någon som sitter med mobilen utan installerad kamera.
Den kan hjälpa dig rejält vid en olycka.
 
Den største feilen man kan gjøre i Thailand er å tro at alle offentlige tjenestemenn oppfører seg som dem gjør i sitt eget vestlige hjemland. Hvilket mange dessverre gjør. Bare se på alle de opphetede diskusjonene man har på FB fordi «alle» tror at deres opplevelse på et offentlig kontor er i følge lovverket. Men problemet er at «alle» har forskjellige opplevelser og så er krangelen i gang.

Det er fornuftig å finne ut hva loven krever og så skaffe de papirer som man trenger og ta disse med til det offentlige kontoret. Hva som skjer videre er opp til den enkelte tjenestemann. Noen ganger er det «smil og latter» og ingen problemer og andre ganger kan det godt være at tjenestemannen setter deg på «bakbeina» og krever et papir loven ikke krever. Og da er det vare å akseptere det å fremskaffe dette papiret. Sånn er det bare i Thailand. «Take it or leave it».
Jo jag vet att det kan vara lite olika krav och regler hos myndigheter runt om i landet men att man av den anledning hela tiden utgå från att nationella lagar regler inte gäller känns lite syniskt och jobbigt. Jag har själv haft Thailändskt körkort i många år men om jag inte hade haft det hade jag utan större betänkligheter använt mig av ett IKK som ju är giltigt i Thailand.
 
Här uppmuntrar ju vårat försäkringsbolag iaf att ha kamera installerad, kan sänka årspremien, varför tror du så många olyckor finns på film från bil och visas på nyheterna, inte någon som sitter med mobilen utan installerad kamera.
Den kan hjälpa dig rejält vid en olycka.
Självklart. Jag var ironisk i mitt svar till Isan Lover med tanke på hans tidigare svar om att polisen i princip skapar sina egna lagar.
 
 

Liknande trådar

T
Svar
51
Visningar
4 K
L
 
Tillbaka
Topp