Att bygga hus ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är det inte bättre bygga ett hus med betongpelare och sedan mura upp väggarna med block 20x40 cm a ca 5 Bht styck och med betonggolv och lägger sedan plattor på golvet. Takstolarna, fönsterkarmar och dörrkarmar kan vara i trä.
Taket bör vara i eternit för isolering mot värmen.
Jag anser kök, toalett, dusch skall finnas inomhus.
Sedan anser jag det viktigt med en stor terass framför huset.
När man bygger hus skall det vara högt i tak, då klarar man sig bra med en fläkt, är det lågt i tak det blir mycket varmt inne i huset.
Bygger man på det här viset kan man själv planera ytorna, hur man vill ha det.
Sedan bör man fylla upp så att huset står högt, högre än den omgivande marken.

Eternit varför använda ett material som är så lugn-cancerframkallande, jobbade som byggnadsplåtslagare när jag var ung, fick ibland riva denna eternit fick gå med skyddsutrustning för att inte få detta i oss. Är väl förbjudet i Sverige att använda som byggnadsmaterial och skall gamla eternithus rivas så finns det skyddsföreskrifter som skall följas. Nu skiter dom ju i det i Thailand men varför själv utsätta några för något vi vet är så farligt.

Hur är det om man som svensk vill flytta till Thailand på heltid, vad ska man tänka på då.
Har nog hittat mycket fin tomt som jag troligtvis köper, ska bestämma mig i veckan.

När man ska flytta till Thailand på heltid så behöver man först en biljett sen måste man köpa något VISA som gäller för all framtid. Antingen får man skaffa någon man kan gifta sig med eller så räcker det med att man har en inkomst från Sverige som man kan visa upp.
Det är det minsta problemet.
Har du varit och tittat på tomten ännu?
Det gäller att inte bli lurad, det bästa är om man ser tomten med egna ögon.
Vad kostar tomten du ev ska köpa?
Var ligger den?
Bästa ställen att köpa mark på är ovanför Bangkok.
Själv kommer jag antagligen att bosätta mig där någonstans om min tilltänkta kan vänta på en knäoperation som är på gång.

;D Nu är det ju så att det är ett trähus just jag vill ha , och ja det blir ju eternitpannor ,tyvärr måste jag ju säga med tanke på vad Jonas säger om eterniten , nu är den ju inte farlig så länge du inte jobbar med den ,dvs kapar eller borrar ,
Det är ett enstående stark material , och ja Jonas , det är hårda regelv erk för att riva eller arbeta med detta material i Sverige , men som sagt Thai skiter i detta ...
Tror nog att frigolit är det bästa isolermaterialet , suger inte fukt i varje fall ...men kan ju vittra sönder i småpartiklar/bitar .... måste kolla upp detta med isolering nogsamt .. nu vet jag inte om och hur detta blir verklighet , dvs om vi kommer öv errens jag och frugan , småslantar säger hon , javisst , men många små bäckar blir det och bra är det att ha alla förutsättningar klara ..

"Jonas " sa:
Eternit varför använda ett material som är så lugn-cancerframkallande, jobbade som byggnadsplåtslagare när jag var ung, fick ibland riva denna eternit fick gå med skyddsutrustning för att inte få detta i oss. Är väl förbjudet i Sverige att använda som byggnadsmaterial och skall gamla eternithus rivas så finns det skyddsföreskrifter som skall följas. Nu skiter dom ju i det i Thailand men varför själv utsätta några för något vi vet är så farligt.
Det är det här materialet som taken läggs med och finns i olika färger, det finns ingen asbets i det materialet.
Alternativet är plåt men det blir mycket varmt av det materialet, de har kommit med en ny plåt som skall inte vara så negativ för värmen.
Sedan finns möjligheten med tegelplattor, som sannolikt är värmeisolerande men det blir mycket tunga tak

"Phonta " sa:
;D Nu är det ju så att det är ett trähus just jag vill ha .
Tidigare byggde thai husen i trä på landet, men numera byggs nästan allting med pelare och block, takstolarna kan vara i trä.
Idag är trä ett mycket dyrt material och sedan angrips det lätt av termiter och andra skador. När de river trähus det är inte mycket virke de kan återanvända.
Om det är teak trä, det angrips inte av termiter, men sådant träslag kostar idag.
Det finns medel man kan behandla träet mot termitangrepp, men hur effektivt den behandlingen är känner jag inte till.
Det finns en orsak att nästan alla hus byggs i block med pelare.

"Länshultaren " sa:
Hur är det om man som svensk vill flytta till Thailand på heltid, vad ska man tänka på då.
Har nog hittat mycket fin tomt som jag troligtvis köper, ska bestämma mig i veckan.
Eftersom du inte kan äga marken i ditt namn så måste du se till att få nyttjanderätt på marken under din livstid.

Det finns en tråd av Matteisurin, som mycket utförligt beskriver hur ett husbygge i Thailand fungerar, en mycket bra beskrivning med massor av foton.
Tråden är " Ett litet budgetbygge i byn satengphan/Surin "

Vad som är viktigt för den som bygger hus i Thailand är att själv köpa in materialet och sedan hyra in arbetskraft.
Det finns alltid i byarna de som har erfarenhet av att bygga hus och kan det också.
Om det fuskas är det på materialet.
Finns heller ingen orsak att lämna bort det till ett fast pris, därför de lär hugga till med bra marginal i såfall.
Vad som kan ses av foton använder de järn till takstolar och balkar och det är därför det är billigare med järn än trä idag i Thailand.

"Rong " sa:
Det finns en tråd av Matteisurin, som mycket utförligt beskriver hur ett husbygge i Thailand fungerar, en mycket bra beskrivning med massor av foton.
Tråden är " Ett litet budgetbygge i byn satengphan/Surin "

Vad som är viktigt för den som bygger hus i Thailand är att själv köpa in materialet och sedan hyra in arbetskraft.
Det finns alltid i byarna de som har erfarenhet av att bygga hus och kan det också.
Om det fuskas är det på materialet.
Finns heller ingen orsak att lämna bort det till ett fast pris, därför de lär hugga till med bra marginal i såfall.
Vad som kan ses av foton använder de järn till takstolar och balkar och det är därför det är billigare med järn än trä idag i Thailand.
länk
(Ogiltig länk borttagen)

Det här huset kostade ca 700.000 Bht det är åtta år sedan det byggdes och det är tegelsten som är murade som gör det starkare och det blir inte heller så varmt inomhus, det blir inte sprickbildning med tegel, men att mura med tegel blir dubbelt så dyrt som block.
Sedan är det högt i tak för att det skall vara svalt inomhus.
Det var en thailändsk kvinna om ledde bygget och hade släktingar som jobbade, men inte med så hög betalning som vanligt är. Allt material köpte hon in eftersom åtgången var mot datafaktura.

IMG_0187.jpg

En falang lät bygga det här huset där den som byggde huset begjorde pris, huset skulle ha kostat över 1 miljon Baht, bägge husen byggdes ungefär samtidigt.

IMG_0176.jpg

Men ser man på husen så kanske det inte har gått upp så mycket ligger væl på den prisnivån ændå kanske. Kanske betalade øverpris før 8 år sen.

"Jonas " sa:
Men ser man på husen så kanske det inte har gått upp så mycket ligger væl på den prisnivån ændå kanske. Kanske betalade øverpris før 8 år sen.
Priset på ett hus är materialet, arbetslöner och tomtmarken.
Det här huset som byggdes för 8 år sedan för 700.000 Bht gäller endast materialet och arbetslöner.
Byggmaterial och arbetslöner har stigit väsentligt sedan dess, därför finns ingen möjlighet att bygga det huset till lägre pris idag.
Det fanns ingen byggfirma som skulle göra vinst på bygget och inget pris på tomten.
Därför kan det inte finnas något överpris på byggande av det huset.
På det andra huset fanns en byggfirma som skulle göra en vinst på bygget och då blir det en annan sak, hur stor den vinsten var vet endast de som byggde huset.

Sedan vad det går att få ut för husen om de skulle säljas blir en annan sak, men de här två husen byggdes inte till försäljning eller spekulation.
Det som är lätt att sälja i Thailand är tomtmark och även annan mark om läget och marken är bra.

Våran kåk inkl mur gräsmatta mm mm finms många bilder på forumet sen den började byggas har kostat drygt 900,000 bath så visst går.det att bygga billigt

På åtta år har priserna gått upp avsevärt.

Sedan har ju byggsättet att mura upp ett hus förändras.

För några år sedan var det bara i stort sett bara falanger som byggde med lättbtg sten. Men nu mera så ser du även att thai använder denna metod, sett även stora hyreshus använda sig av detta bygg sätt Denna sten limmas med någon millimeters fog, Finns även balkar att lägga över öppningar. Då slipper man energi förluster.

På det gamla sättet göt man ju btg balkar kring öppningarna, med energi förlust som följd.

Normal stenen kostar ca 25 bht st. Men du kommer att minska avsevärt på byggkostnaden.

Du kan även med denna metod skippa dessa förhatliga pelare.

Anledningen att man i dag börjar använda denna metod är att du sparar energi samt får ett svalt hus, lägenhet

Ps ej från google egen erfarenhet

Den här kojan används av gummitapparna, som är två rum med två ingångar. Ytan är 6 m x 3,50 alltså 21 m2, det finns inget innertak, golvet är cementgolv. Sedan finns det toalett med dusch och fyra vattentankar a 1000 liter varje. Den totala kostnaden för det här bygget blev 78.000 Bht och det är ett år sedan det byggdes. Kostnaden är för material och arbetslöner.
Innan tapparna börjar jobbet kokar de en kopp kaffe och kanske förtär något också, Sedan går de runt och skär det här 35 gradiga snittet på varje träd och latexen rinner i koppen, sedan går de in i kojan och sover några timmar för att sedan gå runt och sätta till en stabilisator i kopparna, som gör att latexen stelnar.
Därmed är den dagens tappning avklarad.
Det finns en terass också som är 3x6 m med tak över.

IMG_2479.jpg

Den kojan är lyxigare än det hus jag bodde i mina första 6 månader i Lomsak.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
16 K
Anonymos
A
A
Svar