Att skicka pengar / en farangs äventyr i LOS

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Som sagt hörsägner blir lätt sanningar när det inte är så noga, t.ex. i anonyma forum på internet :) Man tar bara det man hört och säger det, utan eftertanke. Oftast ville man inte vilseleda men man tänkte heller inte riktigt igenom det man sa. Händer oss alla, men händer vissa oftare :blank:

Däremot har han rätt att det är riktigt illa ställt i vissa områden där borta. Slummen där är verkligen slum. Inte direkt ett ställe man känner framtidstro! Kanske var ungefär det han ville få fram med sina nuffror?

"legolas " sa:
Hans! Verkar som du har svårt med kommatecken i siffror. dina 80% är nog mer 8%, men det är ju mycket det också..... Jo et stämmer faktiskt t.om. jag har hängivit mig åt att googla, och det var enkelt att finna siffror för arbetslöshet i Wales, kolla på denna länk då ifrån regeringen i Wales:

http://wales.gov.uk/topics/statistics/h ... 3/?lang=en

De säger där följande bl.a:

the employment rate for those aged 16-64 in Wales was 68.9 per cent, up 0.6 percentage points from the same period a year earlier. The UK average was 71.4 per cent, up 0.9 percentage points from the same period a year earlier.

the unemployment rate in Wales was 8.2 per cent of the economically active, down 0.7 percentage points from the same period a year earlier. For the UK as a whole it was 7.9 per cent, down 0.3 percentage points from the same period a year earlier

legolas

Refererade ett program som heter Agenda, sändes igår den 21/4-13....Jag visste inte mycket om Wales innan, tänkte att det var/är en rätt fin plats....
I reportaget nämndes en siffra på 80% arbetslösa i vissa byar i Wales...Arbetslösheten är överlag skyhög och man sade i reportaget att det inte finns ett enda ledigt jobb i Wales....
Man har bedrivit en extrem högerpolitik och nu vill man dra in socialbidraget för ensamstående föräldrar...En ung kvinna uttalade sig hon fick ett socialbidrag på 90-100 pund var 14:e dag, = c:a 1000:-kr.
En företagare uttalade sig, hans dom över den politk som förs var hård...se reportaget....http://www.svtplay.se/video/1173604/del-14-av-20

"magnusjansson " sa:
Har dom arbetslöshet på 80 procent. Helt otroligt i så fall,

Nuffror hit och dit...den är skyhög, det råder en misär där, troligen värre än i Grekland....I Spanien, Italen, Grekland, Portugal är den ochså skyhög, på sina håll 50% av befolkningen...SKRÄMMANDE....Sverige gick tyvärr med i EU men inte i den gemensamma valutan euro, det har räddat oss från hög arbetslöshet och usel ekonomi....det som sker ute i europa kommer troligen att slå mot Sverige ochså, vi får se....Detta vansinnesprojekt EU har sänkt hela europa....Vi får hålla tummarna att det inte blir värre....

Nu tillbaka till ämnet "att skicka pengar"....Jag skickar en del till min nya flickvän, hon sliter i sin shop och klipper kunder för 80bath, ingen svensk skulle jobba för så små pengar...

Mvh Hans Svensson

"Hans Svensson " sa:
Nuffror hit och dit...den är skyhög, det råder en misär där, troligen värre än i Grekland....I Spanien, Italen, Grekland, Portugal är den ochså skyhög, på sina håll 50% av befolkningen...SKRÄMMANDE....Sverige gick tyvärr med i EU men inte i den gemensamma valutan euro, det har räddat oss från hög arbetslöshet och usel ekonomi....det som sker ute i europa kommer troligen att slå mot Sverige ochså, vi får se....Detta vansinnesprojekt EU har sänkt hela europa....Vi får hålla tummarna att det inte blir värre....

Nu tillbaka till ämnet "att skicka pengar"....Jag skickar en del till min nya flickvän, hon sliter i sin shop och klipper kunder för 80bath, ingen svensk skulle jobba för så små pengar...

Mvh Hans Svensson
Varför inte ta din flickvän till Sverige så att ni kan lära känna varandra under normala förhållanden. 8)

:wai:Hej! För det första så måste du ju kunna lita på din tjej och vara säker på att hon inte letar upp en ny Farang så fort du åker hem till Sverige igen när du bara är där i 3 veckor åt gången!

När jag träffade min fru för 15 år sedan så tog det mig 2 resor med en vistelse på 5-8 månader varje gång INNAN jag beslutade att jag skulle skicka pengar varje månad till henne,samt att bygga oss ett hus!
Första gångerna skickade jag 5.000 bath och hon tyckte det var väldigt snällt gjort och efter 3 år så tog jag med henne till Sverige och där gifte vi oss och hon stannade i 3 månader på grund av att hon saknade sina 2 barn,vilket ju var fakta!

Men nu efter alla dessa år som vi varit gifta så säger hon alltid när vi pratar i telefon att skicka så mycket du klarar av för du måste ju ha pengar själv också så det är helt upp till dig säger hon!

Nu är vi som sagt var gifta och har varit sedan 2002 i Juli den 19:e så vi är oerhört lyckliga och har det hur bra som helst ,men nu för tiden så brukar jag skicka ner 10.000 bath till henne och det är ju en del som skall skötas och varje gång jag kommer ner så visar hon upp alla kvitton på det som hon använt pengarna till!
Då e det schysst tycker jag,men naturligtvis har hon fått lite extra någon gång då man ex,vis vunnit lite på tipset eller liknade!

Så jag kom till Sverige igen i april nu och kommer garanterat att åka ner igen i mellan November och Januari för 4-6 Månader eftersom vi skall bygga oss en liten bungaloo för bara oss två strax utanför byn som jag nämnt i en annan artikel!

Men när det gäller att skicka pengar så gör jag det alltid via datorn och min bank (HB) dom tar 40 kronor för det så det är okej! :wai:

Mike

om man tittar på hb valutakurser är dom alltid
sämst att skicka med,

är det så i verkligheten.

att handelsbankens kurser ät sämst,
har du någon koll på detta,

"magnusjansson " sa:
Mike

om man tittar på hb valutakurser är dom alltid
sämst att skicka med,

är det så i verkligheten.

att handelsbankens kurser ät sämst,
har du någon koll på detta,
Ska göra ett test å skicka pengar senast på måndag. Skickar då ned till 2 olika konton i ktb ett med Swedbank och ett med shb blir väl ca 5 min mellanrum ska bli intressant att se om det är nån skillnad.

det blir intressant, alla säger att hb
kostar mest och ger sämst kurs.

bra där mackfaktorn
det blir en karma för detta

"Mackfaktorn " sa:
Ska göra ett test å skicka pengar senast på måndag. Skickar då ned till 2 olika konton i ktb ett med Swedbank och ett med shb blir väl ca 5 min mellanrum ska bli intressant att se om det är nån skillnad.

Intressant!
Handelsbanken har sagt att de använder samma kurs som Swedbank.
Skicka Baht då så du får de svenska bankernas kurser. Annars blir det nog ingen skillnad.

Första delen av detta otroligt spännande exprimment utfört :D
Ser ut som följer Började med att skicka 30 000 Bht med Shb preliminärt 6846 kr + 40kr i avgift ca 3 min senare skickade jag 90 000 Bht med Swedbank preliminärt 20484 kr + 50 kr i avgift.

Ser just nu ut som man får 439,36 på Shb och 438,21 med Swedbank
Återkommer i kväll efter kontroll på kontona med facit del 1. Sen på måndag gissar jag att pengarna är på kontona i Thailand för en till kontroll sen så borde vi veta

"Mackfaktorn " sa:
Första delen av detta otroligt spännande exprimment utfört :D
Ser ut som följer Började med att skicka 30 000 Bht med Shb preliminärt 6846 kr + 40kr i avgift ca 3 min senare skickade jag 90 000 Bht med Swedbank preliminärt 20484 kr + 50 kr i avgift.

Ser just nu ut som man får 439,36 på Shb och 438,21 med Swedbank
Återkommer i kväll efter kontroll på kontona med facit del 1. Sen på måndag gissar jag att pengarna är på kontona i Thailand för en till kontroll sen så borde vi veta

Tvärtom skall det vara om du skrivit rätt:
Swedbank ger den bättre kursen på 4,3936 Baht för en krona
HB däremot ger den sämre kursen på 4,3821 Baht för en krona.

Vilken tid gjorde du överföringen?

"Mackfaktorn " sa:
Ja självklart macke shb vart godkänd kl 12:45 Swedbank några minuter senare glömde skriva klockslag på dom hittar ej det sen.

Då var det bara frågan om vilken tidszon vi talar, stämmer bäst med börskursen Thailändsk tid kl 13 (4.39)
svensk tid kl 13 var kursen 4.42

"FA " sa:
Stämmer inte.
Jag kollade precis nu och på SHB är kursen 0.2287
På KTB som jag har är den 0.2278
Dvs något bättre kurs på KTB.

Var kollade du då?
På SHB:s hemsida uppges inte kursen för deras överföringar. Den ligger på drygt 0,2262 nu.

Det är svårt att testa samtidig överföring eftersom svenska banker fördröjer den två dagar men jag ringde och frågade KTB samtidigt som en svensk växling och de gav en sämre kurs.

"Mike t d " sa:
:wai:Hej! För det första så måste du ju kunna lita på din tjej och vara säker på att hon inte letar upp en ny Farang så fort du åker hem till Sverige igen när du bara är där i 3 veckor åt gången!

När jag träffade min fru för 15 år sedan så tog det mig 2 resor med en vistelse på 5-8 månader varje gång INNAN jag beslutade att jag skulle skicka pengar varje månad till henne,samt att bygga oss ett hus!
Första gångerna skickade jag 5.000 bath och hon tyckte det var väldigt snällt gjort och efter 3 år så tog jag med henne till Sverige och där gifte vi oss och hon stannade i 3 månader på grund av att hon saknade sina 2 barn,vilket ju var fakta!

Men nu efter alla dessa år som vi varit gifta så säger hon alltid när vi pratar i telefon att skicka så mycket du klarar av för du måste ju ha pengar själv också så det är helt upp till dig säger hon!

Nu är vi som sagt var gifta och har varit sedan 2002 i Juli den 19:e så vi är oerhört lyckliga och har det hur bra som helst ,men nu för tiden så brukar jag skicka ner 10.000 bath till henne och det är ju en del som skall skötas och varje gång jag kommer ner så visar hon upp alla kvitton på det som hon använt pengarna till!
Då e det schysst tycker jag,men naturligtvis har hon fått lite extra någon gång då man ex,vis vunnit lite på tipset eller liknade!

Så jag kom till Sverige igen i april nu och kommer garanterat att åka ner igen i mellan November och Januari för 4-6 Månader eftersom vi skall bygga oss en liten bungaloo för bara oss två strax utanför byn som jag nämnt i en annan artikel!

Men när det gäller att skicka pengar så gör jag det alltid via datorn och min bank (HB) dom tar 40 kronor för det så det är okej! :wai:

Läste snabbt igenom det du skrivit och jag tycker du har en vettig inställning...det känns som att du tog det lugnt i början och inte skickade för mycket, det är nog helt rätt...Grattis till ett förhållande som verkar hålla....Vi har alla olika motiv och det är en massa saker som styr våra handlingar...
Egentligen är grundproblematiken att thai kvinna måste ha något att leva av, vad jobbade hon med när ni träffades?
Tack för ett vettigt inlägg....

Mvh Hans Svensson

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N
Svar
1
Visningar
1 K
glimten66
G