Rätt och fel Bankomatuttag med VISA i Thailand

mackes

Forumveteran
Jag måste nog gå på bank och finansfolk ännu en gång då de verkar ha tappat all sans och vett och gör allt för att lura turister. Det gäller samtliga Thailändska banker, jag testade fyra olika bankers ATM:er

Vid kontantuttag i thailand debiteras numera 220 baht per uttag, nytt är att man inte längre kan ta ut 20.000 baht, man får ett kryptiskt meddelande om fel, jag försökte då med 10.000 baht två gånger vilket gick bra. 220 baht plus till banken.

Numera får man också på alla banker frågan om för min bekvämlighet skall växla åt mig. Man har vänt på frågan så man skall svara ja om man inte vill de skall växla (continue without conversion?) Dessutom hade någon bank satt frågan under nej knappen så det var extremt lätt att göra fel.

Skillnaden i kurs mellan växling i ATM-banken eller i svenska banken var hela 600 kronor eller 10% på 20.000 baht (ca 5000 kronor). 5.400 kronor med lokal växling och 4.800 med växling i Sverige.

Inte ofta jag tar ut cash med svenskt kort men gjorde det för några dagar sedan i SCB, 20k utan problem. Jag såg dock inte till någon förfrågan om vem som ska växla, banken eller visa, utan endast om jag godkänner de 220 bahten i uttagsavgift.
Kan tilläggas att jag precis innan försökte i Bangkok bank där det inte gick. Testade inget annat belopp än 20k.
Jävla rövare!

/ SatanG

Jag kom i behov av pengar, för frugan var borta någonstans, och telefonen var inte på. Hon hade vårt Visa kort till Bangkok bank, så jag tog mitt Svenska Visa kort, och åkte till bangkok Bank. I med kortet, tog ut 25,000 THB, kotnaden på 220 THB kommer ingen undan i en Thai Bank. Det var 150 THb förut. Detta var den 15-1, så kursen blev 3.78.

Ibland blir det konstigt. En helg så funkade inte bankomaterna här hos oss. Varken Thaikort eller mitt svenska. Detta var i december.
Ett par dagar senare petade jag in mitt svenska debitkort från Swedbank och plockade ut 20.000B. Uttagsavgiften var på normala 25kr. Testade senare thaikortet som naturligtvis funkade:confused:.
Kollar nu på bankens spec. 5.269kr (+25kr) för 20.000B och då tror jag om jag inte missminner mig, att jag råkade trycka på YES på konversationen. Detta var 25/12 (enigt spec)
Ta ut pengar är inte min grej hahaha

Känns ju som det är inställning man har på kortet i svenska banken som avgör hur mycket man kan ta ut åt gången, då svenska valutan har gått sämre än den thailändska påverkar det ju.

Sen kan man ju tycka vad man vill om uttagsavgiften och växlingen i bankomaten. Det lockar ju inte turister så klart.

Men som framkom i annan tråd så verkar ju det drabbat turister redan.

Men som allting måste man ju vara lite om sig och kring sig för att få bästa pris.

Det stämmer att Coop kortet som jag har har ett maxuttag på 5000 kronor per gång så det förklarar den första spärren, lite dåligt felmeddelande bara, det stod att jag underskridit minimibeloppet.

Det senare med frågan om jag vill ha en riktigt dålig kurs som jag skall svara ja på för att undvika är dock bondfångeri.

91413a450fd62da73893bdc85f505aa6.jpg

Är det inte billigare med svenskt kort på kontoret, de tar väl inte 200 baht och växlar väl inte?

Tar ju aldrig ut kontanter på mitt svenska kort skickar alltid pengar till thaikontot ...

Jag har konto på Bkk bank och även debitkort som de tar avgift på om jag tar ut pengar på någon annan av Bkk bankens automater än just Big C Nan som jag har som hemmakontor.
Där tar de ingen uttagsavgift, rätt lustigt.
Tror att avggiften var 15 bath varje uttag och det är tiotusen som gäller precis som berättas här förut.
Skall knalla in på banken och fråga varför.

Här i Pattaya har dom sen lång tid tillbaks tagit bort avgift om man tar ut pengar från annan banks ATM än sin egen, men vi är ju lite före här nere 555555 ;)
Vet dock inte om det gäller bara ATM kort från banker utgivna i Pattaya.
Åker jag utanför får jag betala avgift om jag tar ut ur annan banks ATM men inte i min egen.
När jag tänker efter betalar jag nog ingen avgift i hela Chonburi vilken atm jag än tar ut ifrån men lite osäker där ingen avgift hemmavid iallafall.

Här i Pattaya har dom sen lång tid tillbaks tagit bort avgift om man tar ut pengar från annan banks ATM än sin egen, men vi är ju lite före här nere 555555 ;)
Åker jag utanför får jag betala avgift om jag tar ut ur annan banks ATM men inte i min egen.
När jag tänker efter betalar jag nog ingen avgift i hela Chonburi vilken atm jag än tar ut ifrån men lite osäker där ingen avgift hemmavid iallafall.
Det är lite olika med olika banker, en del samarbetar i resp. provins. Då tar det ingen avgift, men jag som bor på gränsen mellan två olika provinser får tänka till så jag inte åker på upp till 30 baht i onödan.

Likadant i HH och tror det gäller för hela landet, avgift åker man på när man tar ut i en annan provins än där man öppnat kontot.

Likadant i HH och tror det gäller för hela landet, avgift åker man på när man tar ut i en annan provins än där man öppnat kontot.
Annan bank i annan provins för jag åker inte på avgift om jag tar ut ifrån min bank i annan provins bara andra bankers ATM, och i hemprovinsen alla ATM avgiftsfria då.
Kan stämma kanske, så jag har det.

Liknande trådar

J
Svar
18
Visningar
2 K
anonymous
A
A
Svar
0