Besöksvisum Sverige, utskrivna bilagor för inbjudan och ombud för ansökan?

batanun

Medlem
Hej,

Parallellt med att min fru ska påbörja UT-processen ska hon som sagt även lämna in en vanlig ansökan för besöksvisum. Det är inte första gången hon ansöker om besöksvisum, och vi har koll på vilka papper som behövs. Men förra gången var jag på plats i Thailand, och hade med mig alla mina papper i original för min inbjudan. Nu befinner jag mig i Sverige, och funderar över huruvida det är OK om jag skickar med ett inskannat arbetsgivarintyg via epost, som hon skriver ut själv? Eller måste hon ha med det i original?

Är det något annat papper från mig som hon måste/bör ha i orginal istället för utskrivet? Jag litar inte riktigt på postgången, och mail går så mycket fortare :)

Sen undrar jag även om någon här har erfarenhet eller kunskap om en visaansökan som lämnas in via ombud (tredje part med fullmakt)? Så att hon slipper en bangkokresa. Tips på något seriöst företag i Chiang Mai som kan hjälpa till med detta? www.vfsglobal.se nämner bara att en ansökan kan lämnas in på detta sätt, men nämner inga företag som kan utför det.

/Batanun

Hon kan skriva ut arbetsgivarintyg/lönespecar själv på plats.

Skicka till Thailand med DHL fungerar dock väldigt bra och kostar runt 500:-

Inbjudan ska du väl skriva under och skicka i original om inte jag minns fel?

Skicka till Thailand med DHL fungerar dock väldigt bra och kostar runt 500:-

Ja, inbjudan ska vara i original och undertecknat, då kan man ju skicka övriga handlingar i samma försändelse.
Även personbeviset är det enklast att du skriver ut och skickar med samtidigt, det får inte vara för gammalt.

Följ checklistan.

[...]
Ja, inbjudan ska vara i original och undertecknat

Helt ärligt så hade jag inte reflekterat över själva inbjudansblanketten... :oops:
Dock, om man ska vara petig så står det inte att den måste vara i orginal. :)
Lite märkligt att ett utskrivet arbetsgivarintyg med underskrift är OK, men inte en utskriven inbjudan med underskrift.

...som inte är övertydlig om detta. För vissa punkter står det tydligt "original", och på andra punkter står det tydligt "copy", men sen finns det en hel den punkter där inget av dessa ord nämns. Och såvitt jag kan se så används ordet "copy" framför allt för de papper/dokument som är orimliga att lämna in i original (t.ex husboken, "lagfart", mitt pass).

Helt ärligt så hade jag inte reflekterat över själva inbjudansblanketten... :oops:
Dock, om man ska vara petig så står det inte att den måste vara i orginal. :)
Lite märkligt att ett utskrivet arbetsgivarintyg med underskrift är OK, men inte en utskriven inbjudan med underskrift.

...som inte är övertydlig om detta. För vissa punkter står det tydligt "original", och på andra punkter står det tydligt "copy", men sen finns det en hel den punkter där inget av dessa ord nämns. Och såvitt jag kan se så används ordet "copy" framför allt för de papper/dokument som är orimliga att lämna in i original (t.ex husboken, "lagfart", mitt pass).
Nog står det väl att undertecknad inbjudan ska skickas till henne med signatur i blått kanske, resten kan vara fotokopior.
Samma med hennes ansökan som ska vara signerad och i original samt ett passfoto i rätt storlek.

Det mesta görs ju numera på nätet och förskottsbetalning via internet förenklar rejält hanteringen.

Nog står det väl att undertecknad inbjudan ska skickas till henne med signatur i blått kanske, resten kan vara fotokopior.

Nej, det står ingenstans :)

Och nu fick jag svar från ambassaden:

"Du kan scanna och e-posta dokumenten till din fru."

Dock planerar jag fortfarande att skicka allt med posten till henne, för säkerhets skull. Men nu vet jag att om det inte skulle hinna fram i tid så kan en nödlösning vara att hon använder utskrivna papper istället.

Samma med hennes ansökan som ska vara signerad och i original samt ett passfoto i rätt storlek.

Om man ska vara petnoga, var har du läst detta? :)

Det mesta görs ju numera på nätet och förskottsbetalning via internet förenklar rejält hanteringen.

Detta var nytt för mig. Var skulle man göra en ansökan om besöksvisum online, menar du? Du blandar inte ihop med uppehållstillstånd nu?

Nej, det står ingenstans :)

Och nu fick jag svar från ambassaden:

"Du kan scanna och e-posta dokumenten till din fru."

Dock planerar jag fortfarande att skicka allt med posten till henne, för säkerhets skull. Men nu vet jag att om det inte skulle hinna fram i tid så kan en nödlösning vara att hon använder utskrivna papper istället.

Om man ska vara petnoga, var har du läst detta? :)

Detta var nytt för mig. Var skulle man göra en ansökan om besöksvisum online, menar du? Du blandar inte ihop med uppehållstillstånd nu?
Är det ett Schengenvisum för 90 dagar? I så fall ska hon göra först en första ansökan online och betala 60€ i förskott. Skriv ut detta och ta med till VFS Global med ett passfoto för visumet. Dom tar inte emot kontanter alls.
Alla familjemedlemmar ska fyllas i, viket jobb hon har och ev. intyg om tjänstledighet från arbetsgivare.
Då är ärendet registrerat och inlagt i datasystemen med ett ärendenummer och streckkod.
Är ett ett TUT ni söker så är det inte VFS Global utan MIG som handhar ansökningarna.

Jag har själv gjort detta i april och det är upp till dig att ansöka på ditt/ert sätt. Fattas det uppgifter eller handlingar så blir det flera onödiga besök för att komplettera.
Gör rätt och det är klart på 3-5 dagar, annars avslag.

Allt finns tydligt att finna på nätet.

Är det ett Schengenvisum för 90 dagar? I så fall ska hon göra först en första ansökan online och betala 60€ i förskott. Skriv ut detta och ta med till VFS Global med ett passfoto för visumet. Dom tar inte emot kontanter alls.
Alla familjemedlemmar ska fyllas i, viket jobb hon har och ev. intyg om tjänstledighet från arbetsgivare.
Då är ärendet registrerat och inlagt i datasystemen med ett ärendenummer och streckkod.
Är ett ett TUT ni söker så är det inte VFS Global utan MIG som handhar ansökningarna.

Jag har själv gjort detta i april och det är upp till dig att ansöka på ditt/ert sätt. Fattas det uppgifter eller handlingar så blir det flera onödiga besök för att komplettera.
Gör rätt och det är klart på 3-5 dagar, annars avslag.

Allt finns tydligt att finna på nätet.

Ja, det är ett Schengenvisum för 90 dagar jag pratar om. Men jag måste dessvärre upprepa min fråga: Var skulle man göra en ansökan om besöksvisum online, menar du? Om du inte kan ge en länk så måste jag tyvärr tro att vi pratar förbi varandra då jag själv inte kan hitta någon sådan möjlighet på nätet.

Ansökan om besöksvisum. Blankett finns på MIG`s hemsida. du fyller i den på nätet. Skriver ut den och skickar till frun tillsammans med alla andra papper som ska med. Allt du behöver ha med står på den blanketten. Inga konstigheter. Gjorde detta själv för tre veckor sedan för frugans son som ska komma på besök.

Ansökan om besöksvisum. Blankett finns på MIG`s hemsida. du fyller i den på nätet. Skriver ut den och skickar till frun tillsammans med alla andra papper som ska med.

Men det var inte detta kurant pratade om. Han skrev: "Är det ett Schengenvisum för 90 dagar? I så fall ska hon göra först en första ansökan online och betala 60€ i förskott". Jag menar att det inte går att göra en såna ansökan online, eftersom jag inte sett någon som helst information om det någonstans. Om han skulle länkat till någon officiell sida som informerat om det han pratar om så hade det varit en annan sak, men fram tills dess så får jag helt enkelt anta att han missuppfattat något.

Och bara för att vara övertydlig: Det är stor skillnad på att göra en ansökan online, och att ladda ner en blankett, fylla i den på datorn, skriva ut, och sen lämna in den via ambassad/VFS.

Allt du behöver ha med står på den blanketten. Inga konstigheter.

Fast om man går tillbaka till ursprungsfrågan för denna tråd så är det ju dessvärre så att informationen på blanketten inte klargör huruvida det är OK att lämna in en utskriven inbjudansblankett (dvs en utskrift där även underskriften är med). Enligt folk här i tråden är det inte OK (men de kan inte visa på att så faktiskt är fallet), och enligt ambassaden är det OK.

Men det var inte detta kurant pratade om. Han skrev: "Är det ett Schengenvisum för 90 dagar? I så fall ska hon göra först en första ansökan online och betala 60€ i förskott". Jag menar att det inte går att göra en såna ansökan online, eftersom jag inte sett någon som helst information om det någonstans. Om han skulle länkat till någon officiell sida som informerat om det han pratar om så hade det varit en annan sak, men fram tills dess så får jag helt enkelt anta att han missuppfattat något.

Och bara för att vara övertydlig: Det är stor skillnad på att göra en ansökan online, och att ladda ner en blankett, fylla i den på datorn, skriva ut, och sen lämna in den via ambassad/VFS.

Fast om man går tillbaka till ursprungsfrågan för denna tråd så är det ju dessvärre så att informationen på blanketten inte klargör huruvida det är OK att lämna in en utskriven inbjudansblankett (dvs en utskrift där även underskriften är med). Enligt folk här i tråden är det inte OK (men de kan inte visa på att så faktiskt är fallet), och enligt ambassaden är det OK.
Tillåtet eller ej men du skriver ju bara under med blått bläck också skriver hon ut på en färgskrivare så kan inte dom avgöra om signaturen är i original eller ej.

Det är ett Cover Letter som hon ska skriva ut signera.
Sök på wfsglobal, cover letter, how to apply
och du bör hitta en guide och checklista.
Först ska hon fylla i sina uppgifter online och allt får ett ärende nummer som ni kan följa under processen.

Jag provade bifoga checklista men det gick inte med PDF

Senast ändrad:
Det är ett Cover Letter som hon ska skriva ut signera.

Sök på wfsglobal, cover letter, how to apply

och du bör hitta en guide och checklista.

Nej, jag hittar inget om "cover letter" på VFS Globals hemsida för Sverige. Och det faktum att du skriver "wfsglobal", med "w" istället för "v" indikerar för mig att du inte provat att göra den google-sökning som du tipsar om. Gör gärna den sökningen, och när du hittat det du syftar på så klistrar du in länken här. :wai:

Först ska hon fylla i sina uppgifter online och allt får ett ärende nummer som ni kan följa under processen.

Åter igen, jag kan inte hitta något ställe där hon kan göra detta online. Om du nu påstår att detta faktiskt går, ska det vara så svårt att inkludera en länk till denna sida?? Jag förstår inte hur du resonerar... Märker du inte att jag inte är beredd att ta dig på orden? Du kan prata på hur mycket du vill. Jag tror dig först när du lyckats visa på att det du påstår faktiskt stämmer.

Bjuda in släkt och vänner som behöver visum för att resa till Sverige

Den som kommer från ett land utanför EU kan behöva visum för att besöka Sverige. Visum är ett tillstånd för att resa in och vara i ett land under en kortare tid. Om du ska bjuda in en släkting eller vän som behöver visum ska du fylla i en inbjudningsblankett och skicka till den som ska besöka dig. Han eller hon lämnar in inbjudningsblanketten tillsammans med sin ansökan om visum till en svensk ambassad eller generalkonsulat.

English (engelska)
Skriv ut
Lyssna

Dela

Inbjudan från dig krävs
Den du vill bjuda in ska ha en inbjudan från dig. Migrationsverket har en särskild blankett, Inbjudan, nummer 240011, som du ska fylla i och skicka till den du vill bjuda in. Du ska också skicka med
  • ett särskilt personbevis för ändamålet, Inbjudan, som du beställer från Skatteverket. Personbeviset behöver inte ha stämpel och underskrift av Skatteverket eller annan myndighet.
  • dokument som visar uppgifter om inkomst och tillgångar för den som ska stå för försörjningen under besöket i Sverige. Exempel på vilka dokument du kan skicka med hittar du i blanketten.
Inbjudan, blankett nummer 240011 (på svenska)
Invitation, form number 241011 (på engelska)
Skatteverket
Den du bjuder in ansöker
Du kan inte ansöka om visum för någon annan. Din släkting eller vän måste själv lämna in sin ansökan, inbjudan och personbeviset.
Information om att besöka släkt och vänner
Länder vars medborgare måste ha visum till Sverige
Länder där Sverige representeras av ett annat Schengenland

Sidan senast uppdaterad: 2018-07-12

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?

Ja

Nej

Bjuda in släkt och vänner som behöver visum för att resa till Sverige

Detta är taget från Migs hemsida

Glöm det då, jag ligger inlagd på sjukhus och lägger inte mer kraft på detta.

Lycka till i alla fall

Jag har noterat att du verkar vara pigg och kry nu efter att din sjukhusvistelse avslutats! Grattis!
Vågar man kanske fråga om du nu har möjlighet att backa upp dina påståenden du skrev i denna tråd tidigare? :)
Enklast vore en länk där man kan göra onlineansökan för schengenvisum för 90 dagar. Och med "online" är det självklart inkluderat att själva ansökan skickas in online. Inte att man kan ladda ner formuläret online för att sen skriva ut.

Jag har noterat att du verkar vara pigg och kry nu efter att din sjukhusvistelse avslutats! Grattis!
Vågar man kanske fråga om du nu har möjlighet att backa upp dina påståenden du skrev i denna tråd tidigare? :)
Enklast vore en länk där man kan göra onlineansökan för schengenvisum för 90 dagar. Och med "online" är det självklart inkluderat att själva ansökan skickas in online. Inte att man kan ladda ner formuläret online för att sen skriva ut.
Du har redan i första inlägget skrivit att ni sökt detta flera gånger tidigare, så gör exakt som ni gjort tidigare.

Jag vet hur vi gjorde själva i april detta år och allt finns enkelt att hitta på nätet. Följ guiden, checklistan och/eller anlita en konsult.
Är allt i ordning så går utfrågningen smidigt, tror det är tidsbokning dessutom i Bkk.

Lycka till........... :)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp