Blir man lycklig av att ha mycket pengar ?

Frågan löd ju om pengar gör dig lycklig. Har man som jag i ungdomen varit utfattig så är svaret ett klart ja. Åtminstone lyckligare än om du inte har några pengar alls. Sen är det ju en annan fråga vad man gör med sina pengar. Att känna sig fri att be vem som helst att fara åt h...ete, att inte vara beroende av någons godtycke är rätt skönt. Jag bryr mig inte om prylar eller statussymboler, typ bilar. Däremot är det skönt att om jag vill så kan jag boka en resa till varmare breddgrader på vintern. Jag är inte rik, men jag klarar mig bra och är nöjd med det.
MVH
Lilla Fridolf

Hej

Så är det ju, när jag reste som mest tyckte jag att det började kännas efter 2-3 veckor att det skulle vara vara ok att ge sig av en sväng igen, men det blev ibland också så att man inte ens hann åka hem utan drog på nästa jobb direkt ifrån ett land till nästa, var man ungkarl var det ju helt ok men med familj blir det ju lite annorlunda.

Mvh isan lover
Du har inte varit gift för ut eller, Thai damen är din första fru

Frågan löd ju om pengar gör dig lycklig. Har man som jag i ungdomen varit utfattig så är svaret ett klart ja. Åtminstone lyckligare än om du inte har några pengar alls. Sen är det ju en annan fråga vad man gör med sina pengar. Att känna sig fri att be vem som helst att fara åt h...ete, att inte vara beroende av någons godtycke är rätt skönt. Jag bryr mig inte om prylar eller statussymboler, typ bilar. Däremot är det skönt att om jag vill så kan jag boka en resa till varmare breddgrader på vintern. Jag är inte rik, men jag klarar mig bra och är nöjd med det.
MVH
Lilla Fridolf
Blir man lycklig om man kan be folk dra åt h-vete, förstår inte. Då beror det nog på en själv inte pengarna

Det brukar ofta vara så att när man har tid så har man inte pengar och när man har pengar så har man inte tid.
Oavsett vilket så får man nog slå ut allt på en hel livstid och summera det hela.
Jag vet inte vad mer jag ”borde göra” idag. Jag har en familj att ta hand om, barn i skolan och ett jobb att sköta.
Det känns lite fel att säga upp sig, lämna fru och barn hemma och dra ut på äventyr.

Edit: Du har ju varit i min ålder. Vad gjorde du då för roligt när du ”levde livet”? Har du några konkreta tips?
I din ålder var det mycket arbete, barn och familj. Inte speciellt roligt. En massa måsten hela tiden.
Dottern är nu vuxen med egen familj, bil, `båt och hus.
Nu har jag tid för mina intressen och ny fru som är likasinnad.

Trixet är att sluta jobba och pengar som kommer in tillräckligt varje månad.
Det har fungerat bra i tio år och hoppas på ytterligare minst tio år i statlig försörjning.
Efter tre veckor hemma och lite att göra passar en resa perfekt.
Jag blir rastlös annars.

Så jävla lycklig varje dag hemma i Thailand. Känner inte för att jobba alls om jag inte har ett mål och det har jag nu. Vill bli rik ;)

Så jävla lycklig varje dag hemma i Thailand. Känner inte för att jobba alls om jag inte har ett mål och det har jag nu. Vill bli rik ;)
Och vad skall du göra när du blir rik? Ibland känns det som om hela din värld kretsar runt pengar och materiella saker. Kul att du har ett mål i livet men tappa inte bort dig själv och dina närmaste på väg mot målet.

Och vad skall du göra när du blir rik? Ibland känns det som om hela din värld kretsar runt pengar och materiella saker. Kul att du har ett mål i livet men tappa inte bort dig själv och dina närmaste på väg mot målet.
Vill bli rik för då kan jag vara hemma med ungarna.

Alternativt jag lär upp ungarna så kan de ta över.

Materiellt har jag väl det viktigaste vid det här laget. Träningen har varit viktig de senaste 10 åren men känns som det får förpassas till att bara vara en hobby.

Farsan var prylbög som han kalla det för. Hade olika perioder. Stundtals la han alla pengar på fiskegrejer, båtgrejer, verktyg, friluftskläder osv. Jag vill inte hamna i hans situation. Alla dom där grejerja är inte värt nåt idag. Hade han investerat lite klokare hade han left gott idag

Farsan var prylbög som han kalla det för. Hade olika perioder. Stundtals la han alla pengar på fiskegrejer, båtgrejer, verktyg, friluftskläder osv. Jag vill inte hamna i hans situation. Alla dom där grejerja är inte värt nåt idag. Hade han investerat lite klokare hade han left gott idag
Men det kändes väl bra för honom just då. Jag har typ 15 helikoptrar som har kostat 100 000 tals kronor och idag inte värda ett skit. Skulle ha varit mycket bättre om jag hade placerat dessa stålar men fy så tråkigt. Ångrar inte ett skit. Gillar fortfarande mina helikoptrar även om jag väldigt sällan flyger med dom. Hade dom varit värda något så hade jag troligtvis sålt dom flesta.

Är medveten om att jag delat för mycket som stuckit i ögonen på folk. Nu blir det snålare leverne ett tag framåt för har de nya målen att uppnå. Däremot vill ju frugan göra vissa resor och så men blir nog inga statusprylar ett tag framåt.

Var utfattig hela ungdomen så ja pengar gör mig och min familj verkligen lyckliga. Hade aldrig velat gå tillbaka. Ser bara framåt allt kommer bli jäkligt mycket bättre

Men det kändes väl bra för honom just då. Jag har typ 15 helikoptrar som har kostat 100 000 tals kronor och idag inte värda ett skit. Skulle ha varit mycket bättre om jag hade placerat dessa stålar men fy så tråkigt. Ångrar inte ett skit. Gillar fortfarande mina helikoptrar även om jag väldigt sällan flyger med dom. Hade dom varit värda något så hade jag troligtvis sålt dom flesta.
Om du bara hade haft helikoptrar hade du kanske ångrat dig. Farsan åt och drack alltid jäkligt bra inte en tanke på framtiden. Han har iaf en bössa kvar från den tidigare "storheten" så han kan avsluta om han blir tvungen. Otroligt egoistiskt mot familjen om han verkligen skulle göra det

Bilarna är för oss som dina helikoptrar och MC för dig. Så vansinnigt roligt att köra. Kan inte få nog 555
Hade lagt upp bilder fortsatt om jag fått för er 555

Om några månader är dom båda betalda och 100% våra så blir fri drygt 98kB/mån där i betalningskrav. Ska bli skönt

Om du bara hade haft helikoptrar hade du kanske ångrat dig. Farsan åt och drack alltid jäkligt bra inte en tanke på framtiden. Han har iaf en bössa kvar från den tidigare "storheten" så han kan avsluta om han blir tvungen. Otroligt egoistiskt mot familjen om han verkligen skulle göra det
Låter inget vidare. Nä hade nog inte ångrat mig. Har alltid jobbat till mig alla pengar jag har. Växte upp med morsan och vi hade det alltid knapert men hon kämpade på och gav mig det som man egentligen behöver. Har inte fått något gratis. Sitter heller inte och gråter över om jag har gjort av med kapital. Det kändes rätt just då och nya pengar gick att jobba ihop. Nu är man äldre och inte samma arbetsvilja. Dessutom en son att ansvara över så är mycket försiktigare med min ekonomi idag och planerar mer för framtiden.

Bilarna är för oss som dina helikoptrar och MC för dig. Så vansinnigt roligt att köra. Kan inte få nog 555
Hade lagt upp bilder fortsatt om jag fått för er 555

Om några månader är dom båda betalda och 100% våra så blir fri drygt 98kB/mån där i betalningskrav. Ska bli skönt
Ja det är väl bra. Klart man skall köpa det man vill ha om man har möjlighet. Ja för mig får du posta bilder på era bilar. Jag postar bilder på mina MC och struntar i hur andra tar det. Skillnaden är väl att jag inte skulle ta dyra lån för att köpa mina MC. Köper oftast cash eller på väldigt kort kredit med vetskap om att jag strax kan lösa lånet. Hatar lån. Vill vara skuldfri. Vet att många tänker att det är, var, billigt att låna och man kan tjäna igen på investering men jag är hellre skuldfri ändå.
mitt nästa mål är att dega av huset och ha noll kr i lån när jag helt slutar jobba om några år.

Ja det är väl bra. Klart man skall köpa det man vill ha om man har möjlighet. Ja för mig får du posta bilder på era bilar. Jag postar bilder på mina MC och struntar i hur andra tar det. Skillnaden är väl att jag inte skulle ta dyra lån för att köpa mina MC. Köper oftast cash eller på väldigt kort kredit med vetskap om att jag strax kan lösa lånet. Hatar lån. Vill vara skuldfri. Vet att många tänker att det är, var, billigt att låna och man kan tjäna igen på investering men jag är hellre skuldfri ändå.
mitt nästa mål är att dega av huset och ha noll kr i lån när jag helt slutar jobba om några år.
Vi har haft denna business i 10 år men det är bara de tre sista som det gått riktigt jävla bra. Vi har blivit en av om inte den största i vår branch i Thailand. Kommer utnyttja det och investera för all skapa rikedom som kan gå i arv. Kommer visa hur det kan gå till. Men det kommer att ta några år innan det är i full rullning.

Att vara skuldfri och ha små utgifter blir som att ha dubbla inkomster eller mer.

Längtar inte tillbaka till tiden med hus, fritidshus, flera bilar, båtar, MC, snöskoter, ATV mm.
Även om det mesta inte var köpt med lån kostar det mycket att äga att och använda.

Den tiden hade sin tjusning men jag värdesätter nuvarande liv högre.

Att sluta jobba tidigare och att vara skuldfri är en härlig känsla.

Ta vara på det målet.

Liknande trådar

L
Svar
3
Visningar
2 K
L
S
Svar
5
Visningar