Budget för att leva i Thailand

Jag tror inte att hon på något sätt behöver 50 000 i månaden. Vi har alla våra drömmar och jag tror att hon hade en dröm när hon gick ut på nätet för att hitta en farang. Jag tror hon drömde om en man som kunde ge henne ett liv i lyx där hon inte längre skulle behöva arbeta och även ta hand om hennes föräldrar. I gengäld ville hon vara en god hustru och ta hand om sin man så bra hon kan. Problemet är att min dröm/verklighet inte helt stämmer med hennes dröm.
Risken är att om inte får som hon det hon drömt om kommer hon aldrig bli helt nöjd.

Jag tackar för alla goda råd som jag kommer ta med när jag gör min riskanalys inför mitt beslut.

Hoppas allt slutar väl för dig oavsett vad du väljer :)

Jag tror inte att hon på något sätt behöver 50 000 i månaden. Vi har alla våra drömmar och jag tror att hon hade en dröm när hon gick ut på nätet för att hitta en farang. Jag tror hon drömde om en man som kunde ge henne ett liv i lyx där hon inte längre skulle behöva arbeta och även ta hand om hennes föräldrar. I gengäld ville hon vara en god hustru och ta hand om sin man så bra hon kan. Problemet är att min dröm/verklighet inte helt stämmer med hennes dröm.
Risken är att om inte får som hon det hon drömt om kommer hon aldrig bli helt nöjd.

Jag tackar för alla goda råd som jag kommer ta med när jag gör min riskanalys inför mitt beslut.

Du tar säkert rätt beslut oavsett vad det beslutet blir.
Det känns mer som att det är ett affärsförhållande mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Nåja, med det i tanke så kan vi slänga upp ett räknestycke.

Snabbt räknat så är det 12.500:-/ månad.
För det kan du äta ute och få en städerska på RUT där hemma för mindre pengar varje månad.
25% RUT-städerska (dvs 2h/dag) och resten på restaurangbesök, så sparar du en del pengar.
Du får väl ge henne besked att det är billigare med lokalanställda i sverige.

@Jonas Ok, riktigt sjysst lägenhet kanske vi har olika krav. Jag kan inte ens tänka mig att bo i ett ruckel men då jag har flera kompisar som bor där idag och jag vet vad de betalar i hyra, tjejen hade en lägenhet jag INTE kan tänka mig att bo i och jag vet vad den kostade. Betalar 8400 i hyra i Sverige för 2 rum i dagsläget och är rätt så nöjd, du tror att hyra för en lägenhet vi hade gillat hade varit högre i Phuket än centrala Göteborg med gångavstånd till i princip allt?
Nej men du säg en för 20.000 baht då har du 30.000 kvar.
Sen bra internet hemma 1200 baht.
Internet abonemang på mobilerna för 2 stycken 1000 baht.
Elen 2000 baht.
Bensin på månaden om ni skall köra varje dag 1000 baht.
Shampo, tvål, tandkräm etc för en månad 1000 baht.
Kläder för er 2 kanske 5000 baht om ni hade bott här nere fast.
Du hade behövt sjukförsäkring för dig ca. 36000 baht om året så 3000 baht i månaden.
Också mat på det då hade du inte haft så mycket kvar till nöjen om du skulle leva här nere med en hyfsad standard.

Jag träffade en kvinna från Thailand på nätet för ca 1 år sedan. Vi har träffats 2 gg i Thailand och hon har varit i Sverige 2 ggr i sammanlagt 3 månader. Hon är en underbar kvinna på många sätt. Hon är 49 år gammal och har inte varit gift tidigare och har inga barn och ser mycket yngre ut. Hon lagar underbar mat och vill ta hand om hushållet när hon bor med mig i Sverige. Hon vill flytta till mig i Sverige och tror att hon kommer trivas här trots att det är mörkt och kallt :) Vårt största problem är pengar. Ända från början har hon bett mig om gåvor och presenter. Jag har betalat av hennes lån på 140 000 bath och skickat 20 000 bath i månaden då hon säger att hon inte kan jobba längre då hennes föräldrar sålt familje restaurangen hon jobbade i. Hon bor hemma och delar rum med sin systerdotter.
Hon tycker jag skickar alldeles för lite. Hon säger att de kvinnor hon känner som är tillsammans med faranger får minst 50 000 bath i månaden. Jag menar å andra sidan att varför ska jag försörja henne medans hon bor i Thailand? Vi är inte gifta och har inga barn tillsammans. Hon borde kunna försörja sig själv i grunden.
Jag är rädd att föräldrarna pressar henne och att jag i slutänden kommer få försörja hela familjen.
Är någon som har något bra råd. Självklart vill jag att hon har det bra men jag vill inte känna mig utnyttjad och att hon är tillsammans med mig av fel anledning. Jag tror att hon älskar mig men hon älskar också pengar.
Hon vill flytta till mig i Sverige. Jag har eget företag och erbjöd henne att städa på mitt arbete under tiden hon var i Sverige för att tjäna extra pengar men det ville hon inte. Hon tycker att städning är ett dåligt jobb och att kvinnor från Isan kan syssla med det. Hon är från BKK och i grunden högskole utbildad. Däremot vill hon vara
hemma och ta hand om hemmet vilket hon gjort jättefint. Har alltid mat iordning när jag kommer hem. Städar och tvättar. Det blev ett lång utlägg men tror att det är bra att ni har bakgrunden. I grunden behöver jag råd i hur mycket behöver man för att leva i Thailand och vad bör jag skicka varje månad ? Hon menar att människor runt omkring henne förväntar sig att hennes Farang ska ta väl hand om henne nu när hon varit i Sveige 2 ggr. I deras ögon är vi redan gifta nu.

Run Forrest, Run!
Allvarligt, lägg ner projektet nu och se investeringen som förlorad för det är den, för dig och din framtid iaf.
För fin för att jobba och istället leva fin madam på farangen är lite tragiskt att se, finns hur mycket jobb som helst och skälet till att hon inte gör just detta verkar vara för att hon tycker du ska betala för allt. De som har liknande hennes inställning är nog svårt att övertyga/programmera rätt igen och varför inte satsa på någon som har rätt inställning från början istället?
Varför är det så många faranger som nöjer sig med bottenskrapet när det finns massvis med underbara arbetande kvinnor som gärna skulle dejta en farang? Höj ribban nu, berättelser som denna är ju både plågsam och pinsam att läsa!

/ SatanG

Du skriver att föräldrarna sålt resturangen, som hon jobbade i.
Funderar lite, varför fick inte hon ta över.
Det är väl s¨å det fungerar i Thailand hos familjerna.
Lite fråge tecken här som du bör under söka

• Like
Reactions: L-G
Jag kan garantera att hon aldrig tjänat över 10.000b/månad tidigare så lägg ner det hela, thaitjejer ljuger och skryter så att hennes väninnor får några 50.000b är bara ett skämt.
En hyfsat välutbildad person har inte mer än 20.000b i månaden i början av sin karriär, och kan komma upp i det dubbla efter tio år med övertid som bonus.

Jag tror hon vill mjölka ut så mycket det bara går innan det spricker.
Det finns så många bättre att hitta.

Vi levde två personer i ett hyrt hus förra vintern för under 50.000b/mån och levde ”farangliv”, med många resor runt om i Thailand.
Finns inte en chans att en thaitjej måste ha den summan för att leva.

Jag kan garantera att hon aldrig tjänat över 10.000b/månad tidigare så lägg ner det hela, thaitjejer ljuger och skryter så att hennes väninnor får några 50.000b är bara ett skämt.
En hyfsat välutbildad person har inte mer än 20.000b i månaden i början av sin karriär, och kan komma upp i det dubbla efter tio år med övertid som bonus.

Jag tror hon vill mjölka ut så mycket det bara går innan det spricker.
Det finns så många bättre att hitta.

Vi levde två personer i ett hyrt hus förra vintern för under 50.000b/mån och levde ”farangliv”, med många resor runt om i Thailand.
Finns inte en chans att en thaitjej måste ha den summan för att leva.

Jag kanske inte ska spekulera för mycket men med tanke på hur arbetsovillig hon verkar så borde hennes tidigare position inte varit särskilt krävande och därmed inte heller särskilt bra betalt.
Jag vet inte om det drevs igenom att ingångslönen för akademiker skulle ligga på minst 15k/mån, något som antagligen inte funkar även om det vore lag. Men annars, i Bkk iaf, verkar lönestegringen för driftiga och kunniga personer i den privata sektorn varit ganska imponerande de senaste 10 åren.

Vad det gäller budget som krävs, för en normalthai, att leva på basnivå i Bkk skulle jag gissa på runt 20k. Boendes hemma hos familjen ute i spenaten gissningsvis hälften.

/ SatanG

Nej men du säg en för 20.000 baht då har du 30.000 kvar.
Sen bra internet hemma 1200 baht.
Internet abonemang på mobilerna för 2 stycken 1000 baht.
Elen 2000 baht.
Bensin på månaden om ni skall köra varje dag 1000 baht.
Shampo, tvål, tandkräm etc för en månad 1000 baht.
Kläder för er 2 kanske 5000 baht om ni hade bott här nere fast.
Du hade behövt sjukförsäkring för dig ca. 36000 baht om året så 3000 baht i månaden.
Också mat på det då hade du inte haft så mycket kvar till nöjen om du skulle leva här nere med en hyfsad standard.

Har iofs inte bott på heltid utan en månad åt gången på semester med tjejen. Men siffrorna hamnar säkert ganska nära det du skriver och litar definitivt på att du har bra koll. Men vi lägger definitivt inte några 5000baht i månaden på kläder, det har vi inte lagt på kläder tillsammans i Sverige senaste 6 månaderna. Schampo, tandkräm och tvål brukar vi köra billiga alternativ på även om hon gärna häller ut en flaska om dagen (överdriver lite där...) så det är också lite billigare, hyran hade i ärlighetens namn hamnat runt 10-12 då vi hade bott i Kathu nästan garanterat och i en standard vi både är nöjda med (kan gå ner också men ingen lust). Vi hade också lagat mat hemma och inte ätit ute varje dag, om inte annat så av ren lathet.

Men saker som semester, köpa massa nya saker varje månad hade vi nog inte gjort men om vi inte gör nu så varför börja? Sen kan vi lägga till 1000baht i månaden för gymmet där jag gillar att träna. Ytterligare ett par tusen i månaden för att gå på bio och äta något när vi gör det.

Tycker att din budget ser rätt bra ut men stämmer inte helt med vad vi lägger pengar på och inte. Sen köper jag att vi är "snåla" med vissa saker som andra lägger pengar på men vi hade utan problem varit lyckliga och levt gott som vi vill på 50000 i månaden om vi bara skulle vara i Phuket. Fan 50000 i månaden (runt 35000 sist vi pratade om pengar)har inte kompisen ihop med hans fru och deras barn och de lever ändå lyckligt och hyffsat ok. Det är ärligt talat ingen av mina vänner som bor i Phuket som ens har i närheten av 50 i månaden vare sig själv eller i familj och mina vänner är alla i 30årsåldern förutom 2. Tänker inte ens gå in på vad den snålaste lever för då ingen av oss andra, svenskar som thai förstår hur han orkar...

Men säg 20k hyra, 2k el, 2.5k för internet och mobil, 3k försäkring, 1k bensin,1k gym, 2k kläder och då räknar vi högt så du får kalla mig en luffare om det känns bättre =) 1k hygien och avrunda uppåt till 35k där så vi tar i lite. Svälter inte direkt ihjäl på 15000 baht i månaden för mat och nöjen för då hade många svultit ihjäl. Räknar vi då ner hyran till en lägenhet som vi kan hyra imorgon för 10 som är tillräckligt fin för att vi skulle vara nöjda så är det 25000baht till mat, bio och andra nöjen. Där är det en avvägning mot finare boende eller mer pengar till att slösa, lite osäker på vilket som hade vunnit men troligtvis hade vi hyrt hennes gamla chefs condo för 10 som sagt eller polarens hus nu när de flyttar för 10 om inte jag råkar få storhetsvansinne och måste ha finare.

Vi har helt enkelt inte så dyra intressen. Definitionen av bra och hyfsad standard skiljer sig mellan personer givetvis och i omgångar spenderar väl vi eller i alla fall jag mer pengar på vissa saker men det har ärligt talat blivit mindre med åren.

Tack för din sammanställning :)

Har iofs inte bott på heltid utan en månad åt gången på semester med tjejen. Men siffrorna hamnar säkert ganska nära det du skriver och litar definitivt på att du har bra koll. Men vi lägger definitivt inte några 5000baht i månaden på kläder, det har vi inte lagt på kläder tillsammans i Sverige senaste 6 månaderna. Schampo, tandkräm och tvål brukar vi köra billiga alternativ på även om hon gärna häller ut en flaska om dagen (överdriver lite där...) så det är också lite billigare, hyran hade i ärlighetens namn hamnat runt 10-12 då vi hade bott i Kathu nästan garanterat och i en standard vi både är nöjda med (kan gå ner också men ingen lust). Vi hade också lagat mat hemma och inte ätit ute varje dag, om inte annat så av ren lathet.

Men saker som semester, köpa massa nya saker varje månad hade vi nog inte gjort men om vi inte gör nu så varför börja? Sen kan vi lägga till 1000baht i månaden för gymmet där jag gillar att träna. Ytterligare ett par tusen i månaden för att gå på bio och äta något när vi gör det.

Tycker att din budget ser rätt bra ut men stämmer inte helt med vad vi lägger pengar på och inte. Sen köper jag att vi är "snåla" med vissa saker som andra lägger pengar på men vi hade utan problem varit lyckliga och levt gott som vi vill på 50000 i månaden om vi bara skulle vara i Phuket. Fan 50000 i månaden (runt 35000 sist vi pratade om pengar)har inte kompisen ihop med hans fru och deras barn och de lever ändå lyckligt och hyffsat ok. Det är ärligt talat ingen av mina vänner som bor i Phuket som ens har i närheten av 50 i månaden vare sig själv eller i familj och mina vänner är alla i 30årsåldern förutom 2. Tänker inte ens gå in på vad den snålaste lever för då ingen av oss andra, svenskar som thai förstår hur han orkar...

Men säg 20k hyra, 2k el, 2.5k för internet och mobil, 3k försäkring, 1k bensin,1k gym, 2k kläder och då räknar vi högt så du får kalla mig en luffare om det känns bättre =) 1k hygien och avrunda uppåt till 35k där så vi tar i lite. Svälter inte direkt ihjäl på 15000 baht i månaden för mat och nöjen för då hade många svultit ihjäl. Räknar vi då ner hyran till en lägenhet som vi kan hyra imorgon för 10 som är tillräckligt fin för att vi skulle vara nöjda så är det 25000baht till mat, bio och andra nöjen. Där är det en avvägning mot finare boende eller mer pengar till att slösa, lite osäker på vilket som hade vunnit men troligtvis hade vi hyrt hennes gamla chefs condo för 10 som sagt eller polarens hus nu när de flyttar för 10 om inte jag råkar få storhetsvansinne och måste ha finare.

Vi har helt enkelt inte så dyra intressen. Definitionen av bra och hyfsad standard skiljer sig mellan personer givetvis och i omgångar spenderar väl vi eller i alla fall jag mer pengar på vissa saker men det har ärligt talat blivit mindre med åren.

Tycker det låter helt rimligt för ett motiverat par.

Men glöm inte vem du diskuterar med här, där det tävlas i vem som har (eller tittar på) dyraste skolan för barnen (miljonen/år). Det blir lixom äpplen och päron.

Men man kan väl säga att det spretar rätt vilt i vad folk kallar rimliga månadskostnader, även om förståelsen för andras sätt att se på saker verkar vara lite si och så med.

Men glöm inte vem du diskuterar med här, där det tävlas i vem som har (eller tittar på) dyraste skolan för barnen (miljonen/år). Det blir lixom äpplen och päron.

Men man kan väl säga att det spretar rätt vilt i vad folk kallar rimliga månadskostnader, även om förståelsen för andras sätt att se på saker verkar vara lite si och så med.

Jag tycker dock att Jonas utgifter är rimliga och motiverade med skola och annat. Hade jag haft nuvarande jobb och lön fast i Thailand så jag kunde plocka ut 150k efter skatt så hade det definitivt inte varit ett boende för 10-20k. Resten hade nog varit ungefär samma för vår del oavsett inkomst.

FAAN! Glömde snusen i budgeten! :(

Ja klart man kan dra ner på kostnaderna men ja tolkade ditt första inlägg som ett liv med bra standard.
Vi hade nog med kunnat leva på 20.000-30.000 baht i månaden.
Jag byter till billigaste försäkringen, kör familjen på moppen istället, sätter ungarna på statlig skola och dom får utbildning där efter och ett boende av långt ifrån vad jag anser för bra standard, använder oss av den statliga vården etc.
Klart man behöver inte så mycket men det man kan göra som man vill eller äta vad man vill försvinner där..
Men då lever man efter en åtstramad budget helt plötsligt istället för en schysst budget, det var så ja tolkade ditt första inlägg och vete sjutton om jag inte hellre hade tagit familjen till Sverige då.

Ja jag har haft ungen på Thaiskola och vet vad dom får för utbildning så jag väljer att ge han en bättre möjlighet i livet med en bra utbildning.

Handlar inte om att tävla handlar om att ge mina barn en framtid där dom kanske inte behöver harva sig fram för 10.000 baht i månaden.

Ja klart man kan dra ner på kostnaderna men ja tolkade ditt första inlägg som ett liv med bra standard.
Vi hade nog med kunnat leva på 20.000-30.000 baht i månaden.
Jag byter till billigaste försäkringen, kör familjen på moppen istället, sätter ungarna på statlig skola och dom får utbildning där efter och ett boende av långt ifrån vad jag anser för bra standard, använder oss av den statliga vården etc.
Klart man behöver inte så mycket men det man kan göra som man vill eller äta vad man vill försvinner där..
Men då lever man efter en åtstramad budget helt plötsligt istället för en schysst budget, det var så ja tolkade ditt första inlägg och vete sjutton om jag inte hellre hade tagit familjen till Sverige då.

Ja jag har haft ungen på Thaiskola och vet vad dom får för utbildning så jag väljer att ge han en bättre möjlighet i livet med en bra utbildning.

Handlar inte om att tävla handlar om att ge mina barn en framtid där dom kanske inte behöver harva sig fram för 10.000 baht i månaden.

Och det är jättebra att du gör. Det vore toppen om fler satsade på sina barn.

Men att jämföra din familjs kostnader med ett ungt par som är motiverade att leva billigt är ju inte riktigt rättvisande. Jag ser det inte alls som orimligt att ett par kan leva ett liv med bra standard för 50000 baht/månad.

Och det är jättebra att du gör. Det vore toppen om fler satsade på sina barn.

Men att jämföra din familjs kostnader med ett ungt par som är motiverade att leva billigt är ju inte riktigt rättvisande. Jag ser det inte alls som orimligt att ett par kan leva ett liv med bra standard för 50000 baht/månad.
Jag skrev inte att det var orimligt men jag tolkade hans första inlägg att med en sådan budget så hade dom haft råd och leva ett rätt fritt liv och kunna göra lite som dom ville.
Men leva här nere för 50.000, 2 stycken är inga problem.

Jag hade kunnat försörjt en hel familj på 50.000 baht utan problem.

Jag skrev inte att det var orimligt men jag tolkade hans första inlägg att med en sådan budget så hade dom haft råd och leva ett rätt fritt liv och kunna göra lite som dom ville.
Men leva här nere för 50.000, 2 stycken är inga problem.

Jag hade kunnat försörjt en hel familj på 50.000 baht utan problem.

Men han har ju förklarat att de lever ett rätt fritt liv och gör lite som de vill för 50000/mån. Allt folk vill göra kostar inte en massa pengar.

Och försörjer en hel familj så dom har ett jäkligt bra liv är vad jag tror trådskaparen gör just nu.
För hans kärring har ju bostad vad jag förstår det som och såg inget om barn i inlägget så han betalar nog för en halv släkt ;)

Och försörjer en hel familj så dom har ett jäkligt bra liv är vad jag tror trådskaparen gör just nu.
För hans kärring har ju bostad vad jag förstår det som och såg inget om barn i inlägget så han betalar nog för en halv släkt ;)
Men nu pratar vi om olika personer, så det kanske är lika bra att lägga ner.
Vi får väl konstatera att olika människor är nöjda med olika budgetar....

Men han har ju förklarat att de lever ett rätt fritt liv och gör lite som de vill för 50000/mån. Allt folk vill göra kostar inte en massa pengar.
Nej det skriver han inte, han tror dom skulle kunna göra det.
Nu bor han ju i Sverige och hans tjej har precis kommit till Sverige så tror han lever på betydligt mer än 50.000 baht i månaden.
Han spekulerade i vad han trodde dom skulle kunna leva på i Phuket.

Jag gör med en budget och spara in lite här och där så jag kan lägga undan men det kommer alltid en liten extra utgift här och där också.

Först får han bo här nere i 1 år och efter det säga om det gick 50.000 baht i månaden eller mer i snitt ;)

Men nu pratar vi om olika personer, så det kanske är lika bra att lägga ner.
Vi får väl konstatera att olika människor är nöjda med olika budgetar....
????
Mitt inlägg där var riktat till trådskaparen och om ämnet vad han skickar i månaden till sin tjej.

Vad har det med ditt inlägg att göra??

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3