Har iofs inte bott på heltid utan en månad åt gången på semester med tjejen. Men siffrorna hamnar säkert ganska nära det du skriver och litar definitivt på att du har bra koll. Men vi lägger definitivt inte några 5000baht i månaden på kläder, det har vi inte lagt på kläder tillsammans i Sverige senaste 6 månaderna. Schampo, tandkräm och tvål brukar vi köra billiga alternativ på även om hon gärna häller ut en flaska om dagen (överdriver lite där...) så det är också lite billigare, hyran hade i ärlighetens namn hamnat runt 10-12 då vi hade bott i Kathu nästan garanterat och i en standard vi både är nöjda med (kan gå ner också men ingen lust). Vi hade också lagat mat hemma och inte ätit ute varje dag, om inte annat så av ren lathet.
Men saker som semester, köpa massa nya saker varje månad hade vi nog inte gjort men om vi inte gör nu så varför börja? Sen kan vi lägga till 1000baht i månaden för gymmet där jag gillar att träna. Ytterligare ett par tusen i månaden för att gå på bio och äta något när vi gör det.
Tycker att din budget ser rätt bra ut men stämmer inte helt med vad vi lägger pengar på och inte. Sen köper jag att vi är "snåla" med vissa saker som andra lägger pengar på men vi hade utan problem varit lyckliga och levt gott som vi vill på 50000 i månaden om vi bara skulle vara i Phuket. Fan 50000 i månaden (runt 35000 sist vi pratade om pengar)har inte kompisen ihop med hans fru och deras barn och de lever ändå lyckligt och hyffsat ok. Det är ärligt talat ingen av mina vänner som bor i Phuket som ens har i närheten av 50 i månaden vare sig själv eller i familj och mina vänner är alla i 30årsåldern förutom 2. Tänker inte ens gå in på vad den snålaste lever för då ingen av oss andra, svenskar som thai förstår hur han orkar...
Men säg 20k hyra, 2k el, 2.5k för internet och mobil, 3k försäkring, 1k bensin,1k gym, 2k kläder och då räknar vi högt så du får kalla mig en luffare om det känns bättre =) 1k hygien och avrunda uppåt till 35k där så vi tar i lite. Svälter inte direkt ihjäl på 15000 baht i månaden för mat och nöjen för då hade många svultit ihjäl. Räknar vi då ner hyran till en lägenhet som vi kan hyra imorgon för 10 som är tillräckligt fin för att vi skulle vara nöjda så är det 25000baht till mat, bio och andra nöjen. Där är det en avvägning mot finare boende eller mer pengar till att slösa, lite osäker på vilket som hade vunnit men troligtvis hade vi hyrt hennes gamla chefs condo för 10 som sagt eller polarens hus nu när de flyttar för 10 om inte jag råkar få storhetsvansinne och måste ha finare.
Vi har helt enkelt inte så dyra intressen. Definitionen av bra och hyfsad standard skiljer sig mellan personer givetvis och i omgångar spenderar väl vi eller i alla fall jag mer pengar på vissa saker men det har ärligt talat blivit mindre med åren.
Tack för din sammanställning