Budget för att leva i Thailand

Lever du på 35K i månaden får du nog lägga om din budget nu om du skall ha in båda ungarna på någon av skolorna du funderat på för det blir väl minst månadskostnaden för en unge? ;)

Hahaha ja 35k/mån var det nog länge sedan man låg på :-)

Ang. internationell skola så ser det ut som att frugan vinner dragkampen och det blir antagligen ett engelskt program på en skola i närheten av vårt hem. Jag känner mig klart osäker på om detta är rätt beslut men för tillfället kommer jag lita på frugan och låta henne bestämma som den toffel jag är. Ett beslut som snabbt kan ändras om jag misstänker det inte håller måttet, vi får se framöver.

/ SatanG

Gott så.:) Huvudsaken är ju att du och dina nära och kära trivs med vad som händer där,. När jag är där i LOS smäller jag liknande som dig Micke, och vi trivs alldeles utmärkt med det,, pengar som försvunnit kan man alltid återskaffa, men minnena försvinner aldrig.:)
Men när vi sitter där på ålderns höst och bor permanent och diskuterar med eller utan is:D:D;)Skall vi nog klara oss på70000b/mån;)

Men när vi sitter där på ålderns höst och bor permanent och diskuterar med eller utan is:D:D;)Skall vi nog klara oss på70000b/mån;)
Absolut:) Och skulle inte det räcka får jag väl öppna tjejens gamla affär.:).. På tal om is Micke,, den använder jag när termometern överstiger 43 grader,, dock inte i glaset som har en väl kyld dryck;):):D:D:thumbsup:

Min fru jobbar som städerska, lokalvårdare inte har hon så mycket sämre betalt än en undersköterska
Hon säger torkar hellre golv än bajs från gammlingar och behöver inte tänka det är lätt och utvilad i
huvudet när jag kommer hem. Ca 24000 kr brutto i mån. ca 70000 Bth. Klart det är ingen större lön
men lätt att få jobb, inte svart, städ firmor ropar efter duktig och punktlig personal. skrivit nån annan
stans min fru har inte varit sjuk en dag på, måste vara 9 år nu

Respekt åt den som jobbar och försörjer sig själv, vare sig det är städerska eller direktör.

/ SatanG

Kan nog hålla med om mycket i vad du skriver, det beror väldigt mycket på sällskapet vilken nivå man landar på i budget. När jag mötte frugan hade vi det hur bra som helst trots att vi levde billigt. Nästan så vi gjorde en grej av att kunna klara oss på en mycket liten budget även om vi båda jobbade.
En annan grej jag tror har stor betydelse för många av oss och känslan av "lycklighet" är hur man känner sig i sin ekonomi/relation. Alltså den som känner ekonomisk trygghet har inga problem med 35k/mån medans den som känner osäkerhet kanske stressas av samma eller högre månadspeng. Störande faktorer i detta är nog till stor del inte bara hur man är som person utan även sådant som otrygghet i partnern, bristande kontroll över utgifter, sjukdomar, för mycket alkohol etc, mycket som hänger ihop här alltså.
Jag blir bara lite fundersam på vad dina kompisar i Phuket jobbar med när inkomsten är så låg?

/ SatanG

Städerska och hennes man ligger väl i princip hemma utan WP. Lärarinna (utan bra utbildning) och hennes man lackare (Thai, ingen utbildning). Det är tyvärr en blandning av inget jobb (eller timmar och svart) bland svenskar och jobb med lägre lön bland Thai. Poker "proffs" men verkar inte gå direkt bra då frugan får slita för att dra in pengar. Mina vänner med bättre utbildningar och löner bor kvar i Sverige, England, Kambodja, USA och andra länder och inte Thailand.

Har en kompis som tjänade mycket, mycket mer innan han flyttade till Sverige och tog med pengarna hit. Men hans budget som han spenderade orkar jag faktiskt inte gå in på då han kallades burmesen även av thaipolare. Föreställ er helt enkelt månadsbudgeten en riktigt fattig Burmes i Thailand...

Det du skriver om ekonomisk trygghet stämmer verkligen bra SatanG! Har själv upplevt stressen över ekonomin och även varit riktigt nära att hamna på gatan här i Sverige på grund av en del riktigt tråkiga saker med ett ex. Tog ett par år med bra inkomst som jag fortfarande var nervös över att spendera en krona på skor, kallingar och sånt. Nu köper jag det jag vill, när jag vill oavsett om det är träningsbyxor på Coop (är man stark behöver man inte träningskläder för 10000SEK på gymmet :p ) eller en Alienware laptop i Phuket för att spela en omgång med polare på semestern.

Det är klart att det finns saker jag gärna hade gjort om jag var ekonomiskt oberoende, hade gärna åkt första klass jämt, hade gärna haft en del lyxbilar jag gillar, köpt lyxvilla i Phuket och många andra saker. Hade kunnat köpa bilarna med lån eller spara ihop och se dem tappa värde, första klass hade gått det med men med min inkomst är det helt enkelt inte värt det då jag inte tänker lägga mina utgifter för några timmars lyx på en nivå som gör att jag inte längre sparar pengar eller som tvingar mig att aldrig sluta jobba.

Städerska och hennes man ligger väl i princip hemma utan WP. Lärarinna (utan bra utbildning) och hennes man lackare (Thai, ingen utbildning). Det är tyvärr en blandning av inget jobb (eller timmar och svart) bland svenskar och jobb med lägre lön bland Thai. Poker "proffs" men verkar inte gå direkt bra då frugan får slita för att dra in pengar. Mina vänner med bättre utbildningar och löner bor kvar i Sverige, England, Kambodja, USA och andra länder och inte Thailand.

Har en kompis som tjänade mycket, mycket mer innan han flyttade till Sverige och tog med pengarna hit. Men hans budget som han spenderade orkar jag faktiskt inte gå in på då han kallades burmesen även av thaipolare. Föreställ er helt enkelt månadsbudgeten en riktigt fattig Burmes i Thailand...

Det du skriver om ekonomisk trygghet stämmer verkligen bra SatanG! Har själv upplevt stressen över ekonomin och även varit riktigt nära att hamna på gatan här i Sverige på grund av en del riktigt tråkiga saker med ett ex. Tog ett par år med bra inkomst som jag fortfarande var nervös över att spendera en krona på skor, kallingar och sånt. Nu köper jag det jag vill, när jag vill oavsett om det är träningsbyxor på Coop (är man stark behöver man inte träningskläder för 10000SEK på gymmet :p ) eller en Alienware laptop i Phuket för att spela en omgång med polare på semestern.

Det är klart att det finns saker jag gärna hade gjort om jag var ekonomiskt oberoende, hade gärna åkt första klass jämt, hade gärna haft en del lyxbilar jag gillar, köpt lyxvilla i Phuket och många andra saker. Hade kunnat köpa bilarna med lån eller spara ihop och se dem tappa värde, första klass hade gått det med men med min inkomst är det helt enkelt inte värt det då jag inte tänker lägga mina utgifter för några timmars lyx på en nivå som gör att jag inte längre sparar pengar eller som tvingar mig att aldrig sluta jobba.

Hahaha blir man kallad burmesen av andra thai så har man nog planterat budgeten på lite väl låg nivå :-)

Visst, strävan uppåt i materiella saker är nog universell för de flesta av oss. Det finns ju en del som, kul för dom, verkar ha ett filter som tar bort all önskan/behov efter dyra saker som t.ex. de du räknar upp. Själv är jag väl som dig, vill gärna ha dyra saker. Inte för att de är dyra men för att de ofta är bättre, snyggare eller bekvämare. Man ligger ju hellre i flatbed där framme i planet med en 18-årig Macallan än sitter med gamnacke och plastmugg där bak men jag tycker sällan det är värt priset. Det handlar väl om att balansera och prioritera, sunt förnuft helt enkelt även om var och en naturligtvis har olika uppfattningar om vad detta består av.
Ett av de svårare besluten jag som tvåbarnsfarsa står för härnere är om jag ska sätta kidsen i internationell skola eller en förhoppningsvis bra skola med engelskt program.
Fördel internationell skola är sannolikt en högre kvalitet på utbildning samt mer värdefullt kontaktnät i framtiden.
Fördel EP betydande lägre kostnad vilket gör att både jag och frugan kan avsluta yrkeslivet innan den äldsta blir tonåring och spendera full tid som behövs med boysen. Vi blir därmed inte heller beroende av någon arbetsgivare framöver vilket jag tror harmoniserar vardagen.

Kul att din ekonomi rätade upp sig :-)

/ SatanG

Hej

Själv blir jag inte kallad Burmes i byn, men däremot Tamada som ju betyder vanlig och det tar jag som en stor komplimang och ett tecken på en hyfsat lyckad integrering.

Peronligen klarar jag mig utan vidare på 300-500 baht per dag, lite bensin till hojen, 3 öl och lite mat, men med familj hus, farm och lite utflykter blir det ju lite lite mer förstås.

Mvh isan lover

Hej

Själv blir jag inte kallad Burmes i byn, men däremot Tamada som ju betyder vanlig och det tar jag som en stor komplimang och ett tecken på en hyfsat lyckad integrering.

Peronligen klarar jag mig utan vidare på 300-500 baht per dag, lite bensin till hojen, 3 öl och lite mat, men med familj hus, farm och lite utflykter blir det ju lite lite mer förstås.

Mvh isan lover
Ungefär likadant här, vi klarar oss på runt 20000 bath i månaden, om inte jag får för mig att starta nåt nytt projekt på farmen och måste köpa hem material... två vuxna, ett barn. Vi har alla olika behov och våra är nog rätt små.

Idag har jag spenderat 400 baht och då är en middag för 5 personer inräknad i det priset.

Ekonomiskt med en nyfödd om man räknar bort sjukvårdskostnaden, inte så dyrt att sitta hemma.
Det är lite som att sluta leva 55555 ;)

Kanske gått 100 baht i bensinkostnader med det är lite svårt att veta exakt..

Blöjorna vi använder fick vi av en granne ;)

Idag har jag spenderat 400 baht och då är en middag för 5 personer inräknad i det priset.

Ekonomiskt med en nyfödd om man räknar bort sjukvårdskostnaden, inte så dyrt att sitta hemma.
Det är lite som att sluta leva 55555 ;)

Kanske gått 100 baht i bensinkostnader med det är lite svårt att veta exakt..

Blöjorna vi använder fick vi av en granne ;)
Ser nu att dom har köpt mat för par dagar med så imorgon kanske det bara går 100 baht då jag är lite speciell och skall ha min egen mat, jag äter inte den maten.

Ja leva billigt går ju här nere, kunde ju cyklat ner till stranden och lagt sig på en filt med en bok och tagit med en flaska som man hade fyllt på för 1 baht i en vattenautomat påvägen ner med ;)

Ser nu att dom har köpt mat för par dagar med så imorgon kanske det bara går 100 baht då jag är lite speciell och skall ha min egen mat, jag äter inte den maten.

Ja leva billigt går ju här nere, kunde ju cyklat ner till stranden och lagt sig på en filt med en bok och tagit med en flaska som man hade fyllt på för 1 baht i en vattenautomat påvägen ner med ;)
Hehe igår köpte jag bara en 6pack vatten 46tb, idag har jag inte handlat något så 46tb på 2 dar. Det gäller att spara inför julen.:rolleyes:

Hehe igår köpte jag bara en 6pack vatten 46tb, idag har jag inte handlat något så 46tb på 2 dar. Det gäller att spara inför julen.:rolleyes:
Ja men du har ju ätit det du har handlat på dig innan, detta är vad det har gått i kostnad i hushållet dessa 2 dagar och frukost har jag för imorgon med så skall nog klara oss på 100 baht till för 3 dagar om man inte räkna med ström och hyra då ;)

Julen blir ombord så där blir ingen stor kostnad men blir nog ett litet julfirande när jag kommer hem det lovade jag sonen igår när farmor och farfar kommer från Sverige och hälsar på.

Vatten har jag faktiskt handlat i vattenautomaterna dom sista veckorna för dom förbrukar mycket mer vatten än vad som är vanligt för oss med ett par extra gäster.
Så använt mig av lite mynt som legat runtstrött ;)

Så fortsätter jag såhär kommer jag hamna innanför månadsbudgeten med råge då jag satte in 200.000 baht i aktier som egentligen var på utgiftskontot när jag planerade barnfödsel och skolavgifter m.m. innan avmönstring.
Tänkte ju inte jag skulle vara så låst i hemmet första månaden, jag funderar på om jag har sett en nyfödd innan, ja tänkte dom kunde krypa och sitta upp efter en vecka 5555 ;)

Men vad tråkigt det hade vart att leva såhär här nere hela tiden.

Har inte spenderat en krona hittill idag;)
Lunchen va gratis:rolleyes:
IMG_1417.JPG

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar