Budget för att leva i Thailand

Det var ett skämt, Jonas.
Ibland påminner du om damen nedanför....
upload_2017-11-21_18-44-36.png
Eftersom du vart så negativt inställd till mig i dina tidigare inlägg så är det inte så lätt att veta ;)

Vad var det jag skrev om bäbisen som upprörde dig så mycket?
Var det om att ställa klockan.
Läste du aldrig Bamse när du var liten?
Det var ett skämt och syftade på Skalman som har en liknande klocka.
Men det gick visst inte hem ;)

Eller var det något av allt det andra otroligt hemska jag skrivit, verkar otroligt stel.
Läs vad du skrev kl 14,07 i dag, Du skriver också 50000 Bth för nöjen. Ca 12000 kr i nöjen
herregud väx upp du har familj nu och hur länge räcker ditt jobb, du nämde det i nån tråd
Bränna allt nu det kallar jag bortskämd tonåring

Läs vad du skrev kl 14,07 i dag, Du skriver också 50000 Bth för nöjen. Ca 12000 kr i nöjen
herregud väx upp du har familj nu och hur länge räcker ditt jobb, du nämde det i nån tråd
Bränna allt nu det kallar jag bortskämd tonåring

Boa, kom igen nu. Folk accepterar ju att du sitter och meckar moppe och gör av med skitlite stålar. Så nu får du ta att det finns de som gör av med några baht mer än du.

Boa, kom igen nu. Folk accepterar ju att du sitter och meckar moppe och gör av med skitlite stålar. Så nu får du ta att det finns de som gör av med några baht mer än du.
Meckar väl inte så mycke moppe, jag är övertygad att jag har lika roligt som en som bränner mycke pengar
Vad jag retar upp mej lite på, dom har ett nyfött barn och skriver om att han vill leva som en Kung, går inte
ihop. Nu ka inte du och jag snacka om Jonas ekonomi OK

Sen har jag med bott i ett hus för 15.000 baht det var kanofint men där blev det ju fel på vattenavrinningen så dom fick riva upp golvet och vi flytta.

Men sen vet jag inte hur du räknar din budget, din mc hobby och rc flyg låter ju dyrare än att du skulle ha det medräknat i din budget?

Skall ja räkna bort alla utöver utgifter som resor och att vi brukar åka och hitta på nåt lite extra varje ledighet så skulle jag med klara mig med på 50k.

Min budget i månaden ligger nu idag så inte någon tror att den gjort det sen jag flyttade hit och alltid levt såhär och aldrig har använt mig av pengar som sparats ;)

På.
50k skola.
30k huset.
20k bilen.
50k nöjen och mat och räkningar, lite högre när jag är hemma och lägre när jag är ute men ett snitt på 50k.
100k sparande.
Med dagens usla växelkurs.

Bilen är snart betald så då går det till sparande och köper jag ett hus går hyran till husunderhållskostnader och det som blir över till sparande.

Det är en snittmånad för mig utan medräknat någon extrainkomst.

Sen reser vi runt ibland och då blir det mindre sparat den månaden.

En rimligt upplagd budget för mig med barn tycker jag.
Ja du @Boa52 vad jag kan se skriver jag 50k på nöjen, räkningar och mat.

Jag kan lägga till kläder, hygienartiklar, andra nödvändigheter till hemmet i den summan samt bensin och internet och tv kostnader, sonens pianolektioner, extra Thai lektioner och fotbollsträning.
Frugans massage och hårfrisör besök och som vi alla 3 gillar gå på Bio när det kommit en ny bra film.

Jag sparar 40% av min lön i månaden nu, är det att vara oekonomisk?

Förhoppningsvis har jag arbete i 35 år till men det vet man aldrig vad som sker.

Ja du @Boa52 vad jag kan se skriver jag 50k på nöjen, räkningar och mat.

Jag kan lägga till kläder, hygienartiklar, andra nödvändigheter till hemmet i den summan samt bensin och internet och tv kostnader, sonens pianolektioner, extra Thai lektioner och fotbollsträning.
Frugans massage och hårfrisör besök och som vi alla 3 gillar gå på Bio när det kommit en ny bra film.

Jag sparar 40% av min lön i månaden nu, är det att vara oekonomisk?

Förhoppningsvis har jag arbete i 35 år till men det vet man aldrig vad som sker.
Ok läste bara 50000 Bth i nöje men ändå är det mycket för ett leverne. Har tre barn så jag vet vad dom kostar och vet vad jag kostade mina föräldrar, inga fantasi summor men pengarna rinner iväg. Jag hoppas det går bra för dej och
det finns jobb så du får in dina pengar. Du jobbar väl i ett ostadigt yrke så tänk till .Ha ha frugans massage Oj Oj
Min frus hårskötsel kostar säker 50 Bth per år frånset hårschampo naturliktsvis

Underhållande detta :).
Att man kan bli så upprörd över vad andra gör av med pengar på.
Min budget är följande (i SEK):
Hyra = 1.500 (delar på ett torp ute i skogen)
Transport = 500 (bilen är betald sedan 15 år tillbaka)
Mat = 1.300 (handlar endast på lidl)
El/uppvärmning = 750 (eldar med ved men har en verkstad att värma upp)
Nöjen = 0 (frugan ställer upp gratis och jag ägnar mig åt att leka i verkstaden på fritiden)
Ungar = 8.000 (totalt bortkastat, de har inte velat träffa mig sedan i somras)

Resten sparar jag så jag kan ge f*n i detta åtminstone någon månad per år i fortsättningen (lite less efter att ha spenderat 3,5 timmar på E:4 idag)

Borde väl bli ungefär 50.000 thb. Får se om någon blir förbannad över det :p

Ok läste bara 50000 Bth i nöje men ändå är det mycket för ett leverne. Har tre barn så jag vet vad dom kostar och vet vad jag kostade mina föräldrar, inga fantasi summor men pengarna rinner iväg. Jag hoppas det går bra för dej och
det finns jobb så du får in dina pengar. Du jobbar väl i ett ostadigt yrke så tänk till .Ha ha frugans massage Oj Oj
Min frus hårskötsel kostar säker 50 Bth per år frånset hårschampo naturliktsvis
Ja frugan gillar att gå ner och sätta sig på hårsalongen någon gång i veckan och skvallra och få håret tvättat inga enorma summor 150 baht ;)

Vad gäller sjöbefälsyrket så är det arbetsbrist i Sverige och offshore i Norge.
Jag jobbar inte i Sverige eller inom offshore.
Men internationellt så är det brist på sjöbefäl och man räknar med att det kommer behövas 25.000 sjöbefäl till år 2020.
Jag är inte låst och måste segla på fartyg med skandinaver i Europa som många av mina kollegor.
Jag har inget emot att ta mig till andra delar av världen om så skulle behövas.
Just nu har rederiet nybyggen på gång och som det ser ut så kan dom behöva anställa fler säger dom.

Blir jag uppsagd så ligger även det i min budget att jag skall klara mig här nere i några år om så skulle krävas medans jag söker nytt jobb.

Underhållande detta :).
Att man kan bli så upprörd över vad andra gör av med pengar på.
Min budget är följande (i SEK):
Hyra = 1.500 (delar på ett torp ute i skogen)
Transport = 500 (bilen är betald sedan 15 år tillbaka)
Mat = 1.300 (handlar endast på lidl)
El/uppvärmning = 750 (eldar med ved men har en verkstad att värma upp)
Nöjen = 0 (frugan ställer upp gratis och jag ägnar mig åt att leka i verkstaden på fritiden)
Ungar = 8.000 (totalt bortkastat, de har inte velat träffa mig sedan i somras)

Resten sparar jag så jag kan ge f*n i detta åtminstone någon månad per år i fortsättningen (lite less efter att ha spenderat 3,5 timmar på E:4 idag)

Borde väl bli ungefär 50.000 thb. Får se om någon blir förbannad över det :p
Det där med E:4 håller jag med om, resten av det du gör verkar furnuftigt. Vi åker ju
också en mån varje år än sä länge men jag bränner inte pengar i Thai för det, mår ändå
skit bra när jag är där. Klart ska man ha svensk standard i huset, äta ute på resturang, bästa
läsplattan, telefonen och alla såna grejer, klart det kostar pengar. Jag skulle kunna bränna
200000 Bth när vi är där, but fore what, inte mår jag bättre av det

Det där med E:4 håller jag med om, resten av det du gör verkar furnuftigt. Vi åker ju
också en mån varje år än sä länge men jag bränner inte pengar i Thai för det, mår ändå
skit bra när jag är där. Klart ska man ha svensk standard i huset, äta ute på resturang, bästa
läsplattan, telefonen och alla såna grejer, klart det kostar pengar. Jag skulle kunna bränna

Då är det väl bra att du är nöjd då. Ingen som gnäller på ditt val. Själv är jag nog tonåring då, pengar ska rulla, jag är en djävel på att jobba in nya. Har knegat sedan jag var 16 år. Försöker köpa allt cash alternativt med korta lån. Det ska va gött å leva :)

Då är det väl bra att du är nöjd då. Ingen som gnäller på ditt val. Själv är jag nog tonåring då, pengar ska rulla, jag är en djävel på att jobba in nya. Har knegat sedan jag var 16 år. Försöker köpa allt cash alternativt med korta lån. Det ska va gött å leva :)
Inga lån alls här ,jobbar ganska mycket just nu ,, kul e det också , säljer som fn , och det klingar hela tiden på kontot :)

Nu skall vi inte överdriva min ekonomiska nivå:eek: no limit va lite på kul;)
Vore jag ekonomiskt oberoende bodde jag redan i Thailand:)
Vore jag ekonomiskt oberoende så skippade jag direkt länder som Thailand och Phil och bosatte mig i Singapore.
Nu får man rätta matsäcken efter mun och och leva där pengarna räcker tyvärr, men det är en kompromiss man får göra. ;)

200.000thb kan man blåsa den första veckan

Vore jag ekonomiskt oberoende så skippade jag direkt länder som Thailand och Phil och bosatte mig i Singapore.
Nu får man rätta matsäcken efter mun och och leva där pengarna räcker tyvärr, men det är en kompromiss man får göra. ;)
Jag gillar Singapore enormt ville bosätta mig där men THE BOSS vill inte bo där men vi åker ditt varje år. Men varför klaga jag lever ju i paradiset:rolleyes::D:xmas_smiley:

Så du sparar i ett helt år för att få ihop 20.000 baht så du kan hänga i Thailand 1 månad ;)
Var det på 5 personer du, fru och 3 barn?
Låter som en kanon semestermånad ;)

Var det dig dom kallade Burmesen tidigare i tråden?

Så du sparar i ett helt år för att få ihop 20.000 baht så du kan hänga i Thailand 1 månad ;)
Var det på 5 personer du, fru och 3 barn?
Låter som en kanon semestermånad ;)

Var det dig dom kallade Burmesen tidigare i tråden?
Mina barn är väl i din ålder så dom klarar sej själv. Jag behöver inte direkt spara för att åka till Thai en mån
Även om jag har pengar så behöver man ine bränna dom ändå bara för att. Skillnaden är vad vi anser är livskvalitet
mjn är inte att käka på resturang eller sitta i en pub och surra med andra falanger. Det finns saker som är
livskvalitet som inte behöver kosta pengar. Pengarna som vi " bränner " i Thai satsar vi i hennes farm och huset

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3
Visningar