Budget för att leva i Thailand

Har inte spenderat en krona hittill idag;)
Lunchen va gratis:rolleyes:
IMG_1417.JPG
Åt din fru och barn gratis med ;)
Jag räknar ju på alla i hushållet och nu är vi 7 stycken under 3 dagar om jag räknar med morgondagen med.
Jag, frugan, sonen, bäbisen, svågern, svägerskan och deras 1 1/2 åriga barn.
Så inte borde @L-G behöva skicka några 50.000 baht till sin tjej.

Idag har jag spenderat 400 baht och då är en middag för 5 personer inräknad i det priset.

Ekonomiskt med en nyfödd om man räknar bort sjukvårdskostnaden, inte så dyrt att sitta hemma.
Det är lite som att sluta leva 55555 ;)

Kanske gått 100 baht i bensinkostnader med det är lite svårt att veta exakt..

Blöjorna vi använder fick vi av en granne ;)
Var grannens blöjor rena eller fick ni vända om dom.:rolleyes::D:D:D

Skicka 50.000 baht till någon är lite extremt om ni hade levt ihop en sak men att du skulle stå för utgifterna i 2 hushåll.

Ärligt talat vilken värld lever du i?
Tror du ni hade kunnat göra det för 50.000 baht 555555.
Är ju ingenting och i Phuket, du hade fått levt under en rätt stram budget och hade inte alls kunnat äta var du ville.
Då vet inte jag vad du menar med riktigt schysst lägenhet??
50.000 baht räcker till ett tråkigt farangliv i Thailand utan utsvävningar 55555.

Men nu tycker ja inte ts borde stå för vare sig nöjen eller försörja hela släkten och inte skicka mer än 7000 baht till mat och det viktigaste.
Jonas , alla har inte din syn på vad ett gott Farangliv är:) , både jag och frugan levde i Pattaya på 50,000 thbt /månaden , då betalade jag 10,000 thbt för huset samt en tusing till el , resten till , nöjen , mat mm ,, mer än gott levde vi på detta .Nu vet ju jag att du inte skulle vilja bo i det skithuset vi levde i , men för oss vanliga så är 90 m2 fullt möblerat faranghus med AC helt ok för 10,000 thb/månaden ;)

Jonas , alla har inte din syn på vad ett gott Farangliv är:) , både jag och frugan levde i Pattaya på 50,000 thbt /månaden , då betalade jag 10,000 thbt för huset samt en tusing till el , resten till , nöjen , mat mm ,, mer än gott levde vi på detta .Nu vet ju jag att du inte skulle vilja bo i det skithuset vi levde i , men för oss vanliga så är 90 m2 fullt möblerat faranghus med AC helt ok för 10,000 thb/månaden ;)
Äh du satt ju mest här och gnällde på hur allt var skit så vetefan ;)
Nu skall du ju lägga en budget på dig själv på 100k denna gången och njuta istället ;)

Så fortsätter jag såhär kommer jag hamna innanför månadsbudgeten med råge då jag satte in 200.000 baht i aktier som egentligen var på utgiftskontot när jag planerade barnfödsel och skolavgifter m.m. innan avmönstring.
Tänkte ju inte jag skulle vara så låst i hemmet första månaden, jag funderar på om jag har sett en nyfödd innan, ja tänkte dom kunde krypa och sitta upp efter en vecka 5555 ;)

Men vad tråkigt det hade vart att leva såhär här nere hela tiden.

Har varit ombord nu i ca 7 veckor och bara varit iland en gång. Snusar för ca 100 B/dag, har sparat så mycket så hela hytten är full av pengar som ligger och dräller överallt. Vet snart inte vad jag ska göra för bankboken är full ;)

/ SatanG

Har varit ombord nu i ca 7 veckor och bara varit iland en gång. Snusar för ca 100 B/dag, har sparat så mycket så hela hytten är full av pengar som ligger och dräller överallt. Vet snart inte vad jag ska göra för bankboken är full ;)

/ SatanG
Jag spenderar ca. 100 baht i månaden ombord på slabben. 1 tandkräm och 1 deodorant. ;)
Tyvvär skall ju skola, hus och kostnaden att leva för fru och barn ut även när jag är ute då jag inte har en högutbildad karriärsfru som dig utan en hemmafru ;)

Sen har jag med bott i ett hus för 15.000 baht det var kanofint men där blev det ju fel på vattenavrinningen så dom fick riva upp golvet och vi flytta.

Men sen vet jag inte hur du räknar din budget, din mc hobby och rc flyg låter ju dyrare än att du skulle ha det medräknat i din budget?

Skall ja räkna bort alla utöver utgifter som resor och att vi brukar åka och hitta på nåt lite extra varje ledighet så skulle jag med klara mig med på 50k.

Min budget i månaden ligger nu idag så inte någon tror att den gjort det sen jag flyttade hit och alltid levt såhär och aldrig har använt mig av pengar som sparats ;)

På.
50k skola.
30k huset.
20k bilen.
50k nöjen och mat och räkningar, lite högre när jag är hemma och lägre när jag är ute men ett snitt på 50k.
100k sparande.
Med dagens usla växelkurs.

Bilen är snart betald så då går det till sparande och köper jag ett hus går hyran till husunderhållskostnader och det som blir över till sparande.

Det är en snittmånad för mig utan medräknat någon extrainkomst.

Sen reser vi runt ibland och då blir det mindre sparat den månaden.

En rimligt upplagd budget för mig med barn tycker jag.

Senast redigerad av en moderator:
Hahaha, hemmafru är till för de rika. "Monthly humiliation" kallas lönekuvertet här i Maersk :)

/ SatanG
Nja eftersom ni båda arbetar antar jag att ni har någon typ av dagmammehjälp.

Min fru hade kanske hamnat på den lönenivån som en dagmamma eller liknande hade kostat så hade ju bara gått jämt ut.
Antagligen hade hon tjänat sämre än den kostnaden och det hade blivit en förlust.

Så fortsätter jag såhär kommer jag hamna innanför månadsbudgeten med råge då jag satte in 200.000 baht i aktier som egentligen var på utgiftskontot när jag planerade barnfödsel och skolavgifter m.m. innan avmönstring.
Tänkte ju inte jag skulle vara så låst i hemmet första månaden, jag funderar på om jag har sett en nyfödd innan, ja tänkte dom kunde krypa och sitta upp efter en vecka 5555 ;)

Men vad tråkigt det hade vart att leva såhär här nere hela tiden.
När man läser om dina pengar, om hur man ska leva för att må bra och ha en viss standard
tror jag du är en bortskämd tonåring. Du måste skoja när du ptatar om er baby, om inte
finns det fler problem. Om du bränner 100000 Bth och jag 20000 vad är det som säger
att du mår bättre

Äh du satt ju mest här och gnällde på hur allt var skit så vetefan ;)
Nu skall du ju lägga en budget på dig själv på 100k denna gången och njuta istället ;)
55555Tänker man inte som dig Jonas så blir det såna svar av dig ;), att det var skit handlade inte om ekonomin utan om umgänget i Pattaya ,dvs en massa dårar av olika nationaliteter , sen ett liv med frugan fastboende i Thailand och ett liv på semester ensam boende på hotell en månad är fn inte samma sak :)

När man läser om dina pengar, om hur man ska leva för att må bra och ha en viss standard
tror jag du är en bortskämd tonåring. Du måste skoja när du ptatar om er baby, om inte
finns det fler problem. Om du bränner 100000 Bth och jag 20000 vad är det som säger
att du mår bättre
Oooh herregud. Vi är iallafall 3 stycken som kostar matpengar jag har heller inte skrivit 100k.
Om du bränner 20k på dig själv så kan det väl räknas på mig frugan och den äldre sonen och dela 50k på 3 isåfall.
Om du klarar dig på 20k på dig själv här nere så är väl det inget konstigt?

Jag vet inte var du bor eller vad du gillar göra på dagarna heller.

Och nu när vi blivit 4 så blir det en till.

Sitter du dock i djungeln och stör dig på andras levnadskostnader så förstår ja dig, ja hade nog klarat det på 10k.

Och ja självklart skojar jag och driver lite med mig själv gällande inläggen om bäbisen.

55555Tänker man inte som dig Jonas så blir det såna svar av dig ;), att det var skit handlade inte om ekonomin utan om umgänget i Pattaya ,dvs en massa dårar av olika nationaliteter , sen ett liv med frugan fastboende i Thailand och ett liv på semester ensam boende på hotell en månad är fn inte samma sak :)
Jasså det handlade många gånger om ekonomin, hur dålig växelkursen var och hur dyrt det blivit.
Första gången du flytta tillbaks till Sverige va allt skit här.
Sen efter ett tag i Sverige var allt skit där och du längta tillbaks till ditt kära Pattaya.
Sen efter några månader här så var allt skit igen och bättre i Sverige.
Nu är allt skit igen i Sverige och du längtar tillbaks hit och skall ni bosätta er här nere denna gång så blir det i din frus by, vilket du försökt en gång och det var skit?
Får se hur det låter denna gång?

Jasså det handlade många gånger om ekonomin, hur dålig växelkursen var och hur dyrt det blivit.
Första gången du flytta tillbaks till Sverige va allt skit här.
Sen efter ett tag i Sverige var allt skit där och du längta tillbaks till ditt kära Pattaya.
Sen efter några månader här så var allt skit igen och bättre i Sverige.
Nu är allt skit igen i Sverige och du längtar tillbaks hit och skall ni bosätta er här nere denna gång så blir det i din frus by, vilket du försökt en gång och det var skit?
Får se hur det låter denna gång?
Tycker du gapar djäkligt högt Jonas , bara käbbel om man inte har samma uppfattning som du , tråkig inställning , och du vet att det är politiken i detta land som är skit , sånt som vi inte får skriva om ,, Jag var aldrig fattig i Thailand , däremot tjänar jag inte en helv massa stålar såsom du alltid skall diskutera ,, ditt liv tycks kretsa runt och bestå av detta ,, Jag måste spara för att kunna leva utan att arbeta för mycket ,, ett par millar räcker inte långt om man skalll leva som en stofräsare som du Jonas ...:):):) Jag kan även jag gå tillbaka till en massa som du har skrivit genom åren , läser jag det sen som jag vill , så kan jag säkert få det att låta som jag vill också;), men jag orkar inte bry mig , även du svänger ofta som en vindflöjel ,, folk ändrar åsikt , så även du Jonas , även om du kanske tycker att du har den bästa åsikten så har den ändrats över tiden , precis som hos oss andra Det handlade om 50k i månaden att leva på , och det går djäkligt bra , och räcker för oss andra normala , jag hade till och med råd att betala mina MC samt bilar cash , till och med en ny bilköpte jag , en pickis , riktigt taskig affär för övrigt att köpa en ny bil ,och naturligtvis som räcker inte 50k till bilinköp samt inköp av MC mm , det förstår ju du antar jag ,, Men att leva samt betala hyra mat ,nöjen bensin mm ,Inga problem alls :)

Tycker du gapar djäkligt högt Jonas , bara käbbel om man inte har samma uppfattning som du , tråkig inställning , och du vet att det är politiken i detta land som är skit , sånt som vi inte får skriva om ,, Jag var aldrig fattig i Thailand , däremot tjänar jag inte en helv massa stålar såsom du alltid skall diskutera ,, ditt liv tycks kretsa runt och bestå av detta ,, Jag måste spara för att kunna leva utan att arbeta för mycket ,, ett par millar räcker inte långt om man skalll leva som en stofräsare som du Jonas ...:):):) Jag kan även jag gå tillbaka till en massa som du har skrivit genom åren , läser jag det sen som jag vill , så kan jag säkert få det att låta som jag vill också;), men jag orkar inte bry mig , även du svänger ofta som en vindflöjel ,, folk ändrar åsikt , så även du Jonas , även om du kanske tycker att du har den bästa åsikten så har den ändrats över tiden , precis som hos oss andra Det handlade om 50k i månaden att leva på , och det går djäkligt bra , och räcker för oss andra normala , jag hade till och med råd att betala mina MC samt bilar cash , till och med en ny bilköpte jag , en pickis , riktigt taskig affär för övrigt att köpa en ny bil ,och naturligtvis som räcker inte 50k till bilinköp samt inköp av MC mm , det förstår ju du antar jag ,, Men att leva samt betala hyra mat ,nöjen bensin mm ,Inga problem alls :)
Ja då har du ju levt på en mycket högre budget.
Kanske vi hamnar på liknande budget om du delar upp dina mc och bilköp.
Bara för du cashat en bil och jag köpt en på avbetalning betyder det inte du haft en mindre kostnad.
Räknar jag bort sånt så skriver jag ju att ja med lägger 50.000 och vi är en mer än er.

Sen att det alltid blir diskussion om mina pengar är ju verkligen frågan om det beror bara på mig.
Jag gör ett inlägg sen kommer det massa inlägg som jag skall svara på.
Kan ju lika gjärna vända på det att det är ni som gillar att diskutera och störa er på min ekonomi.
Jag har gjort mitt inlägg sen startar någon annan diskussionen och då gjärna brer på vilket storfräsarliv jag lever fast jag skulle nog säga att jag lever raka motsatsen.

Och du är verkligen rätt människa att snacka om man inte har samma åsikt 5555.
Finns väl ingen här på forumet som kallar folk än det ena och det andra när dom inte delar din åsikt.

Ja då har du ju levt på en mycket högre budget.
Kanske vi hamnar på liknande budget om du delar upp dina mc och bilköp.
Bara för du cashat en bil och jag köpt en på avbetalning betyder det inte du haft en mindre kostnad.
Räknar jag bort sånt så skriver jag ju att ja med lägger 50.000 och vi är en mer än er.

Sen att det alltid blir diskussion om mina pengar är ju verkligen frågan om det beror bara på mig.
Jag gör ett inlägg sen kommer det massa inlägg som jag skall svara på.
Kan ju lika gjärna vända på det att det är ni som gillar att diskutera och störa er på min ekonomi.
Jag har gjort mitt inlägg sen startar någon annan diskussionen och då gjärna brer på vilket storfräsarliv jag lever fast jag skulle nog säga att jag lever raka motsatsen.

Och du är verkligen rätt människa att snacka om man inte har samma åsikt 5555.Finns väl ingen här på forumet som kallar folk än det ena och det andra när dom inte delar din åsikt.
Finns väl ingen här på forumet som kallar folk än det ena och det andra när dom inte delar din åsikt.[/QUOTE]

Då är vi två då .....:):):)555555

Åt din fru och barn gratis med ;)
Jag räknar ju på alla i hushållet och nu är vi 7 stycken under 3 dagar om jag räknar med morgondagen med.
Jag, frugan, sonen, bäbisen, svågern, svägerskan och deras 1 1/2 åriga barn.
Så inte borde @L-G behöva skicka några 50.000 baht till sin tjej.
Faktum är att frugan varit hemma med barnen idag;)kött från frys, 20kg säcken med ris betald:D:Dså inte en spänn har hon spenderat idag;)

Men säg den lycka som varar i spardagar:)

Lillpojken behövde nya vinterkängor så bara att åka å handla, 1000 spänn fattigare likt förbannat:cool:

Men är det nått jag inte snålar på så är det bra kläder och skor till barnen i kylan:)

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3
Visningar