Budget för att leva i Thailand

Du har alltså inga problem med den massiva Thailändska korruptionen, bara med den betydligt mindre Svenska?
Själv tycker jag enklare i Thailand, myndighetsperson kan ta ett eget beslut.
I Sverige är det samma sak, myndighet är friskrivna och inte politiskt parti som bestämmer, dock känns det som dom straffar oss idag tar myndigheter egna beslut som dom inte har rösträtt och befogenhet att göra.

Själv tycker jag enklare i Thailand, myndighetsperson kan ta ett eget beslut.
I Sverige är det samma sak, myndighet är friskrivna och inte politiskt parti som bestämmer, dock känns det som dom straffar oss idag tar myndigheter egna beslut som dom inte har rösträtt och befogenhet att göra.

Ja det är väl klart att en myndighetsperson i Thailand kan fatta ett eget beslut om 10.000 baht lämnas diskret under bordet.

Du menar att ett korrumperat system är ett bättre system?

BTT

Din svartförsäljning av krabbor och andra skaldjur är ett brott och kan leda till fängelsestraff, ser man inte mellan fingrarna på det i västkusten, är det något politikerna inte känner till?
Hej

Mig veterligen har man sålt fisk och skaldjur på västkusten i tusentals år och så lär det nog förbli oavsett vad vår politiker och lagstiftare tycker om det i Stockholm. :)

Mvh isan lover

Ja jag gillar god mat och gillar inte toaletter som består av ett hål i backen.
Jag kan förstå att det framstår som märkligt för en högerstörd som inte verkar kunna formulera sig i en mening med rätt ordföljd, eller ord.
Det heter väl ändå "också"?

Många av gubbarna som bor permanent i Thailand vill gärna vara mer thailändare än thailändarna själva. Konungen ska dyrkas med foto av honom på väggen. Det ska ätas thaimat och gärna orm och myror hemma i byn. Man stoltserar gärna med att på thai köpa mat och annat på market. Man hälsar och ler på thaivis och inte minst man pissar och bajsar gärna i hål i golvet och torkar sig med vatten slangen.
Mycket är väl för att blidka frugan och thaisläkten.

BTT

Många av gubbarna som bor permanent i Thailand vill gärna vara mer thailändare än thailändarna själva. Konungen ska dyrkas med foto av honom på väggen. Det ska ätas thaimat och gärna orm och myror hemma i byn. Man stoltserar gärna med att på thai köpa mat och annat på market. Man hälsar och ler på thaivis och inte minst man pissar och bajsar gärna i hål i golvet och torkar sig med vatten slangen.
Mycket är väl för att blidka frugan och thaisläkten.

BTT
Jag har faktiskt installerat en bede dusch här hemma i Sverige.
Det är väl den lilla anpassningen jag gjort, men jag ställer mig tveksam till att slita bort hela toaletten och ersätta den med två fotplattor.
Sådana renoveringar och övningar överlämnar jag till Gunvald.

Jag har pratat med ca 50 thailändskor i Sverige och alla har sagt att dom absolut inte vill åka hem till Thailand igen.

Som du nämner är klimatet i Sverige tydligen trevligare plus pengabiten då förstås.

Själv tror jag att vissa av dom jobbade i barerna innan och inte vill åtevända till den miljön igen.

BTT
Hmm jag har genom min fru en ganska stor thailändsk bekantskapskrets i Sverige och jag kan inte säga att jag har samma bild som dig. Nu ska det ju sägas att jag inte har pratat med alla dem om huruvida de någon dag vill återvända till sitt hemland och jag tvivlar rätt starkt på att du har intervjuat 50 thailändskor om den saken. Min fru vill definitivt återvända till sitt barndomshem den dagen vi har ekonomi för det och kan leva ett bra liv utan att arbeta.

Hmm jag har genom min fru en ganska stor thailändsk bekantskapskrets i Sverige och jag kan inte säga att jag har samma bild som dig. Nu ska det ju sägas att jag inte har pratat med alla dem om huruvida de någon dag vill återvända till sitt hemland och jag tvivlar rätt starkt på att du har intervjuat 50 thailändskor om den saken. Min fru vill definitivt återvända till sitt barndomshem den dagen vi har ekonomi för det och kan leva ett bra liv utan att arbeta.

Jo jag undervisade på SFI under en tidsperiod då jag pratade med massor av thaitjejer.

Plus att jag diskuterade detta även med massor av thaitjejer på skolorna i Thailand och merparten av dom ville träffa a god falang och stanna utomlands för gott.

BTT

Jo jag undervisade på SFI under en tidsperiod då jag pratade med massor av thaitjejer.

Plus att jag diskuterade detta även med massor av thaitjejer på skolorna i Thailand och merparten av dom ville träffa a god falang och stanna utomlands för gott.

BTT
Det där är väl ändå historia som inte har något direkt värde idag. Förrutom att det var evigheter sedan var thaithejerna inne på sin början av att undersöka det svenska samhället. De hade nyligen tagit ett beslut om att starta ett nytt liv i ett annat land, att så tidigt ta beslut om att deras tidigare beslut var fel var nog inte aktuellt. Sedan kan man ju fundera hur många som är uppriktiga när läraren frågar. De flesta vill nog inte komma med svar som kan kännas vara emot det läraren vill höra.

Det du kommer med från Thailand är väl ännu mera inaktuellt. Frågade du dom inte om hur många som ville bli rika också?

Var bara en observation. Ändå noterbart att på den tid jag varit på forumet har jag ännu inte läst om någon som flyttat till Thailand, bara därifrån.

Jag skulle tro att det alltid varit så att de flesta svenskar som flyttar till Thailand en dag också flyttar tillbaka. Jag har ingen aning om tillbakaflyttandet ökat de senaste åren, men det tror jag inte det gjort i någon större utsträckning. Däremot tror jag, utan att ha några siffror som styrker det, att antalet svenskar som flyttar till Thailand har minskat de senaste 5-10 åren. Möjliga anledningar till det är nog att det helt enkelt blivit dyrare att bo i Thailand samt att många andra länder aktivt har gjort det enklare för pensionärer att flytta dit.

Mitt ex har aldrig riktigt tagit till sig sverige. Hon trivs i Sverige på sommaren. Hon gillar den bättre strukturen men gillar inte matkulturen. Finns ingen mat i Sverige 5555 Jag förstår vad hon menar. Så fort hösten kommer vill hon byta land. Väl i Thailand gnäller hon på värmen och hur smutsigt allt är. Hon hatar korruptionen. Hon väljer nog ändå Thailand om hon blev tvungen.
Maten är lite av ett problem för frugan också, och kanske ännu mer för mig. Frugan gillar västerländsk mat, när vi tidigare gjort våra 3-veckors sommarresor i Europa så har hon aldrig saknat thailändsk mat och i Sverige så lagar hon själv thailändsk mat varje dag. Problemet är snarare att gå ut och äta är en så central del av livet i Bangkok och det går inte att ersätta ens i Stockholm. Oavsett om det är nudlar för 50 Baht på gatan eller en riktigt schysst restaurang, eller kanske allra helst ett köpcentrum med 20 bra restauranger. Vi går ut en hel i Stockholm också men det är sällan man känner att man får riktigt värde för pengarna.

Möjliga anledningar till det är nog att det helt enkelt blivit dyrare att bo i Thailand samt att många andra länder aktivt har gjort det enklare för pensionärer att flytta dit.
Thailand har väl även förlorat en del av sin charm, det blir liksom allt mer likt vilket västland som helst, både i utseende och mentalitet. Inget särskilt spännande med stora köpcenter etc.

Värmen och frukten är ju alltid OK, men nog finns det andra ställen på jorden som har bättre klimat.

Thailand har väl även förlorat en del av sin charm, det blir liksom allt mer likt vilket västland som helst, både i utseende och mentalitet. Inget särskilt spännande med stora köpcenter etc.

Värmen och frukten är ju alltid OK, men nog finns det andra ställen på jorden som har bättre klimat.
I Bangkok samt några av de större turiststäderna så finns det grupper av svenska expats som flyttat för jobbets skull, den här gruppen började dock minska redan på slutet av 90-talet och oftast åker de hem när kontraktet tar slut. Jag skulle tro att över 90% av alla svenskar som bor i Thailand är pensionärer och en starkt bidragande orsak till att de valde Thailand var det låga prisläget. Det är inte alls lika gynnsamt som det var för 20-30 år sedan så det är naturligt att det inte fylls på som det gjorde förr.

Thailand har aldrig varit särskilt intressade av relativt lågspenderande västerländska pensionärer men det kanske snart ändrar sig när kineserna inte återvänder och indierna tröttnar.

Stora köpcenter intresserar få västerlänningar men gillas av thailands medelklass och köpstarka asiatiska turister så de kommer nog fortsätta breda ut sig.

Thailand har aldrig varit särskilt intressade av relativt lågspenderande västerländska pensionärer men det kanske snart ändrar sig när kineserna inte återvänder och indierna tröttnar.
De får satsa på ryssar istället. Förhoppningsvis spenderar dessa mer än den svenske pensionären, som ofta sponsar en thaifamilj istället för att köpa märkeskläder etc. i någon luftkonditionerad galleria.

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3
Visningar