Första resan till Sverige

• Trådstartare Trådstartare Fon_Peter
  • Start datum Start datum

F

Fon_Peter

Gäst
Behöver kloka råd från er med erfarenhet. Min flickvän skall resa till Sverige för första gången och vi håller på med alla handlingar som skall lämnas in hos VFS i Bkk. Avsikten nu är att hon skall stanna 90 dagar i Sverige och på sikt för gott. Är det smartast att söka detta 90 dgr Visa nu första gången? I ansökan kan man välja "Antal begärda inresor" - Enstaka inresa, Två inresor eller Flera inresor. Bäst är ju att välja Flera inresor för att slippa denna omständiga ansökningsprocess samt resa till VFS i Bkk varje gång nytt Visa skall sökas. Men är det större risk för avslag om man väljer detta alternativ eller alternativet Två inresor?

Oavsett om ni väljer en eller flera inresor, så gäller det ändå bara för det visumet hon söker nu. Ni måste ändå söka nytt visum varje gång.

Så ska hon lämna Schengen under dessa 90 dagar ska ni ansöka om flera inresor. Är det ingen skillnad i pris är det ju smartast. Hon kanske måste tillbaks för kortare period eller ni vill till annat land, utanför Schengen, på resa.

Oavsett om ni väljer en eller flera inresor, så gäller det ändå bara för det visumet hon söker nu. Ni måste ändå söka nytt visum varje gång.
Tack för era svar! Så jag har uppfattat er rätt, med valet flera inresor kan hon åka in/ut i Sverige eller övriga Schengenländer flera gånger under 90 dagars perioden? Vid valet enstaka inresa endast en inresa till Sverige under de 90 dagarna?

Tack Rille! Har du erfarenhet om hur det är att begära uppehållstillstånd för besök längre än 90 dagar? Är det svårare att få godkänt än vanligt 90 dgr Visa?
Nästa fråga om du har tid; Är det viktigt att uppge exakt datum för in/ut-resa i sin ansökan eller är månadsperiod ok? T.ex. Juli-Oktober?

Hur länge har du känt damen i fråga? Viktigt fråga ang besöks visa. Ni måste bevisa med foton och dyl att ni känt varandra en längre tid och att ni har en pågående relation. Kan man det så är det noll problem såvida hon inte fått schengen visa via nån annan förut. Förlänga vistelsen utöver 90 dagar går men kan skapa problem vid framtida ansökningar, det som MIG och ambassaden vill förvissa sig om för att bevilja visa är att hon verkligen har för avsikt att lämna Sverige igen..

Har hon för avsikt att stanna längre, så vill dom absolut att ni söker ett UT-Besök direkt i Bkk. Sök då 180 dgr. Det tar längre tid att få eftersom ambassaden inte får fatta dom besluten, utan det skickas till Sverige för beslut. Ang datum minns jag inte riktigt, var 6 år sen vi höll på med det. Min gissning är att man lägger ett datum.

Hur länge har du känt damen i fråga? Viktigt fråga ang besöks visa. Ni måste bevisa med foton och dyl att ni känt varandra en längre tid och att ni har en pågående relation. Kan man det så är det noll problem såvida hon inte fått schengen visa via nån annan förut. Förlänga vistelsen utöver 90 dagar går men kan skapa problem vid framtida ansökningar, det som MIG och ambassaden vill förvissa sig om för att bevilja visa är att hon verkligen har för avsikt att lämna Sverige igen..
Hej! I lite drygt 6 mån har vi känt varandra och jag har varit hos henne i Thailand 2 ggr och totalt 5v under den tiden.

Har hon för avsikt att stanna längre, så vill dom absolut att ni söker ett UT-Besök direkt i Bkk. Sök då 180 dgr. Det tar längre tid att få eftersom ambassaden inte får fatta dom besluten, utan det skickas till Sverige för beslut. Ang datum minns jag inte riktigt, var 6 år sen vi höll på med det. Min gissning är att man lägger ett datum.
Hej Rille och tack för info! Man vill ju göra rätt och inte riskera att förlora mera tid pga byråkratin. Vet du något om svårigheterna eller möjligheterna i nästa steg när hon vill bli Svensk medborgare och bo i Sverige större delen av året. Hur svårt är det och krävs det ett giftermål innan man ansöker? Tacksam för ditt och/eller andras svar samt tips :)

Nästa steg blir en ansökan om Uppehållstillstånd pga anknytning, det krävs inget giftermål för det. Då får hon ett 2-årigt UT först(såvida ni inte varit sambo i Thailand i minst 2 år). Då blir det oftast PUT direkt. Annars PUT efter sina 2 år i Sverige. Svensk medborgare kan hon bli efter 3 år, om ni fortfarande bor tillsammans.

Först ska ni nog börja med besök 3 mån innan ni börjar fundera på UT, sv medborgarskap m.m. ;)
Behöver ej vara gift och går lika bra bo här med UT/PUT också, sv medborgare kan hon bli tidigast 3år efter hon flyttat hit.

Grymt grabbar! Stort tack för svar och tips!! Jag har för avsikt att bo delar av året i Thailand och sedan att vi bor resten av året i Sverige vilket kanske förenklar det hela hos myndigheterna.

Tack för era svar! Så jag har uppfattat er rätt, med valet flera inresor kan hon åka in/ut i Sverige eller övriga Schengenländer flera gånger under 90 dagars perioden? Vid valet enstaka inresa endast en inresa till Sverige under de 90 dagarna?
Det går också att få ett visa som gäller flera år för multipla inresor. Hustrun har visum som gäller för flera 90 dagars inresor under fyra år. Krav för att få detta visum är att man regelbundet besöker Sverige.

Det går också att få ett visa som gäller flera år för multipla inresor. Hustrun har visum som gäller för flera 90 dagars inresor under fyra år. Krav för att få detta visum är att man regelbundet besöker Sverige.
Hjälper inte att man regelbundet besöker Sverige, måste vara gift med en Svenne. Vi sökte det efter 3 år som sambo och 3 gången för henne till sverige, fick multiple men bara för 90 dagar

Hjälper inte att man regelbundet besöker Sverige, måste vara gift med en Svenne. Vi sökte det efter 3 år som sambo och 3 gången för henne till sverige, fick multiple men bara för 90 dagar
Det var tackvare att du skrev att ni skulle söka multipel som vi gjorde det. Det blir tredjeresan nu i sommar och förstta som gifta.

Liknande trådar

A
Svar
174
Visningar
9 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K