Fortsättning på mitt hus bygge i Roiet

Borde ju inte vara så svårt för dom att läsa instruktionerna på påsen :rolleyes: Sen bör det ju gå fortare att lägga fler kvadrat per dag än med cement, sen att det kostar mer, det är ju en annan sak. Sen så får man ju vänta en dag när man använder primer

Du har så rätt i vad du tänker.Men.......
Kanske en ide att vara på plats om du skall genomföra detta, försök lära dom något nytt får du se, har provat några ggr. men det är svårt,dom tittar med stora ögon och nickar, sedan blir det som förut.

Då skulle jag hellre ta med mig PEX (rör i rör) grejer ner och dra allt själv ;)

Känns onödigt krångligt tycker jag. Maximalt skulle jag kunna tänka mig att leta upp någon likande produkt i Bangkok, men annars finns det tillräckligt med rör lokalt att bygga sitt eget rör i rör system också. :)

Snyggare håller jag med om, men absolut inte bättre. Skarvarna av dessa blåa pvc-rör är väldigt opålitliga.

Ska jag bygga någon gång så blir det tillgängliga rör eller dubbla rör. :)

Det har blivit bättre, kopplingar, vinklar och skarvar,dom är numera lite koniska.Det upptäckte jag då jag bytte vattenpumpen för 1 mån. sedan, dom nyper så att det är nästan omöjligt, att öppna dom även då dom är torra.Man bör bara sandpappra av hörnen lite på rören.

Du har så rätt i vad du tänker.Men.......
Kanske en ide att vara på plats om du skall genomföra detta, försök lära dom något nytt får du se, har provat några ggr. men det är svårt,dom tittar med stora ögon och nickar, sedan blir det som förut.
Jag tänker vara på plats när den tiden kommer, då jag också vill kolla vilket klinkers/ kakel vi ska ha, ja, det är nog svårt att lära gamla hundar att sitta

Ja weber finns, är det eget hus hade jag nog gjort det riktigt.
Vet inte om de har tätskikt etc. också men kanske ingen ide göra för avancerat ;)
Ingen aning vad som finns där, men skulle man fråga dom om tätskikt så skulle dom nog bara titta på en och fråga vad är det och varför behöver du det

Det finn både på Home pro och dom stora kakelvaruhusen,samt Global som har ett jättesortiment.Ta tid på dig och åk runt o kolla det lönar sig alltid.
Ska åka runt och göra det, har kollat lite på webers hemsida vad dom har och sparat instruktionerna på svenska på plattan för dom olika produkterna som jag kan tänka mig använda

Lite fler bilder

image.webp
image.webp
image.webp
image.webp

Det har blivit bättre, kopplingar, vinklar och skarvar,dom är numera lite koniska.Det upptäckte jag då jag bytte vattenpumpen för 1 mån. sedan, dom nyper så att det är nästan omöjligt, att öppna dom även då dom är torra.Man bör bara sandpappra av hörnen lite på rören.

Kan hända, men det är ju fortfarande bara billiga PVC-detaljer. Lite beroende på var de sitter så kan de vara utsatta för olika typer av stress så som temperaturväxlingar, sättningar i marken osv. Sedan har ju alla material sin livslängd, och det kan ju vara skönt att slippa riva väggen när man börjar misstänka att det är dags att byta.

På toppen av detta ska också läggas risken att man har råkat ut för en inkompetent installatör och/eller köpt på sig ett eller flera måndagsexemplar bland komponenterna. ;)

Så för mig skulle det iaf kännas naturligt att ha en eller annan rör i rör lösning eller utvändiga installationer. :)

Det finns, men kostar mer än betong, så då går det fetbort för dom allra flesta.
Inte många Thai som vet hur man blandar det heller,än mindre hur man applicerar det.
Tror det kostar mindre än en cementsats inklusive arbete.
Om man lägger som hemma så blir kostnaden 35 bht per kvadrat, inklusive tids åtgång för blandning.
Sedan går läggningen fyra gånger så fort.
Slå det prismässigt med cement sats om ni kan.

Tror det kostar mindre än en cementsats inklusive arbete.
Om man lägger som hemma så blir kostnaden 35 bht per kvadrat, inklusive tids åtgång för blandning.
Sedan går läggningen fyra gånger så fort.
Slå det prismässigt med cement sats om ni kan.
Det beror ju på om man betalar arbetarna per dag eller per projekt, sen får man ju hoppas det går fortare då dom aldrig har använt denna metod, kan ju vara så att smeten hinner torka innan dom fått ut det, då lär det ju inte gå så mycket fortare, men det tåls att titta på

1 50 kg cement säck kostar 105 bath
1 skopa sand kostar 450 bath
Vattnet kostar inte många battingar

Senast ändrad:
Det beror ju på om man betalar arbetarna per dag eller per projekt, sen får man ju hoppas det går fortare då dom aldrig har använt denna metod, kan ju vara så att smeten hinner torka innan dom fått ut det, då lär det ju inte gå så mycket fortare, men det tåls att titta på

Frågade en gubbe en gång,vad det kostar att lägga klinker.Han sa mellan 250- 350 Tbh/kvm.Beroende på storleken på plattorna.

Nu är det väl så att man vispar en spann i taget, räcker till ca 8 normala plattor.
En person arbetar lätt med denna metod.

En säck kostar ca 150 bht räcker till ca 5-7 kvadrat.
Blir över två gånger så dyrt med att lägga i cement.

Priset för att lägga i cement bruk här är ca 80 till hundra bht per kvadrat i arbetskostnad.

Har själv försökt att lära en att lägga i fix, hans problem blev att hålla rent runt läggningen samt på plattorna

Kan väl säga att de som arbetar på byggen här blir mäktigt imponerade när man lägger plattor i för dom något nytt material och endast ca 5 mm bruk samt att vi endast använde en visp o borrmaskin för att blanda bruket.
Jag och kompisen la en 150 kvadrat meter i hans hus, många kom för att titta.

Det finns en annan stor fördel att lägga i fix, du får sällan bom, plattan har ej fäst.

I cement bruk är det mycket vanlig med bom, det beror på att du har en fel blandning så att plattan ej suger till sig bruket.

Ta en trästav eller bakändan på en hammare gå runt på era golv o kolla, man hör lätt när man slår det ihåliga ljudet när plattan ej har fäst riktigt.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K