Hudcancerfallen ökar – Sverige på fjärde plats i världen

Sverige ligger på fjärde plats när det gäller antalet nya fall av hudcancer i förhållande till folkmängd, enligt en ny tysk sammanställning som jämför data från 62 länder. Bara i Nya Zeeland, Australien och Schweiz upptäcks fler fall per capita.

Hudcancerfallen ökar – Sverige på fjärde plats i världen
Det förvånar mig inte.
När jag bodde i sverige då hade jag en granne som solade varje gång det var sol ute, var på baksidan av sitt hus och när solen försvann där då flyttade han sig till framsidan.
Och var som en gris på en grillpinne snurrade varje timme nästan så.:eek:

Hej

Farsan har hudcancer och har haft detta i många år, det blommor upp lite överallt i ansikte, på armar, rygg och ben, han får salva att stryka på och ibland bränner dom bort utslagen med kyla, då blir det stora vattniga sår som är svårläkta, han har sitt så spritt i kroppen att det inte går att operera, man bara behandlar symtomen.

Han blev alltid röd när han solade, hade lätt för stt bränna sig och så, för mig är det tvärtom inga problem alls med solen, har bra pigment och behöver inte använda någon solcreme, solskyddsfaktor eller tänka speciellt mycket på solen, jag blir bara brun.

Det är nog genetiskt betingat, på pappas sida i släkten blir dom röda, men på mammas sida blir dom bruna, jag hade turen att få mammas pigment, min bror har däremot pappas pigment och bränner sig lätt.

Mvh isan lover

Nuförtiden gör jag som frugan, håller mig i skuggan så mycket som möjligt. Det är slut med att steka fläsk på stranden som man gjorde tidigare. Hoppas bara att det inte är för sent, malignt melanom kan komma många år efter idogt solande. Tur i alla fall att man inte är rödhårig, är man det skall man vara extremt försiktig.

Nuförtiden gör jag som frugan, håller mig i skuggan så mycket som möjligt. Det är slut med att steka fläsk på stranden som man gjorde tidigare. Hoppas bara att det inte är för sent, malignt melanom kan komma många år efter idogt solande. Tur i alla fall att man inte är rödhårig, är man det skall man vara extremt försiktig.

Hej

Enligt mina egna högst personliga och ovetenskapliga erfarenheter verkar det vara störst risk för dom som blir röda och bränner sig i solen, blir man lätt röd och har ont av solen bör man nog undvika den i största möjliga mån, sen verkar ju även folk födda i tropikerna försöka hålla sig i skuggan så mycket som möjligt, det talar ju för att för mycket sol inte är bra.

Mvh isan lover

Personligen hatar jag och sola. Varmt och svettigt.
Får tillräckligt färg med och bara vara ute.
Som tioåring låg jag på en luftmadsrass i en sjö hela dagen med påföljd av solsting nästa dag i skolan med sjukhus och grejer.
Vad är det för med mening och ligga mitt i solskenet och våndas när man kan sitta under ett palm och ta en bärs?
Thai vet hur det skall vara även om deras takbyggen ofta går till överdrift.
I vårt willage i Thailand så har några taklägd hela sin tomt och ser ut som F-N fast de hade fina hus.

Personligen hatar jag och sola. Varmt och svettigt.
Får tillräckligt färg med och bara vara ute.
Som tioåring låg jag på en luftmadsrass i en sjö hela dagen med påföljd av solsting nästa dag i skolan med sjukhus och grejer.
Vad är det för med mening och ligga mitt i solskenet och våndas när man kan sitta under ett palm och ta en bärs?
Thai vet hur det skall vara även om deras takbyggen ofta går till överdrift.
I vårt willage i Thailand så har några taklägd hela sin tomt och ser ut som F-N fast de hade fina hus.
Tänk att det skulle ta mig drygt 50 år att komma på det. Skuggan är så mycket behagligare även om jag gör som @gunnarg , dricker vatten. :)

Tänk att det skulle ta mig drygt 50 år att komma på det. Skuggan är så mycket behagligare även om jag gör som @gunnarg , dricker vatten. :)
Jag vill ju ha värme, men skulle aldrig få för mig att lägga mig direkt i solen i Thailand. På stranden har vi alltid parasoll eller så ligger vi och slöar under ett träd. Skuggan kan vara tillräckligt varmt ändå.
Men man ser ju turister som drar fram sina solstolar och ligger och steker sig direkt i solen, usch jag vill det inte och hade ändå inte klarat av det.

Farsan är en av dom turister som gillar solen och drar ut stolen.

20180114_122807.jpg

Farsan är en av dom turister som gillar solen och drar ut stolen.

20180114_122807.jpg

Hej

Lite samma här, dom få gånger om året som jag vistas på stranden så har jag inget emot solen, blir som sagt bara brun och får inget obehag av den, tycker bilden på din far ser härlig ut, men i byn solar jag inte alls, där räcker det gott med den sol man får genom att arbeta utomhus, då gäller det ju att inte bli för varm och då gör jag precis som Thailändarna och undviker solen om det går, tar paus i skuggan ibland och dricker mycket vatten.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp