Hus för oss dödliga

Sant det är ju ingen isolering att prata om i väggarna alternativet är kanske att bygga dubbla väggar och isolera den västra sidan. Får kolla på det annars får jag slänga upp lite palmer längs med muren får vilket som avvakta lite tills muren är klar sen får ja se.

"Jonas " sa:
Den västra sidan blir baksidan inte så många fönster där skall också ha en 2 meter mur på baksidan, på undervåningen är väggar uppsqtta på baksidan och inte mycket sol som tränger in på kvällen. Skall ju ha pool + lite annat så väntar med trgård tills det är klart annars bli den bara förstörd. Pga av bergskedjan på framsidan så står solen rätt högt innan den tittar fram, så som det verkar nu kommer det bli bra solskyddat, hela framsidan är ju balkonger med så taket kommer sticka ut ca2m ifrån fönstrerna.

En två meter hog mur hjälper knappast något mot eftermiddagssolen i Thailand, och jag tror inte att ett tak som går två meter utanfor väggen på ditt tvåvåningshus hjälper mycket.

Om du planterar träd längs muren i väster kan dock muren ge bra skugga åt träden när de växer upp.

Själv har jag en tre meter hog mur på västra sidan, och den ger skugga ca tre meter in på tomten.

På undervåningen blir det också ett tak ca2m (balkongerna) för om du ser på fotona så kommer utrymmet mellan dom yttre pelarna och pelarna innanpå vara utomhus har kollat när morgonsolen står på och den når inte fram där väggarna börjar på undervåningen. Men palmer på baksidan kan vara en god ide skall gå och känna på väggarna ikväll.

Har ni betong eller tegelvägg? Har läst att tegelväggar skall isolera bättre mot värmen någon som vet om det stämmer.

"Jonas " sa:
Har ni betong eller tegelvägg? Har läst att tegelväggar skall isolera bättre mot värmen någon som vet om det stämmer.
Det beror ju på om det är massiv betong då isolerar den mycket lite.Det beror på hur mycket luftkanaler det finns i materialen hur mycket det isolerar. 8)

Jonas, ditt nybygge ser ut att bli riktigt fint. Det skall bli spännande att se fortsättningen.

Vi har bestämt så pass mycket att vårt nybygge kommer att bli ett enplanshus med troligen fyra sovrum samt två eller tre toaletter. Förhoppningsvis kommer försäljningen att bli klar denna eller nästa vecka, håller tummarna.

"Jonas " sa:
På undervåningen blir det också ett tak ca2m (balkongerna) för om du ser på fotona så kommer utrymmet mellan dom yttre pelarna och pelarna innanpå vara utomhus har kollat när morgonsolen står på och den når inte fram där väggarna börjar på undervåningen. Men palmer på baksidan kan vara en god ide skall gå och känna på väggarna ikväll.

Hej Jonas Morgonsolen brukar inte vara något problem.

Det är värmen från eftermiddagssolen från Sydväst och väst som brukar värma upp väggarna ordentligt.
Kännde du på väggarna där i går?

Är där nu och känner är lite ljummet på insidan det som blir drabbat är köket + 2 av sovrummen men får plantera palmer som du så för träd skall vi ju ha i trädgården.

Ja det var en bra ide :D nä har ett sovrum + 1 toalett mellan mitt sovrum och västsidan så jag klarar mig, rum mellan båda vardagsrummen och västsidan. kan bara bli bättre än det oisolerade trähuset jag bor i nu och stenen var som sagt bara lite ljummen på insidan och då har vi haft 40 grader idag så lite palmer som skuggar så klarar dom som skall sova där sig.

Kommer det nya murare idag för polischefen hade visst vart där och gett dom andra sparken han tyckte dom jobba för slött, får vi se vad detta blir för gäng. 3dje gänget dom första fick sparken för dom drack för mycket får vi se om dessa får vara kvar.

Här kommer bilder på utsikten 4 väderstreck ifrån andra våningen + en översiktsbild + en bild ifrån min "By" Ban-Tio 500m ifrån huset bakom träddungarna, "byn" ligger 4 km ifrån "staden" Lom-Sak.
Dom började slå ner pålar idag på DR.ns mark det är den närmaste på översiktsbilden med ljus jord, den marken imellan är den Carrabao har köpt och där har dom höjt upp marken nu så det är väl bara tidsfråga. Det senaste ryktet nu är att Carrabao skall inte bo där själv utan han har köpt den åt sin bror. Får se om jag får lagt upp lite nya bilder på huset imorgon internet är så slött så dom här bilderna kommer antagligen ta imellan 1-2 timmar att ladda upp.
Efter 3 timmars uppladning och klart så kom det upp filen för stor får skicka i 2 omgångar.

002.jpg

005.jpg

Ser ju riktigt fint ut Jonas med blånande berg i bakgrunden. Och kanke Carabao som granne, då har du ju gratis musik når dom repar. Jag gillar Carabao, bra musik!! :thumbsup: :thumbsup:

Jonas om du har en bra smartphone så ta bilderna me dom o använd tapatalk för att lägga in bilder går mycke fortare det lovar ja

"Jonas " sa:
Här kommer bilder på utsikten 4 väderstreck ifrån andra våningen + en översiktsbild + en bild ifrån min "By" Ban-Tio 500m ifrån huset bakom träddungarna, "byn" ligger 4 km ifrån "staden" Lom-Sak.
Dom började slå ner pålar idag på DR.ns mark det är den närmaste på översiktsbilden med ljus jord, den marken imellan är den Carrabao har köpt och där har dom höjt upp marken nu så det är väl bara tidsfråga. Det senaste ryktet nu är att Carrabao skall inte bo där själv utan han har köpt den åt sin bror. Får se om jag får lagt upp lite nya bilder på huset imorgon internet är så slött så dom här bilderna kommer antagligen ta imellan 1-2 timmar att ladda upp.
Efter 3 timmars uppladning och klart så kom det upp filen för stor får skicka i 2 omgångar.

Alla strävanden till att uppfylla drömmar ger jag all heder av, människor som har förmågan att genomdriva sina drömmar och förehavande är ju guld värt för oss andra, där den stora massan fortfarande sitter i sina soffor och tittar på såpoperor och drömmer sig bort, men de kommer ingenstanns, ser jättefint ut Jonas.

Jag önskar dig all lycka till :wai:

ivrige Ivar

"Insayt " sa:
Alla strävanden till att uppfylla drömmar ger jag all heder av, människor som har förmågan att genomdriva sina drömmar och förehavande är ju guld värt för oss andra, där den stora massan fortfarande sitter i sina soffor och tittar på såpoperor och drömmer sig bort, men de kommer ingenstanns, ser jättefint ut Jonas.

Jag önskar dig all lycka till :wai:

ivrige Ivar
För min del var det ju inte risfälten jag sträva efter var mer en slump att jag hamna här i Thailand och mötte tanten % sett kunde det hänt var som helst, drömmen var ju att segla runt karibien och glida. Usch va pessimistisk jag lät älskar min fru men från en man som mest haft båtdäck istället för fast mark under fötterna sen han var 16 tar det tid att vänja sig vid risfält o sumpmarker.

"Jonas " sa:
För min del var det ju inte risfälten jag sträva efter var mer en slump att jag hamna här i Thailand och mötte tanten % sett kunde det hänt var som helst, drömmen var ju att segla runt karibien och glida. Usch va pessimistisk jag lät älskar min fru men från en man som mest haft båtdäck istället för fast mark under fötterna sen han var 16 tar det tid att vänja sig vid risfält o sumpmarker.

Jonas det var inte lokaliteten jag avsåg utan vi, du och jag och alla andra i detta forum som förverkligat något vi önskat eller drömt om och som gjort något över det vanliga som gemene man inte har gjort och kanske inte komer eller inte har förmåga att göra.

Där skiljer vi oss lite från den stora massan, må vara att vi är lite tokiga, eller kanske skall vi säga att det krävs lite tokighet för att göra saker långt här borta i en helt annan världsdel ;D

Insayt

"Insayt " sa:
Jonas det var inte lokaliteten jag avsåg utan vi, du och jag och alla andra i detta forum som förverkligat något vi önskat eller drömt om och som gjort något över det vanliga som gemene man inte har gjort och kanske inte komer eller inte har förmåga att göra.

Där skiljer vi oss lite från den stora massan, må vara att vi är lite tokiga, eller kanske skall vi säga att det krävs lite tokighet för att göra saker långt här borta i en helt annan världsdel ;D

Insayt

Ja lite tokiga är vi kanske, själv drog jag ner efter att vaknat upp på morgonen 4 veckors ledighet "vax skall jag göra nu" hitta en resa till Thailand och här bor jag nu.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K