Kommer Thai Airways överleva skuld- och coronakrisen ?

Hej

Sant, men deras ägarandel i kombination med att ingen regering frivilligt kommer att medverka till bolaget som ses lite som nationens flaggskepp går under, det gör att dom alltid kommer att klara sig vad som än händer.

Mvh isan lover
När det gäller pengar så kan allt hända. TA kan bli något annat flaggskepp med nytt namn.

Jag har bokat om min biljett 3 gånger kommer bli den 4e ombokningen när vi bestämt datum för nästa försök .. Tror på att vi får resa när dom väl börjar flyga igen . Begära pengar tror jag tyvärr inte på . Om man inte som jag har köpt med Amex då får dom stå för kostnaden

Hej

Ja man ska ju aldrig säga aldrig heter det ju, men jag har svårt att se den grupp generaler som nu styr landet medverka till detta, själv gjorde jag en hacka på SAS en gång i tiden när nästan alla var säkra på att dom skulle kursa.

Mvh isan lover
Jag hoppas att du och @Kentha får rätt naturligtvis. Vi vill ju undvika havet, eller landvägen;) Men här finns ju en massa sjöfolk som är lediga, så om vi leasar ett skepp så ordnar det sig garanterat. Jag kan skura däcket:D

Jag hade min hemresa med Thai Airways i maj 2020. Jag valde att stanna ett år till och TA lovade fri ombokning hela 2021. Jag besökte TAs kontor i Bkk för en månad sen men går inte att boka i maj i år heller. Däremot fick jag en öppen biljett som gäller till 31 december 2022.

Jag tillhör de som tror att TA kommer att flyga i framtiden också och är inte det minsta orolig att blir konkurs i slutändan.

För min del blir det antagligen att jag stannar ett år till och siktar på att TA flyger till Sverige våren 2022. Då har förhoppningsvis den värsta coronapaniken lättat.
Bra val att stanna här nere. Måste ðu åka hem en sväng finns det andra flygbolag.

Inte bara generaler, alla thailändska regeringar kommer inte låta detta hända, kk för TA.

Hej

Helt riktigt men jag tror att det är ännu mer osannolikt att just Generaler skulle göra det, banden mellan Thai Airways och försvaret och då inte minst Flygvapnet och Kungahuset är starka.

Mvh isan lover

Är du i Sverige eller Thailand?

Min biljett köpte jag av Ticket september 2019 med avfärd till Thailand 27 oktober. Jag lade till ombokning för nästan en tusenlapp.

När jag mejlade Ticket i januari i år om ny bokning i maj i år så förklarade de att min biljett var förbrukad! Jag svarade att TA hade lovat alla att de kunde boka om hela 2021, oberoende bokningsklass. Det borde de veta enligt mig. Fick svar att de kunde boka om för 1800-1900 kr! Jag accepterade kostnaden efter några dagar och bad de boka biljett. Då fick jag till svar att det inte går för TA har stängt sitt kontor i Sverige!

Jag har tidigare köpt biljett av Nonkis Travel Agency i Lund till Thailand med TA, en enmansfirma, som kunnat boka om dygnet runt, även utan att ha en ombokningsbar biljett. Det klarar inte "nordens största resebyrå", Ticket av att göra. Köper aldrig mer biljett från dom.
Är i Sverige tyvärr, men drar när jag blivit vaccinerad och Thailand sänker karantänen för de som är vaccinerade. Köpte biljetterna via Travellink och de jagar Thai. Har alltid fungerat bra med dem tills nu pandemin var här. Fick från Thai att jag måste gå via Travellink då biljetterna inte var bokade direkt hos dem. Som sagt kan jag vänta bara det blir en ok lösning när skiten är över.

Är i Sverige tyvärr, men drar när jag blivit vaccinerad och Thailand sänker karantänen för de som är vaccinerade. Köpte biljetterna via Travellink och de jagar Thai. Har alltid fungerat bra med dem tills nu pandemin var här. Fick från Thai att jag måste gå via Travellink då biljetterna inte var bokade direkt hos dem. Som sagt kan jag vänta bara det blir en ok lösning när skiten är över.
Jag förklarade vid besöket på TA att Ticket inte kunde hjälpa mig.

Vill inte på något sätt vara dryg mot er som blivit drabbade. Men allvarligt talat, TA ligger över 2000 miljarder baht back, så vad är oddsen att få tillbaka något?:rolleyes:

Själv betalar jag alltid med kort som reseförsäkring ingår, då blir det dom som snällt får ta fajten efter återbetalning.

Vill inte på något sätt vara dryg mot er som blivit drabbade. Men allvarligt talat, TA ligger över 2000 miljarder baht back, så vad är oddsen att få tillbaka något?:rolleyes:

Själv betalar jag alltid med kort som reseförsäkring ingår, då blir det dom som snällt får ta fajten efter återbetalning.
Vad är det för kort där reseförsäkringen som täcker utebliven resa med Thai på grund av Covid eller konkurs?

Vad är det för kort där reseförsäkringen som täcker utebliven resa med Thai på grund av Covid eller konkurs?
En kompis till mig betalade sina resor med försäkring genom sitt creditkort på Swedbank. Den hade inget skydd mot det du skriver. Själv pröjsade jag som vanligt, och vem i hel,,,e kunde ana detta. Finns kanske kort som @Micke.T beskriver där man är skyddad mot allt. Vad vet jag!! Däremot vad jag tror, är att TA trots sina förluster vill nog göra rätt för sig och behålla ansiktet för omvärlden.

En kompis till mig betalade sina resor med försäkring genom sitt creditkort på Swedbank. Den hade inget skydd mot det du skriver. Själv pröjsade jag som vanligt, och vem i hel,,,e kunde ana detta. Finns kanske kort som @Micke.T beskriver där man är skyddad mot allt. Vad vet jag!! Däremot vad jag tror, är att TA trots sina förluster vill nog göra rätt för sig och behålla ansiktet för omvärlden.
Jag tror att man lever i en falsk trygghet om man tror att reseförsäkringen/kompletterade reseförsäkringen som ingår i de flesta kort täcker reguljärbiljetter vid konkurs. Det kan förstås finnas försäkringar som täcker detta men iså fall tror jag de är sällsynta därav min fråga.

Ok och det var reseförsäkringen på kortet som täckte då? Har man betalt med kreditkort kan man vad jag förstår få tillbaka via konsumentkreditlagen.
Inte i min kompis fall. Men det är ju typiskt, banken lovar vitt och brett så länge kunden betalar. När de ska betala så har de alltid något att gömma sig under.

Ok och det var reseförsäkringen på kortet som täckte då? Har man betalt med kreditkort kan man vad jag förstår få tillbaka via konsumentkreditlagen.
Åberopade inte reseförsäkring, gjorde en claim på transaktionen på deras hemsida. Fick dela några mail om information som kommit från TA, sen fick jag pengarna tillbaka på en gång.

Kunde inte varit enklare.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp