Livet som expat, fågel, fisk eller mitt i mellan......

Ja just detta som är en väsentlig skillnad. Om utlänningar kom till Sverige och bekostade allt själva samt i övrigt sköter sig så hade jag inte känt som jag känner idag. Nä den jämförelsen var verkligen dålig.

Hej

Jag är medveten om att en sån här åsikt väcker känslor och möter motstånd, men jag är helt övertygad om att medborgare i dom allra flesta länder på jorden tycker att det är självklart att människor som själva väljer att bosätta sig i just deras land både försöker lära sig språket och delvis anpassa sig till dom seder och bruk som råder på platsen, detta oavsett ekonomiska förutsättningar, utan att försöka lära sig språk och anpassa sig är och förblir man något av en ”Alien” vart man än väljer att slå ned sina bopålar.

Sen kanske Thailand med sin stora turism och andel utlänningar i landet gör det lättare att leva ett liv som ”Alien” än många andra länder, men man skulle förmodligen trivas ändå bättre om man lät sig integreras och anpassade sig.

Mvh isan lover

Att säga att du bodde i Hua Hin när ni hade hus i Pranburi blir ju lite fel och ditt minne sviker när du säger att det var 10-15 min från HH, det är 3 mil i mellan tar minst 30-40 min att köra och i Pranburi finns inga falanger.
Fråga Kurant, han bodde ju där och åkte moppe den långa vägen nästan varje dag för att umgås med svennarna i HH, sen tröttnade han och hyrde ett rum centralt i HH. Han hade nog varit kvar om det inte vore för hans tjej/fru som hade problem med språk och visum.

Dom svennar som bor centralt i HH och umgås mest med Thai är nog enstöringar som inte vågar ha socialt umgänge med landsmän. Samma typer som tittar ner i gatan när dom möter en falang på stan.
Din kunskap om Pranburi är nog väldigt låg om du påstår att det inte finns falanger där.
Där finns väldigt många falanger som bor, det var 5 falanger (2 svenskar) på den gata jag bodde och säkert runt 30-40 i hela villagen, flest var det av engelsmän och australiensare. Däremot fanns det inga beerbarer att samlas vid och man såg inte dom sitta och ha tråkigt på Tesco Lotus.
Måste man ha kontakt med andra falanger är det Hua Hin som gäller i detta område. Själv var det som regel onsdag och lördag som man åkte in till Hua Hin (18 km) för att träffa vänner. Övriga dagar åkte man åt andra hållet som är mycket finare än Hua Hin, Pak Nam Pran och söderut vinner.
Vid stenborden i Hua Hin var det mest singelgubbar och deltidsboende turister man träffade.
Det som avhandlades vid borden var ju i stort samma snack som i hela landet bland falangerna.
Efter ett tag är det som en raspig grammofonskiva som ger samma expertråd till nykomlingarna och att vissa står ut i åratal förvånar, men så fungerar väl de flesta människor vare sig dom sitter på Konsum i Åsele eller plattan i Hua Hin.

Det blir en daglig vana helt enkelt.

Som så ofta med IL, han vill väl men slinter på fakta och siffror.
Så om arabar, afrikaner etc kom till Sverige byggde upp egna samhällen i samhället med egna pengar byggde moskeer, levde efter sin kultur, vägra lära sig Svenska och respektera den Svenska kulturen och lära sig om den.
Sharialagar, hederskultur etc etc.
Så hade det varit ok att inte lära sig Svenska och leva efter Svensk kultur bara dom bekosta det själva?
För det är ju precis samma sak.

Hej

Jag är medveten om att en sån här åsikt väcker känslor och möter motstånd, men jag är helt övertygad om att medborgare i dom allra flesta länder på jorden tycker att det är självklart att människor som själva väljer att bosätta sig i just deras land både försöker lära sig språket och delvis anpassa sig till dom seder och bruk som råder på platsen, detta oavsett ekonomiska förutsättningar, utan att försöka lära sig språk och anpassa sig är och förblir man något av en ”Alien” vart man än väljer att slå ned sina bopålar.

Sen kanske Thailand med sin stora turism och andel utlänningar i landet gör det lättare att leva ett liv som ”Alien” än många andra länder, men man skulle förmodligen trivas ändå bättre om man lät sig integreras och anpassade sig.

Mvh isan lover

Men om den inflyttade till Sverige inte vill lära sig svenska berör väl inte mig. Så länge personen sköter sig och betalar för sitt så får dom prata vilket språk dom vill. Sedan att deras vistelse i Sverige kanske ger mer om dom lär sig svenska och på så sätt integreras mer är en helt annan fråga. Jag personligen hade velat lära mig språket i landet jag lever i. Övar thai varje gång vi är där. Umgås ju mest med thai i Thailand. Men det ger väl mig mer. För Thailand tror jag det kvittar.

Så om arabar, afrikaner etc kom till Sverige byggde upp egna samhällen i samhället med egna pengar byggde moskeer, levde efter sin kultur, vägra lära sig Svenska och respektera den Svenska kulturen och lära sig om den.
Så hade det varit ok att inte lära sig Svenska och leva efter Svensk kultur bara dom bekosta det själva?

Hej

Klockrent inlägg i ämnet.

Det här handlar inte om ekonomi utan helt andra saker.

Mvh isan lover

Dålig jämförelse Jonas, trodde jag inte.
Läs igenom vad du skrivit är ett tips...

Tycker du verkligen att det är samma sak?
Läs igenom vad du skrivit är ett tips...
Är väl samma sak.
Du tycker den kulturen är helt fel.
Kan lova dig att det är mycket i den västerländska kulturen som Buddister tycker är helt fel.
Gated communities där västerlänningar bor och lever efter sina seder och kulturer, kristna kyrkor finns det gott om i dessa samhällen.
Hela områden runt Pattaya där västerlänningar är i majoritet, bryr sig inget om Thailand och den Thailändska kulturen.

Nu kan jag inte sharialagar men kvinnoförtryck och våld är väl knappast att följa svensk lag.
Tycker jag läser mångas inlägg i olika trådar där dom inte bryr sig ett skit om Thailändsk lag heller.
Dom skall bara vara glada att vi fortsätter komma hit och bränna pengar.

Är väl samma sak.
Kan lova dig att det är mycket i den västerländska kulturen som Buddister tycker är helt fel.
Gated communities där västerlänningar bor och lever efter sina seder och kulturer, kristna kyrkor finns det gott om i dessa samhällen.
Hela områden runt Pattaya där västerlänningar är i majoritet, bryr sig inget om Thailand och den Thailändska kulturen.

Tycker jag läser mångas inlägg i olika trådar där dom inte bryr sig ett skit om Thailändsk lag heller.
Bygger vi egna kyrkor och lever efter sharialagar, hederskultur mm?
Skärp dig nu..

Inte bryr sig ett skit om thailändsk lag är väl att ta i. Personligen försöker jag följa lagen. Visst jag kör för fort ibland men det gör jag i Sverige också. Det jag tycker är jobbigt är lagen om 24-timmars anmälan till MIG. Nu håller vi på att försöka lösa det genom hemsidan som det skrevs om tidigare i en annan tråd. Vill Thailand ha koll på vart jag befinner mig har jag inget emot. Jag har rent mjöl i påsen. Bara det går smidigt att anmäla så funkar det. Många thailändare är ju kristna så att det finns kyrkor i Thailand är väl inget konstigt. Själv har jag besökt fler tempel i mitt liv än än kyrkor.

Är väl samma sak.

Detta med rena farangsamhällen är ju rätt vanligt i Thailand, där man lever sitt eget liv.
Har ju varit i en i Huai Yang söder om Hua Hin där i stort sett alla hus bebos av svenskar och norrmän.
Sport Village i Cha Am är också bara faranger som umgås med faranger.
Vad jag förstått finns det ännu flera sådana söder om Pattaya och kring Rayong.

Detta med rena farangsamhällen är ju rätt vanligt i Thailand, där man lever sitt eget liv.
Har ju varit i en i Huai Yang söder om Hua Hin där i stort sett alla hus bebos av svenskar och norrmän.
Sport Village i Cha Am är också bara faranger som umgås med faranger.
Vad jag förstått finns det ännu flera sådana söder om Pattaya och kring Rayong.

Vårt hus i Thailand ligger i ett gated community kan man väl säga. Mur runt hela området och 24 timmars vakt. Utlänningar som bor där kan man räkna på en hand. Nu är ju jag ingen expat men tror inte jag hade levt så mycket annorlunda om jag bott heltid. Är ju arbetsnarkoman så det skulle väl vara mitt största bekymmer om jag bodde i Thailand.

Bygger vi egna kyrkor och lever efter sharialagar, hederskultur mm?
Skärp dig nu..
Vet inte hur det är i HH men i Pattaya så finns det en hel del kristna kyrkor och föreningar, Normännen har tom Norska kyrkan där.
Nej vi lever inte efter sharialagar, för det är inte Svensk kultur (än).
Skrev jag inte men det finns ju några millioner som anser den vara den rätta men jag anser inte det vara rätt för dom att införa den även om dom betalar sina egna samhällen.
Skall dom bo i Sverige skall dom respektera och leva efter Svensk kultur även om dom betalar för uppehället själva.
Så jag kan förstå Thai som irriterar sig på utlänningar som flyttar hit, skiter i den Thailändska kulturen, inte vill lära sig språket eller bli en del av samhället.
Är jag inte ett dugg bättre men jag förstår iallafall att vi inte alltid är så omtyckta.

Så hade det varit ok att inte lära sig Svenska och leva efter Svensk kultur bara dom bekosta det själva? För det är ju precis samma sak.

Stor skillnad, då ett farangområde närmast är en elefantkyrkogård, och det leder inte till något folkutbyte. Farangerna kommer inte för att ändra på Thailand, ej heller är det frågan om någon kolonisation.

Om vi hade haft några områden dit rika, gamla saudier åkte på ålderns höst, för att njuta och dö snarare än att "bli svenskar", hade det kunnat vara en vinst för oss.

Pan Pan bor väl i en gated community med typ 90% Thai...
Gated Community är ju bara ett sätt att skapa trygghet i bostadsområden, nåt som saknas i Sverige.

Vårt hus i Thailand ligger i ett gated community kan man väl säga. Mur runt hela området och 24 timmars vakt. Utlänningar som bor där kan man räkna på en hand. Nu är ju jag ingen expat men tror inte jag hade levt så mycket annorlunda om jag bott heltid. Är ju arbetsnarkoman så det skulle väl vara mitt största bekymmer om jag bodde i Thailand.
Men det är du.
Finns många gated community där du kan räkna Thaisen på 1 hand.
Förra villagen jag bodde i var en sådan, enda Thai som bodde där vara farangernas fruar och flickvänner, och där existerade 0 Thaikultur och Thaikultur var inget man ville veta av inne i området, alla Thaisen levde efter deras västerländska gubbars kultur.

Stor skillnad, då ett farangområde närmast är en elefantkyrkogård, och det leder inte till något folkutbyte. Farangerna kommer inte för att ändra på Thailand, ej heller är det frågan om någon kolonisation.

Om vi hade haft några områden dit rika, gamla saudier åkte på ålderns höst, för att njuta och dö snarare än att "bli svenskar", hade det kunnat vara en vinst för oss.
Stämmer ju inte alltid, skulle tro att snittåldern i min förra village kan vart runt 45 år, dom flesta jobbade eller hade företag.

Pan Pan bor väl i en gated community med typ 90% Thai...
Gated Community är ju bara ett sätt att skapa trygghet i bostadsområden, nåt som saknas i Sverige.
Nog 99,9% Thai där jag bor, på 250 hushåll finns det 3 faranger.
Men som sagt förra villagen var tvärtom.

Liknande trådar

K
Svar
2
Visningar
876
Kun Song
K
A
Svar
0
Visningar