Tips om Koh Samui!

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
N

Nathalie

Gäst
Har bokat en resa till Koh Samui i januari som jag tycker hade riktigt bra pris, men nu undrar jag hur prisnivån är i Chaweng jämfört med Phuket? Har hört att det är dyrare på Samui... tänkte också be om tips på utflykter och ja.. allmäna tips om ni har några? ;D
 
Prismässigt så tyckte vi sist vi var där(sept) att det var billigt och i likvärdighet med de övriga delarna i Thailand. Men de Koh samui har framförallt är fina,breda och lång grunda stränder vilket var trevligt även för mig och Jeab som föredrar kultur framför ökade malignt melanom chanser.De var lågsäsong då och mycket lugnt.

Hotellet hade vi bokat på ett 5 star hotel Dara samui och senare Beach resort och prismässigt var de "lite" dyrare än de vanliga :) men men
www.directrooms.com kan du kika lite och se ungefär hur de ligger till.
De billigare hotellen med hyfsad standard finns oftast inte med där utan går i 99 fall av 100 att ta in på plats

Däremot var resan till Koh samui dyr då den bara görs av 1 flygbolag(monopol) och de inte fanns något substitut. De går visserligen att ta buss ned och åka över med båt en stund men har man en begränsad tid är flyget att föredra.
Här har du en länk som kan vara värd att titta på:http://www.kohsamui.nu/
:wai:
 
Tack så mycket för tipsen! Vi har valt hotell Chaba som ligger på Chaweng, känner du till det hotellet? Chaweng är väl ett bra val eller?

Anledningen till att vi valde Samui var att vi hittade en så billig resa, innan har vi tittat men det har varit så himla dyrt att åka dit. (åker charter)

Vet du vad en skorklingsutflykt till Koh Phangan kostar?
 
hej

på samui har man en flygplats som ägs av bangkok airways. tidigare körde de ensamma till samui men har nu släppt in thai airways. att flygplatsen är privatägd gör ju att priserna är höga men nu när thai även kör dit så är tillgängligheten bättre. om man åker med första planet på morgonen runt 6 eller sista planet på kvällen runt 9 tror jag det är så är priserna mkt bättre.

har själv aldrig bott på chaweng. bor alltid i lamai. tycker att det är för mkt folk o för mkt fart på chaweng jämfört med lamai. har varit ett antal ggr på samui o trivs mkt bra...
vi har kört runt ön på vespa ett antal ggr överallt o besökt marknader, grandma and grandpa, bigbuddha, shoppat mkt på tesco lotus i chaweng, åkt över till koh phagnan, varit på koh tao...
ett väldigt vackert ställe på norra sidan är golfbanan. vi tog o körde dit o satte oss i restaurangen o tog en middag. vi spelar inte golf men vi bara insöp atmosfären o det är otroligt vackert. en fantastisk utsikt.
det finns en liten strand på vägen mellan lamai o chaweng som heter coral beach tror jag det är om jag minns rätt. ett riktigt smultronställe så avslappnat o vackert. skiljer sig mkt ifrån de andra stränderna som är vackra på sitt sätt. jag tycker inte heller att det är dyrare på samui än någon annanstans.
finns ett ställe som heter fisherman village - som är mkt vackert.
när vi tog färjan över till koh phagnan betalade vi 100 bth - billigt.
om ni kommer från fastlandet o ska ta färjan över till samui så går den ifrån don sak inte så långt ifrån sura thani. det tar ca 1.5 timmar o man kan ha med bil om man vill. det är en avstressande resa. vi såg 3 delfiner - två gråa o en rosa vid ett tillfälle...simmandes utmed färjan - fräckt.
man kan åka mellan nathon - där färjan lägger till på samui o de olika beacherna med songtaew - en slags öppen liten buss med bänkrader utefter långsidorna. ett pris dagtid o ibland kvällstid eller nattetid dubbla priset.. bör man tänka på när man ger sig iväg någonstans.

ska ni hyra vespa måste ni vara medvetna om att de INTE är försäkrade o att allt sker på egen risk. faranger får oftast skulden vid olyckor...
har sett det ett antal ggr o jetski har jag sett när folk får betala extrema summor när ngt händer o det har hänt vid ett flertal av våra resor..

vill du ha fler tips om samui eller omnejd hör av dig igen

jag har för mig att en snorklingstur ligger runt 1500 bth. fint är det att åka på snorklingstur till nang yuan...ligger precis utanför koh tao. runt där är det mkt känt för dykare.

i januari är jag inte säker på att monsunvindarna vänt o då kan det vara mkt blåsigt o jobbigt att ge sig ut på sjön. stränderna är då inte speciellt vackra. havet för med sig allt möjligt som blir liggande på stranden. har råkat ut för detta vid en av våra resor på samui men även på andra ställen vid andra tidpunkter...

marianne :nod:
 
Någon som har färska rapporter och tips om boende, mat, stränder och aktiviteter på detta resmål? Tänker kolla läget här några dagar innan vi åker till norra delen av Koh Phangan.
 
Det som lockar är att det är en vit fläck för oss, vill se hur det ser ut. Är det som jag misstänker åker vi vidare efter ett par dagar. Men det är även kul att se lite folk eftersom vi mestadels söker oss till ställen utan riktiga vägar, bilar, el dygnet runt, och såna moderniteter...

Vi har tittat på ett ställe som heter Promtsuk Buri på Thongtakian Beach.
 
Lamai är (enligt mitt tycke) betydligt behagligare än Chaweng. Inte alls lika mycket vattenskotrar och annat störande på stranden och lagom med "fart" på kvällarna.

Det är mycket skräp i vattnet på Chaweng också.

Ps.
Jag bygger mina påståenden på besöken 2010 och 2011.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp