hej
på samui har man en flygplats som ägs av bangkok airways. tidigare körde de ensamma till samui men har nu släppt in thai airways. att flygplatsen är privatägd gör ju att priserna är höga men nu när thai även kör dit så är tillgängligheten bättre. om man åker med första planet på morgonen runt 6 eller sista planet på kvällen runt 9 tror jag det är så är priserna mkt bättre.
har själv aldrig bott på chaweng. bor alltid i lamai. tycker att det är för mkt folk o för mkt fart på chaweng jämfört med lamai. har varit ett antal ggr på samui o trivs mkt bra...
vi har kört runt ön på vespa ett antal ggr överallt o besökt marknader, grandma and grandpa, bigbuddha, shoppat mkt på tesco lotus i chaweng, åkt över till koh phagnan, varit på koh tao...
ett väldigt vackert ställe på norra sidan är golfbanan. vi tog o körde dit o satte oss i restaurangen o tog en middag. vi spelar inte golf men vi bara insöp atmosfären o det är otroligt vackert. en fantastisk utsikt.
det finns en liten strand på vägen mellan lamai o chaweng som heter coral beach tror jag det är om jag minns rätt. ett riktigt smultronställe så avslappnat o vackert. skiljer sig mkt ifrån de andra stränderna som är vackra på sitt sätt. jag tycker inte heller att det är dyrare på samui än någon annanstans.
finns ett ställe som heter fisherman village - som är mkt vackert.
när vi tog färjan över till koh phagnan betalade vi 100 bth - billigt.
om ni kommer från fastlandet o ska ta färjan över till samui så går den ifrån don sak inte så långt ifrån sura thani. det tar ca 1.5 timmar o man kan ha med bil om man vill. det är en avstressande resa. vi såg 3 delfiner - två gråa o en rosa vid ett tillfälle...simmandes utmed färjan - fräckt.
man kan åka mellan nathon - där färjan lägger till på samui o de olika beacherna med songtaew - en slags öppen liten buss med bänkrader utefter långsidorna. ett pris dagtid o ibland kvällstid eller nattetid dubbla priset.. bör man tänka på när man ger sig iväg någonstans.
ska ni hyra vespa måste ni vara medvetna om att de INTE är försäkrade o att allt sker på egen risk. faranger får oftast skulden vid olyckor...
har sett det ett antal ggr o jetski har jag sett när folk får betala extrema summor när ngt händer o det har hänt vid ett flertal av våra resor..
vill du ha fler tips om samui eller omnejd hör av dig igen
jag har för mig att en snorklingstur ligger runt 1500 bth. fint är det att åka på snorklingstur till nang yuan...ligger precis utanför koh tao. runt där är det mkt känt för dykare.
i januari är jag inte säker på att monsunvindarna vänt o då kan det vara mkt blåsigt o jobbigt att ge sig ut på sjön. stränderna är då inte speciellt vackra. havet för med sig allt möjligt som blir liggande på stranden. har råkat ut för detta vid en av våra resor på samui men även på andra ställen vid andra tidpunkter...
marianne