Möblera sitt hem i Thailand.

Nu köpte jag mig ett eget trädgårdsdesignprogram, så får öva nu på att göra en bra design på trädgården med altan och tak runt huset, så får la det bli PanPan@design.AB och börja designa trädgårdar här i Pattaya som extra knäck ;)
https://www.ideaspectrum.com/landscape-design-software-overview/
Ta nu inte i Peter Pan. Tänker till att när jag skulle lägga min första trädgård i Jönköping läste en tiopoängare på högskolan för små träd och buskar :eek: fullständigt galet men rätt skoj nu efteråt för kan jättemånga växtnamn på latin. Till och med plantskålaägare här har blivit imponerade :p

Ta nu inte i Peter Pan. Tänker till att när jag skulle lägga min första trädgård i Jönköping läste en tiopoängare på högskolan för små träd och buskar :eek: fullständigt galet men rätt skoj nu efteråt för kan jättemånga växtnamn på latin. Till och med plantskålaägare här har blivit imponerade :p
Skall inte ha några direkt växter, jag skall använda programmet för att planera terasser, balkong/tak runt huset, fiskdamm eller pool så jag kan visa byggarna mina ideer och hur dom skall bygga.
Blir det pool blir det inga växter på tomten, blir det fiskdamm blir det lite växter i någon rabatt men det anställer jag någon trädgårdskötare.
Till skillnad från andra har jag inget intresse av att böka runt i några rabatter, jag har lärt mig att utnyttja den billiga arbetskraften i Thailand, får dom en chans att tjäna lite pengar med ;)

Blev inköp av kök idag och vitvaror på Boonthavorn, köksvaruhuset på Sukhumvith här i Pattaya.
259.000 baht gick det på, blev gasspis hade tänkt eduktion först men ändrade mig i sista minuten.
Och ja för någon kommer antagligen anmärka på priset, jag kunde nog plockat ihop nåt för 5000 baht men man får vad man betalar för.
30 dagar tar det för leverans och installation.
Tänkte först köpa Electrolux, dom hade i huvudsak Electrolux, Smeg, Siemens, Franke och nåt mer.
Men efter jag pratade med en kompis som jobbar som chefskock och har gjort så i 30 år så blev det Smeg gasspis, ugn, micro och fläkt, Electrolux kylskåp.
Smeg var bäst sa han, lite dyrare än Electrolux men men Elctrolux utbud är inte så imponerande här nere.

Blev inköp av kök idag och vitvaror på Boonthavorn, köksvaruhuset på Sukhumvith här i Pattaya.
259.000 baht gick det på, blev gasspis hade tänkt eduktion först men ändrade mig i sista minuten.
Och ja för någon kommer antagligen anmärka på priset, jag kunde nog plockat ihop nåt för 5000 baht men man får vad man betalar för.
Tänkte först köpa Electrolux, dom hade i huvudsak Electrolux, Smeg, Siemens, Franke och nåt mer.
Men efter jag pratade med en kompis som jobbar som chefskock och har gjort så i 30 år så blev det Smeg gasspis, ugn, micro och fläkt, Electrolux kylskåp.
Smeg var bäst sa han, lite dyrare än Electrolux men men Elctrolux utbud är inte så imponerande här nere.
induktionsspis heter det visst inte eduktion ;)

Smeg finns här och var dyrast när vi kollade på elspis för ca 6 månader sedan. Det blev en Husqvarna och vi är väldigt nöjda hittills.

Smeg finns här och var dyrast när vi kollade på elspis för ca 6 månader sedan. Det blev en Husqvarna och vi är väldigt nöjda hittills.
Ja Smeg är ju Italienskt så det borde det finnas och kocken som rekommendera det är Svensk, hade det vart en Thaikock som rekommenderade det så hade jag nog inte lyssnat.

Här är färgerna och hylltypen vi skall ha på köket men en annan design då och vitvaror och allt inbyggt.
received_10156018696158751.jpeg

Vi har ett kanonfint kök med induktionshäll inne och ett Thaikök med gas ute, enda som används inne är micron och brödrosten..

Skall inte ha några direkt växter, jag skall använda programmet för att planera terasser, balkong/tak runt huset, fiskdamm eller pool så jag kan visa byggarna mina ideer och hur dom skall bygga.
Blir det pool blir det inga växter på tomten, blir det fiskdamm blir det lite växter i någon rabatt men det anställer jag någon trädgårdskötare.
Till skillnad från andra har jag inget intresse av att böka runt i några rabatter, jag har lärt mig att utnyttja den billiga arbetskraften i Thailand, får dom en chans att tjäna lite pengar med ;)
Tänk till på dränering och att det ska va enkelt att spola av allt, hålla på och sopa för att hålla rent är kasst, spola med slangen är mycket bättre och du vill ex inte få allt i poolen. Gott om plats för stora parasoller är också bra så det inte är planteringar i vägen, ibland vill man ju bjuda in lite folk och ha plats för långbord. En massa olika etage å trappsteg ser snyggt ut men är helt kasst på en liten tomt.
Många glömmer det här med funktion och tänker bara på design.

Här är färgerna och hylltypen vi skall ha på köket men en annan design då och vitvaror och allt inbyggt.
received_10156018696158751.jpeg
Väldigt snyggt, sobert och stilrent tycker jag. Lika bra att göra det som känns rätt från början annars går man bara och retar sig på att man snålade. Har man råd är det lika bra att gå All in direkt.

Och det är nog lätt att glömma bort nog så viktiga detaljer som @nmax skriver.

Tänk till på dränering och att det ska va enkelt att spola av allt, hålla på och sopa för att hålla rent är kasst, spola med slangen är mycket bättre och du vill ex inte få allt i poolen. Gott om plats för stora parasoller är också bra så det inte är planteringar i vägen, ibland vill man ju bjuda in lite folk och ha plats för långbord. En massa olika etage å trappsteg ser snyggt ut men är helt kasst på en liten tomt.
Många glömmer det här med funktion och tänker bara på design.
Inga som är bjudna på långbord hemma hos mig då går vi till en bar.
Jag skall ha snygg design annars hade jag bara gjutit en betongplatta.
Jag vill ha det fint runt mig, nu bygger jag mitt hem men tackar för synpunkter.
Funktionellt och lätt rengjort går i andra hand, jag kan anställa folk som kommer och vaskar varje vecka ;)

Vi har ett kanonfint kök med induktionshäll inne och ett Thaikök med gas ute, enda som används inne är micron och brödrosten..
Jag skall ju inte ha induktionshäll jag gillar gas men kändes krångligt att ordna plats för gasflaska, elen var ju dragen.
Men nu drar dom slang genom väggen samtidigt som dom installerar köket så blir en Smeg gasspis.

Funderar på att fixa ett utekök med om frugan vill ha det så kan jag få ha inneköket för mig själv ;)
Jag lagar ju all min mat själv när jag äter hemma, så jag håller till lika mycket i det köket.
Tänk när släkten kommer ner och skall böka i det fina köket, du kommer bli tokig.

Dom är ju inte rädda om nått, inte ens min fru är rädd om nya prylar vi köper;)
Utekök låter kanon, och så håller du blodtrycket på rimlig nivå :)

Tänk när släkten kommer ner och skall böka i det fina köket, du kommer bli tokig.

Dom är ju inte rädda om nått, inte ens min fru är rädd om nya prylar vi köper;)
Utekök låter kanon, och så håller du blodtrycket på rimlig nivå :)
Inga problem, haft släkten hemma hos oss många gånger och i vårat hus är dom försiktiga, aldrig haft det problemet.
Kommer många släktingar så blir det hongthong och jag bryr mig knappt ändå ;)
Oftast är det ju bara svärmor, huset är så litet så vi har inte plats för stort släktbesök ändå längre ;)

Dom är bättre än frugan på att hålla iordning, när svägerskan var hos oss stod hon och skura golven varje morgon när vi vakna och gjort rent.

Efter 7 timmar på Land office fick vi äntligen papperena igår.
Så nu skall äntligen möbleringen börja.
Får sonens säng idag klockan 10:00.
Våran säng i veckan.
Soffan får vi den 6:te, först sa dom 21:te men då sa vi att vi köper soffa någon annanstans då för ni skulle vart klara 25 Juni, då sa dom att dom kunde få den klart till den 6:te....
Möbelsnickaren kommer på Måndag. kontraktet skrevs med han i Torsdags och köket installeras om 29 dagar.
Så blir bara barnens rum vi kan göra helt klara nu, möbelsnickarn kommer ta ca. 3 veckor och Köket 1 månad.
Så bilder kommer eftervart på möblerat Thaihem ;)

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
8 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar