Nya regler om polisens bötfällning av trafikförbrytelser

Tycker inte jag heller men vissa människor blir galna om man bryter mot hastigheten. En dåligt utbildad men nykter lastbilschaufför kan innebära död för en hel familj om olyckan är framme. Detta går ju att debatera i det oändliga vad vi alla anser vara okej i trafiken och inte.
Jag tycker körkort ändå är en bra början och i Thailand är det inte så svårt att uppfylla.
Hej

Sen har vi alla som kör med läkemedel i kroppen trots att dessa är förbjudna att köra med, missbrukare av droger, såna som ser dåligt, såna som kör trötta och riskerar att somna och såna som aldrig skulle klara av att ta ett körkort med dagens krav, så det finns många som egentligen inte skulle vara på vägarna.

Mvh isan lover

Det var ett tag för några år sedan så hade polisen ständiga kontroller här där jag bor. Bor ju på en halvö så lätt för polisen att utföra kontroller. Kändes nästan som trakasseri från polisen men dom kanske hade fog för det :)
Vid kontroll kollade dom körkort och nykterhet vilket går rätt snabbt och är ju okej kontroller.
Hej

Just vid utfarter från samhällen med systembolag verkar det vara populära att ha kontroller strax efter bolaget har öppnat, kanske misstänker dom att törstiga tar bilen dit trots att dom inte har nyktrat till helt sedan gårdagen. T.ex söder och norr om Grebbestad.

Mvh isan lover

Sag vad en Sosse inte kan, lagar galler bara andra
Hej

I Thailand bestämmer folk själva vilka lagar dom vill följa och vilka dom hoppar över, det vet nog dom flesta med erfarenhet därifrån. :)

Själv tror jag att många uppskattar den frihet som finns där, men det finns gott om svenskar som vill göra Thailand så likt Sverige som möjligt men det går trögt för dom, Thailändarna är svåra att övertyga om att börja leva som falanger.

Mvh isan lover

Hej

I Thailand bestämmer folk själva vilka lagar dom vill följa och vilka dom hoppar över, det vet nog dom flesta med erfarenhet därifrån. :)

Själv tror jag att många uppskattar den frihet som finns där, men det finns gott om svenskar som vill göra Thailand så likt Sverige som möjligt men det går trögt för dom, Thailändarna är svåra att övertyga om att börja leva som falanger.

Mvh isan lover
Nu blir det frågesport.
Vad kallas de som själva bestämmer vilka lagar som de tycker ska gälla och vilka som skall hoppas över?

Hej

Mvh isan lover
Du menar att alkohollagstiftningen handlar om frihet. Din dumhet är gänslös.

Du menar att alkohollagstiftningen handlar om frihet. Din dumhet är gänslös.
Hej

Jag beskriver bara verkligheten, lämna datorn en stund och gå ut så kommer du att upptäcka att det stämmer.
Thailand är inte Sverige och det kommer knappast att bli det även om många falanger verkar önska det. :)

Mvh isan lover

Det vet vi nog alla att dom inte är men man kan föregå med gott exempel.
Hej

Det kan man göra på väldigt många olika sätt och det finns många andra sätt än att nästan ensam i en hel Amphoe bära hjällm eller ställa sin Saleng bara för att man har druckit två öl eller blivit bjuden på ett glas whiskey av en polis.

Jag är inte alls säker på att befolkningen skulle se mig som ett gott exempel om jag började ha hjälm på mig i värmen ute bland risfälten, snarare kanske dom skulle tro att jag hade blivit knäpp eller fått solsting, vad folk skulle säga om man helt plötsligt började uppträda som en nykterist och tackade nej till att skåla med ett bröllopspar, vid en begravning eller poliskontroll vet jag ju i.o.f.s inte, men jag tänker inte pröva detta utan fortsätta som vanligt, det finns ju lägen mellan att inte dricka alls och vara så berusad att man inte kan köra en trehjulig Saleng i 20-30 km på små näsn otrafikerade grusvägar bland risfält och gummiodlingar.

Mvh isan lover

Hej

Det kan man göra på väldigt många olika sätt och det finns många andra sätt än att nästan ensam i en hel Amphoe bära hjällm eller ställa sin Saleng bara för att man har druckit två öl eller blivit bjuden på ett glas whiskey av en polis.

Jag är inte alls säker på att befolkningen skulle se mig som ett gott exempel om jag började ha hjälm på mig i värmen ute bland risfälten, snarare kanske dom skulle tro att jag hade blivit knäpp eller fått solsting, vad folk skulle säga om man helt plötsligt började uppträda som en nykterist och tackade nej till att skåla med ett bröllopspar, vid en begravning eller poliskontroll vet jag ju i.o.f.s inte, men jag tänker inte pröva detta utan fortsätta som vanligt, det finns ju lägen mellan att inte dricka alls och vara så berusad att man inte kan köra en trehjulig Saleng i 20-30 km på små näsn otrafikerade grusvägar bland risfält och gummiodlingar.

Mvh isan lover
Så du spelar för att smälta in....

Så du spelar för att smälta in....
Äh vilket tjafsande om hur @Isan Lover uppträder/uppför sig i Thailand. Det han beskriver gällande dryckes vanor eller köra saleng låter helt normalt om man varit i Thailand och umgåtts med thailändare ett tag. Jag har spenderat en del tid i frugans hemby uppe i Isaan och ser inget konstigt i det han skriver. Jag har också skålat med poliser och kommun tjänstemän. Helt normalt då man börjar känna släktingar och lokalbefolkningen. Jag var ju dessutom gift med byhövdingens dotter, precis alla i byn visste vem jag var. Min exfru dricker ju inte alkohol så vem som skall köra har aldrig varit ett bekymmer men hemma runt byn har jag flera gånger knattrat fram på en moppe utan hjälm och ett par bira innanför västen. Inget konstigt i det. Jag hoppas Thailand aldrig blir som Sverige för då kan jag sluta åka dit.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp