Nya regler om skatteplikt i Thailand fr.o.m. 2024 på gång

När vi bodde på Farmen så utgick ingen fastighetsskatt då vi bodde på den

I Pattaya finns många Tapioka odlingar på mark som är till salu för några hundra miljoner per rai.
Hej

Uppe hos oss får man betala en låg skatt både för tomten som huset står på och jordbruksmarken men det rör sig bara om hundratals baht och inte tusenlappar, denna skatt betalas en gång om året på det lokala Opotor kontoret. Man tar med sig sina markpapper dit, betalar och får ett kvitto.

Mvh isan lover

Jo så långt såg jag samma som du men när man sedan trycker på ”View Detail” blå rutan så kommer du se att det kommer upp lista om vilka anledningar man kan söka Non-Immigrant Visa (O) för ex. Visiting friends an family, Voluntary work, Medical treatment mm. Men Non-Immigrant Visa (O) Retirement (aged 50) kommer inte upp som ett alternativ.

De vill nog helst att man som farang skall söka Non-Immigrant Visa (O-A) based on retirement (aged 50) men känns inte längre som det bästa alternativet p.g.a. kravet att teckna en sjukvårdsförsäkring genom ett Thailändskt bolag. Men har för mig att det går söka Retirement (O) på ett lokalt Thai immigration kontor i Thailand och sedan ansöka om ”Extension of stay based on Retirement (O). Vill inte ha ett sådant baserat på att jag har ett Retirement O-A i botten för då antar jag ändå måste teckna försäkring via ett thailändskt försäkringsbolag och kan kanske även vara komplicerat att komma från O-A över till ett O Retirement? Jag hoppas genom att resa till Thailand med ett Tourist Visa att det skall ge mig nödvändig tid för att gå inom processerna. Som nämnt tidigare så är jag aldrig oförsäkrad i Thailand eller då jag reser utan brukar köpa Länsförsäkringars Reseförsäkring när jag är utanför Sverige i mer än 45 dagar och har jag t.ex. betalat för 90 dagar så går det utmärkt att förlänga denna på plats i Thailand bara jag har förlängt och betalat innan försäkringen gått ut. Det brukar räcka att kontakta Länsförsäkringar typ någon vecka innan försäkringen slutar att gälla.
Det låter mer som du har bestämt dig för att det inte går att söka.

Om du loggar in. Väljer Retirement (Age 50) i fältet "Purpose of Visit" så kommer det upp Non-Immigrant Visa(O). Klickar du next kommer du vidare till där du ska bifoga passbild och så vidare.

Om du vill göra på annan sätt är det väl upp till dig men säg inte att det inte går. OBS! du måst logga in.

1695188173513.png

Under FAQ finns det en ruta View Detals där får man bara upp Familjevarianten men loggar du in och starat en ansökan så funkar det.
1695188569746.png

Finns det någon som påverkas av detta?

Det här är ju inget nytt, man har ju alltid ansetts som skattskyldig om man tillbringar mer än 180 dagar per kalenderår i Thailand.
Blev inkallad till skattemyndigheten härnere 2021, för inkomståret 2020, där jag var tvungen att visa att det betalats skatt på det jag överfört från Sverige till Thailand 2020. De skulle också kolla tillbaka 5 år.
Vad jag förstår har de inga problem att få uppgifter från andra länder via ett globalt system som många länder är med i just för att förhindra skatteflykt och penningtvätt. Att vi faranger kommit undan tidigare är ingen garanti för framtiden (och 5 år tillbaka).

/ SatanG

Det här är ju inget nytt, man har ju alltid ansetts som skattskyldig om man tillbringar mer än 180 dagar per kalenderår i Thailand.
Blev inkallad till skattemyndigheten härnere 2021, för inkomståret 2020, där jag var tvungen att visa att det betalats skatt på det jag överfört från Sverige till Thailand 2020. De skulle också kolla tillbaka 5 år.
Vad jag förstår har de inga problem att få uppgifter från andra länder via ett globalt system som många länder är med i just för att förhindra skatteflykt och penningtvätt. Att vi faranger kommit undan tidigare är ingen garanti för framtiden (och 5 år tillbaka).

/ SatanG
Det var tre kategorier som det skulle gälla från 2024.

three groups: individuals involved in foreign stock market trading via overseas brokerages,
cryptocurrency traders, and Thais who have previously utilised a tax loophole to bring foreign income into the country tax-free after holding it in an offshore account for over a year.

Det var tre kategorier som det skulle gälla från 2024.

three groups: individuals involved in foreign stock market trading via overseas brokerages,
cryptocurrency traders, and Thais who have previously utilised a tax loophole to bring foreign income into the country tax-free after holding it in an offshore account for over a year.

Får väl sluta helt att överföra pengar till Thailand :)

/ SatanG

Du kan söka ett Non O retirement i Thailand efter att du rest in på exemtion of visa , mao, behövs inget touristvisum
Du kan på ett retirement ha en combo av bankstatement + inkomst 0800 k. Så kommer du hit på exemp får du 30 dagar, men du behöver ha ett Thaikonto för att få ett bankstatement.
Tack för infon! Iden att resa in på Tourist visa istället för Visa Excempt är för att få mera dagar i Thailand till att gå i mål och få ett ” Extension of stay based on O Retirement Visa”

Jag ser att jag har inga möjligheter att heller göra en ”combo + deposit money in a Thai bank” vilket betyder att +800.000 baht ståendes på ett Thai bank konto är det enda alternativ som finns för mig.

Tyvärr så måste jag besöka Bangkok bank först och kolla upp att mitt Fixed account är ok som är det konto jag tänkt sätta in +800.000 baht på. Det är tyvärr så att när jag skaffade kontot så kopplade de inte detta konto till BualuaM appen (Bangkok banks mobil app) så att jag kan gå in och kolla saldot via min mobiltelefon på ”Fixed account” utan bara mitt ”Savings account” enligt vad kontona heter på bankböckerna och behöver även ett nytt ATM kort till det senare. Tyvärr tillåter inte appen mig att koppla även ”Fixed account” utan det måste jag göra när jag är på Bangkok bank personlige att/om Fixed account är ok så kommer jag överföra +800.000 baht eller mera om så behövs (om kravet ökats) och har för mig minst 800.000 måste funnits på kontot i minst två månader vid ansökan av ”Extension of stay with 90 day reporting”. Tänker försöka göra detta på Udon Thani immigration kontor (om detta går) som känner igen mig sedan länge och även min Thai sambo som är skriven i sin Tabian Ban med sitt hus i Udon som sin hemadress.

Det låter mer som du har bestämt dig för att det inte går att söka.

Om du loggar in. Väljer Retirement (Age 50) i fältet "Purpose of Visit" så kommer det upp Non-Immigrant Visa(O). Klickar du next kommer du vidare till där du ska bifoga passbild och så vidare.

Om du vill göra på annan sätt är det väl upp till dig men säg inte att det inte går. OBS! du måst logga in.

1695188173513.png

Under FAQ finns det en ruta View Detals där får man bara upp Familjevarianten men loggar du in och starat en ansökan så funkar det.
1695188569746.png
Tack för svar och värdefull information! Jag skall titta på detta senare i eftermiddag då jag är hemma och det stämmer att jag inte loggat in och bifogat min passbild utan bara gått vägen du har satt ett rött kryss över. Dock något märkligt om systemet ger oilka information men går det vägen att ansöka om Non-Immigrant Visa (O) Retirement (50) så är det ju goda nyheter för det kan snabba på saker en hel del mot att söka detta i Thailand.

Tack för svar och värdefull information! Jag skall titta på detta senare i eftermiddag då jag är hemma och det stämmer att jag inte loggat in och bifogat min passbild utan bara gått vägen du har satt ett rött kryss över. Dock något märkligt om systemet ger oilka information men går det vägen att ansöka om Non-Immigrant Visa (O) Retirement (50) så är det ju goda nyheter för det kan snabba på saker en hel del mot att söka detta i Thailand.
Det var en medlem som kollade upp detta tidigare och den viktigaste skillnaden, för honom, var att söker man i Sverige så måste men skicka in intyg från Pensionsmyndigheten att man är pensionär, tar ut pension. Söker man i Thailand duger vilken inkomst som och pension kan vara noll.

Om det stämmer helt vet jag tyvärr inte.

Det var en medlem som kollade upp detta tidigare och den viktigaste skillnaden, för honom, var att söker man i Sverige så måste men skicka in intyg från Pensionsmyndigheten att man är pensionär, tar ut pension. Söker man i Thailand duger vilken inkomst som och pension kan vara noll.

Kan tilllägga att en inkomstbrev från Abassaden intygar en summa i innan skatt , kan vara bra om man har taskig pension .

Kanske jag drömt men jag har för mig att svenska ambassaden och deras konsulat numera bara skriver ut intyg om inkomst som kommer från Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten. Möjligtvis att det var någon mer som jag inte kommer ihåg.

Kanske jag drömt men jag har för mig att svenska ambassaden och deras konsulat numera bara skriver ut intyg om inkomst som kommer från Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten. Möjligtvis att det var någon mer som jag inte kommer ihåg.
"Lön" dvs inkomst av tjänst torde komma med?

Ingen tjänstepension what so ever?

Jag vet att de har knorrat om "privata" pensionslösningar som inte är eller klassas som pension men inte fattat riktigt vilka upplägg dessa skulle vara...

Dessa intyg från svenska myndigheter kan användas hos ambassaden.

Inkomstdeklaration från föregående inkomstår

Sammanställning inkomstuppgifter (SKV 2620) för föregående år (kan laddas ned från www.skatteverket.se)

Kontroll- och inkomstuppgifter från skatteverket (SKV 4008)

Intyg från svenska pensionsmyndigheten

Intyg från försäkringskassan

Intyg från Statens tjänstepensionsverk (SPV).

Bara att använda den som passar eller flera tillsammans för att komma upp till kraven.

Dessa intyg från svenska myndigheter kan användas hos ambassaden.

Inkomstdeklaration från föregående inkomstår

Sammanställning inkomstuppgifter (SKV 2620) för föregående år (kan laddas ned från www.skatteverket.se)

Kontroll- och inkomstuppgifter från skatteverket (SKV 4008)

Intyg från svenska pensionsmyndigheten

Intyg från försäkringskassan

Intyg från Statens tjänstepensionsverk (SPV).

Bara att använda den som passar eller flera tillsammans för att komma upp till kraven.
Vad menas med de tre sista intygen?

Tack! En sak ytterligare som är värt att kolla upp men kan inte börja ta ut allmän pensiion förrän maj 2024 då jag blir 63 år och det är ju först då jag kan få ett pensionsintyg från pensionsmyndigheten.
Med alla rykten som går för tillfället om förändringar som kan komma att ske snart, så känner jag dock att det kan vara klokt att komma in i ” rätt status” så snart som möjligt… Historiskt tidigare i Thailand så har de som är redan i systemet när större förändringar tiil det sämre skett ofta blivit ”Grand fathered” och kunnat vara kvar enligt de regler som gällde tidigare.

Tack! En sak ytterligare som är värt att kolla upp men kan inte börja ta ut allmän pensiion förrän maj 2024 då jag blir 63 år och det är ju först då jag kan få ett pensionsintyg från pensionsmyndigheten.
Med alla rykten som går för tillfället om förändringar som kan komma att ske snart, så känner jag dock att det kan vara klokt att komma in i ” rätt status” så snart som möjligt… Historiskt tidigare i Thailand så har de som är redan i systemet när större förändringar tiil det sämre skett ofta blivit ”Grand fathered” och kunnat vara kvar enligt de regler som gällde tidigare.
Det är helt korrekt, de bryr sig inte i vad det är för slantar du kan visa, dvs om det är pension eller lön som "incomeletter"från Ambassaden skriver ut

Ja din sits borde vara tämligen vanlig.

Folk kan ju "pensionera" sig utan att ta ut "pension" och vara över 55, och få pensionärers visum.

Det finns säkert speciella forum där man kan få ett korrekt svar på om det går. Jag behöver tyvärr inga längre visum ännu......

Nog klokt att tänka så tror jag

Att räknas som skatteboende kräver väl registrering hos Thailändska skatteverket, då får du ett gult skattekort?
Går inte per automatik ifrån immigration.
Betala skatt Thailand : Du skal kun skattas for penger du har overfört til Thailand .Så en utskrift frå din Bank Fra 31 desember til 1 januar for ett år .Så går du til ditt skattekontor dill dömes Pattaya og betaler skatt , så tar du kviteringen for bet. skatt med deg til Hovedskattekontoret i Chonburi Town og leverer det inn der , Etter ei uke eller to får du hente 2 skjema i Chonburi , Nr, 1 Certfikate of Residens R:O 22 og skjema nr 2 Income Tax Payment Certficate ,R.O 21 Denne skjema 2 stk. sendes til Sverige med skattedeklarasjonen din For å sleppe å bli dobbe,beskattes , Det fins ikke gult skattekort , Du får ett slags person nr, eller skatte nr,

Liknande trådar

Tillbaka
Topp